ضعف دست، علت و درمان ضعف دست

ضعف دست می‌تواند به دلیل شرایط مختلفی مانند سندرم تونل کارپال، آرتریت، نوروپاتی محیطی، کیست‌های گانگلیونی و غیره رخ دهد. درمان‌های مختلفی برای هر یک از این شرایط وجود دارد.

ضعف دست، علت و درمان ضعف دست

اگر ضعف دست دارید یا سنگینی را در یک یا هر دو دست خود تجربه کرده‌اید، ممکن است دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داشته باشد. ضعف ناگهانی دست، نگران کننده است، زیرا ممکن است نشانه سکته مغزی باشد. این یک وضعیت اورژانسی جدی است که باید فوراً به پزشک مراجعه شود. با این حال، اگر ضعف آزاردهنده دست داشته‌اید، معمولاً به یک مشکل پزشکی جدی مربوط نمی‌شود و به ندرت تهدید کننده زندگی است. ضعف دست که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد، معمولاً ناشی از یک بیماری قابل درمان است. اگر درمان نشود، ضعف می‌تواند همراه با علت زمینه‌ای حتی بدتر شود. اینکه چه شرایطی بر ایجاد ضعف دست اثر می‌گذارند، در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

عوامل مؤثر بر ایجاد ضعف دست و روش های درمان ضعف دست

ضعف دست می‌تواند یک وضعیت خسته کننده و آزاردهنده باشد. این مشکل اغلب به دلیل فشرده شدن اعصاب و آسیب به تاندون‌های دست ایجاد می‌شود. در زیر، به دلایلی که در ایجاد ضعف دست نقش دارند، به همراه گزینه‌های درمان هر یک، اشاره می‌کنیم:

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال، زمانی رخ می‌دهد که تونل کارپال که گذرگاهی در مچ دست است یا بافت‌های اطراف تاندون‌های فلکسور، متورم شوند. این به نوبه خود بر عصب مدیان فشار می‌آورد. این فشار می‌تواند منجر به درد، گزگز و بی‌حسی در دست شود. سندرم تونل کارپال ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند استفاده مکرر از دست، بارداری و برخی شرایط سلامتی رخ دهد. در کنار ضعف دست، علائم دیگر عبارت است از:

  • بی‌حسی، گزگز، درد و سوزش در انگشتان دست
  • احساسات شوک‌مانندی که به انگشتان دست سرایت می‌کند.
  • درد و سوزن سوزن شدن که تا ساعد نیز حرکت می‌کند.

همچنین ممکن است فرد متوجه شود که به دلیل ضعف و بی‌حسی دست، اشیاء را رها می‌کند. این علامت، اواخر مرحله سندرم تونل کارپال است. معمولاً سوزن سوزن شدن و درد برای مدت طولانی وجود دارد و ممکن است قبل از ایجاد ضعف، شدید شود.

درمان سندرم تونل کارپال

یک پزشک یا فیزیوتراپ معمولاً می‌تواند با بررسی علائم و معاینه دست و بازوی شما، سندرم تونل کارپال را تشخیص دهد. گاهی اوقات ممکن است برای تایید تشخیص به یک مطالعه هدایت عصبی که فعالیت الکتریکی را از طریق اعصاب ردیابی می‌کند، نیاز باشد. سندرم تونل کارپال یک مشکل قابل درمان است. استراحت، سرمادرمانی و داروهای ضد التهابی بدون نسخه معمولاً به درمان آن کمک می‌کند. مچ‌بند و تنظیم حرکت مچ دست در حین کار می‌تواند از بدتر شدن سندرم تونل کارپال جلوگیری کند. در موارد شدید، یک روش جراحی ساده به نام آزادسازی تونل کارپال، یک رباط در مچ دست را قطع می‌کند تا فشار را برای همیشه کاهش دهد.

کیست گانگلیون

کیست‌های گانگلیونی، کیسه‌های پر از مایعی هستند که معمولاً روی یا نزدیک مفصل یا تاندون ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها اغلب در دست و در پشت مچ دست فرد ظاهر می‌شوند. اگرچه کیست گانگلیون بی‌ضرر است، اما گاهی‌اوقات می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند و باعث ضعف عضلانی، سوزن سوزن شدن و درد شود. در بیشتر مواقع، این توده‌ها در ظاهر ممکن است ناخوشایند به نظر برسند، از این رو، به ندرت باعث تغییرات حسی یا ضعف می‌شوند.

درمان کیست گانگلیون

کیست گانگلیون معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر کیست باعث درد شود، فرد می‌تواند انواع درمان‌های زیر را دریافت کند:

  • کاهش فعالیت‌های سنگین. فعالیت سنگین می‌تواند باعث افزایش اندازه کیست شود و فشار بیشتری بر اعصاب وارد کند. مچ‌بند ممکن است به تسکین علائم کمک کند.
  • آسپیراسیون. این روش شامل برداشتن مایع از کیست است. اگر کیست باعث درد شدید شود یا فعالیت را محدود کند، یک گزینه درمانی محسوب می‌شود.
  • برداشتن کیست. اگر روش‌های غیرجراحی بی‌اثر باشند، جراح ممکن است کیست را خارج کند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه. اگر کیست باعث ناراحتی شود، ممکن است فرد از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کند.
بیشتر بدانید:  احساس گزگز و بی حسی در دست و پا خواب رفتگی دست و پا چیست؟

اِپی کندیلیت

اپی کندیلیت به دلیل آسیب به تاندون‌های ساعد رخ می‌دهد. دو نوع اپی کندیلیت جانبی و داخلی وجود دارد.  اپی کندیلیت داخلی که به عنوان آرنج تنیس بازان شناخته می‌شود، به دلیل آسیب به تاندون‌هایی که مچ دست را به سمت کف دست خم می‌کنند، رخ می‌دهد. برخی از دلایل اپی کندیلیت عبارت است از: بازی تنیس، حمل اجسام سنگین و استفاده مکرر از ابزارهای دستی. از علائم اپی کندیلیت می‌توان اشاره کرد به:

  • درد در قسمت داخلی ساعد که از آرنج تا مچ امتداد دارد.
  • ضعف در مچ دست و دست
  • گرفتگی دست ضعیف شده
  • درد هنگام فشردن توپ

درمان اپی کندیلیت

درمان اپی کندیلیت با توقف فعالیتی که در وهله اول باعث ایجاد این بیماری شده و اجتناب از فعالیت‌هایی که شرایط را تشدید می‌کند، شروع می‌شود. گزینه‌های درمانی شامل قرار دادن کمپرس سرد بر روی بازو یا دست آسیب دیده، استفاده از داروهای ضد التهابی، انجام تمریناتی برای تقویت ساعد یا تزریق کورتیکواستروئید است.

سندرم تونل کوبیتال

سندرم تونل کوبیتال زمانی رخ می‌دهد که عصب اولنار که از داخل آرنج عبور می‌کند، تحریک، ملتهب، متورم یا فشرده می‌شود. اگرچه سندرم تونل کوبیتال ممکن است باعث درد در آرنج شود، اما بیشتر علائم در دست رخ می‌دهد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در دست
  • بی‌حسی در دست یا انگشت حلقه که با خم شدن آرنج بدتر می‌شود.
  • گرفتگی دست ضعیف شده
  • مشکل در هماهنگی انگشتان
  • درد داخل آرنج

درمان سندرم کوبیتال

گزینه های درمانی این بیماری عبارت است از:

  • داروی ضد التهاب
  • آتل یا بریس
  • تمریناتی برای بر طرف کردن گرفتکی عصب
  • عمل جراحی

رادیکولوپاتی گردنی

رادیکولوپاتی گردنی زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی به عصب واقع در گردن فشار می‌آورد و آن را تحریک می‌کند. این ممکن است ناشی از تغییراتی باشد که با بالا رفتن سن در ستون فقرات رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به دلیل آسیب ناگهانی که منجر به فتق دیسک می‌شود، رخ دهد. درد به طور معمول از گردن منشأ می‌گیرد و به سمت بازوی فرد می‌رود. علائم دیگر شامل:

  • سوزن سوزن شدن در دست و انگشتان
  • ضعف دست، ماهیچه یا شانه
  • کاهش حس

درمان رادیکولوپاتی گردنی در فیزیوتراپی ایرانیان بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

جهت درمان رادیکولوپاتی گردنی اقدامات زیر انجام میگردد:

  • گردن‌بند طبی
  • فیزیوتراپی
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند آسپرین و ایبوپروفن
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی
  • تزریق استروئید
  • اگر روش‌های غیرجراحی نتیجه‌ای نداشته باشند، جراحی می‌شوند.

پزشک شما اغلب بر اساس علائم و معاینه فیزیکی می‌تواند تشخیص دهد که آیا عصب شما فشرده شده است یا خیر. ممکن است برای تایید تشخیص به یک مطالعه هدایت عصبی و یا آزمایش‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) نیاز باشد. درمان بسته به علت متفاوت است، اما ممکن است شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید یا انواع مختلف جراحی باشد. فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از افراد مبتلا به رادیکولوپاتی، بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابند (مانند عصب فشرده شده که در دوران بارداری ایجاد می‌شود).

سارکوپنیا

سارکوپنیا، از دست دادن توده عضلانی است. این عارضه باعث ضعف و از دست دادن عملکرد عضلانی، از جمله قدرت در دست‌ها می‌شود. این مشکل می‌تواند به طور طبیعی با بالا رفتن سن فرد رخ دهد. علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعادل ضعیف
  • مشکل در بالا رفتن از پله‌ها
  • از دست دادن استقامت
  • کاهش اندازه عضلات
بیشتر بدانید:  علائم و درمان خار استخوانی

درمان سارکوپنیا

گزینه‌های درمانی، بر پیشگیری و مدیریت این بیماری از طریق فعالیت بدنی مانند تمرینات مقاومتی تمرکز دارند. این می‌تواند به بهبود قدرت و افزایش توان عضلات کمک کند. فرد همچنین می‌تواند طبق دستور پزشک، مقدار پروتئین مصرفی خود را افزایش دهد. یک مقاله در سال ۲۰۲۰ مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم پروتئین در هر وعده غذایی را پیشنهاد می‌کند.

رادیکولوپاتی سرویکال

بسیاری از افراد، رادیکولوپاتی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. این می‌تواند زمانی رخ دهد که استخوان‌های ستون فقرات تحلیل می‌روند و فرو می‌ریزند. همچنین هنگامی که یک آسیب تروماتیک ستون فقرات وجود دارد یا زمانی که بافت‌ها بین استخوان‌های ستون فقرات جابجا می‌شوند، رخ می‌دهد. یک عصب تحت فشار در ستون فقرات گردنی گردن به نام رادیکولوپاتی گردنی، می‌تواند باعث ضعف دست شود، زیرا این بخشی از نخاع است که حرکات دست را کنترل می‌کند. گاهی اوقات، فشار دادن عصب در گردن می‌تواند باعث احساس سوزن و سوزن شدن، درد پشت یا شانه و درد در نقاط دورتر بدن مانند ساق پا شود.

درمان رادیکولوپاتی سرویکال

پزشک شما اغلب بر اساس علائم و معاینه فیزیکی می‌تواند تشخیص دهد که آیا عصب شما فشرده شده است یا خیر. ممکن است برای تایید تشخیص به یک مطالعه هدایت عصبی و یا آزمایش‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) نیاز باشد. درمان بسته به علت متفاوت است، اما ممکن است شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید یا انواع مختلف جراحی باشد. فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از افراد مبتلا به رادیکولوپاتی، بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابند (مانند عصب فشرده شده که در دوران بارداری ایجاد می‌شود).

نوروپاتی اولنار

نوروپاتی اولنار در اثر آسیب عصبی به نام عصب اولنار ایجاد می‌شود. این عصب که حرکت بازو و دست را کنترل می‌کند، اغلب در آرنج فشرده می‌شود. فشردگی خفیف عصب اولنار در اثر تکیه دادن به بازو ایجاد می‌شود که باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن می‌شود. آسیب به عصب اولنار در اثر آسیب تروماتیک، آرتریت، فشرده‌سازی یا عفونت می‌تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، ضعف دست یا بازو و از دست دادن حس به ویژه با انگشت حلقه شود.

درمان نوروپاتی اولنار

تشخیص و درمان نوروپاتی اولنار مشابه سایر اشکال نوروپاتی است. اگر عفونت درگیر باشد (معمولاً باکتریایی)، ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود. آسیب‌های ترومایی ممکن است نیاز به آرنج‌بند داشته باشند تا زمانی که علائم بهبود یابند. برخی موارد نوروپاتی اولنار نیازی به درمان ندارند.

فلج عصب رادیال

فلج عصب رادیال یا فلج شنبه شب، نوعی آسیب عصبی خاص است که زمانی رخ می‌دهد که عصب شعاعی بالای بازو برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرد. این اغلب به دلیل خوابیدن در وضعیتی است که ساعت‌ها بر روی عصب رادیال فشار می‌آورد. علائم آن عبارت است از: ضعف دست، بی‌حسی، و احساس گزگز شبیه زمانی که یک اندام به خواب رفته است.

درمان فلج رادیال

فلج شنبه شب را می‌توان تنها با علائم تشخیص داد و اغلب پس از برداشتن فشار نیازی به درمان ندارد. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که فشرده‌سازی طولانی‌مدت باعث آسیب شدید عصبی و از دست دادن عملکرد و یا حس دست می‌شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریق استروئید ممکن است برای کاهش التهاب و بهبود علائم استفاده شوند. در موارد نادر، ممکن است نیاز به ترمیم عصب از طریق جراحی باشد.

بیشتر بدانید:  پارگی تاندون چهار سر ران

نوروپاتی محیطی

در حالی که دیابت، شایع‌ترین علت نوروپاتی است، دلایل متعددی نیز وجود دارد که می‌تواند باعث ضعف دست شود. نوروپاتی که در اعصاب خارج از مغز و نخاع رخ می‌دهد، نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود. دست‌ها و پاها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نوروپاتی محیطی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • اعتیاد به الکل
  • شیمی‌درمانی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری مزمن کبد
  • اچ‌آی‌وی
  • کم‌کاری تیروئید
  • مسمومیت از سرب
  • لوپوس
  • لنفوم
  • فنی توئین (برای درمان صرع استفاده می‌شود)
  • روماتیسم مفصلی
  • سندرم شوگرن
  • آسیب عصب تروماتیک
  • کمبود ویتامین B12

درمان نوروپاتی محیطی

ممکن است پزشک شما برای تعیین اینکه آیا علت نوروپاتی مربوط به عفونت، بیماری خودایمنی، اختلال متابولیک، کمبود تغذیه یا عارضه جانبی دارویی است، نیاز به آزمایش خون داشته باشد. صرف نظر از علت، نوروپاتی محیطی علائم مشابهی را مانند درد، بی‌حسی، گزگز، سوزش یا ضعف ایجاد می‌کند. اکثر نوروپاتی‌ها پس از درمان علت زمینه‌ای آن، بهبود می‌یابند.

استئوآرتریت

استئوآرتریت که به آن آرتریت ساییدگی نیز گفته میشود. وضعیتی است که باعث زوال تدریجی مفاصل میشود. هنگامی که استئوآرتریت روی دست‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث درد، ضعف، سفتی، مشکل در گرفتن و تغییر شکل مفاصل انگشت شود. اگر آرتریت دارید، ممکن است بتوانید علائم خفیف‌تر و اولیه آن را نادیده بگیرید. اما با گذشت زمان، با ادامه تجزیه غضروف مفصل، درد و ضعف می‌تواند بدتر شده و ناتوان کننده شود.

درمان استئوآرتریت

پزشک شما می‌تواند استئوآرتریت را بر اساس علائم، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و احتمالاً آزمایش خون تشخیص دهد. این یک بیماری دردناک است که با داروهای ضد التهابی، استفاده از سرمادرمانی و فیزیوتراپی قابل درمان است. استئوآرتریت می‌تواند ناتوان کننده باشد، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است.

فتق دیسک

فتق دیسک، جابجایی غضروفی است که ستون فقرات را حمایت می‌کند. همچنین فتق دیسک می‌تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از آنجایی که ریشه‌های عصبی نخاعی بسیاری از احساسات و حرکات بدن را کنترل می‌کنند، فتق دیسک می‌تواند علائم مختلفی را بر اساس محل وقوع آن ایجاد کند. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می‌تواند باعث درد آزاردهنده و ضعف در دست یا بازو شود.

درمان فتق دیسک

درمان فتق دیسک،پزشک می‌تواند فتق دیسک را بر اساس علائم، معاینه فیزیکی، و آزمایش تصویربرداری مانند اشعه‌ایکس ستون فقرات، سی‌تی اسکن ستون فقرات، یا ام‌آرآی تشخیص دهد. فتق دیسک را می‌توان با فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی یا داروهای مسکن نیز درمان کرد. ممکن است در شرایط خاصی از جراحی استفاده شود.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

 

پست های مرتبط