تمرین‌های اختصاصی و برنامه‌ریزی شده‌ برای اصلاح مشکلات خاص

تمرین درمانی چیست؟

بخش مهمی از فیزیوتراپی است که برای اکثر ناتوانی های جسمی کاربرد دارد . تمرین درمانی به حرکات اختصاصی و برنامه ریزی شده گفته می شود که برای اصلاح مشکلات خاص انجام می شود . هدف از تمرین درمانی بازگرداندن بیمار آسیب‌دیده به حالت عملکردی و بدون درد است .

تمرین درمانی کمک زیادی جهت ترمیم نواحی مصدوم شده به فرد می‌کند .

اگر دچار مصدومیت شده‌اید باید حتماً از تمرین درمانی استفاده کنید و تمرین‌هایی که عضلات اطراف مفاصل آسیب‌دیده و مجاور آن را تقویت می‌کند را حتماً در خانه انجام دهید .

برای اختلالات مختلف مفصلی تمرین درمانی غالبا پیش از درمان‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد .انجام تمرین‌های دامنه‌ی حرکتی بر روی مفاصل مختلف اغلب می‌تواند موجب بازیابی حرکت طبیعی و کاهش التهاب شوند.از فواید دیگر آن می‌توان به تسکین فشار بر روی مفاصل آسیب‌دیده اشاره کرد . همچنین می‌توانید انعطاف‌پذیری مفصل خود را حفظ کنید که این موضوع برای افراد سن بالا اهمیت زیادی دارد .
مشکلات مفصلی مربوط به مچ دست، زانو و شانه به‌راحتی با انجام برخی حرکات آسان در خانه قابل برطرف شدن می‌باشند.

تمرین درمانی

بسیاری از افراد بدون این که بدانند تمرین درمانی یا ورزش درمانی را به روش های مختلف تجربه کرده اند.به طور مثال هنگامی که بعد از ورزش،حرکات کششی انجام می دهیدیک نوع تمرین درمانی برای جلوگیری از انقباض عضلات انجام داده اید.این تمرین ها همگی زیرمجموعه ورزش درمانی یا تمرین درمانی فیزیوتراپی است.

یکی از مؤثرترین بخش های بازتوانی از طریق فیزیوتراپی،تمرین درمانی است.اولین هدف ورزش درمانی کمک به بدن جهت کاهش درد و التهاب است.از هدف های بعدی تمرین درمانی می توان به بدست آوردن مجدد دامنه ی حرکتی،بازیابی،انعطاف پذیری،تعادل،استقامت،حفظ نیرو،آرامش،توازن،بهبود جریان خون اشاره کرد.

مراحل تمرین درمانی

هنگامی که دچار مصدومیت هستید باید تمرین هایی انجام دهید که عضلات اطراف مفاصل آسیب دیده و مجاور آن را تقویت کند.انجام این تمرین ها آسان است و بعد از دیدن آموزش توسط فیزیوتراپ می توانید به راحتی آن را درخانه انجام دهید.فیزیوتراپ ابتدا یک ارزیابی کامل از توانایی های فیزیکی شخص انجام می دهد سپس تاریخچه پزشکی وی را بررسی می کند.

پس از بررسی از دانش خود استفاده می کند تا یک برنامه مراقبتی درمانی تنظیم کند.این برنامه شامل یک برنامه‌ی ورزشی پیش‌رونده‌ی آرام متناسب با نیازهای شخص است.در مراحل بعدی فیزیوتراپ باید میزان پیشرفت را کنترل کند و در انجام برخی حرکات فیزیکی به بیمار کمک کند.پس از هر مرحله بهبودی بیمار،برنامه تغییر می کند.

برخی از تکنیک های مهم در تمرین درمانی شامل موارد زیر است:

• تمرینات عمومی
  • تمرین راه رفتن
  • تمرینات تقویت کننده عضله
  • تمرینات مربوط به محدوده ی حرکتی
  • تمرینات هماهنگی و تعادلی

کاربرد تمرین درمانی

از طریق ورزش درمانی بسیاری از دردها با توجه به شدت آسیب و میزان همکاری بیمار قابل درمان است.یک فیزیوتراپ خوب قادر است به بیماران خود روش های ورزش درمانی متفاوتی برای درمان بیماری های مختلف از جمله ام اس،پارکینسون،سکته مغزی،فتق دیسک،کمر درد،آرتروز،شکستگی و غیره ارائه کند.

در ادامه چند تا از مهم ترین بیماری هایی که می توان با ورزش درمانی،درمان کرد را نام می بریم:

درمان کمر درد

انجام منظم ورزش های مربوط به کمر می تواند از درد در ناحیه پایین کمر پیشگیری کند.هم چنین با تمرین درمانی می توانید مشکلات مربوط به دیسک کمر را کاهش دهید.تمرین های کنترل شده،تدریجی و پیشرونده می‌تواند قدرت و انعطاف پذیری مفاصل را حفظ کند.ورزش درمانی هم چنین سبب افزایش انتقال مواد مغذی می شود که در نتیجه دیسک ها،عضلات،رباط هاومفاصل سالم تر باقی می مانند.

درمان آرتروز

ورزش درمانی می تواند موجب بهبود حرکت مفصل، قدرت عضله، و وضعیت کلی فیزیکی بدن شود بنابراین اگر سفتی،دردیا تورم مرتبط با آرتروز در کمر،گردن و زانوی خود دارید می توانید از تمرین درمانی استفاه کنید.

درمان مشکلات مفصلی

بیشترین درمانی که برای اختلالات مفصلی می توان استفاده کرد تمرین درمانی است.انجام تمرین های دامنه ی حرکتی بر روی مفاصل مختلف باعث کاهش التهاب و بازیابی حرکت طبیعی می شود.

تسکین درد، انعطاف پذیری، درمان مشکلات مفصلی مربوط به مچ دست،زانو و شانه

اشاره کرد.

شکستگی استخوان

بعد از شکستگی استخوان برای این که درسریع ترین زمان ممکن به عملکرد بهینه بازگردید بهتر است تمرین درمانی انجام دهید.

بیماری های سیستم عصبی

این تمرینات اثرات عمیقی بر روی سیستم عصبی در افراد سالمند و افرادی که بیماری‌های عصبی از جمله پارکینسون و سکته مغزی داشته باشد.در برنامه های توان بخشی شما با یک تیم کار می کنید.

تیم ورزش درمانی معمولا شامل فیزیوتراپ ها و متخصصان ارتوپد است.آنها ترکیبی از تمرین های مختلف و تکنیک ها را برای کمک به بازیابی عضلات شما پیشنهاد می کند.

تمرین درمانی و انواع روش های فیزیوتراپی

[/vc_column_text]