روش درمانی نوین برای بهبود و کاهش درد در بافت های آسیب دیده

لیزرتراپی یکی از روش های درمانی نوین است که از تابش اشعه متمرکز بر روی سطح بدن جهت بهبود و درمان استفاده می کند . این درمان کاملا بدون درد است و می توان از آن برای طیف وسیعی از سندرم های درد ، آسیب ها، شکستگی ها و بیماری های عصبی استفاده کرد . در لیزرتراپی از دو روش لیزر کم توان و لیزر پرتوان برای درمان آسیب ها استفاده می شود  . لیزر پرتوان یکی از روش های نوین و موثر است که امروزه در فیزیوتراپی بطور وسیعی کاربرد دارد . در لیزرتراپی نور لیزر با طول موج معینی توسط متخصص تنظیم می شود سپس  به بافت مورد نظر تابیده می شود .

طیف خاص نور لیزر موجب تحریک سلول های آسیب دیده شده و سوخت اصلی سلول ها را فراهم و از این طریق موجب ترمیم بافت آسیب دیده می شود. از لیزرتراپی می توان برای ۱-دیسک کمر و گردن ۲-آسیب های ورزشی ۳- تاندونیت شانه ۴- درد آرنج ۵- درد پاشنه و کف پا ۶- زانو درد ۷-تنگی کانال نخاعی ۸- آرتروز و … استفاده کرد .

به طور کلی  لیزرتراپی در دو زمینه ترمیم بافت و کنترل درد کاربرد دارد . لیزرتراپی کم توان عمق نفوذ کمتری دارد و از آن برای درمان آسیب های بافت نرم مانند صدمات عضلانی ، هماتوم ، التهاب تاندون می توان استفاده کرد . لیزرتراپی پرتوان عمق نفوذ بیشتری دارد و از آن می توان برای درمان آسیب های بافت سخت مانند استخوان، ستون فقرات و کمر استفاده کرد .

لیزرتراپی

واژه لیزر (LASER) مخفف عبارت «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) می‌باشد. لیزر یک اشعه پرانرژی از جنس نور است که در طی فرایند لیزرتراپی می توان انرژی آن را به طور کنترل شده به بافت های آسیب دیده بدن هدایت کرد . طیف خاص نور لیزر موجب تحریک سلول های آسیب دیده می شود و سوخت اصلی سلول ها را فراهم می کند . مهم ترین کاربرد لیزرتراپی ترمیم بافت آسیب دیده است . همان طور که در ابتدا اشاره کردیم امروزه از دو نوع لیزر کم توان و پرتوان می توان استفاده کرد .

لیزرهای پرتوان قدرت نفوذ بیشتری دارند و از آن ها می توان برای جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات استفاده کرد .لیزر های پرتوان اثرات درمانی چشم گیر تری دارند زیرا به عمق بافت نفوذ می کنند . با لیزر پرتوان می توان آسیب هایی که در بافت های عمیق بدن مانند فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی است را درمان کرد .  در روش لیزردرمانی با شدت پایین، از امواج نور قرمز و مادون قرمز (نزدیک به قرمز) در محل زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها استفاده می‌شود.

برای مشاهده نحوه انجام لیزرتراپی در فیزیوتراپی ایرانیان حتما ویدیو روبرو را مشاهده کنید .

موارد منع کاربرد لیزرتراپی

در موارد زیر نمی توان از لیزر استفاده کرد :

• زنان باردار
  • اشخاصی که تومورهای پوستی بدخیم دارند
  • عفونت کردن محل استفاده از لیزر
  • اشخاصی که داروهای خاص به ویژه داروهایی که سبب حساسیت به نور می شود استفاده می کنند
  • وجود ضربان ساز مصنوعی در قفسه سینه

قبل از انجام لیزردرمانی حتما با فیزیوتراپ یا فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید و شرایط خود را برای او شرح دهید.

لیزرتراپی اصفهان

کاربرد فیزیوتراپی با لیزر

لیزر تراپی کاربرد های زیادی دارد . به طور کلی کاربرد های لیزرتراپی شامل موارد زیر است :

درد آرنج آسیب های ورزشی دیسک کمر آرتروز و دیسک گردن
خار پاشنه تاندونیت شانه فروزن شولدر درد پاشنه و کف پا
پیچ‌خوردگی مفاصل درد سیاتیک تاندونیت بورسیت
آرتریت آرتریت روماتوئید زانودرد آسیب دیدگی بافت نرم
بیماری های پوستی تنگی کانال نخاعی آرتروز ستون فقرات سندرم تونل کارپال
گلف البو تنیس البو بیماری دکرون مچ دست درد های مزمن ستون فقرات

مزایای لیزر درمانی

در لیزرتراپی اشعه هایی با نورقوی و موازی تولید می شود . این اشعه ها مجموعه ای ازیک یا چند رنگ خالص می باشند . از مزایای لیرتراپی نسبت به روش های دیگر می توان به کوچک بودن آن اشاره کرد . کوچک بودن لیزر کمک می کند بتوان آن را دقیق به نواحی مورد نظر بدن اعمال کرد . لیزر بر خلاف روش های دیگر کاملا بدون درد و غیر تهاجمی است . با لیزر می توان بدون هیچ آسیبی به محل جراحت دسترسی پیدا کرد . از دیگر مزایای لیزر تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• افزایش سرعت رشد و تکثیر سلول های سالم و کاهش دوره درمان
  • افزایش فعالیت متابولیکی سلول ها و برطرف کردن علائم درد
  • تکسین درد های حاد و کاهش ورم کاشی از کبودی ، خون مردگی ، التهاب
  • افزایش جریان خون در سلول های نواحی آسیب دیده
  • به حداقل رساندن احتمال شکل گیری جای زخم در محل جراحی ها ، بریدگی ها و سوختگی ها
  • نداشتن عوارض جانبی
  • می توان آن را با سایر روش های درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی ، طب سورنی استفاده کرد .

لیزرتراپی در اصفهان

لیزر در فیزیوتراپی

بهترین روش درمان درد در بهترین فیزیوتراپی اصفهان

مجموعه سلامت ایرانیان – فیزیوتراپی ایرانیان بهترین فیزیوتراپی در اصفهان میباشد که دارای روشهای نوین و تخصصی فیزیوتراپی و درمان انواع درد میباشد.در این مجموعه همه تلاش میکنیم انواع دردهای جراحی، غیر جراحی، مزمن، حاد را به حداقل برسانیم. کنترل درد مشخصاً در بیماران با دردهایی مزمن می تواند بسیار مشکل باشد و گاهی اوقات مراقبت های معمول کنترل این دردها غیرممکن است. در بهترین فیزیوتراپی اصفهان با استفاده از طب درد می توان کمک شایانی به کاهش این دردها و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی و لذت بردن از آن نمود.

لیزر باعث افزایش حرکت و تحریک بافت های بدن می شود . طول موج لیزر هیچ گونه لرزش و صدایی ندارد و بر سلول های بافت های هم بند تاثیر می گذارد. مهم ترین کاربرد لیزر در فیزیوتراپی کاهش التهاب و تسریع التیام بافت ها است . لیزر این قابلیت رادارد که از بافت های نرم و سخت بدن عبور کند و درد و التهاب فرد را کاهش دهد .

به لیزر های با قدرت خروجی کم تر از نیم وات لیزرهای کم توان (LLLT) و به لیزرهای با توان خروجی بیش از نیم وات ، لیزرهای پرتوان (HPLT) می گویند .به لیزرهای کم توان چون حرارتی روی پوست ایجاد نمی کنند لیزر سرد نیز گفته می شود .

لیزرتراپی چگونه انجام می شود ؟

در لیزر درمانی دستگاه لیزر  طی مدت زمان مشخصی در کنار بدن یا مستقیما روی بدن بیمار قرار داده می شود . چنان چه دستگاه لیزر مستقیما روی بدن بیمار قرار داده شود ورقه کوچکی برای ایجاد فاصله ای در حدود ۲ میلی متر بین لیزر و سطح پوست گذاشته می  شود .

در لیزرتراپی نور لیزر با طول موج خاصی به ناحیه مورد نظر تابانده شده و ضربه می زند . در لیزردرمانی دوز و مدت زمان تابش لیزر ، نرخ پالس و طول موج توسط سازنده لیزر مشخص می شود . معمولا افراد در طی فرایند لیزرتراپی هیچ گونه احساسی ندارند . قبل از لیزردرمانی پوست ناحیه مورد نظر تمیز و تراشیده می شود و هنگام انجام آن بیمار و پزشک باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند تا نور لیزر به چشم آن ها آسیبی نزند .

لیزرتراپی معمولا بین ده تا بیست دقیقه طول می کشد . برای درمان بیماری های مزمن باید دو تا سه بار در هفته از لیزردرمانی استفاده کرد اما برای بیماری های حاد باید هر روز تحت درمان باشید . برای هر شخص باید برنامه ای جداگانه تدوین شود . لیزر درمانی یک نوع درمان است که نتایج آن مادام العمر باقی می ماند .

لیزردرمانی با شدت پایین (LLLT) یکی از فناوری های مدرن است . دستگاه‌های لیزر درمانی می‌توانند از طریق جذب غیرگرمایی فوتون‌ها توسط سلول‌ها یک اثر درمانی در بافت‌های آسیب‌دیده ایجاد نمایند.

هزینه لیزرتراپی

هزینه لیزر تراپی با هزینه درمان های دستی و کایروپرکتیک تقریبا برابر است و در اکثر موارد توسط بیمه های درمانی پوشش داده می شود .در مواردی که مشکل حاد باشد و بیمار به عمل جراحی نیاز داشته باشد باید هزینه زیادی پرداخت کرد . البته لازم به ذکر است هزینه لیزرتراپی تنها درصد کمی از عمل جراحی است . برای اطلاع دقیق از هزینه لیزرتراپی می توانید با مرکز فیزیوتراپی ایرانیان تماس بگیرید .

انواع لیزرتراپی

لیزر برای درمان دیسک کمر

یکی از درمان های رایج دیسک کمر که اکثر بیماران به سراغ آن می روند عمل جراحی است .ما توصیه می کنیم قبل از عمل جراحی ابتدا لیزر درمانی را زیر نظر یک فیزیوتراپ خوب انجام دهید . چنان چه لیزر اثری نداشت به سراغ جراحی بروید .

لیزر برای درمان گردن درد

از علامت های اصلی فتق دیسک گردن می توان به گردن درد ، درد بازوها و کف دست اشاره کرد .تجربه نشان داده است که لیزرتراپی برای کاهش درد، اسپاسم عضلات ستون فقرات گردن و افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد گردن بسیار مؤثر است .

لیزر برای درمان زانو درد

برای درد های زانو لیزر یک درمان بسیار کارآمد است که تأثیر زیادی در کاهش دردهای بلند مدت زانو دارد .