اصول تغذیه و رژیم درمانی چیست؟

رژیم درمانی یک توصیه پزشکی است که برای وضعیت فعلی سلامت فرد استفاده می شود. رژیم درمانی نه تنها برای چاقی و کاهش وزن، بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز کاربرد دارد. به طور کلی با این روش بسیاری از مشکلات داخلی بدن می توان تاثیر زیادی در درمان مشکلات…

اصول تغذیه و رژیم درمانی چیست؟

امروزه با انواع رژیم های غذایی مواجه می شوید یا تبلیغات زیادی می بینید که همگی ادعا می کنند بهترین راه برای کاهش وزن هستند. واقعیت این است که بسیاری از این رژیم ها جنبه تبلیغاتی دارند و گاهی نه تنها باعث کاهش وزن محسوس شما نمی شوند، بلکه شما را از گرفتن رژیم های مناسب منصرف می کنند. علاوه بر این، چنین رژیم هایی حتی اگر باعث کاهش وزن شوند، در بسیاری از موارد اثرات گذرا دارند، پس از مدتی علاوه بر افزایش وزن، شما را با مشکلات زیادی به خصوص بیماری های پوستی و ضعف عمومی همراه خواهند کرد. یک نکته اساسی در کاهش وزن این است که همیشه به یاد داشته باشید که یک شبه چاق نشدید، پس یک شبه هم لاغر نمی شوید! پس سوالی که پیش می آید این است که اصول تغذیه و رژیم درمانی چیست؟

رژیم درمانی (diet therapy) یک توصیه پزشکی است که برای وضعیت فعلی سلامت فرد استفاده می شود. رژیم درمانی نه تنها برای چاقی و کاهش وزن، بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز کاربرد دارد. به طور کلی با این روش بسیاری از مشکلات داخلی بدن می توان تاثیر زیادی در درمان مشکلات جسمانی مشاهده کرد. عمده ترین مشکلات حاد و مزمن مردم ناشی از تغذیه ناسالم و نامناسب است. رژیم درمانی یک اصطلاح گسترده برای استفاده علمی از تغذیه به عنوان یک پیشگیری و درمان بیماری است.

اصول تغذیه و رژیم درمانی

در رژیم درمانی حتی بیماری هایی مانند سرطان و مشکلات قلبی عروقی نیز قابل درمان هستند. این روش باعث انتخاب متعادل مواد غذایی متناسب با بدن هر فرد می شود تا مواد مفید مورد نیاز به اندازه کافی وارد بدن شود. ترکیب غذاهای مناسب برای هر فرد و نوشیدن آب کافی می تواند به حفظ اندام کامل کمک کند. یک رژیم غذایی مناسب باید مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها را تامین کند.

اصول تغذیه و رژیم درمانی متابولیسم بدن

اصول تغذیه و رژیم درمانی متابولیسم بدن را افزایش می دهد

یک رژیم درمانی منحصر به فرد متابولیسم بدن را افزایش می دهد. اختلال در متابولیسم اندام های مختلف بدن باعث بیماری می شود. در برخی موارد بدون استفاده از داروهای شیمیایی و تنها با استفاده از گیاهان مختلف می توان سوخت و ساز بدن را به حالت عادی بازگرداند. ابتدا با توجه به علائم بیرونی، مشکلات درونی فرد تشخیص داده می شود، سپس رژیم غذایی مناسب برای درمان مشکلات داخلی و در نهایت لاغری تجویز خواهد شد. این روش برای بیماری هایی مانند دیابت، کبد چرب، اختلالات هورمونی و … کاملا صادق است.

تاثیر چاقی و کاهش وزن بر متابولیسم بدن

چاقی مفرط یا لاغری هر دو لبه های شمشیر هستند که نشانه های سوء تغذیه هستند. وجود هر دوی این عوامل سلامت عمومی بدن و متابولیسم اندام های مختلف را به خطر می اندازد. نکته مهم نحوه درمان این مشکلات است که باید به صورت علمی، تخصصی و صحیح انجام شود. روش های نامناسب در درازمدت عوارض خطرناکی مانند افتادگی پوست، مشکلات کیسه صفرا، ریزش مو، مشکلات عصبی و… دارد. بنابراین با توجه به اینکه رژیم درمانی صحیح مبتنی بر متابولیک درمانی است، علاوه بر بررسی علت اصلی چاقی و … لاغری، مزاج و ارزیابی خصوصیات فیزیولوژیکی با استفاده از رژیم غذایی، گیاهان دارویی و مکمل های غذایی انجام می شود.

فواید رژیم درمانی

  • به سبک زندگی هر فرد توجه می کند و با آن مطابقت می دهد.
  • از رژیم های غذایی سخت استفاده نمی کند و گرسنگی را در طول روز طولانی نخواهد کرد.
  • کاهش وزن ثابت بدون عوارض جانبی.
  • عدم افتادگی پوست در کاهش وزن های سنگین.
  • احساس سبکی، آرامش و افزایش اعتماد به نفس.
  • بهبود سایر بیماری های مرتبط با چاقی یا کاهش وزن.
بیشتر بدانید:  انواع استئوژنز ایمپرفکتا

توجه به کالری موجود در غذا

آنچه تا به امروز در رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته است اندازه گیری کالری غذا است به طوری که بسیاری از افراد چاق میزان کالری موجود در انواع غذاها را می دانند اما همچنان از افزایش وزن رنج می برند. دقیقاً مثل این است که فردی با دانستن تمام قوانین راهنمایی و رانندگی، تنها با خواندن کتاب «آیین نامه رانندگی» راننده خوبی نمی شود. بنابراین دانستن کالری موجود در غذا برای کنترل وزن مفید است، اما این آگاهی به تنهایی کافی نیست!

انواع رژیم ها و روش های درمانی

انواع مختلفی از رژیم ها با عناوین مختلف وجود دارد. اغلب، رژیم‌های غذایی بر اساس یک منطقه یا فرهنگ خاص نامگذاری می‌شوند و خوردن غذاهای سالم در آن منطقه یا فرهنگ می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. برای مثال رژیم مدیترانه ای و رژیم اسکیمویی این رژیم ها سطح کلسترول خون را کاهش داده و خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. رژیم های گیاهخواری، رژیم های نیمه گیاهخواری و انواع رژیم های درمانی از جمله رژیم های بدون گلوتن، بدون نمک، رژیم های کم چرب و رژیم های غذایی برای دیابتی ها از دیگر انواع رژیم های درمانی هستند. رژیم های درمانی توسط پزشکان تجویز و توسط متخصصان تغذیه تهیه می شود و اغلب رژیم درمانی بر اساس تغییرات در وضعیت سلامت فرد تغییر می کند.

دلایل تجویز رژیم های درمانی

  • حفظ وضعیت تغذیه
  • بهبود وضعیت تغذیه
  • تصحیح وضعیت تغذیه
  • کالری کم کردن برای کنترل وزن.
  • دریافت کالری برای افزایش وزن.
  • حفظ تعادل بین کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را برای کنترل دیابت.
  • تامین پروتئین مورد نیاز بدن.
  • محدود کردن جذب موادی مانند سدیم.
  • محدود سازی برخی غذاها به دلیل حساسیت یا عدم تحمل غذایی.
  • تغییر بافت غذا به دلیل ناتوانی در جویدن یا بلعیدن غذا.

عوامل موثر بر رژیم درمانی

نکات زیر در رژیم درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

نوع بیماری

رژیم درمانی باید با نوع بیماری سازگار باشد در غیر این صورت برای فرد مضر خواهد بود.

مدت زمان بیماری

رژیم غذایی بیماری های طولانی مدت با رژیم غذایی بیماری های کوتاه مدت متفاوت است و تنوع در رژیم غذایی بیماری های طولانی مدت ضروری است.

توجه به وضعیت بیمار

رژیم غذایی بیمار باید بر اساس عادات غذایی، علایق، برنامه مصرف غذا، شرایط اقتصادی، در دسترس بودن غذا، دانش آشپزی و … باشد.

فیزیولوژی بیمار

در طراحی رژیم غذایی باید به احساسات و شخصیت بیمار توجه شود. رژیم غذایی بیمار باید

به گونه ای طراحی شود که فرد احساس تفاوت با دیگران نداشته باشد.

تنوع غذایی

به این ترتیب بیمار علاقه خود را به غذا از دست نمی دهد.

رفتار درمانی

در افراد چاق، عادات غلط غذایی است که منجر به چاقی می شود. به عنوان مثال، نشان داده شده است که افراد برای کاهش وزن، وعده های غذایی یا یک نوع غذا را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. این روش ها علمی نیستند و حتی اگر کاهش وزن اتفاق بیفتد، روشی نیست که در دراز مدت بتوانید آن را انجام دهید. در یک رژیم غذایی مناسب، فرد چاق باید عادات بد غذایی خود را به تدریج زیر نظر پزشک متخصص حذف کرده و نحوه صحیح تغذیه را بیاموزد. رفتار درمانی می تواند به صورت فردی یا گروهی باشد. مطالعات گذشته نشان داده است که گروه درمانی، اگر به درستی مدیریت شود، تأثیر بسیار بیشتری در اصلاح اختلالات خوردن خواهد داشت.

بیشتر بدانید:  11 راه طبیعی برای داشتن استخوان هایی سالم

حمایت خانواده و شرایط محیط زندگی

یکی از عوامل موثر در کاهش وزن، تغییر روش نادرست زندگی است. این تغییر سبک زندگی مستلزم یک کار گروهی است که در آن فرد اول تیم است. یعنی تا زمانی که بیمار نخواهد، دیگران نمی توانند به او کمک کنند.

قدم بعدی حمایت و همکاری خانواده خواهد بود که بسیار مهم است و در نهایت متخصص تغذیه با دانش خود تیم را راهنمایی می کند. نتیجه مطلوب زمانی حاصل می شود که این گروه به عنوان یک تیم هماهنگ و با هم به هدفی بیندیشند. در خانواده ای که همسر یا سایر اعضای خانواده فرد را به رعایت رژیم غذایی اشتباه تشویق می کنند، پاسخ به درمان بسیار دشوارتر خواهد بود.

ورزش و افزایش فعالیت بدنی

ورزش و افزایش فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی جزء لاینفک برنامه کاهش وزن است، زیرا حتی افراد با وزن طبیعی نیز برای سلامتی خود به فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند. برای افرادی که اضافه وزن دارند، فعالیت بدنی نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای حفظ وزن ثابت پس از درمان نیز ضروری است. فعالیت بدنی فقط رفتن به باشگاه و انجام ورزش های سنگین حرفه ای نیست. اما با یک برنامه منظم، این فعالیت بدنی حتی در محل کار و زندگی امکان پذیر است. یکی از توصیه ها، پیاده روی منظم روزانه بر روی سطح صاف است که در افراد مختلف با سرعت های مختلف انجام می شود. داشتن فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه افراد مهم است.

غذاهای سالم را با توجه به سبد غذایی خانواده انتخاب کنید

توجه به میزان کالری مصرفی و همچنین میزان پروتئین، چربی، قندها و کربوهیدرات ها در طول وعده های غذایی از اهمیت ویژه ای در کنترل وزن و حفظ سلامتی برخوردار است. فرد چاق باید در طول دوره های درمانی با انواع غذاها آشنا شده و یاد بگیرد که چگونه از انواع گروه های غذایی به میزان مناسب بهره مند شود. اگر رژیمی می خواهیم که سال ها مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال وزن فرد را ثابت نگه دارد، آن رژیم باید با سبد غذایی خانواده همخوانی داشته باشد. بر این اساس برای تشخیص مشکلات تغذیه ای و هماهنگی با سبد غذایی خانواده در کلینیک های رژیم غذایی، از بیمار خواسته می شود با آموزشی که در مدت زمان کوتاهی مشاهده می کند، میزان غذای دریافتی خود را گزارش دهد.

رژیم غذایی مناسب

بهتر است افرادی که قصد کاهش وزن دارند به پزشک متخصص مراجعه کرده تا یک برنامه غذایی حساب شده و صحیح برای خود ایجاد کنند. این افراد باید تحت نظر پزشک، عادات غذایی خود را تغییر دهند و با رفتار درمانی به رفتارهای غذایی سالم دست یابند. اگر عادات غذایی این افراد اصلاح شود، بدون تحمل ناراحتی ها و فشارهای رژیم لاغر می شوند.

اصل اساسی در رژیم غذایی دانستن میزان کالری غذای مصرفی و کالری مورد نیاز بدن است. شما متوجه خواهید شد که روزانه چه مقدار پروتئین، چربی، قند و کربوهیدرات مصرف می کنید. افرادی که می خواهند وزن کم کنند باید بدانند چه غذاهایی و چه مقدار بخورند. برای کاهش وزن، باید برخی از غذاها را حذف کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد. اگر می خواهید رژیم غذایی تان سال ها طول بکشد و وزن ایده آل و ثابتی داشته باشید، باید رژیم غذایی خود را با سبد غذایی خانواده هماهنگ کنید.

عادات غذایی سالم

اگر رژیم غذایی درست باشد، در نهایت منجر به تغییر عادات غذایی می شود. عادات غذایی مانند

بیشتر بدانید:  کمر درد ناشی از رانندگی

نوع غذا، حجم غذا، ساعات غذا خوردن، سرعت غذا خوردن و همچنین طرز تهیه غذا همه این رفتارها

با رژیم غذایی صحیح اصلاح می شود. اصلاح و تکرار رفتارها به یک عادت ماندگار تبدیل خواهد شد.

دریافت تغذیه مناسب از طریق رژیم غذایی لازم نیست پیچیده باشد. بنابراین اگر رژیم غذایی شما

درست و کامل باشد، برای همیشه از شر اضافه وزن خلاص خواهید شد.

البته باید توجه داشت که تنها دانستن این اصل کافی نیست، بلکه استفاده از این اطلاعات مهمتر

از دانستن میزان کالری است. چیزی که باعث کاهش وزن و کاهش چربی می شود این است که

نمی دانید چقدر انرژی مصرف می کنید. بلکه این عادات غذایی سالم است که شما را به وزن

ایده آلتان می رساند. دانستن میزان کالری مصرفی به شما کمک می کند تا برنامه غذایی

مناسبی برای خود ایجاد کنید.

سبک زندگی سالم

تغییر زندگی و ترک عادت های بد قبل از هر چیز نیازمند اراده جدی است.

اما اگر محیط و شرایط زندگی این فرد تغییر نکند پس از مدتی اراده فرد ضعیف شده و به روال قبلی باز می گردد.

فردی که اضافه وزن دارد بدون کمک دیگران و تغییر شرایط زندگی نمی تواند عادات غذایی

خود را تغییر دهد و اگر بتواند با تلاش زیاد عادات غذایی خود را تغییر دهد، در این راه آسیب های زیادی خواهد دید.

لازم است خانواده و اطرافیان او را در تغییر سبک غذایی همراهی کنند. برای تغییر رفتارهای غذایی

خود نیاز به هماهنگی و حمایت خانواده و دیگران دارد. به همین دلیل بهتر است خانواده فرد با پزشک معالج

در ارتباط باشند و با دستورات او به او کمک کنند تا به وزن ایده آل برسد.

ورزش برای همه لازم است. هر فردی برای حفظ سلامتی خود به ورزش و فعالیت بدنی نیاز دارد.

برای کاهش وزن، ورزش و فعالیت بدنی مهمترین و اساسی ترین نقش را دارند.

ورزش برای افراد چاق هم نقش درمانی دارد و هم نقش نگهدارنده.

فردی با ورزش و تحرک زیاد سعی در کاهش وزن دارد و با ادامه ورزش از بازگشت چربی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

برای ورزش و افزایش فعالیت بدنی نیازی به رفتن به باشگاه و انجام ورزش های شدید ندارید.

بلکه انجام ورزش های سبک و پیاده روی منظم با برنامه می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

مهم این است که فرد روزانه مدتی را صرف ورزش و فعالیت بدنی کند و این فعالیت ها برنامه ریزی شده و منظم باشد.

اگر اصول فوق را به درستی اجرا کنید، به راحتی و بدون هیچ فشار جسمی و روحی لاغر می شوید و هرگز اضافه وزن نخواهید داشت.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ؛ مجهزترین کلینیک

انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی مطمئن همراه با تیم درمانی حرفه ای می تواند بهترین نتیجه را در

درمان آسیب  داشته باشد.کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان به عنوان یکی از

زیرمجموعه های مجموعه سلامت ایرانیان از بهترین مراکز فیزیوتراپی در اصفهان به حساب

می آید. این مرکز تحت نظر دکتر مهدی صدیقی ،متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می شود.

مجموعه سلامت ایرانیان شامل باشگاه بدنسازی  ایرانیان و مجموعه آب درمانی ایرانیان و

مجموعه لاغری ایرانیان نیز می شود. افرادی که در حالت عادی قادر به انجام حرکات ورزشی و یا

اصلاحی فیزیوتراپی نیستند می توانند در استخر آب درمانی ، این حرکات را انجام دهند.

جهت اطلاع از نحوه مراجعه و یا دریافت خدمات درمانی به قسمت تماس با ما

یا اینستاگرام مجموعه سلامت ایرانیان  مراجعه کنید.