علت ضعف عضلانی

ضعف عضلانی کمبود قدرت در عضلات است. آنها ممکن است به راحتی قبل منقبض یا حرکت نکنند. این وضعیت می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد.

علت ضعف عضلانی

ضعف عضلانی باعث ایجاد مشکل در انجام انقباضات عادی عضلانی و در نتیجه کاهش قدرت و به خطر افتادن توانایی انجام حرکات فعال می شود. ضعف عضلانی می تواند فعالیت ها و حرکات روزمره بازوها، پاها و بدن شما را به چالش بکشد. اگر این مشکل شدید باشد، ضعف عضلانی می تواند در توانایی شما برای حرکت، نشستن، ایستادن، راه رفتن و حفظ تعادل شما اختلال ایجاد کند.

ضعف عضلانی می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، اما می‌تواند ناشی از علل دیگری مانند افزایش سن، بهبودی پس از ورزش شدید یا تمرینات قدرتی، شرایط بدنی ضعیف، سوءتغذیه یا مصرف برخی داروها باشد. در این مطلب، سعی ما بر این است که شما را با عواملی که در ایجاد ضعف عضلانی نقش دارند، آشنا کنیم. سپس به تشخیص و درمان آن اشاره می‌کنیم. پس در ادامه این مطلب، با همراه باشید.

ضعف عضلانی چگونه ایجاد می شود؟

ضعف عضلانی زمانی اتفاق می‌افتد که تلاش کامل شما باعث ایجاد انقباض یا حرکت عادی عضلانی نمی‌شود. گاهی‌اوقات به آن کاهش قدرت عضلانی، ضعف عضلانی و یا عضلات ضعیف گفته می‌شود. چه بیمار باشید و چه فقط نیاز به استراحت داشته باشید، ضعف عضلانی کوتاه‌مدت تقریباً برای همه در هر مقطعی اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، یک تمرین سخت، عضلات شما را خسته می‌کند تا زمانی که به آنها فرصت ریکاوری یا استراحت را بدهید. اگر دچار ضعف مداوم عضلانی یا ضعف عضلانی بدون هیچ دلیل آشکار یا توضیح طبیعی هستید، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

انقباضات ارادی عضلانی معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که مغز، سیگنالی را از طریق نخاع و اعصاب به عضله ارسال می‌کند. اگر مغز، سیستم عصبی، ماهیچه‌ها یا اتصالات بین آنها آسیب دیده یا تحت تأثیر بیماری قرار گرفته باشد، ممکن است عضلات شما به طور طبیعی منقبض نشوند. در نتیجه این می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود.

چه عواملی منجر به ایجاد ضعف عضلانی می شوند؟

برخی از بیماری‌های مزمن می‌توانند باعث فرسودگی سریع‌تر عضلات یا احساس خستگی در فرد شوند. در موارد دیگر، عفونت ممکن است باعث کند شدن عضلات شود. اگر فردی دچار ضعف شدید و ناگهانی عضلانی شد، باید با پزشک مشورت کند. نمونه‌هایی از شرایطی که باعث ضعف عضلانی می‌شوند، عبارت است از:

اِسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)

 همچنین به عنوان بیماری لو گریگ (Lou Gehrig’s disease)شناخته می شود، ALS اختلالی است که باعث آسیب به اعصاب کنترل کننده عضلات و حرکت ارادی می‌شود. علائم ALS شامل ضعف عضلانی، آتروفی عضلانی، سفتی، اسپاستیسیتی، پرش و گرفتگی است.

اِسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردن یا تغییرات دژنراتیو استخوان‌های گردن، یک بیماری آرتروز است که می‌تواند باعث باریک شدن دهانه‌های ریشه‌های عصبی گردنی شود. فشردگی ریشه‌های عصبی گردنی که از نخاع خارج می‌شوند، اغلب در این شرایط به دلیل فضاهای باریک برای عبور اعصاب رخ می‌دهد.

فشرده‌سازی ریشه عصبی می‌تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف در ماهیچه‌هایی شود که توسط ریشه‌های عصبی، عصب‌دهی می‌شوند، مانند عضلات بازوها و دست ها. این وضعیتی است که به عنوان رادیکولوپاتی گردنی شناخته می‌شود.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که علاوه بر علائم دیگر باعث درد و ضعف عضلانی می‌شود، علائمی همچون خستگی مداوم، تحت تاثیر قرار دادن حافظه و تغییرات خلق‌و‌خوی را به دنبال دارد.

فلج مغزی

فلج مغزی، یک اختلال رشدی است که از قبل از تولد تا دو سالگی رخ می‌دهد. این به دلیل کمبود اکسیژن در مغز در حال رشد ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از فلج مغزی وجود دارد، اما بیشتر آنها باعث نوعی ضعف عضلانی می‌شوند. اغلب کودکان مبتلا به فلج مغزی در راه رفتن مشکل دارند و به عصا یا واکر نیاز دارند.ف

بیشتر بدانید:  تعداد جلسات فیزیوتراپی چطور تعیین می شود؟

کودکان مبتلا به فلج مغزی نیز تفاوت غیرطبیعی در تون عضلانی یا تنش عضلانی در حال استراحت را نشان می‌دهند که انقباض فعال عضلات برای انجام حرکات روزانه را برای آنها دشوار می‌سازد.

کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث ضعف و گرفتگی عضلات شود. این علائم ممکن است با ورزش و فعالیت بدنی بدتر شوند. علائم دیگر عبارت است از:

  • افزایش وزن
  • احساس سرما
  • پوست و مو خشک
  • خستگی
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم یا سنگین
  • ضربان قلب آهسته
  • درد مفاصل و عضلات
  • افسردگی یا اختلالات خلقی
  • مشکلات باروری

بیماری گِرِیوز

بیماری گریوز، ناشی از تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید است که این می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود. در موارد شدید بیماری گریوز می‌تواند باعث فلج هیپوکالمیک تیروتوکسیک شود که باعث ایجاد علائمی مانند ضعف شدید عضلانی و حتی فلج می‌شود.

دیابت

دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا انسولین را به درستی استفاده نمی‌کند. این می‌تواند باعث آسیب عصبی شود که ممکن است منجر به ضعف عضلانی شود. دیابت همچنین می‌تواند منجر به انواع دیگر علائم مرتبط با ضعف عضلانی از جمله: ضعف، اختلال در تحرک و یا خستگی شود.

سندرم گیلن باره

سندرم گیلن-باره (GBS) یک اختلال خودایمنی و عصبی-عضلانی است که باعث از دست دادن عملکرد عصبی می‌شود که اغلب از پاها شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند. علت دقیق سندرم گیلن-باره هنوز ناشناخته است، اما اغلب پس از عفونت یا افزایش استرس رخ می‌دهد.

علائم به مرور زمان برطرف می‌شوند، اما ممکن است تا یک سال یا بیشتر برای بهبودی کامل طول بکشد. این سندرم ضعف عضلانی گسترده‌ای ایجاد می‌کند و افراد اغلب تا زمانی که وضعیت بهبود یابد، توانایی راه رفتن خود را به طور موقت از دست می‌دهند.

سندرم میاستِنیک لامبِرت-ایتون

سندرم میاستنیک لامبرت-ایتون، یک بیماری خود‌ایمنی است که اتصال عصبی عضلانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ناحیه‌ای که سلول عصبی از طریق انتشار انتقال دهنده‌های عصبی با سلول عضلانی ارتباط برقرار می‌کند. هنگامی که انتقال انتقال‌دهنده‌های عصبی مختل می‌شود، ماهیچه‌ها سیگنال مناسبی را دریافت نمی‌کنند. این وضعیت باعث انقباض آنها می‌شود که در نهایت ضعف و خستگی گسترده عضلانی را به دنبال دارد.

دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی، گروهی از بیماری‌های ژنتیکی است که با از دست دادن تدریجی عملکرد حرکتی، ضعف و آتروفی عضلانی، مشکل در راه رفتن، نارسایی پیش‌رونده تنفسی و کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب) مشخص می‌شود.

سندرم خستگی مزمن

این تشخیص به خستگی غیر قابل توضیح یا خستگی که پزشک نمی‌تواند آن را با یک وضعیت پزشکی مرتبط کند، اشاره دارد. نام دیگر آن انسفالومیلیت میالژیک است. افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن دچار خستگی شدید و مشکلات خواب می‌شوند. علائم دیگر شامل ضعف عضلانی، درد، سرگیجه و مشکلات تمرکز است.

کم خونی

کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح هموگلوبین فرد پایین باشد که اغلب به دلیل کمبود آهن است. سایر علائم کم خونی شامل سرگیجه، تنگی نفس، سردرد، دست و پاهای سرد و ضربان قلب نامنظم است.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس، یک بیماری عصبی است که باعث تخریب غلاف میلین در اطراف اعصاب می‌شود. این باعث کاهش تکانه‌های ارسال شده در طول این اعصاب به عضلات می‌شود. چنین شرایطی، منجر به ضعف عضلانی می‌شود که اغلب در سمت غالب بدن فرد شدیدتر است. انواع بسیاری از مولتیپل اسکلروزیس وجود دارد، اما این وضعیت اغلب پیش‌رونده است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.

میاستِنی گِراویس

میاستنی گراویس، یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب در سراسر بدن می‌شود. با میاستنی گراویس، بدن آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند. سپس پروتئین‌های سیستم ایمنی که پاتوژن‌ها را هدف قرار می‌دهند، به گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی استیل کولین حمله می‌کنند. این کار توانایی بدن برای انقباض عضلات را کاهش می‌دهد و منجر به ضعف عضلانی، آتروفی و خستگی می‌شود.

بیشتر بدانید:  دررفتگی شانه و راه های درمان آن

بیماری آدیسون

این زمانی اتفاق می‌افتد که غدد فوق کلیوی فرد به اندازه کافی هورمون‌های کورتیزول و آلدوسترون تولید نمی‌کنند. علاوه بر ضعف عضلانی، سایر علائم رایج بیماری آدیسون عبارت است از:

  • خستگی مزمن
  • کاهش وزن
  • از دست دادن اشتها
  • دل‌درد

دلایل کمتر رایج در ایجاد ضعف عضلانی

برخی از شرایط نادر وجود دارند که می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود، از جمله:

درماتومیوزیت

دِرماتومیوزیت، یک میوپاتی التهابی یا اختلال عضلانی است که باعث تحریک پوست و بثورات پوستی نیز می‌شود. به دلیل التهابی که به دنبال درماتومیوزیت ایجاد می‌شود، بافت عضلانی می‌تواند تجزیه شود و باعث درد و ضعف شود.

آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید، یک فرم التهابی و خودایمنی از آرتریت است که باعث التهاب و آسیب پیش‌رونده مفاصل می‌شود. چنین وضعیتی، مفاصل را دردناک و سفت می‌کند و باعث ضعف عضلانی اطراف مفاصل آسیب دیده می‌شود.

سارکوئیدوز

سارکوئیدوز یک بیماری سیستمیک و التهابی با علت ناشناخته است. این بیماری با علائمی مانند آرتریت، درد مفاصل و میوپاتی سارکوئید همراه است که با ضعف عضلانی، درد و خستگی مشخص می‌شود.

هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه

بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه یا هورمون‌های پاراتیروئید بیش از حد، یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی است. هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه می‌تواند باعث درد مفاصل و ضعف عضلانی شود، زیرا افزایش سطح هورمون پاراتیروئید منجر به تجزیه پروتئین ماهیچه می‌شود.

لوپوس اِریتماتوز سیستمیک (SLE)

این یک بیماری سیستمیک و خود ایمنی است که باعث بثورات پوستی و التهاب مفاصل می‌شود. همچنین باعث میالژی (درد عضلانی) و میوزیت (التهاب عضلانی) می‌شود که در نهایت منجر به ضعف عضلانی می‌شود.

چگونه ضعف عضلانی تشخیص داده می شود؟

ابتدا پزشک در مورد سابقه پزشکی شما، داروهایی که مصرف می‌کنید و علائم غیرعادی که تجربه می‌کنید، از شما سوالاتی می‌پرسد. آزمایش‌های تشخیصی که ممکن است برای کمک به تعیین تشخیص تجویز شوند، عبارت است از:

  • آزمایش خون برای ارزیابی سطح آنزیم‌ها، الکترولیت‌ها، هورمون‌ها و نشانگرهای التهابی
  • آزمایش ژنتیک برای ارزیابی خطر ژنتیکی
  • تصویربرداری MRI از مغز، نخاع و اعصاب برای ارزیابی آسیب
  • الکترومیوگرافی (EMG) برای ارزیابی فعالیت الکتریکی عضلات
  • آزمایش‌های هدایت عصبی برای ارزیابی نحوه انتقال سیگنال‌ها از اعصاب به عضلات
  • بیوپسی عضلانی برای بررسی کیفیت بافت عضلانی
  • لومبار پانکچر یا پونکسیون نخاعی برای ارزیابی کیفیت مایع مغزی نخاعی در کانال نخاعی

تنها یک پزشک متخصص می‌تواند بسته به علت ضعف عضلانی شما، درمان مناسب را تعیین کند. گزینه‌های درمانی شامل دارو، تغییرات رژیم غذایی، فیزیوتراپی و کاردرمانی و در موارد خاص جراحی است.

گزینه های درمانی ضعف عضلانی در بهترین فیزیوتراپی

روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود ضعف عضلانی وجود دارد که در ادامه به هر یک اشاره می‌کنیم:

فیزیوتراپی ایرانیان

جلسات فیزیوتراپی با یک فیزیوتراپ باتجربه می‌تواند به تقویت عضلات ضعیف، بازگرداندن عدم تعادل عضلانی و بهبود تحرک و توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند. فعالیت‌هایی را که ممکن است به دلیل ضعف عضلانی برای شما چالش‌برانگیز شده باشند، شامل ایستادن از روی صندلی، راه رفتن و بالا رفتن و پایین از پله‌ها است.

بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، عصبی-عضلانی و عصبی می‌توانند بیشترین بهره را از فیزیوتراپی ببرند. همچنین افرادی که از ضعف عضلانی به دلیل سبک زندگی بی‌تحرک، بی‌حرکتی یا عدم تحرک رنج می‌برند.

کار درمانی در فیزیوتراپی ایرانیان

کاردرمانی، مشابه فیزیوتراپی است، اما بیشتر بر تقویت عضلات دست‌ها، مچ دست و بالاتنه برای بهبود هماهنگی، حرکات حرکتی ظریف، مهارت و فعالیت‌های روزمره تمرکز دارد. کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت دست‌ها و بازوهای خود را دوباره به دست آورید تا بتوانید روزانه با محدودیت‌های کمتری عمل کنید.

بیشتر بدانید:  علائم شکستگی آرنج در کودکان

دارو درمانی در فیزیوتراپی ایرانیان

ممکن است برای کمک به درمان علت اصلی ضعف عضلانی، دارو تجویز شود. داروهای مسکن و ضد التهاب می‌توانند به کاهش تحریک عصبی کمک کنند. این می‌تواند منجر به ضعف عضلانی شود، در حالی که از داروهای تیروئید می‌توان برای مدیریت اختلالات تیروئید استفاده کرد.

استروئیدها و داروهای بیولوژیک نیز اغلب برای کاهش التهاب در شرایط خودایمنی که می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود، تجویز می‌شود. در صورت وجود عفونت، داروهای ضد باکتری، ضد ویروسی یا ضد قارچی برای کمک به بهبودی بدن شما تجویز می‌شود.

داشتن رژیم غذایی سالم جهت رفع ضعف عضلانی در فیزیوتراپی ایرانیان

بهبود رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها می‌تواند به بهبود عدم تعادل الکترولیت‌ها و کمبودهای تغذیه‌ای که می‌تواند باعث ضعف عضلانی شود، کمک کند. بسته به توصیه‌های پزشک، ممکن است مجبور شوید مصرف آهن، منیزیم یا پتاسیم خود را افزایش دهید.

جراحی برای ضعف عضلانی

ممکن است برای ضعف عضلانی ناشی از فتق دیسک یا سایر اشکال آسیب‌های عصبی یا فشرده‌سازی نیاز به جراحی باشد. معمولاً زمانی در نظر گرفته می‌شود که سایر اشکال درمان در بهبود علائم ناکام باشند. جراحی شامل برداشتن بافتی است که باعث فشردگی عصب می‌شود. اگر پرکاری تیروئید به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، ممکن است جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده تیروئید نیز انجام شود.

چه موقع ضعف عضلانی یک وضعیت اورژانسی می شود؟

در برخی موارد، ضعف عضلانی می‌تواند نشانه چیزی بسیار جدی مانند سکته باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با اورژانس محلی خود تماس بگیرید:

  • شروع ناگهانی ضعف عضلانی
  • بی‌حسی یا از دست دادن احساس ناگهانی
  • مشکل ناگهانی در حرکت اندام، راه رفتن، ایستادن یا نشستن
  • مشکل ناگهانی در لبخند زدن یا شکل دادن حالات چهره
  • گیجی ناگهانی، مشکل در صحبت کردن، یا مشکل در درک چیزها
  • ضعف عضله قفسه سینه که منجر به مشکلات تنفسی می‌شود
  • از دست دادن هوشیاری
کلام پایانی

دلایل بسیاری برای ضعف عضلانی وجود دارد، اما همه این‌ها نشانه‌هایی هستند که چیزی غیرطبیعی در حال وقوع است. توصیه می‌شود که علائم و سابقه ضعف عضلانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید و برای هرگونه ضعف ناگهانی و غیرقابل توضیح در عضلات خود فوراً به پزشک مراجعه کنید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …