آرتریت پسوریاتیک چیست؟ علت و درمان آن

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری شامل التهاب مفاصل (آرتریت) است که معمولاً در ترکیب با یک اختلال پوستی به نام پسوریازیس ایجاد می شود. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که با لکه هایی از پوست قرمز و تحریک شده مشخص می شود که اغلب توسط فلس های سفید پوسته پوشانده…
پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک نوعی از ورم مفاصل است که برخی از افراد مبتلا به بیماری

پوستی پسوریازیس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری که باعث ایجاد لکه‌های

قرمز پوستی با فلس‌های نقره‌ای می‌شود. اکثر مردم، قبل از تشخیص بیماری

آرتریت پسوریاتیک، دچار پسوریازیس می‌شوند. اما برای برخی، مشکلات

مفصلی قبل از ظاهر شدن لکه‌های پوستی یا هم‌زمان شروع می‌شود. به طور

معمول این بیماری، باعث می‌شود مفاصل آسیب‌دیده متورم، سفت و دردناک

شوند. آن‌ها می‌توانند هر قسمت از بدن، از جمله نوک انگشتان و ستون فقرات

شما را نیز تحت تأثیر قرار دهند و می‌توانند از نسبتاً خفیف تا شدید متغیر باشند.

در هر دو بیماری پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک، بیماری‌های مزمن می‌توانند

با دوره بهبودی متناوب شوند. مانند پسوریازیس، آرتریت پسوریاتیک یک بیماری

طولانی‌مدت است که می‌تواند به تدریج بدتر شود. اگر شدید باشد، خطر آسیب

دائمی یا تغییر شکل مفاصل وجود دارد و ممکن است به جراحی نیاز باشد. اما

اگر آرتریت پسوریاتیک زود تشخیص داده شود و درمان شود، پیشرفت آن می‌تواند

کند شود و از آسیب دائمی مفصل جلوگیری یا به حداقل برسد.

علائم آرتریت پسوریاتیک

حدود یک سوم افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک مبتلا می‌شوند. اکثر افراد

بین ۳۰ تا ۵۰ تشخیص داده می‌شوند، اما شما می‌توانید در هر سنی به آن مبتلا شوید. این

باعث التهاب، عمدتاً در مفاصل شما می‌شود و می‌تواند بر دیگر اعضای بدن نیز تأثیر بگذارد.

برخی از علائم می‌تواند شبیه به آرتریت روماتوئید باشد، بنابراین ممکن است پزشک آزمایش‌هایی

را برای تائید تشخیص انجام دهد. آرتریت پسوریاتیک و پسوریازیس هر دو بیماری مزمنی هستند

که با گذشت زمان بدتر می‌شوند.با این حال، ممکن است دوره‌هایی داشته باشید که علائم

شما بهبود یافته یا به طور موقت از بین بروند. آرتریت پسوریاتیک می‌تواند مفاصل یک یا هر دو

طرف بدن شما را درگیر کند. علائم و نشانه‌های آرتریت پسوریاتیک اغلب شبیه علائم آرتریت

روماتوئید است. هر دو بیماری باعث مفاصل دردناک، متورم و گرم در لمس می‌شوند. با این حال،

آرتریت پسوریاتیک به احتمال زیاد باعث موارد زیر نیز می‌شود:

• انگشتان دست و پا متورم می‌شوند: آرتریت پسوریاتیک، می‌تواند باعث تورم دردناک و شبیه سوسیس انگشتان دست و پا شود.

• درد پا :آرتریت پسوریاتیک همچنین می‌تواند در نقاطی که تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان شما متصل می شوند-به ویژه در قسمت پشت پاشنه پا (تاندونیت آشیل) یا در کف پا (التهاب کف پا) ایجاد درد کند.

• درد پایین کمر :برخی از افراد در نتیجه ورم مفاصل پسوریاتیک دچار عارضه‌ای به نام اسپوندیلیت می‌شوند. اسپوندیلیت عمدتاً باعث التهاب مفاصل بین مهره‌های ستون فقرات و مفاصل بین ستون فقرات و لگن (ساکروایلیت) می‌شود.

• تغییر ناخن :ناخن‌ها می‌توانند فرورفتگی‌های کوچکی (چاله‌ها) ایجاد کرده، خرد شوند یا از بستر ناخن جدا شوند.

• التهاب چشم :یووئیت(Uveitis) می‌تواند باعث درد چشم، قرمزی و تاری دید شود. در صورت عدم درمان، یووئیت می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

• انتزیت:(Enthesitis) شما همچنین می‌توانید در محل اتصال ماهیچه به استخوان، مانند تاندون آشیل پشت پاشنه، دچار التهاب شوید. راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها ممکن است باعث تشدید درد شما شود.

• درد قفسه سینه و دنده: این اغلب اتفاق نمی‌افتد، اما درد قفسه سینه و تنگی نفس، می‌تواند از علائم آرتریت پسوریاتیک باشد. این موارد ممکن است زمانی رخ دهد که دیواره قفسه سینه و غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه شما متصل می‌کند، ملتهب شود. این نیز نادر است، اما ریه‌ها یا آئورت (رگ خونی بزرگی که از قلب شما خارج می‌شود)، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

• خستگی: هم روند التهاب و هم داروهایی که برای آرتریت پسوریاتیک مصرف می‌کنید، می‌تواند باعث خستگی و تخلیه روانی شما شود.

تشخیص آرتریت پسوریاتیک

پزشک عمومی ممکن است از شما بخواهد که یک پرسشنامه را پر کنید تا به او در تصمیم‌گیری در موردنیاز به ارجاع کمک کند. اگر پزشک عمومی تصور می‌کند که ممکن است آرتریت پسوریاتیک داشته باشید، باید شما را برای ارزیابی به یک روماتولوژیست (متخصص در شرایط مفصلی) ارجاع دهد. در صورت ابتلا به پسوریازیس و مشکلات مفاصل، معمولاً یک روماتولوژیست می‌تواند آرتریت پسوریاتیک را تشخیص دهد. آن‌ها همچنین سعی خواهند کرد انواع دیگر آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز را رد کنند. آزمایش‌هایی که ممکن است برای تأیید تشخیص لازم باشد شامل موارد زیر است:

• آزمایش خون برای بررسی علائم التهاب در بدن شما و وجود برخی از آنتی‌بادی‌های موجود در انواع دیگر آرتریت
  • اشعه ایکس یا اسکن مفاصل
بیشتر بدانید:  تأثیر فیزیوتراپی بر کشیدگی ساق پا و اسپاسم عضلانی ساق پا

عوارض آرتریت پسوریاتیک

داشتن آرتریت پسوریاتیک، می‌تواند احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها را در طول زمان افزایش دهد، برخی از رایج‌ترین آن‌ها

عبارت‌اند از:

• سرطان: افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک ممکن است بیشتر به سرطان لنفوم پوستی و سرطان پوست غیر ملانوم، مبتلا شوند. برنامه درمانی شما باید شامل غربالگری منظم سرطان باشد.
  • بیماری قلب و عروقی: آرتریت پسوریاتیک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و درمان‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند مشورت کنید.

• بیماری کرون(Crohn’s disease): افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک و کرون تغییرات مشابهی در ژن‌های خود دارند که به آن‌ها جهش گفته می‌شود. به همین دلیل است که بین پسوریازیس، آرتریت پسوریاتیک و بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون، رابطه وجود دارد.

• افسردگی: پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک می‌تواند شما را در معرض اعتماد به نفس پایین و اختلالات خلقی مانند افسردگی قرار دهد. اگر هم آرتریت پسوریاتیک و هم پسوریازیس دارید، افسردگی بیشتر می‌شود. اما درمان پسوریازیس می‌تواند به افسردگی شما کمک کند.

• دیابت: ابتلا به پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. ابتلا به پسوریازیس شدید آن را حتی بیشتر افزایش می‌دهد. در صورت داشتن علائم دیابت نوع ۲، مانند تشنگی شدید، گرسنگی، تاری دید یا خستگی، به پزشک خود اطلاع دهید.

• التهاب چشم و مشکلات بینایی: التهاب در قسمت رنگی چشم شما، عنبیه، می‌تواند باعث درد شود که در نور شدید، بدتر می‌شود. این می‌تواند مشکلات بینایی ایجاد کند. احتمالاً برای درمان این بیماری که به یووئیت معروف است، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

• نقرس: هنگامی که کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل شما تشکیل می‌شوند، به این شکل از آرتریت التهابی مبتلا می‌شوید. اگرچه می‌توانید اسید اوریک را از طریق غذا دریافت کنید، اما پزشکان تصور می‌کنند که این محصول جانبی پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک است.

• آسیب مفصلی: آرتریت موتیلان یک بیماری نادر اما مخرب که گاهی اوقات با آرتریت پسوریاتیک اتفاق می‌افتد، به سرعت به مفاصل انتهای انگشتان دست و پا آسیب می‌رساند. آسیب شدید می‌تواند در فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن یا لباس پوشیدن اختلال ایجاد کند.

• سندرم متابولیک: محققان ارتباطی بین پسوریازیس، آرتریت پسوریاتیک و سندرم متابولیک پیدا کرده اند-مجموعه ای از شرایط که شامل بیماری‌های قلبی، چاقی و فشارخون بالا است. زنان مبتلا به پسوریازیس و افرادی که مبتلا به آرتریت پسوریاتیک شدید هستند، تقریبا دو برابر بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند.

چه چیزی آرتریت پسوریاتیک را بدتر می‌کند؟

اگر می‌خواهید از تشدید آرتریت پسوریاتیک جلوگیری کرده یا آن را محدود کنید، نگاهی سخت و طولانی به سبک زندگی خود بیندازید. انجام برخی از تغییرات اساسی در عادات سلامتی می‌تواند به شما در جلوگیری از بازگشت علائم مانند التهاب و درد مفاصل کمک کند. عوامل ایجادکننده آرتریت پسوریاتیک در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. اما در نظر بگیرید که رویکرد خود را نسبت به مشکلات رایج که اغلب آرتریت پسوریاتیک را بدتر می‌کند، تغییر دهید:

بیشتر بدانید:  اسپاسم یا گرفتگی عضله چیست؟

عدم ورزش و افزایش وزن

همان‌طور که تمرینات کششی و سبک می‌توانند رفت‌وآمد را برای شما راحت‌تر کرده و مفاصل شما را انعطاف‌پذیرتر کنند، عدم ورزش و افزایش وزن نیز می‌تواند به سرعت شما را به سمت دیگر بفرستد و باعث برافروختگی شود. بنابراین از بدن خود غافل نشوید، زیرا وزن اضافی می‌تواند:

• فشار اضافی را بر مفاصل دردناک و ستون فقرات وارد کند.
  • باعث التهاب اضافی در بدن شما شده و منجر به آرتریت در مفاصل بیشتر می‌شود.
  • مشکلات پوستی را بدتر کند.
  • با نحوه عملکرد داروی خود تداخل داشته باشد.

عادات غذایی ناسالم

چربی‌های اشباع‌شده، قند، الکل و کربوهیدرات‌های ساده، می‌توانند وزن اضافه کنند، باعث التهاب شوند و در نهایت منجر به التهاب آرتریت پسوریاتیک شوند. سعی کنید از خوردن این‌گونه غذاها خودداری کنید، مانند:

• گوشت‌های فرآوری شده مانند هات‌داگ، سوسیس و کالباس
  • نوشیدنی‌های شیرین
  • کیک‌های بسته‌بندی‌شده، کوکی‌ها و تنقلات
  • جوش‌شیرین
  • نان سفید
  • برنج سفید
  • آب‌نبات
  • غذاهای سرخ‌کرده
  • الکل

نداشتن استراحت کافی

برخی از مطالعات ارتباط بین خواب ضعیف و بدتر شدن علائم آرتریت پسوریاتیک را نشان می‌دهند. کمبود خواب و خستگی با افزایش علائم بیماری ارتباط دارد. کمبود خواب همچنین بر سطح استرس شما می‌افزاید که می‌تواند باعث تشدید علائم مرتبط با آرتریت پسوریاتیک شود، زیرا استرس، مواد شیمیایی در بدن شما آزاد می کند که منجر به التهاب می‌شود. با پزشک خود در مورد نحوه بهبود عادات خواب خود صحبت کنید تا بتوانید استراحت بهتری داشته باشید. توصیه می‌شود که از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار قبل از خواب، خودداری کنید. همچنین ورزش و مدیتیشن برای کنترل استرس مفید است. می‌توانید به مشاور مراجعه کنید تا راه‌هایی برای مدیریت استرس به شما پیشنهاد دهد.

بیشتر بدانید:  آب درمانی و ورزش در آب

مصرف نوشیدنی‌های الکلی

کارشناسان می‌گویند الکل ممکن است عاملی برای افزایش شانس ابتلا به پسوریازیس باشد، اما تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین نوشیدن الکل و آرتریت پسوریاتیک لازم است. یک مطالعه نشان داد زنانی که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند، بیشتر از کسانی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کنند، دچار این بیماری می‌شوند. به خاطر داشته باشید که الکل و داروهای آرتریت پسوریاتیک اغلب با هم ترکیب نمی‌شوند. حداقل، یک نوشیدنی ممکن است بر نحوه عملکرد داروی شما تأثیر بگذارد. در بدترین حالت، مخلوط کردن این دو می‌تواند منجر به عوارض شدیدتری مانند زخم معده، خونریزی و آسیب کبدی شود.

سیگار کشیدن

احتمالاً از قبل می‌دانید که مصرف دخانیات می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سرطان ریه شود. مطالعات همچنین نشان می‌دهد افراد سیگاری بیشتر به آرتریت پسوریاتیک مبتلا می‌شوند. مطالعه تیمی از محققان دانمارکی همچنین نشان می‌دهد که افراد سیگاری کمتر با دارو بهبود می‌یابند و کمتر به برنامه درمانی خود پایبند می‌مانند.

قرارگیری در معرض تابش بیش‌ازحد خورشید

کمی آفتاب می‌تواند برای شما مفید باشد و به جلوگیری از پسوریازیس کمک کند. اما زمان زیاد در معرض نور خورشید، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث تشدید علائم آرتریت پسوریاتیک شود. بنابراین توصیه می‌شود هنگامی که به واسطه کار و یا یک برنامه تفریحی، در معرض بیش از حد تابش آفتاب هستید، از کرم ضد آفتاب و لباس محافظ استفاده کنید و همچنین زمان ماندن در زیر نور آفتاب را تا جایی که ممکن است، محدود کنید.

کلام پایانی

در اکثر افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک، پسوریازیس قبل از ایجاد مشکلات مفصلی ظاهر می‌شود. پسوریازیس معمولاً در نوجوانی یا بزرگسالی شروع می‌شود و آرتریت پسوریاتیک معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. با این حال، هر دو بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد. در تعداد کمی از موارد، آرتریت پسوریاتیک در غیاب تغییرات قابل‌توجه پوست ایجاد می‌شود. تشخیص آرتریت پسوریاتیک از سایر انواع آرتریت دشوار است، به ویژه هنگامی که تغییرات پوستی در حداقل باشد یا وجود نداشته باشد.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ؛ مجهزترین کلینیک اصفهان

انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی مطمئن همراه با تیم درمانی حرفه ای می تواند بهترین نتیجه را در درمان درد سیاتیک داشته باشد.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان به عنوان یکی از زیرمجموعه های مجموعه سلامت ایرانیان از بهترین مراکز فیزیوتراپی در اصفهان

به حساب می آید. این مرکز تحت نظر دکتر مهدی صدیقی ، متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می شود.

مجموعه سلامت ایرانیان شامل باشگاه بدنسازی ایرانیان و مجموعه آب درمانی ایرانیان نیز می شود. افرادی که در حالت

عادی قادر به انجام حرکات ورزشی و یا اصلاحی فیزیوتراپی نیستند می توانند در استخر آب درمانی ، این حرکات را انجام

دهند. جهت اطلاع از نحوه مراجعه و یا دریافت خدمات درمانی به قسمت تماس با ما یا اینستاگرام مجموعه سلامت ایرانیان مراجعه کنید.