علت و درمان شانه درد

شانه، دارای دامنه حرکتی گسترده است. هنگامی که مشکلی در شانه شما پیش بیاید، توانایی شما برای حرکت آزاد را مختل می‌کند و می‌تواند باعث درد و ناراحتی زیادی شود. در بسیاری از موارد می‌توانید درد شانه را در خانه درمان کنید. با این حال، فیزیوتراپی، داروها یا جراحی نیز…

آسیب‌های شایع در شانه را بشناسید

شانه‌های شما، مفاصلی هستند که در آن استخوان‌های بازو، تیغه‌های شانه (کتف) و استخوان ترقوه، به هم می‌رسند.استخوان بازو در حفره گرد کتف در هر طرف بدن شما قرار می‌گیرد. هر شانه توسط گروهی متشکل از چهار ماهیچه و تاندون به نام روتاتور کاف که استخوان بازو را پوشانده و محافظت می‌کند، در جای خود نگه ‌داشته می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا بازوی خود را بالا بیاورید و حرکت دهید. درد در شانه شما می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مشکلات شانه می‌تواند جزئی یا جدی باشد.علائم ممکن است شامل درد، تورم، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف، تغییر دما یا رنگ یا تغییر در دامنه حرکتی شما باشد.

آسیب‌های شانه بیشتر در حین فعالیت‌های ورزشی، کارهای مربوط به شغل شما، پروژه‌های اطراف خانه یا زمین خوردن، اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات درد شانه ناشی از شرایطی مانند آرتریت است. حتی می‌تواند ناشی از مشکلات در سایر قسمت‌های بدن شما باشد که به آن درد ارجاعی می‌گویند. این مقاله،برخی از علل شایع درد شانه و همچنین برخی از گزینه‌های درمانی کلی را توضیح می‌دهد. پزشک می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد درد شانه به شما بدهد.

علائم آسیب‌دیدگی شانه

مفصل گوی و کاسه شانه، دامنه حرکتی بسیار خوبی به شما می‌دهد. مفصل شانه بیشتر از هر مفصل دیگری در بدن دچار دررفتگی می‌شود؛ و فشار مکرر ناشی از نحوه استفاده از شانه‌های خود در محل کار یا ورزش، می‌تواند منجر به آسیب‌های شانه شود. در مواقعی که احساس ناراحتی در شانه می‌کنید، چند سؤال از خود بپرسید تا به شما در  تصمیم‌گیری در مورد آسیب‌دیدگی شانه کمک کند:

آیا می‌توانید بازوی خود را به طور معمول حرکت دهید یا شانه شما خیلی سفت یا دردناک است؟

  • آیا احساس می‌کنید که شانه شما ممکن است از سوکت خارج شود؟
  • آیا شانه شما برای کارهایی که معمولاً انجام می‌دهید، به اندازه کافی قوی است؟

برخی از آسیب‌دیدگی‌های شانه را می‌توانید چند روز در خانه با استراحت و اعمال کمپرس یخ بر روی ناحیه درد، درمان کنید.

می‌توانید آن را بانداژ کنید تا در صورت لزوم آن را در جای خود نگه دارید و آن را بالای قلب قرار دهید؛ اما برخی از آسیب‌ها نیاز

به کمک حرفه‌ای دارند. در اینجا علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر شکل در مفصل شانه شما مشاهده می‌شود.
  • شما اصلاً نمی‌توانید از شانه خود استفاده کنید.
  • درد شدید است.
  • شانه به طور ناگهانی ورم می‌کند.
  • بازو یا دست شما ضعیف یا بی‌حس شده است.

علل درد شانه و عوامل خطر آن

اگرچه شانه، متحرک‌ترین مفصل بدن است، اما به دلیل دامنه حرکتی آن، مفصلی ناپایدار نیز هست. از آنجایی که مفصل توپی بازو، بزرگ‌تر از حفره شانه است، مستعد آسیب است. مفصل شانه همچنین باید توسط ماهیچه‌ها،تاندون‌ها و رباط‌های بافت نرم که در معرض آسیب، استفاده بیش از حد و یا کم استفاده، هستند، حمایت شود.

شرایط دژنراتیو و سایر بیماری‌های بدن نیز ممکن است به مشکلات شانه کمک کنند یا دردی ایجاد کنند که در امتداد اعصاب به شانه حرکت می‌کند. عوامل مؤثر در ایجاد درد در شانه عبارت‌اند از:

نابجایی مفاصل

اگر شانه شما خیلی به عقب کشیده شود یا بیش از حد بچرخد، ممکن است بالای بازوی شما از حفره بیرون بیاید. به دنبال چنین وضعیتی، در شانه خود احساس درد و ضعف خواهید کرد. همچنین ممکن است تورم، بی‌حسی و کبودی داشته باشید.

بیشتر بدانید:  کاهش وزن بر درمان کمردرد

اتفصال مفاصل

این آسیب روی مفصلی که استخوان ترقوه و تیغه شانه به هم می‌رسند، تأثیر می‌گذارد. به آن مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) می‌گویند. سقوط یا ضربه سخت، باعث پارگی رباط‌های نگه‌دارنده آن می‌شود. اگر استخوان ترقوه شما از جای خود خارج شود، در بالای شانه خود برآمدگی خواهید داشت.

شکستگی مفاصل

اگر زمین بخورید یا ضربه محکمی به شانه‌های شما وارد شود، استخوان ممکن است بشکند یا ترک بخورد. شایع‌ترین شکستگی‌ها در ترقوه (استخوان ترقوه) و استخوان بازو (استخوان بازو نزدیک به شانه) است. درد زیادی خواهید داشت و حتی ممکن است محل آسیب‌دیده، کبود شود. اگر استخوان ترقوه شما شکسته باشد، شانه شما ممکن است آویزان شود و ممکن است نتوانید بازوی خود را بلند کنید.

پارگی غضروف

می‌توانید به غضروف که در اطراف لبه مفصل شانه شما قرار دارد، آسیب بزنید. این می‌تواند پس از انجام مکرر حرکات مشابه، اتفاق بیفتد. همچنین می‌توانید در هنگام زمین خوردن یا هر زمانی که شانه شما نیروی زیادی جذب می‌کند، به آن آسیب وارد شود. با این نوع آسیب، ممکن است زمانی که به بازوی خود را بالای سر می‌برید، درد احساس کنید و شانه شما ضعیف به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است احساس کنید که شانه شما در حال گرفتن، قفل شدن یا ساییدن است.

پارگی روتاتور کاف

روتاتور کاف، گروهی از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در شانه شما است که بازوی شما را در جای خود نگه می‌دارد و به شما اجازه می‌دهد تا بازوی خود را بالای سر ببرید. روتانور کاف، از طریق استفاده بیش از حد یا در هنگام سقوط، ممکن است دچار آسیب شود. همچنین با افزایش سن، شروع به نشان دادن ساییدگی می‌کند. شانه شما ممکن است در شب و زمانی که می‌خواهید وسایل را بلند کنید، درد بگیرد. ممکن است وقتی آن را حرکت می‌دهید، صدای تق تق بشنوید.

شانه یخ‌زده

این شرایط، میزان حرکت مفصل شما را محدود می‌کند. نوارهای غیرطبیعی بافتی (چسبندگی)، در مفصل ایجاد می‌شود و شانه شما را از حرکت آزاد باز می‌دارد. شانه شما ممکن است یخ بزند، زیرا درد یا جراحی باعث شده است که کمتر از آن استفاده کنید و سفت شدن شانه، ایجاد شود.

گرفتگی

این زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون‌های روتاتور کاف در استخوان‌های شانه، گیر می‌کنند. این وضعیت می‌تواند باعث تورم و درد در شانه شود.

بورسیت

بورسا با تکرار یک سری حرکات بارها و بارها، می‌تواند متورم و تحریک شود؛ اما ممکن است در اثر زمین خوردن یا آسیب دیگری نیز ایجاد شود. اگر بورسیت دارید، ممکن است هنگام حرکت دادن شانه، بیشتر متوجه درد آن شوید.

سایر علل درد شانه:

آرتروز

این بیماری که به آن بیماری دژنراتیو مفصل نیز می‌گویند، شایع‌ترین شکل آرتریت است. این می‌تواند هر مفصلی از جمله شانه‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد. در آرتروز، غضروف بین استخوان‌ها، شکسته می‌شود و به هم می‌سایند. چنین  وضعیتی می‌تواند باعث درد و سفتی شود.

روماتیسم مفصلی

این یک بیماری است که باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما به پوشش محافظ در مفاصل شما حمله کند. همچنین می‌تواند باعث درد و سفتی در شانه‌های شما شود.

درد ارجاعی

گاهی اوقات شانه‌های شما درد می‌کنند، زمانی که هیچ مشکلی در آن‌ها وجود ندارد. این می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در کیسه صفرا، کبد یا اندام دیگری باشد.

حمله قلبی

اگر شانه شما درد می‌کند و مشکل تنفس دارید یا قفسه سینه شما سفت می‌شود، ممکن است فوراً به کمک پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید:  سندرم مارفان چیست و چه عوارضی دارد؟

تاندونیت

این زمانی است که تاندون‌هایی که روتاتور کاف شما را تشکیل می‌دهند، ملتهب می‌شوند. این می‌تواند به آرامی در طول زمان یا در نتیجه سقوط یا ضربه مستقیم به شانه شما اتفاق بیفتد.

خارهای استخوانی

این تکه‌های کوچک و صاف استخوان که به نام «استئوفیت» نیز شناخته می‌شوند، به روتاتور کاف شما می‌سایند و از حرکت شانه‌تان آن‌طور که باید، جلوگیری می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به تاندونیت یا پارگی روتاتور کاف منجر شوند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

در صورت بروز تب، ناتوانی در حرکت دادن شانه، کبودی مداوم، گرما و حساسیت در اطراف مفصل، یا دردی که پس از چند هفته درمان خانگی ادامه دارد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که درد شانه شما، ناگهانی است و مربوط به آسیب خاصی نیست، تاوَن با اورژانس تماس بگیرید. ممکن است نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. سایر علائم

حمله قلبی عبارت‌اند از:

  • مشکل در تنفس
  • تنگی قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تعریق بیش از حد
  • درد در گردن یا فک

همچنین اگر به شانه شما آسیبی وارد شد، دچار خونریزی شدید و تورم شدیدی را مشاهده کردید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

مشکلات شانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما با یک معاینه فیزیکی شروع می‌کند تا هرگونه مشکل ساختاری را بررسی کند و هر چیزی را که ممکن است ستون فقرات یا گردن شما را درگیر کند، رد می‌کند. در مرحله بعد، آن‌ها دامنه حرکتی شما را آزمایش می‌کنند تا ببینند شانه شما چقدر قوی و انعطاف‌پذیر است. این شامل حرکت دادن بازوهای خود به روش‌های مختلف، مانند بالا بردن بازو تا بالای سر، در سراسر بدن یا پشت شما و چرخش ۹۰ یا ۱۸۰ درجه است. پزشک شما همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری را برای بررسی دقیق‌تر توصیه کند. علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی (برای تعیین دامنه حرکت، محل درد و سطح بی‌ثباتی/ثبات مفصل)، روش‌های تشخیصی برای مشکلات شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس

یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از به افت‌های داخلی،استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.

ام آر آی

یک روش تشخیصی است که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس‌های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام‌ها و ساختارهای بدن استفاده می‌کند. این روش تشخیصی، اغلب می‌تواند آسیب یا بیماری را در رباط یا عضله اطراف، تعیین کند.

سی تی اسکن

یک روش تصویربرداری تشخیصی است که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش‌هایی) از بدن استفاده می‌کند. سی تی اسکن، تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، ازجمله استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، چربی‌ها و اندام‌ها را نشان می‌دهد. سی تی اسکن، جزئیات بیشتری نسبتبه اشعه ایکس عمومی دارد.

الکترومیوگرافی (EMG)

آزمایشی برای ارزیابی عملکرد عصب و عضله است.

سونوگرافی

یک تکنیک تشخیصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخلی استفاده می‌کند.

آزمایشات آزمایشگاهی

برای تعیین اینکه آیا مشکلات دیگری ممکن است علت ایجاد ناراحتی در شانه باشد یا خیر، ممکن است انجام شود.

آرتروسکوپی

یک روش تشخیصی و درمانی کم تهاجمی است که برای شرایطی که در مفصل ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. در این روش، از یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) استفاده می‌شود که از طریق یک برش کوچک در مفصل، وارد مفصل می‌شود. تصاویر داخل مفصل بر روی صفحه‌ای، نمایش داده می‌شود. این روش، برای ارزیابی هرگونه تغییر دژنراتیو و یا آرتروز در مفصل، استفاده می‌شود. همچنین از آرتروسکوپی، برای تشخیص بیماری‌های استخوانی و تومورها، برای تعیین علت درد و التهاب استخوان، استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:  آشنایی با روش جراحی تراپزیکتومی؛ قبل و بعد از آن

درمان‌های درد شانه و درمان‌های خانگی چیست؟

برای دررفتگی، انفصال مفاصل و شکستگی شانه، به کمک پزشک نیاز دارید تا شانه خود را به موقعیت مناسب برگرداند و سپس به یک بند برای نگه داشتن آن در زمان بهبودی، در جای خود نیاز دارید. برای بسیاری از مسائل دیگر، پزشک ممکن است استراحت، گرما یا یخ و دارویی مانند آسپرین یا ایبوپروفن را برای کاهش درد و تورم پیشنهاد کند. اگر شانه شما پس از این مراحل اولیه بهبود نیافت، پزشک ممکن است برای تسکین تورم و درد، یک کورتیکواستروئید (داروی ضدالتهابی) مستقیماً به مفصل تزریق کند. گاهی اوقات پارگی غضروف، پارگی روتاتور کاف و شانه یخ‌زده با استراحت و دارو بهبود نمی‌یابند. پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. با هر مشکلی در شانه شما، برنامه درمانی شما احتمالاً شاملتمریناتی خواهد بود که به شما در کشش و تقویت مفصل کمک می‌کند و دامنه حرکتی شما را بهبود می‌بخشد.

عمل جراحی

ممکن است برای رفع برخی از مشکلات شانه به جراحی نیاز باشد. با این حال، اکثر بیماران مبتلا به شانه درد به روش‌های درمانی ساده مانند تغییر فعالیت‌ها، استراحت، ورزش و دارو پاسخ می‌دهند. انواع خاصی از مشکلات شانه، مانند دررفتگی‌های مکرر و برخی پارگی‌های روتاتور کاف، ممکن است از ورزش سودی نبرند. در این موارد، ممکن است جراحی نسبتاً زودتر توصیه شود. جراحی می‌تواند شامل آرتروسکوپی برای برداشتن بافت اسکار یا ترمیم بافته‌ای پاره شده یا روش‌های باز سنتی برای بازسازی‌های بزرگ‌تر یا تعویض شانه باشد.

چگونه می‌توان از درد شانه جلوگیری کرد؟

تمرینات ساده شانه می‌تواند به کشش و تقویت عضلات و تاندون‌های روتاتور کاف کمک کند. یک فیزیوتراپ یا کار درمانگر می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه آن‌ها را به درستی انجام دهید. اگر قبلاً مشکلات شانه داشته‌اید، برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی، به مدت ۱۵ دقیقه بعد از ورزش از کمپرس یخ استفاده کنید. پس از ابتلا به بورسیت یا تاندونیت، انجام تمرینات ساده دامنه حرکتی هر روز می‌تواند از یخ‌زدگی شانه جلوگیری کند.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

شماره تماس فیزیوتراپی ایرانیان – بهترین فیزیوتراپی در اصفهان    ۰۳۱۹۱۶۲۰۰۰۲

سامانه نوبت دهی آنلاین فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

 

پست های مرتبط