تأثیر فیزیوتراپی بر تسریع روند بهبودی بورسیت شانه

بورسیت شانه، یک التهاب دردناک در مفصل شانه است. معمولاً قابل درمان است و اغلب در عرض چند ماه بهبود می یابد. استراحت و ورزش های ملایم و در موارد شدید آن، با کمک فیزیوتراپی می تواند بهبود را تسریع کند.

بورسیت التهاب بورس است. بورس ها، کیسه های کوچک پر از مایعی هستند که در نزدیکی مفاصل یافت می شوند. آنها به عنوان یک بالشتک بین قسمت های متحرک در مفصل عمل می کنند تا ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون ها را از ساییدگی متوقف کنند. شایع ترین مکان های بورسیت در شانه، آرنج و لگن است. اما ممکن است بورسیت در ناحیه زانو، پاشنه و پایه انگشت شست پا نیز داشته باشید.

بورسیت اغلب در نزدیکی مفاصلی که حرکات مکرر را انجام می دهید، رخ می دهد. استفاده بیش از حد از مفصل شانه، آسیب یا شرایط مزمن، مانند آرتریت روماتوئید، می تواند باعث بورسیت شانه شود. درمان معمولاً شامل استراحت دادن به مفصل آسیب‌دیده و محافظت از آن در برابر آسیب‌های بیشتر است. در بیشتر موارد، درد بورسیت طی چند هفته با درمان مناسب برطرف می‌شود، اما عودهای مکرر بورسیت، شایع هستند. این مقاله اطلاعات کلیدی در مورد علائم و مدیریت بورسیت شانه ارائه می دهد.

بورسیت شانه چیست؟

همان طور که اشاره شد، بورسیت شانه نتیجه التهاب در بورس است. بورس ها، کیسه های پر از مایع هستند که در فضای بین استخوان ها و بافت همبند قرار دارند. آن ها به تاندون ها، ماهیچه ها و استخوان ها اجازه می دهند تا با هم حرکت کنند. در شانه، بورس های ساب آکرومیال ناحیه بین تاندون های روتاتور کاف و آکرومیون (بالاترین نقطه تیغه شانه یا کتف) را از بین می برند. بورسا، به تاندون ‌ها و استخوان ‌ها اجازه می‌ دهد تا هنگام حرکت و بلند کردن بازوها بدون اصطکاک سر بخورند.

صدمات یا استفاده بیش از حد از شانه، می تواند باعث جمع شدن مایع در بورس و بورسیت شود. هنگامی که بورس آسیب می بیند، تاندون به آرامی روی آن نمی لغزد و می تواند دردناک شود. تورم دردناک ممکن است به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود. پزشک ممکن است از اصطلاح پزشکی بورسیت ساب آکرومیال یا تاندونیت روتاتور کاف برای اشاره به بورسیتی که شانه را تحت تاثیر قرار می دهد، استفاده کنند.

انواع بورسیت شانه بر اساس سوزش بورس

راه های مختلفی برای ابتلا به بورسیت وجود دارد، اما این عارضه معمولاً به دلیل استرس بیش از حد بر بورس ایجاد می شود. با این حال، به طور کلی، سوزش بورس را می توان تقریباً به سه گروه تقسیم کرد:

بورسیت مزمن

نوع اول که بورسیت مزمن نامیده می شود، ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. این نوع شایع ترین است و در طول زمان به دلیل تحریک مکرر بورس ایجاد می شود. اکثر افرادی که به این نوع مبتلا می شوند، هیچ مشکل مستعد کننده ای ندارند و التهاب بدون دلیل ظاهری رخ می دهد. گاهی اوقات ممکن است در افرادی رخ دهد که دارای یک وضعیت پزشکی قبلی هستند که باعث تورم بورس می شود. اگرچه معمول ترین علت این نوع تورم بورس نیست، اما در افرادی که مبتلا به نقرس، نقرس کاذب، دیابت، آرتریت روماتوئید، اورمی و سایر بیماری ها هستند، دیده می شود.

بورسیت عفونی

نوع دوم بورسیت عفونی نامیده می شود و جدی تر است. در این نوع بورسا با باکتری آلوده می شود. اگر عفونت گسترش یابد، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

بورسیت تروماتیک

آخرین نوع بورسیت که معمولاً در ورزشکاران دیده می شود، بورسیت تروماتیک (یا بورسیت تروماتیک حاد) نامیده می شود. از بین این سه نوع، بورسیت حاد کمترین شیوع را دارد. این یا به دلیل مالش مکرر یک اندام به سطح سخت یا به دلیل خم شدن بیش از حد مفصل است.

بورسیت شانه چه احساسی دارد؟

بورس شانه به عنوان یک بالشتک برای تاندون در روتاتور کاف شما عمل می کند که استخوان را به استخوان متصل می کند. اگر بورسیت دارید، برخی حرکات شانه و تاندون می تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شود. درد می تواند بر اساس آسیب خاص شما متفاوت باشد. با این حال، برخی از علائم رایج بورسیت عبارتند از:

  • ناراحتی هنگام دراز کشیدن روی شانه
  • درد در قسمت بیرونی یا بالای شانه
  • دردی که وقتی بازوی خود را به پهلو بلند می کنید، بدتر می شود.
  • درد هنگام فشار دادن یا باز کردن در
  • درد هنگام تلاش برای چرخاندن بازو
  • فشار و درد هنگام فشار دادن به بالای شانه
بیشتر بدانید:  درمان زانوی پرانتزی

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای بورسیت شانه هستند، زیرا از شانه های خود بیشتر از دیگران استفاده می کنند. نمونه هایی از کسانی که بیشتر مستعد ابتلا به بورسیت هستند عبارتند از: نجاران، نوازندگان، ورزشکاران و باغبانان. با این حال، هر کسی می تواند به شانه خود آسیب برساند و به بورسیت مبتلا شود.

نحوه تشخیص بورسیت شانه توسط فیزیوتراپ

اگر ابتدا به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید، فیزیوتراپیست ارزیابی کاملی را انجام می دهد که شامل گرفتن سابقه سلامتی شما نیز می شود. فیزیوتراپ شما همچنین از شما سؤالات مفصلی در مورد آسیب شما می پرسد، مانند:

  • چگونه و چه زمانی متوجه درد شدید؟
  • آیا فعالیت های تکراری انجام داده اید؟
  • آیا ضربه مستقیمی به شانه وارد شده است یا روی آن افتادید؟

فیزیوتراپ شما همچنین آزمایشات خاصی را برای کمک به تعیین احتمال ابتلا به بورسیت شانه انجام خواهد داد. فیزیوتراپ شما به آرامی قسمت بیرونی شانه را فشار می‌دهد تا ببیند آیا در لمس دردناک است یا خیر. همچنین ممکن است از آزمایش‌های اضافی برای تعیین اینکه آیا سایر قسمت‌های شانه شما آسیب دیده است یا خیر، استفاده می‌ کند. او همچنین وضعیت شما و نحوه بلند کردن بازو را مشاهده خواهد کرد.

فیزیوتراپ سایر بیماری ‌های جدی ‌تر را که می ‌تواند باعث درد شانه شود، آزمایش و غربالگری می‌ کند. برای ارائه یک تشخیص قطعی، فیزیوتراپ شما ممکن است با یک پزشک ارتوپد یا سایر پزشکان همکاری کند. این همکاری، در مواردی که آزمایش های بیشتری مانند عکس برداری با اشعه ایکس برای تأیید تشخیص و رد سایر آسیب های وارده به شانه، مانند شکست، شکستگی لازم است، صورت می گیرد.

چگونه یک فیزیوتراپیست می تواند به بهبود بورسیت شانه کمک کند؟

فیزیوتراپ با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه درمانی خاصی را طراحی کند که به بهبودی شما سرعت می بخشد، از جمله تمرینات و درمان هایی که می توانید در خانه انجام دهید. فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا به سبک زندگی و فعالیت های عادی خود بازگردید. زمان لازم برای بهبودی این بیماری متفاوت است، اما نتایج را اغلب می توان در ۲ تا ۸ هفته به دست آورد.

در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تشخیص، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند که از بلند کردن دست و رسیدن به بالای سر یا هر فعالیتی که باعث درد می شود، تا حد امکان اجتناب کنید و به آن ناحیه استراحت دهید. همچنین در صورت لزوم، هر ۲ ساعت یک بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی محل درد قرار دهید. برای خدمات بیشتر، مانند دارو یا آزمایش های تشخیصی، لازم است که با پزشک مشورت کنید. از مزایای کار با فیزیوتراپ:

کاهش درد و تورم

کاهش درد و تورم

اگر فعالیت های تکراری باعث بورسیت شانه شده باشد، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا بفهمید که چگونه از یک سری فعالیت های محرک اجتناب کنید یا آن ها را اصلاح کنید تا روند بهبودی شروع شود. فیزیوتراپ شما ممکن است از انواع مختلفی از درمان‌ها و فن‌آوری‌ ها برای کنترل و کاهش درد و تورم شما استفاده کند، از جمله یخ، گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی، نوار چسب، تمرین‌ های خاص و درمان عملی، مانند ماساژ تخصصی.

بیشتر بدانید:  درمان بورسیت تاندون زانو

بهبود حرکت

فیزیوتراپ شما، فعالیت ها و درمان های خاصی را برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی شانه و بازو انتخاب می کند. این حرکات ممکن است با حرکات منفعل شروع شود که فیزیوتراپیست برای شما انجام می دهد تا مفصل شانه شما را به آرامی حرکت دهد. این کار به شما کمک می کند تا به سمت تمرینات فعال و کشش هایی که خودتان انجام می دهید، پیشرفت کند.

بهبود انعطاف پذیری

فیزیوتراپ شما تعیین می کند که آیا ماهیچه های شانه، بازو، قفسه سینه یا گردن سفت هستند یا خیر، شروع به کمک به شما برای کشش آنها می کند و به شما آموزش می دهد که چگونه آنها را تمرین بدهید و وضعیت بدن را بهبود بخشید. اگر مشخص شد که مشکلات ناشی از بورسیت شانه به وضعیت بدنی شما مربوط می شود، فیزیوتراپ با شما همکاری خواهد کرد تا به بهبود وضعیت بدنی شما کمک کند تا درد شما را کاهش دهد و از عود مجدد آن در آینده جلوگیری کند.

بهبود قدرت بدنی

بورسیت شانه اغلب به عضلات ضعیف، آسیب دیده یا ناهماهنگ شانه مربوط می شود. برخی تمرینات به بهبودی در هر مرحله از بهبودی کمک می کند. فیزیوتراپ شما تمرینات و تجهیزات صحیح را برای بازیابی مداوم قدرت و چابکی خود انتخاب کرده و به شما آموزش خواهد داد. این ها ممکن است شامل استفاده از وزنه های کاف، نوارهای کششی و تجهیزات وزنه برداری باشد.

بهبود استقامت

بازیابی استقامت عضلانی در شانه پس از آسیب مهم است. فیزیوتراپیست تمریناتی را برای بهبود استقامت عضلانی به شما آموزش می دهد تا بتوانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. ممکن است از تجهیزات ورزشی قلبی مانند ارگومترهای بالاتنه، تردمیل یا دوچرخه های ثابت استفاده شود.

آموزش تمرینات خانگی

فیزیوتراپیست تمرینات تقویتی و کششی را به شما آموزش می دهد تا در خانه انجام دهید. این تمرینات برای نیازهای شما خاص خواهد بود. اگر آنها را طبق تجویز فیزیوتراپ خود انجام دهید، می توانید بهبودی خود را تسریع کنید.

بازگشت به فعالیت های روزمره

فیزیوتراپ اهداف فعالیت شما را با شما در میان می گذارد و از آنها برای تعیین اهداف بازیابی کار، ورزش و زندگی روزمره شما استفاده می کند. برنامه درمانی شما به شما کمک می کند تا به ایمن ترین، سریع ترین و مؤثرترین راه ممکن به اهداف خود برسید. فیزیوتراپ شما تمرینات، فعالیت های بازآموزی کار و تکنیک ها و تمرینات ورزشی را به شما آموزش می دهد تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

درمان بورسیت شانه در خانه

چنانچه علائم ناشی از بورسیت شانه در شما خفیف است، می توانید به درمان های خانگی روی بیاورید. این در حالی است که در صورت تشدید علائم، باید از فیزیوتراپ یا درمان های پزشکی کمک بگیرید. از آنجا که بورسیت اغلب به دلیل التهاب است، دادن زمان کافی به شانه برای استراحت اغلب می تواند به کاهش علائم کمک کند. نمونه هایی از برخی از کارهای خانگی که می توانند به کاهش علائم بورسیت کمک کنند، عبارتند از:

  • به شانه استراحت دهید. اجتناب از فعالیت هایی که می دانید علائم را بدتر می کند، می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. اغلب، این یک فعالیت در یک شغل یا یک سرگرمی مکرر است.
  • یک کمپرس یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. همیشه نوعی پوشش محافظ بین یخ و پوست خود داشته باشید. از کمپرس سرد فقط به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر بار استفاده کنید.
  • یک شانه‌بند بپوشید. بریس شانه می تواند به عنوان یادآوری برای استراحت دادن به بازو و جلوگیری از انجام کارهای زیاد کمک کند. این ها در اکثر داروخانه ها موجود است، اگرچه ممکن است به یک فیزیوتراپ یا پزشک نیاز داشته باشید تا نحوه صحیح پوشیدن آن را به شما نشان دهد.
  • فعالیت های کششی ملایم انجام دهید، اما تا حد درد یا ناراحتی شدید کشش ندهید.
بیشتر بدانید:  درمان سندرم منطقه ای پیچیده

آیا می توان از این آسیب یا وضعیت پیشگیری کرد؟

فیزیوتراپ شما می تواند یک برنامه ورزشی خانگی را برای تقویت و کشش عضلات اطراف شانه، بازو، قفسه سینه و گردن برای کمک به جلوگیری از آسیب های بعدی توصیه کند. این ها ممکن است شامل تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری برای عضلات شانه، بازو، قفسه سینه، گردن و عضلات مرکزی باشد. برای کمک به جلوگیری از عود آسیب، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند:

  • برای حفظ شرایط بدنی خوب، حتی در خارج از فصل ورزشی یا پس از کناره‌گیری از ورزش، از یک برنامه تمرینی انعطاف پذیر و تقویتی، به ویژه برای عضلات شانه، پیروی کنید.
  • همیشه قبل از شروع یک ورزش یا فعالیت بدنی سنگین، بدن خود را گرم کنید.
  • یاد بگیرید که وضعیت بدن را خوب حفظ کنید.
  • به جای افزایش ناگهانی میزان یا شدت فعالیت، به تدریج هر فعالیتی را که نیاز دارید، افزایش دهید. این شامل فعالیت های خانگی، کار اداری یا ورزش می شود.

جمع بندی

بورسیت اغلب یک بیماری مزمن است، به این معنی که استفاده بیش از حد از دست، اغلب علائم شما را تحریک می کند. ممکن است بتوانید محرک های مرتبط با بورسیت خود را شناسایی کنید، مانند کار کردن بیش از حد عضلات شانه. با یافتن سطح فعالیت مناسب، ممکن است بتوانید در حین فعال ماندن، علائم بورسیت را کاهش دهید. با این حال، گاهی اوقات فقط جراحی می تواند علت زمینه ای مرتبط با بورسیت را به طور کامل برطرف کند.

سؤالات متداول

  1. انواع بورسیت شانه کدام است؟

بورسیت مزمن، بورسیت عفونی، بورسیت حاد

  1. بورسیت شانه با چه علائمی همراه است؟

ناراحتی هنگام دراز کشیدن روی شانه، درد در قسمت بیرونی یا بالای شانه، دردی که وقتی بازوی خود را به پهلو بلند می کنید، بدتر می شود، درد هنگام فشار دادن یا باز کردن در، درد هنگام تلاش برای چرخاندن بازو، فشار و درد هنگام فشار دادن به بالای شانه.

  1. نتایج درمان بورسیت شانه با کمک فیزیوتراپ چیست؟

کاهش درد و تورم، بهبود حرکت، بهبود استقامت و قدرت بدنی، یادگیری تمرینات خانگی، بازگشت به فعالیت های روزمره

  1. چه موقع استفاده از درمان های خانگی برای بورسیت شانه توصیه می شود؟

در مواردی که علائم خفیف است، می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. در غیر این صورت باید از فیزیوتراپ و یا درمان های پزشکی کمک گرفت.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.