علت گرفتگی عصب پا چیست | چگونه می توان گرفتگی عصب پا را درمان نمود؟

گرفتگی عصب پا یکی از رایج ترین دلایل احساس درد و گزگز در پاها به حساب می آید. فشار اضافی وارد بر عصب پا از برخی بیماری های زمینه ای و یا آسیب های خارجی ناشی می شود. فیزیوتراپی یکی از اصلی ترین روش های درمان گرفتگی عصب پا است.

علائم گرفتگی عصب پا چیست؟

مقدمه

ممکن است تاکنون احساس درد تیز، گزگز و یا بی حسی را در یکی از پاهای خود تجربه کرده باشید. یکی از مهم ترین و رایج ترین دلایلی که معمولا منجر به درد پاها می شود، گرفتگی عصب پا است. گرفتگی عصب پا عمدتا در اثر فشرده شدن اعصاب پا ایجاد می شود. هرگاه بافت های مجاور یک رشته عصبی، فشار بیش از اندازه ای به آن عصب وارد کنند، فشردگی عصب رخ می دهد. در چنین شرایطی، فرد احساس درد تیز، بی حسی و یا گزگز در پای خود خواهد داشت. قصد داریم به بررسی علل گرفتگی عصب پا و درد ناشی از آن بپردازیم. خواهیم دید که درمان هایی نظیر سرما درمانی و یا فیزیوتراپی می توانند برای رفع گرفتگی عصب پا و بهبود دردهای تیز ناشی از آن مناسب باشند.

علائم گرفتگی عصب پا چیست؟

گرفتگی عصب پا به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد درد در پاها، علائم و نشانه های خاص خود را دارد. برخی از مهم ترین نشانه های فشردگی عصب پا به قرار زیر هستند:

  • درد تیز و شدید یا احساس سوزش در پا
  • احساس بی حسی و کرختی در ناحیه ای که عصب پا دچار فشردگی و گرفتگی شده است
  • احساس سوزن سوزن شدن، گزگز و یا خواب رفتگی در پا
  • ضعف عضلانی در پا

درد ناشی از گرفتگی عصب پا ممکن است در قسمت های مختلف شامل پایین پا، پاشنه پا و یا گودی پا احساس شود. با این حال، احساس درد ناشی از گرفتگی عصب پا می تواند به صورت موضعی و یا منتشر شونده باشد. یعنی گاهی درد در یک نقطه پا آغاز شده و به سمت نواحی مانند قوس یا انگشتان پا منتشر می گردد. حتی گاهی ممکن است درد ناشی از گرفتگی عصب پا در حالت های مختلفی مانند نشستن، ایستادن، انجام فعالیت های شدید و ورزش های سنگین و یا راه رفتن های طولانی مدت تشدید شود.

تشدید گرفتگی عصب پا و ایجاد درد شدید در پاها می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. آگاهی از علائم فشردگی عصب پا می تواند به افراد کمک کند تا در صورت مشاهده هر یک از این علائم، در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه نماید.

علت گرفتگی عصب پا چیست؟

اختلال گرفتگی عصب پا عمدتا در اثر فشرده شدن عصب به وجود می آید. فشرده شدن اعصاب معمولا ناشی از وارد شدن فشار بیش از حد بر روی آن ها است و به هر دلیلی می تواند در پاها ایجاد شود. در این قسمت برخی از مهم ترین مواردی که می توانند منجر به ایجاد فشردگی شده و گرفتگی عصب پا را در پی دارند بررسی خواهیم کرد.

جراحت

یکی از دلایل اصلی که می تواند منجر به فشردگی و گرفتگی عصب پا شود، آسیب دیدگی پاها است. جراحت و آسیب در ناحیه پا عمدتا به دلایل مختلفی نظیر تصادف رانندگی، ورزش های پرتحرک و یا سقوط ایجاد می شود. از سوی دیگر، وارد شدن آسیب های شدید به پاها باعث بروز التهاب و تورم شدید می گردد. در نتیجه عصب پا در اثر افزایش حجم و التهاب بافت های مجاور، فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. در چنین شرایطی، فشرده شدن و گرفتگی عصب پا درد شدیدی ایجاد می کند.

بیشتر بدانید:  علت درد شانه (استئوآرتریت)

برای افرادی که به فعالیت و حرکات تکراری مانند انجام دادن برخی از ورزش ها و یا حرفه ها می پردازند، معمولا بافت پا در معرض ضربه های مکرر قرار می گیرد. همین مساله به مرور زمان تورم بافتی در پا را به وجود آورده و به عصب پا فشار وارد می آورد. بروز درد ناشی از گرفتگی عصب پا در چنین شرایطی غیر قابل اجتناب خواهد بود.

ایجاد یک زائده یا بافت اضافی در پا

گاهی ممکن است زائده های استخوانی و یا بافت های خاصی در ناحیه پا شروع به رشد کنند. در چنین شرایطی، فشار اضافی ناشی از آن ها بر عصب پا تاثیر می گذارد و در نهایت درد ناشی از گرفتگی عصب پا را در پی خواهد داشت. خارهای استخوانی نوعی برجستگی های سخت استخوانی هستند که معمولا در لبه استخوان های پا یا انگشتان ساخته می شوند. عمده خارهای استخوانی در داخل یا اطراف مفاصل به چشم می خورد.

کیست های گانگلیونی نیز نوعی کیست های غیر سرطانی و یا خوش خیم هستند که از مایع خاصی پر شده اند. این نوع کیست ها معمولا در اطراف مچ پا و یا مفاصل پا به وجود می آیند. نوروما بافت عصبی غیرسرطانی دیگری است که ممکن است در پاها رشد کند. این بافت ها که ممکن است با نوروم یا نوروم مورتون نیز شناخته شوند، عمدتا در بین انگشتان سوم و چهارم پا ایجاد می گردند.

رگ های واریسی نیز شامل سیاهرگ های بزرگ شده و برجسته ای هستند که در نقاط مختلف بدن به چشم می خورند. با این حال، ایجاد آن ها در پاها مرسوم تر بوده و می تواند منجر به وارد شدن فشار اضافی بر رشته های عصبی شود. در نتیجه، باعث درد ناشی از گرفتگی عصب پا خواهد شد.

علل گرفتگی عصب پا ؛ پوشیدن کفش نامناسب 

پوشیدن کفش های نامناسب یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد درد در پاها به حساب می آید. کفش های پاشنه بلند و کفش های خیلی تنگ می توانند فشردگی و گرفتگی عصب پا را در پی داشته باشند.

علل گرفتگی عصب پا ؛ مشکلات ساختاری پا

ساختار پا تا حد زیادی به ژنتیک افراد وابسته است. در هر حال، وجود مشکلات ساختاری در هر یک از قسمت های پا می تواند فشار اضافی بر عصب پا تحمیل نماید. برای مثال، صاف بودن کف پا و یا وجود قوس های بلند، فشار وارد بر عصب پا را تشدید می کنند. این وضعیت در ایجاد درد ناشی از گرفتگی عصب پا نقش بسزایی خواهد داشت.

بیشتر بدانید:  چگونه یک رژیم غذایی بدون لبنیات را شروع کنیم؟

؛ چاقی بیش از حد و اضافه وزن

اضافه وزن یک دلیل عمده برای اکثر اختلالات اسکلتی عضلانی به حساب می آید. بنابراین، طبیعی است که درد حاصل از گرفتگی عصب پا در افراد مبتلا به چاقی بیش از دیگران ایجاد شود.

علل گرفتگی عصب پا ؛ سندروم تونل تارسال

یکی از اعصاب حیاتی بدن که در بافت پاها وجود دارد، عصب تیبیال خلفی نام دارد. گاهی ممکن است عصب تیبیال خلفی تحت فشار شدید قرار گیرد. در چنین شرایطی، اختلال سندروم تونل تارسال ایجاد می گردد. افرادی که به سندروم تونل تارسال مبتلا هستند، عمدتا در قسمت های داخلی مچ پا و یا پایین پای خود احساس درد خواهند داشت.

عصب پلانتار

گرفتگی عصب باکستر

هرگاه اولین شاخه از عصب پلانتار جانبی دچار فشردگی بیش از حد شود، گرفتگی عصب پا به وجود می آید. از علائم اصلی آن ایجاد درد شدید در پاشنه و یا ساق پا اشاره نمود.

عوجود بیماری های اسکلتی عضلانی خاص

وجود برخی از بیماری های زمینه‌ای اسکلتی عضلانی می تواند فشار وارد بر عصب پا را تحریک نماید. برای مثال، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ایجاد التهاب شدید در مفاصل پا می شود. این التهاب می تواند تورم شدیدی را به وجود آورد که ورم بافتی، فشار وارد بر عصب پا را افزایش می دهد. به همین دلیل، افراد مبتلا به این اختلال، دردهای شدیدی را تجربه خواهند کرد.

آرتروز یکی دیگر از اختلالات اسکلتی عضلانی است که در غضروف اطراف مفاصل به وجود می آید. در واقع، اگر غضروف نگهدارنده مفاصل، دچار فرسودگی شود، استخوان ها بر روی یکدیگر گیر کرده و اصطکاک بین آن ها افزایش می یابد. از عوارض جانبی آرتروز می توان به تشکیل خار استخوان و یا فشردگی عصب پا اشاره کرد.

دیابت یکی دیگر از بیماری های زمینه ای است که می تواند تورم و در نتیجه فشردگی عصب پا را در پی داشته باشد. این مشکل معمولا به تغییرات متابولیسمی در بدن افراد مبتلا به دیابت مربوط می شود.

دردهای مشابه با درد ناشی از گرفتگی عصب پا کدام اند؟

وجود برخی بیماری ها باعث می شود تا درد مشابه با گرفتگی عصب پا در فرد ایجاد گردد. برخی از مهم ترین علل این دردها را در ادامه توضیح می دهیم.

نوروپاتی محیطی

بسیاری از افراد در طی فعالیت های روزانه خود ممکن است دچار آسیب دیدگی های عصبی در ناحیه دست ها و پاهای خود شوند. علائم نوروپاتی محیطی معمولا به شکل درد، احساس سوزن سوزن شدن و ضعف عضلانی بروز می کنند. افرادی که به اختلالات خاص از جمله انواع بیماری های خودایمنی، دیابت، فشار خون بالا و کمبود برخی ویتامین ها دچار هستند، معمولا بیش از دیگران به نوروپاتی محیطی مبتلا خواهند شد.

بیشتر بدانید:  فیزیوتراپی بیماری پارکینسون

فاشیای کف پا

هرگاه فاشیای کف پا دچار التهاب گردد، درد پاشنه و یا ساق پا را در پی خواهد داشت. این درد تقریبا مشابه با درد حاصل از گرفتگی عصب پا خواهد بود.

گرفتگی سیاتیک

عصب سیاتیک پایین کمر قرار دارد. درد حاصل از گرفتگی عصب سیاتیک معمولا در پا منتشر می شود و به ساق پا و پاشنه آن منتهی خواهد شد.

شکستگی های تنشی (استرسی)

گاهی ممکن است به دلیل انجام فعالیت های مکرر و یا استفاده بیش از حد از استخوان ها، ترک های کوچکی در آن ها به وجود آید. ایجاد یک شکستگی استرسی در پا باعث می شود تا فرد در هنگام انجام فعالیت های روزمره و یا راه رفتن و ایستادن احساس درد داشته باشد. این در حالی است که معمولا درد ناشی از شکستگی استرسی در هنگام استراحت کاهش پیدا می کند.

درمان های خانگی برای درد ناشی از گرفتگی عصب پا

درمان های خانگی برای درد ناشی از گرفتگی عصب پا کدام اند؟

احساس درد در پاها می تواند بسیار آزاردهنده باشد. انجام برخی اقدامات خودمراقبتی و یا استفاده از برخی درمان های خانگی می تواند شدت درد را کاهش دهد. البته استفاده از درمان های خانگی عمدتا در مواردی مفید است که فرد با مشکل حادی روبرو نباشد. در ادامه به برخی از روش های خودمراقبتی برای کاهش درد ناشی از گرفتگی عصب پا اشاره خواهیم کرد.

استراحت کردن

برای افرادی که در اثر انجام فعالیت های شدید و یا ورزش های سنگین دچار گرفتگی عصب پا می شوند، استراحت کردن می تواند به بهبود حال آن ها کمک نماید.

کفش مناسب

راحتی و تناسب کفش با ساختار پا می تواند درد ناشی از گرفتگی عصب پا را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

استفاده از کمپرس سرد

یخ درمانی یکی از روش های کاهش التهاب و درد به حساب می آید.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی 

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود.

پست های مرتبط