جراحی میکرودیسککتومی و عمل فتق دیسک کمر چیست

میکرودیسککتومی، همچنین به عنوان میکرودکمپرسیون شناخته می شود، یکی از رایج ترین روش های جراحی کم تهاجمی ستون فقرات است. هدف اصلی میکرودیسککتومی، برداشتن فشار از روی اعصاب برای تسکین کمردرد است.

میکرودیسککتومی چیست و نحوه عملکرد آن

به عمل جراحی برای بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر دردناک گفته می شود. میکرودیسککتومی، یک جراحی بسیار رایج است که توسط جراحان ستون فقرات انجام می شود. این عمل شامل برداشتن بخشی از دیسک بین مهره ای است که همان قسمت بیرون زده دیسک است که ریشه عصب نخاعی را تحت فشار قرار می دهد. سال‌ها پیش، اکثر جراحان ستون فقرات فتق دیسک را با استفاده از یک برش جراحی نسبتاً بزرگ و قرار گرفتن در معرض جراحی بدون استفاده از میکروسکوپ یا عینک تلسکوپی که اغلب شامل بستری طولانی در بیمارستان و دوره نقاهت طولانی‌تر می‌شد، برمی‌داشتند. امروزه، بسیاری از جراحان از یک روش جراحی میکروسکوپی با یک برش سوراخ کوچک و کم تهاجمی برای برداشتن فتق دیسک استفاده می‌کنند که امکان بهبودی سریع‌تری را فراهم می‌کند.

فتق دیسک چیست؟

استخوان ها (مهره ها) که ستون فقرات را در پشت تشکیل می دهند، توسط دیسک ها محافظت می شوند. این دیسک‌ها مانند بالش‌های کوچک، گرد هستند، با یک لایه بیرونی سخت (حلقه‌ای) که هسته را احاطه کرده است. دیسک هایی که بین هر یک از مهره های ستون فقرات قرار دارند، به عنوان ضربه گیر برای استخوان های ستون فقرات عمل می کنند. فتق دیسک، قطعه ای از هسته دیسک است که از طریق پارگی به بیرون و به داخل کانال نخاعی رانده می شود. دیسک هایی که دچار فتق می شوند، معمولاً در مراحل اولیه انحطاط هستند.

کانال نخاعی فضای محدودی دارد که برای عصب نخاعی و قطعه دیسک جابجا شده فتق ناکافی است. به دلیل این جابجایی، دیسک روی اعصاب نخاعی فشار می آورد و اغلب باعث ایجاد درد می شود که ممکن است شدید باشد. فتق دیسک می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود. فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر شایع تر است، اما در گردن (ستون فقرات گردنی) نیز رخ می دهد. ناحیه ای که در آن درد تجربه می شود، به این بستگی دارد که کدام قسمت از ستون فقرات تحت تاثیر قرار گرفته است.

چه زمانی فتق دیسک به جراحی نیاز دارد؟

اغلب می توانید فتق دیسک را با استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی تسکین دهید. اما اگر علائم شما پس از چند ماه بهتر نشد، جراحی ممکن است تنها گزینه باشد. این می تواند درد شما را سریعتر از سایر درمان ها بهبود بخشد، اما می تواند عوارض جانبی داشته باشد. انواع جراحی فتق دیسک شامل:

جراحی دیسک مصنوعی

فقط تعداد کمی از افراد قادر به انجام عمل جراحی دیسک مصنوعی هستند، زیرا این عمل فقط روی چند دیسک در قسمت پایین کمر شما کار می کند. اما اگر پزشک شما فکر می کند که این یک گزینه است، دیسک آسیب دیده شما را با دیسک پلاستیکی یا فلزی جایگزین می کند. دیسک جدید به ثابت نگه داشتن ستون فقرات شما کمک می کند و به شما امکان می دهد راحت تر حرکت کنید.

لامینوتومی

گاهی اوقات جراح شما نیاز به برداشتن قطعه کوچکی از استخوان به نام لامینا از مهره دارد. لامینا، پوششی را تشکیل می دهد که از نخاع شما محافظت می کند. برداشتن بخشی یا تمام آن به جراح کمک می کند تا به فتق دیسک شما برسد. همچنین می تواند فشار روی اعصاب شما را کاهش دهد و پادرد و سیاتیک را متوقف کند. همزمان با دیسککتومی می توان لامینا را برداشت یا ممکن است آن را در یک جراحی جداگانه خارج کنید.

دیسککتومی

در طی این جراحی، جراح دیسک آسیب دیده شما را برمی دارد تا فشار روی اعصاب شما کاهش یابد. آنها می توانند جراحی را به چند روش انجام دهند:

  • دیسککتومی باز که با بریدگی در پشت یا گردن انجام می شود.
  • میکرودیسککتومی از طریق یک برش بسیار کوچکتر انجام می شود. جراح شما یک لوله نازک با یک دوربین در یک طرف قرار می دهد تا دیسک آسیب دیده را ببیند و خارج کند.
بیشتر بدانید:  ورزش در روزهای کرونایی در خانه | چگونه در خانه ورزش کنیم؟ | آموزش اول

همجوشی ستون فقرات

پس از دیسککتومی یا لامینوتومی، جراح ممکن است دو مهره دو طرف دیسک را به هم بچسباند تا ستون فقرات شما پایدارتر شود. به این عمل همجوشی ستون فقرات می گویند. ادغام دو دیسک باعث می شود استخوان ها حرکت نکنند و دیگر درد نخواهید داشت.

تکنیک جراحی میکرودیسککتومی چگونه انجام می شود؟

جراحی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. یک لوله تنفسی قرار داده می شود و بیمار در حین جراحی با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشد. قبل از عمل، آنتی بیوتیک های داخل وریدی به بیمار داده می شود. بیمار در وضعیت خوابیده روی شکم قرار می گیرد و معمولاً از یک میز عمل مخصوص با بالشتک و تکیه‌گاه های مخصوص استفاده می کنند. ناحیه جراحی (ناحیه کمر) با محلول ضدعفونی کننده مخصوص تمیز و ضدعفونی می شود. پرده‌های استریل قرار داده می‌شود و تیم جراحی برای حفظ محیطی عاری از باکتری، لباس‌های جراحی استریل مانند روپوش و دستکش می‌پوشند.

یک برش طولی ۲-۱ سانتی متری در خط وسط کمر، مستقیماً روی ناحیه فتق دیسک ایجاد می شود. جمع کننده های مخصوص و یک میکروسکوپ عمل کننده استفاده می شود تا جراح بتواند ناحیه ستون فقرات را با حداقل برش یا بدون برش عضلات و بافت های نرم مجاور تجسم کند. پس از اینکه انقباض‌گر در جای خود قرار گرفت، از اشعه ایکس برای تأیید اینکه دیسک مناسب شناسایی شده است، استفاده می شود.

دیگر مراحل جراحی میکرودیسککتومی

ممکن است چند میلی متر از استخوان لامینای فوقانی برداشته شود تا فتق دیسک به طور کامل مشاهده شود. ریشه عصبی و ساختارهای عصبی محافظت شده و با دقت جمع می شوند تا فتق دیسک برداشته شود. برای برداشتن مواد بیرون زده دیسک از ابزارهای دندانپزشکی کوچک استفاده می شود. تمام مناطق اطراف نیز برای اطمینان از اینکه هیچ قطعه دیسک اضافی باقی نمانده است، بررسی می شود. محل زخم معمولاً با آب استریل حاوی آنتی بیوتیک شسته می شود. لایه عمیق فاسیال و لایه های زیرین با چند بخیه قوی بسته می شود. معمولاً می توان پوست را با استفاده از چسب مخصوص جراحی بست و کمترین جای زخم را به جا گذاشت تا نیازی به بانداژ نداشته باشد. کل زمان جراحی تقریباً ۱ ساعت است.

بعد از جراحی

بیماران معمولاً چند ساعت پس از جراحی در مرکز جراحی یا بیمارستان می مانند و سپس برای بازگشت به خانه مرخص می شوند. بسته به شرایط بیمار، ممکن است یک شب اقامت در بیمارستان توصیه شود. پس از عمل، بیماران ممکن است به سرعت به سطح نسبتاً عادی فعالیت بازگردند. معمولاً به بیماران توصیه می‌شود تا چند ساعت پس از جراحی راه بروند. جراح دستورالعمل‌های مراقبت در منزل را ارائه می‌کند که معمولاً شامل داروها، محدودیت‌های فعالیت، قرار ملاقات مراقبت بعدی و اطلاعات دیگر است.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی میکرودیسککتومی

زمان بهبودی کوتاه‌تر از سایر روش‌های تهاجمی‌تر است. اکثر مردم می توانند انتظار داشته باشند که بیمارستان را در همان روز یا در عرض ۲۴ ساعت ترک کنند. احتمالاً قبل از ترک بیمارستان با یک فیزیوتراپ و کاردرمانگر ملاقات خواهید کرد. این درمانگران به شما دستورالعمل هایی را در مورد چگونگی کاهش حرکات مانند خم شدن، بلند کردن و پیچش هایی که با پشت خود انجام می دهید، ارائه می دهند. درمانگر ممکن است به شما بگوید که چه تمریناتی را می توانید انجام دهید تا قدرت و انعطاف عضلات اطراف ستون فقرات خود را بهبود بخشید.

بیشتر بدانید:  علت و درمان صافی کف پا

بلافاصله پس از جراحی باید از رانندگی، نشستن طولانی مدت، بلند کردن چیزهای سنگین و خم شدن خودداری کنید. اگرچه نمی‌توانید فوراً فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید، سبک زندگی‌تان نباید تأثیر زیادی بگذارد. برای یک یا دو هفته اول، ممکن است لازم باشد حجم کاری خود را کاهش دهید یا در حین بهبودی از کار غیبت کنید. همچنین باید به مدت ۲ تا ۴ هفته پس از جراحی از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. همچنین ممکن است لازم باشد به آرامی مسیر خود را به فعالیت بدنی عادی برگردانید. به عنوان مثال، ممکن است نتوانید به مدت ۲ تا ۴ هفته پس از عمل، ورزش یا سرگرمی های بدنی را از سر بگیرید. زمان معمول برای بهبودی کامل حدود ۶ هفته است.

در طول دوره بهبودی چه انتظاری می توان داشت؟

جراحی فتق دیسک اغلب بسیار موثر است و سریعتر از سایر درمان ها عمل می کند. شما باید ظرف چند هفته پس از جراحی شاهد بهبود علائمی مانند درد، ضعف و بی حسی باشید. فیزیوتراپی یا توانبخشی می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند. می توانید به یک مرکز توانبخشی بروید یا در خانه ورزش کنید. پیاده روی همچنین می تواند به شما کمک کند تا حرکت ستون فقرات خود را دوباره به دست آورید. در چند هفته اول پس از جراحی مراقب باشید:

  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • برای مدت طولانی ننشینید.
  • از خم شدن یا کشش بیش از حد بپرهیزید.

چه موقع از میکرودیسککتومی استفاده می شود؟

اگر قرار باشد درد پای بیمار به دلیل فتق دیسک بهتر شود، به طور کلی این کار در حدود شش تا دوازده هفته پس از شروع درد انجام می‌شود. تا زمانی که درد قابل تحمل باشد و بیمار بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، معمولاً توصیه می‌شود که جراحی را برای مدت کوتاهی به تعویق بیاندازیم تا ببینیم آیا درد تنها با درمان غیرجراحی برطرف می‌شود یا خیر. با این حال، اگر درد ساق پا شدید باشد، منطقی است که زودتر به جراحی فکر کنید. به عنوان مثال، اگر علیرغم درمان غیرجراحی، درد بیمار آنقدر شدید باشد که خوابیدن، سر کار رفتن یا انجام فعالیت های روزمره برایش دشوار است.

دلایلی برای توصیه جراحی میکرودیسککتومی هستند:

  • بیمار حداقل به مدت شش هفته پادرد دارد.
  • اسکن ام آر آی یا تست های دیگر فتق دیسک را نشان می دهد.
  • درد ساق پا (سیاتیک) به جای کمردرد، علامت اصلی بیمار است.
  • درمان های غیرجراحی مانند استروئیدهای خوراکی، NSAID ها و فیزیوتراپی تاثیری بر تسکین علائم ندارند.

نتایج جراحی معمولاً پس از گذشت سه تا شش ماه از شروع علائم تا حدودی کمتر مطلوب است. بنابراین پزشکان معمولاً به افراد توصیه می کنند که جراحی را برای مدت طولانی (بیش از سه تا شش ماه) به تعویق نیندازند.

میکرودیسککتومی برای چه افرادی توصیه می شود؟

طبق یک مطالعه تحقیقاتی، حدود ۸۴ درصد از افرادی که تحت عمل میکرودیسککتومی قرار گرفتند، موفقیت طولانی مدتی در درمان فتق دیسک داشتند. سیاتیک، یک وضعیت دردناک است که در اثر فشردگی عصب نخاعی ایجاد می شود. فتق ایجاد می شود و بافت آسیب دیده به ستون فقرات کشیده می شود، به اعصاب فشار می آورد. این باعث می شود تا اعصاب، سیگنال های درد را به مغز ارسال کند. بیشتر موارد سیاتیک به طور طبیعی بدون جراحی و در عرض چند هفته بهبود می یابد. اگر درد سیاتیک بیش از ۱۲ هفته طول بکشد، ممکن است از میکرودیسککتومی بهره‌مند شوید. میکرودیسککتومی در تسکین کمردرد موثر نیست.

بیشتر بدانید:  11 راه طبیعی برای داشتن استخوان هایی سالم

چقدر احتمال عود فتق دیسک وجود دارد؟

اگرچه تخمین ها متفاوت است، اما بین ۱٪ تا ۲۰٪ از افرادی که میکرودیسککتومی انجام می دهند، در برخی مواقع دچار فتق دیسک دیگر می شوند. فتق دیسک اضافی ممکن است مستقیماً پس از جراحی کمر یا سال‌ها بعد از آن اتفاق بیفتد، اگرچه در سه ماه اول پس از جراحی شایع‌تر است. اگر دیسک دوباره دچار فتق شد، میکرودیسککتومی دوم به طور کلی به اندازه عمل اول موفقیت آمیز خواهد بود. با این حال، پس از عود، بیمار در معرض خطر بیشتری برای عود مجدد قرار دارد.

برای بیماران مبتلا به عودهای فتق متعدد دیسک، ممکن است فیوژن ستون فقرات برای جلوگیری از عود بیشتر توصیه شود. برداشتن کل دیسک و یا همجوشی آن، رایج ترین راه برای اطمینان از اینکه دیگر فتق دیسک ایجاد نمی شود، است. اگر مفصل فاست خلفی آسیب نبیند و سایر معیارها رعایت شود، جایگزینی دیسک مصنوعی که دیسک مشکل ساز را برداشته و با یک دیسک مصنوعی جایگزین می کند، ممکن است در نظر گرفته شود. تهویه هوازی برای کمک به جلوگیری از عود کمردرد یا فتق دیسک توصیه می شود.

خطرات و عوارض بالقوه میکرودیسککتومی

مانند هر نوع جراحی ستون فقرات، چندین خطر و عوارض مرتبط با میکرودیسککتومی وجود دارد. پارگی دورال (نشت مایع مغزی نخاعی) در حدود ۷ تا ۱ درصد از جراحی‌های میکرودیسککتومی رخ می‌دهد. این نشت نتایج جراحی را تغییر نمی‌دهد، اما ممکن است از بیمار خواسته شود تا یک تا دو روز پس از جراحی دراز بکشد. سایر خطرات و عوارض شامل موارد زیر است:

  • آسیب ریشه عصبی
  • بی اختیاری روده/مثانه
  • خون ریزی
  • عفونت
  • تجمع احتمالی مایع در ریه ها که ممکن است منجر به ذات الریه شود.
  • ترومبوز ورید عمقی که زمانی رخ می دهد که لخته های خون در پا ایجاد شود.
  • دردی که بعد از جراحی ادامه دارد.

جمع بندی

میکرودیسککتومی، یک روش کم تهاجمی برای تسکین درد است. در حالی که اکثر افرادی که سیاتیک را تجربه می کنند، نیازی به جراحی ندارند. چنانچه تمام درمان های دیگر با شکست مواجه شوند، ممکن است انجام میکرودیسککتومی ضروری باشد. پزشک، شرایط منحصر به فرد شما را بررسی می کند و تشخیص می دهد که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید:

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …