علت گرفتگی عضلات کمر و درمان آن

علل احتمالی زیادی برای اسپاسم کمر وجود دارد، از جمله وضعیت بدنی نامناسب، استفاده بیش از حد از عضلات و رگ به رگ شدن و کشیدگی. افرادی که دچار اسپاسم یا درد مکرر یا بدتر می شوند، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنند.

علت گرفتگی عضلات کمر و درمان آن

اسپاسم کمر یا گرفتگی عضلات کمر، به انقباض یا منقبض شدن غیر ارادی ماهیچه ‌های کمر گفته می ‌شود. می ‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد از مردم تاکنون این نوع گرفتگی را تجربه کرده‌ اند. گرفتگی عضلات کمر می ‌تواند به طور ناگهانی اتفاق بیفتد و باعث درد شدید و حتی ناتوان کننده شود. این عارضه اغلب به دلیل آسیب فیزیکی که اخیراً اتفاق افتاده است، ایجاد می ‌شود.

گرفتگی عضلات کمر بیشتر در فرد باردار، کم ‌آب یا فردی که سبک زندگی بی ‌تحرکی را دنبال می‌ کند، ایجاد می ‌شود. این می ‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات کمر ‌شود. این وضعیت از اسپاسم نادر با ناراحتی خفیف تا اسپاسم مزمن همراه با درد شدید که حرکت را دشوار می‌ کند، متغیر است. اسپاسم کمر معمولاً بدون جراحی قابل درمان است. چنانچه درد مربوط به مشکلات عصبی در ستون فقرات باشد، ممکن است برخی مداخلات لازم باشد.

اسپاسم عضلانی کمر چیست؟

اسپاسم عضلانی کمر، یک انقباض غیر ارادی و مداوم دردناک یک یا چند عضله ستون فقرات است. اسپاسم عضلانی ستون فقرات می ‌تواند نشان دهنده چیزی جدی باشد، مانند پارگی ریز در اطراف دیسک ستون فقرات که می ‌تواند التهاب کافی ایجاد کند تا عضلات را منقبض کند. با این حال، در بیشتر موارد، اسپاسم عضلانی در کمر نشانه یک آسیب خفیف عضلانی، مانند رگ به رگ شدن است. رمزگشایی آسیب شناسی اسپاسم عضلانی دشوار است. اما یکی از تئوری‌ های گرفتگی ‌های عضلانی کمر این است که اگر یک محرک مضر وجود داشته باشد که ماهیچه‌ ها را مختل کند. آنها برای محافظت از ستون فقرات با هم عمل می‌ کنند.

انواع اسپاسم عضلانی

در اینجا پیشینه پنج اسپاسم عضلانی است که می‌ تواند باعث درد کمر و گردن شود، از جمله:

اسپاسم عضلانی ستون فقرات گردنی

اگر اسپاسم عضلانی در گردن خود احساس می ‌کنید، احتمالاً انقباض عضله ای است که از گردن تا قسمت میانی پشت می ‌گذرد. اسپاسم پشت در ستون فقرات گردنی همچنین می ‌تواند نشانه انقباض استرنوکلیدوماستوئید باشد که در پایه جمجمه در دو طرف سر قرار دارد. هنگامی که این عضلات گردنی اسپاسم می ‌کنند، درد به نقطه تحریک عضلانی تبدیل می‌ شود. اما اگر اسپاسم نشانه ‌ای از التهاب یا تحریک عصبی باشد، ممکن است به سمت پایین نیز سرایت کند.

اسپاسم عضلانی ستون فقرات توراسیک

عضله ذوزنقه ای از گردن شما تا آخرین مهره ستون فقرات قفسه سینه شما (وسط پشت) کشیده می شود. این بدان معناست که اسپاسم ممکن است نه تنها گردن، بلکه وسط پشت شما را نیز درگیر کند. اسپاسم در ناحیه میانی کمر نیز می تواند ناشی از انقباض عضله لوزی باشد که تیغه های شانه را به قفسه سینه و ستون فقرات متصل می کند. به‌طور کلی، به‌دلیل اینکه حرکت کمتری در قسمت میانی پشت وجود دارد، ماهیچه‌های این ناحیه محافظت‌شده ستون فقرات در مقایسه با ناحیه گردن و کمر، کمتر دچار گرفتگی می‌شوند.

اسپاسم عضلانی ستون فقرات کمری

اسپاسم در قسمت پایین کمر احتمالاً انقباض عضلات ارکتور اسپاینا است، گروه بزرگی از ماهیچه‌های تثبیت‌کننده که در دو طرف ستون فقرات یا لتیسیموس دورسی قرار دارند. آنها یکی از بزرگترین گروه های عضلانی بدن هستند که قسمت میانی و پایین کمر را می پوشانند.

دلایلی که منجر به ایجاد اسپاسم عضلات کمر می شود

اسپاسم کمر معمولاً به دلیل جراحات یا التهاب رخ می دهد. در برخی افراد، علت ممکن است چیزی نسبتاً جزئی، مانند فشار خفیف باشد. در افراد دیگر، یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند فتق یا پارگی دیسک ستون فقرات ممکن است مسئول بروز این عارضه باشد. برخی از شایع ترین علل اسپاسم کمر عبارتند از:

بیشتر بدانید:  درد بین دو کتف

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به مرور زمان باعث باریک شدن کانال نخاعی می شود. این به اعصاب ستون فقرات فشار وارد می کند و به طور بالقوه باعث دردی می شود که شبیه اسپاسم عضلانی است. برخی از افراد با وضعیت بدنی نامناسب یا سبک زندگی کمتر فعال به این درد پاسخ می دهند که می تواند اسپاسم را بدتر کند.

آرتروز

آرتریت می تواند باعث ایجاد کمردرد شود که شبیه اسپاسم عضلانی است، اما در واقع مشکلی در مفاصل ستون فقرات است. مانند سایر شرایط دردناک، برخی از افراد مبتلا به آرتریت ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند که می تواند باعث ضعف و اسپاسم عضلانی شود.

اسپوندیلولیستزیس

ترک یا شکستگی ناشی از تنش در یکی از استخوان های ستون فقرات می تواند باعث اسپوندیلولیستزیس شود. این وضعیت می تواند باعث شود که بخشی از ستون فقرات فرد از موقعیت خود خارج شود. عدم همسویی ناشی از آن می تواند باعث کمردردی شود که شبیه اسپاسم عضلانی است. همچنین ممکن است عضلات در تلاش برای جبران اسپاسم شوند، زیرا جابجایی ستون فقرات منجر به ضعف می شود. اسپوندیلولیستزیس یکی از علل شایع کمردرد در ورزشکاران جوان است.

اختلالات دیسک

یک دیسک وجود دارد که هر مهره را در ستون فقرات قرار می دهد. آسیب به این دیسک ها می تواند باعث کمردرد شدید شود. یکی از شایع ترین انواع آسیب دیسک های مهره ای به نام فتق دیسک شناخته می شود. این زمانی است که یک دیسک فشرده می شود و از ستون فقرات بیرون می زند. گاهی اوقات فتق دیسک ممکن است پاره شود و باعث درد بیشتر شود. این می تواند شبیه اسپاسم عضلانی باشد. پارگی یا فتق دیسک می تواند ورزش یا حرکت را برای فرد دشوار کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث ضعف عضلانی شود که منجر به اسپاسم کمر می شود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب نیز می تواند باعث اسپاسم کمر شود. برخی از افراد با منقبض کردن ناخودآگاه ماهیچه های خود یا تولید آدرنالین بیشتر به استرس پاسخ می دهند. استرس و اضطراب همچنین می تواند انگیزه فرد را کاهش دهد که می تواند منجر به عدم فعالیت بدنی شود. همه این عوامل در احتمال اسپاسم عضلانی نقش دارند. گاهی اوقات، افراد حتی ممکن است پریشانی روانی را به عنوان درد فیزیکی تجربه کنند که فرآیندی به نام جسمانی شدن است. درد واقعی است، اما ناشی از هیچ شرایط جسمی یا آسیبی نیست.

آسیب عصبی

شرایط یا آسیب‌هایی که به اعصاب پشت یا اعصابی که سیگنال‌ها را به پشت منتقل می‌کنند آسیب می‌رسانند، می‌توانند باعث اسپاسم و درد شوند. یکی از شایع ترین اشکال آسیب عصبی رادیکولوپاتی است. این اختلال در نتیجه التهاب، فشردگی یا آسیب به ریشه عصبی در ستون فقرات است. رادیکولوپاتی می تواند باعث گزگز و درد شود. برخی از افراد ممکن است احساسی مانند اسپاسم عضلانی را تجربه کنند، حتی اگر اینطور نباشد. سیاتیک، یکی از رایج ترین اشکال رادیکولوپاتی است. این ناشی از فشرده شدن ریشه های عصبی تشکیل دهنده عصب سیاتیک است. معمولاً باعث ایجاد دردی می‌شود که از باسن فرد و به ساق پا می‌رسد، اما درد ممکن است به قسمت پایین کمر نیز سرایت کند.

بیشتر بدانید:  کف پای گود چیست؟

وضعیت بدنی ضعیف

وضعیت نامناسب، به خصوص هنگام نشستن پشت میز یا در ماشین، می تواند عضلات پشت را تحت فشار قرار دهد. این می تواند باعث اسپاسم دردناک شود. برخی از افراد ممکن است وضعیت خود را برای مقابله با اسپاسم تطبیق دهند و به طور بالقوه درد را بدتر کنند.

به اندازه کافی ورزش نکردن

با توجه به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تنها حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان زمان کافی را صرف ورزش می کنند. معمولاً افراد بیشتر روز را در حالت نشسته یا خمیده روی صفحه کامپیوتر می گذرانند. با گذشت زمان، این می تواند عضلات پشت و سایر نواحی بدن را ضعیف کند. کمر ممکن است سعی کند این ضعف را جبران کند که می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود. نشستن طولانی مدت نیز به دلیل ضعف و التهاب عضلانی می تواند باعث اسپاسم عضلانی شود.

چگونه گرفتگی عضلانی تشخیص داده می شود؟

تشخیص علت کمردرد و اسپاسم می تواند چالش برانگیز باشد. برای برخی از افراد، برای مثال، مبتلایان به فیبرومیالژیا، تشخیص ممکن است نیاز به حذف باشد که به معنای رد سایر شرایط برای تعیین علت است. پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد و جزئیات مربوط به اسپاسم را می خواهد. معاینه فیزیکی یا اسکن تصویربرداری از کمر و ستون فقرات نیز ممکن است لازم باشد. اگر علائم دیگری وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بررسی کند که آیا آنها به اسپاسم عضلانی مربوط هستند یا خیر.

گزینه های درمان اسپاسم عضلانی کمر

اگر اسپاسم شما بعد از آسیب یا فعالیتی که بر عضلات فشار وارد کرد شروع شد، سعی کنید یخ و گرما را به طور متناوب روی کمر خود تغییر دهید. یخ به کاهش التهاب کمک می کند و گرما ممکن است به بهبود جریان خون کمک کند. داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و شل کننده های عضلانی ممکن است به تسکین علائم در حین بهبودی عضلات کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که شل کننده های عضلانی باعث تسکین درد قابل توجهی در اسپاسم های کوتاه مدت عضلانی می شوند.

تزریق یک داروی ضد التهابی (کورتیزون) نیز ممکن است به بهبود علائم کمک کند. اما هر دارویی عوارض جانبی خود را  دارد. از پزشک خود در مورد خطرات و فواید این تزریق ها سوال کنید. مراقبت های کایروپراکتیک ممکن است کمک کننده باشد، اما حتماً به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا بیماری شما به درستی تشخیص داده شود. فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عضلات پشت و شکم اغلب توصیه می شود، تا زمانی که ماهیچه ها به اندازه کافی برای ورزش سالم باشند.

کمک های اولیه برای بهبود گرفتگی عضلات دردناک کمر

هنگامی که کمر شما دچار اسپاسم می شود، هدف اولیه درمان شل شدن عضله و در نتیجه تسکین درد است. برخی از درمان های موثر عبارتند از:

استراحت

اسپاسم دردناک عضلات کمر می تواند انجام فعالیت های روزانه یا حتی حرکت را دشوار کند. فشار دادن محل درد ممکن است منجر به آسیب بیشتر و تاخیر در بهبودی شود. به جای تلاش برای غلبه بر درد، به آن استراحت دهید. مثلاً یک روز در خانه بمانید و استراحت کنید. فقط به یاد داشته باشید که به اندازه ای که تحمل می کنید حرکت کنید، مانند پیاده روی کوتاه. عدم تحرک به مدت طولانی می تواند ماهیچه های شما را سفت کند و منجر به درد بیشتر شود.

بیشتر بدانید:  چگونه یک رژیم غذایی بدون لبنیات را شروع کنیم؟

به طور کلی، پیاده روی سبک جریان خون را تقویت می کند که به نوبه خود به تسریع روند بهبودی کمک می کند. با این حال، در برخی موارد، زمین ناهموار یا راه رفتن به سمت پایین یا سربالایی می‌تواند یک دلیل زمینه‌ای برای اسپاسم عضلانی را تشدید کند. اگر این اتفاق افتاد، به این نکته توجه کنید که چه جنبه‌ای باعث تشدید علائم می‌شود و سعی کنید در صورت امکان از آن اجتناب کنید.

سرما درمانی

قرار دادن یخ پیچیده شده در یک حوله یا یک کمپرس یخ روی قسمت دردناک کمر، راه دیگری برای کمک به تسکین تشدید درد است. به عنوان یک دستورالعمل کلی، سرما درمانی به کاهش التهاب موضعی کمک می کند که به نوبه خود به تسکین درد کمک می کند. می توانید از کمپرس یخ آماده استفاده کنید یا خودتان آن را بسازید. سرما درمانی را می توان به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه اعمال کرد، سپس قبل از استفاده بعدی، چند ساعت به پوست استراحت دهید.

گرما درمانی

استفاده از کیسه حرارتی یا پد حرارتی در ناحیه آسیب دیده می تواند باعث افزایش جریان خون و تسکین درد شود. همانند سرما درمانی، استفاده از گرما درمانی را هر بار به ۱۵ یا ۲۰ دقیقه محدود کنید. حداقل چند ساعت زمان بازیابی پوست خود را بین برنامه ها در نظر بگیرید. اگر از پد حرارتی تجاری استفاده می کنید، جهت آن را به دقت دنبال کنید.

مسکن های بدون نسخه

یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. نمونه هایی از NSAID های بدون نسخه شامل ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین هستند. برخی از افراد دریافته اند که استامینوفن (تیلنول) که درد را برطرف می کند اما التهاب را برطرف نمی کند، موثر است. قبل از مصرف، برچسب دارو را به دقت بخوانید و دنبال کنید.

فیزیوتراپی

پس از برطرف شدن درد حاد اسپاسم عضلات کمر، پزشک یا فیزیوتراپ ممکن است فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد

دهد. یک برنامه ورزشی کنترل شده و منظم که متناسب با نیازهای شما طراحی شده باشد، ممکن است به کاهش

یا جلوگیری از تشدید مجدد کمر درد در آینده کمک کند.

کلام پایانی

اسپاسم کمر اغلب خود به خود ناپدید می شود. آنها ممکن است برگردند یا ممکن است دیگر هرگز ظاهر نشوند.

بستگی به علت به وجود آمدن گرفتگی عضلانی کمر دارد. افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آرتریت معمولاً

متوجه می شوند که علائم آنها با گذشت زمان بدتر می شود. با این حال، اگر آنها مایل به آزمایش داروهای

مختلف و درمان های دیگر باشند، ممکن است علائم آنها بهبود یابد.

پیشنهاد ایرانیان برای کسانی که کمردرد دارند

استفاده از آب درمانی برای کمردرد

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان، باشگاه بدنسازی ایرانیان

استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت

علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد.برای آشنایی بیشتر با

مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه

اینستاگرام مجموعه سلامت ایرانیان مراجعه نمایید.