آب‌ درمانی کمر درد

آب‌درمانی کمردرد شامل انواع درمان‌ها و تمرین‌هایی است که در استخر انجام می‌شود و ممکن است به طور خاص برای تسکین کمردرد طراحی شده باشد. این تمرینات همچنین به تقویت عضلات کمک می‌کند تا از عود کمردرد در آینده جلوگیری شود.
آب درمانی کمر درد

فواید آب‌ درمانی کمر درد و محدودیت های آن

آب‌ درمانی، از روش‌های مؤثر و مفید برای درمان کمر درد مزمن و تا حدودی کاهش درد در کمر درد حاد است. در طول زندگی، ۸۰ درصد از افراد، کمر درد را تجربه می‌کنند و ۲۶ درصد از بزرگسالان، حداقل یک روز در هر ۳ ماه، دچار کمردرد می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که ۷۰ تا ۸۵ درصد از جمعیت شاغل، یک دوره کمردرد را داشته‌اند که فعالیت بدنی آنها را محدود کرده و عملکرد کاری و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین، متخصصان سلامت مانند پزشکان و پرستاران به دلیل فعالیت بدنی زیاد، اغلب دچار کمردرد می‌شوند، زیرا اصول ارگونومی را برای حفظ وضعیت بدنی مناسب به کار نمی‌برند.

علاوه بر این، در افراد مبتلا به کمر درد، به دلی داشتن سبک زندگی کم‌تحرک با اضافه‌وزن و فعالیت بدنی کم، رابطه قوی با بروز کمردرد مشاهده می‌شود. آب‌درمانی کمردرد، یک روش توانبخشی است که با توجه به سودمندی آن در درمان کمردرد مزمن، به افراد توصیه می‌شود.

خواص منحصر‌به‌ فرد آب، باعث کاهش استرس مفاصل می‌شود. همچنین، حرکات مداوم اندام‌ها در برابر مقاومت در برابر آب، منجر به تقویت عضلات و دیگر مزایای آن از جمله مزایای قلبی عروقی به ویژه در افراد با سطوح پایین آمادگی جسمانی می‌شود.

آب درمانی چیست؟

استفاده از آب در درمان بیماری‌های مختلف از جمله آرتریت و بیماری‌های روماتیسمی مفید است. آب‌ درمانی با شنا متفاوت است. آب‌ درمانی شامل تمرینات خاصی است که در استخر آب گرم انجام می‌دهید. دمای آب معمولاً ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتیگراد است. هدف از آب‌ درمانی، کاهش علائم جسمی و روانی فرد است.

شما معمولاً درمان آب ‌درمانی را در بخش فیزیوتراپی بیمارستان یا یک کلینیک فیزیوتراپی خواهید داشت. معمولاً یک فیزیوتراپیست یا دستیار فیزیوتراپیست با آموزش‌های تخصصی، به شما نحوه انجام تمرینات را در آب نشان می‌دهد.

تمرینات را می‌توان برای کمک به دامنه حرکت یا قدرت بدنی، بسته به علائم بیماری، تنظیم کرد. آب‌درمانی همچنین با آکواروبیک متفاوت است که می‌تواند بسیار سخت باشد. آب‌درمانی به طور کلی بیشتر بر روی حرکات آهسته و کنترل شده و آرامش افراد تمرکز دارد.

برخی از روش‌های آب‌درمانی به سادگی نشستن در حمام گرم است که افراد در خانه هم می‌توانند انجام دهند. اما اگر بخواهید به صورت تخصصی و اصولی و با استفاده از تجهیزات تخصصی از فواید آن بهره‌مند شوید، لازم است تا به مراکز تخصصی آب‌ درمانی مراجعه کنید.

فواید آب درمانی

خواص فیزیکی آب باعث شده است تا آن را به وسیله‌ای بسیار مطلوب برای ورزش کردن برای درمان کمردرد و سایر آسیب‌های اسکلتی- عضلانی تبدیل می‌کند. برخی از مهمترین خواص آب که ورزش را آسان می‌کند، عبارت است از:

نیروی رانش

آب با جاذبه مقابله می‌کند و به تحمل وزن بیمار به صورت کنترل شده در حین غوطه‌ور شدن بیمار در آب کمک می‌کند. این می‌تواند به بهبود تعادل و قدرت کمک کند. نیروی رانش آب همچنین به دلیل حذف مجازی نیروهای گرانشی، به ویژه برای تمریناتی که نیاز به بلند کردن پاها دارد، دامنه بیشتری از موقعیت‌ها را فراهم می‌کند.

ویسکوزیته

آب با استفاده از اصطکاک ملایم، مقاومت را ایجاد می‌کند و باعث تقویت و آماده‌سازی در برابر آسیب می‌شود و در عین حال، خطر آسیب بیشتر به دلیل از دست دادن تعادل را کاهش می‌دهد.

فشار هیدرواستاتیک

اثرات قدرتمندی توسط فشار هیدرواستاتیک ایجاد می‌شود که عملکرد قلب و ریه را بهبود می‌‌بخشد. از این رو، ورزش در آب را، راهی بسیار مفید برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه می‌کند. این اثر فشار همچنین به بهبود جریان خون عضلانی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:  فیزیوتراپی ارتوپدی چگونه می تواند به شما کمک کند؟

تمرینات آب درمانی مناسب چه افرادی است؟

تکنیک‌های مورد‌ استفاده در تمرین آب‌درمانی برای کمردرد شامل آبگرم درمانی، انجام یک سری تمرینات در استخر به صورت ایستاده یا شناور با استفاده از تجهیزات تخصصی و دستگاه‌های مقاومتی برای دست‌ها یا پاها می‌باشد.

تمرینات آب‌درمانی برای کمردرد متنوع است و باید متناسب با فرد و شرایط خاص او باشد. این تمرینات آب‌درمانی، روتین‌های ساده انجام شده در یک استخر کم‌عمق با استفاده از تردمیل در زیر آب و سایر تجهیزات با تکنولوژی بالا را شامل می‌شود.

ورزش آب‌درمانی مخصوصاً در مواردی مفید است که برنامه تمرینی زمینی به دلیل شدت درد، کاهش تراکم استخوان، ناتوانی یا عوامل دیگر امکان‌پذیر نباشد. به این ترتیب، آب‌درمانی یک تمرین تأثیرگذار است و به ویژه برای افرادی که شرایطی مانند موارد زیر دارند، خوب است:

علاوه بر این شرایط، آب‌درمانی اغلب به عنوان یکی از انواع ورزش‌ درمانی برای درمان افراد مبتلا به دیابت و همچنین افراد مبتلا به فشار‌خون توصیه می‌شود. هر دو شرایط می‌توانند با ورزش در آب بهبود یافته و قابل کنترل‌تر شوند. همه این شرایط می‌تواند باعث ناراحتی یا دردناک شدن ورزش بر روی یک سطح سخت یا حتی صاف یا در حالت ایستاده شود. در حالی که آب، محیطی بسیار ملایم‌تر و دلپذیرتر را فراهم می‌کند.

فواید آب درمانی کمر درد

برای کمردرد خود می‌توانید از یک جلسه آب درمانی بهره‌مند شوید، اما مهم است که توجه داشته باشید که آب‌درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر با تب، عفونت یا زخم باز سر‌و‌کار دارید، آب و مواد شیمیایی موجود در استخر می‌توانند مشکل شما را بسیار بدتر کنند. پس اگر هر یک از این شرایط را دارید، قبل از شروع آب‌درمانی، با پزشک خود صحبت کنید. در اینجا نگاهی داریم به این که آب‌درمانی، چه فوایدی برای کمردرد می‌تواند داشته باشد:

کاهش فشار بر ستون فقرات

آب‌درمانی می‌تواند فشار وارد شده بر ستون‌ فقرات شما را به دلیل شناور بودن آب کاهش دهد. اگر با مشکل دیسکی روبرو هستید که حرکت را دردناک می‌کند یا اگر هفته‌ها پس از جراحی سعی می‌کنید ستون فقرات خود را دوباره تقویت کنید، آب‌درمانی می‌تواند مقداری از فشار گرانش را از ستون فقرات شما دور کند که به شما این امکان را می‌دهد تا روی تمرینات درمانی خود تمرکز کنید.

افزایش تحرک

به دلیل شناور بودن آب، ما اغلب می‌توانیم آزادانه‌تر در آب حرکت کنیم. این کار به ما این امکان را می‌دهد تا تمرینات دامنه حرکتی را انجام دهیم که در خشکی امکان‌پذیر نیست. افزایش تحرک، از مزایای درمان مبتنی بر آب است.

مقاومت طبیعی

اگر چرخش تنه را در خشکی انجام دهید، با هیچ مقاومتی مواجه نخواهید شد و بنابراین تأثیر زیادی بر عضلات ستون فقرات نخواهد داشت. سعی کنید چنین حرکاتی را در آب انجام دهید. این به این دلیل است که آب تقریباً ۶۰۰ برابر مقاوم‌تر از هوا است، بنابراین تمرینات ساده زمینی زمانی که در آب انجام می‌شوند، مؤثرتر خواهند بود.

کاهش درد

بسیاری از افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، اظهار می‌کنند که انجام تمرین در آب نسبت به یک تمرین زمینی دردناک‌تر است. این منطقی است، زیرا آب به افزایش خون‌رسانی به عضلات و مفاصل دردناک، کمک می‌کند. از سوی دیگر، آب، آرامش‌بخش است و به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را از درد دور نگه دارید.

بیشتر بدانید:  آب درمانی چیست

نداشتن خطر افتادن

شرایطی مانند جراحی ستون فقرات یا سایر شرایط دردناک ستون فقرات، می‌تواند تأثیر منفی بر تعادل ما داشته باشد. یک احساس دردناک عصبی یا از دست دادن لحظه‌ای تعادل در خشکی به دلیل یک بیماری ستون فقرات، می‌تواند ما را به زمین بیاندازد که می‌تواند منجر به شکستگی یا آسیب‌های دیگر شود. با این حال، وقتی تا کمر در آب هستید، حفظ تعادل مشکلی نیست. همچنین با انجام تمرینات ورزشی در آب، از خطر زمین خوردن در امان هستید. آب‌درمانی همچنین به تقویت ماهیچه‌های پا کمک می‌کند تا تعادل خود را هنگامی که در خشکی هستید، بهبود بخشد.

نکاتی برای شروع آب درمانی کمر درد

در اینجا فهرستی از راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند وارد استخر آب درمانی شوید و تمرین‌های ورزشی آب درمانی را برای تسکین درد مزمن کمرتان شروع کنید:

• استخری با عمق‌های مختلف امتحان کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی قسمت‌های مختلف کمر خود کار کنید.
  • زمانی را برای گرم کردن عضلات خود اختصاص دهید. در استخر به جلو و عقب راه بروید و حرکات کششی ملایم در آب انجام دهید تا عضلات خود را آماده کنید.
  • کفش‌های مخصوص در آب بپوشید تا بتوانید تمرینات را بدون لیز خوردن در استخر انجام دهید.
  • برای دریافت بهترین نتیجه، در آبی که تا کمر یا وسط سینه شما قرار دارد، تمرین کنید.
  • برای حفظ تعادل و در مواقع لزوم، از دستگاه‌های شناور استفاده کنید.
  • حرکات را آهسته و روان انجام دهید.
  • اگر احساس درد کردید، به مربی خود اطلاع دهید و از استخر خارج شوید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید. حتی اگر در استخر هستید، ماهیچه‌های شما همچنان در حال فعالیت هستند و به مایعات نیاز دارند.
  • اگر در استخر رو باز ورزش می‌کنید، از محافظ مناسب برای محافظت از پوست خود در برابر قرار گرفتن در برابر نور خورشید استفاده کنید.

برخی از تکنیک های مؤثر آب درمانی کمردرد

برخی از تکنیک‌های اساسی برای تمرینات آب‌درمانی مفید برای کمردرد که می‌توان بر اساس درجات مختلف سختی، آن‌ها را تغییر داد، به شرح زیر است:

تمرین بالا بردن پا

این حرکت در حالی انجام می‌شود که یک پا به صورت کشیده است و پای نگهدارنده، کمی خم شده است، در حالی که یک دست در کنار استخر نگه داشته می‌شود. این تمرین باعث تقویت و کشش عضلات ساق، لگن و کمر می‌شود.

تمرین کششی پا به دیوار

در این تمرین کششی، افراد با دست‌های تکیه بر کناره استخر و به طور ایستاده و مقابل با کناره استخر، طوری قرار می‌گیرند که یک پا به جلو و پای دیگر به سمت پشت قرار می‌گیرد. آن‌گاه دست‌ها را به گونه‌ای روی دیوار قرار می‌دهید که انگار می‌خواهید دیوار را هل دهید. در چنین وضعیتی  که بدن و پاها کشیده به داخل است، باعث گسترش تمام نواحی پشت و مفاصل پشت و همچنین کشش عضلات شانه شما می‌شود.

پیاده روی در استخر

راه رفتن به سمت جلو و عقب در آب، عضلات ساق پا و کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب تقویت آن‌ها می‌شود. این تمرین، هیچ ضربه‌ای به زانوها، کمر و یا یا باسن وارد نمی‌کند. به ویژه برای افرادی که آرتریت در آن مفاصل دارند مفید است. همچنین می‌توان با اضافه کردن شناورهای دستی یا وزنه‌های سبک، راه رفتن در آب، اندکی سخت‌تر شود.

بیشتر بدانید:  آیا آرتریت واکنشی مسری است؟

بنابراین قدم زدن در استخر به یک نسخه آبی از پیاده‌روی قدرتی تبدیل می‌شود.

آب درمانی ترکیبی برای ورزش کمر با روش های زمینی

اگر کمر درد یا آسیب‌دیدگی کمر، ورزش زمینی را خیلی سخت کند، آب‌درمانی برای

ورزش کمر می‌تواند یک گزینه ورزشی کوتاه‌مدت باشد. اگر وضعیت عملکردی یا اهداف

رقابتی افراد مبتلا به کمردرد ایجاب کند، ممکن است پس از انجام موفقیت‌آمیز تمرینات

در آب، به ورزش در یک محیط خشک روی آورند. برخی افراد ممکن است استفاده ترکیبی

از تمرینات را در محیط‌های تمرین‌درمانی مرطوب و خشک، مفیدتر بدانند.

نتایج رو به رشدی از مطالعات علمی وجود دارد که مزایای ورزش در آب را در مدیریت

درد ستون فقرات نشان می‌دهد. اگرچه شواهد علمی بیشتر در مورد فواید خاص ورزش

آب درمانی در درمان کمردرد در ایجاد برنامه‌های خاص برای مشکلات ستون فقرات مفید

خواهد بود.در واقع محیط آبی، برای بیمارانی که ورزش کمر برای آنها در محیط‌ های خشک محدود است، محیطی ایده‌آل است و ممکن است یک روش ایمن و موثر برای مدیریت درد ستون فقرات و در عین حال بهبود عملکرد آن ارائه دهد.

محدودیت ها و ملاحظات تمرین درمانی در آب

برای بسیاری از بیماران مبتلا به کمردرد، تمرینات مبتنی بر آب فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص سلامت واجد شرایط انجام شود. اگر فردی دارای یکی از موارد زیر باشد،معمولاً باید از انجام تمرینات آب‌درمانی اجتناب شود:

• نارسایی شدید قلبی
  • بی‌اختیاری
  • عفونت

دمای آب ممکن است برای سازگاری با برخی شرایط خیلی گرم باشد. آب‌درمانی معمولاً در استخرها بین ۹۰ تا ۹۴ درجه فارنهایت، تقریباً به گرمی آب حمام انجام می‌شود.بنابراین گردش خون افزایش می‌یابد. در نتیجه، بیماران با هر یک از شرایط ذکر شده در بالا باید از ورزش آب درمانی خودداری کنن یا آن را محدود کنند. مطمئن شوند که استخر مورد استفاده خنک‌تر است تا شرایط آنها تشدید نشود. در نهایت، برای بیماران مبتلا به تراکم استخوان پایین یا پوکی‌استخوان، حالت شناوری ایجاد شده توسط آب، ممکن

است به اندازه تمرینات زمینی مفید نباشد. قدرت و تعادل اضافی که از طریق یک برنامه تمرینی در آب به دست می‌آید، ممکن است بازگشت ایمن به تمرینات زمینی را تسهیل کند که در ایجاد استحکام استخوان مفیدتر است.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و … بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می گردد