علت خواب رفتن بازو در شب و اعصابی که درگیر می شوند

هنگامی که به نظر می‌رسد یک یا هر دو بازو به خواب می‌روند، ممکن است احساس شود که در حال بی‌حس شدن هستند یا انگار یک فرد حس سوزن و سوزن شدن دارد. اصطلاح پزشکی برای این احساس پارستزی است. علل مختلفی ممکن است مسئول بروز این علائم باشند. برخی…

خواب رفت بازو در شب

اگر تا به حال با بی حسی یا سوزن سوزن شدن بازو یا دست خود از خواب بیدار شده‌اید، ممکن است بلافاصله تعجب کنید که چگونه و چرا این اتفاق افتاده است. به خواب رفتن بخشی از بدن به چه معناست؟ فشرده شدن اعصاب رادیال، اولنار و میانی در هنگام دراز کشیدن ممکن است باعث بی حسی، گزگز و ضعف در اندام فوقانی شود. اگر شخصی این حس را به طور مکرر در شب تجربه کند، ممکن است به دلیل برخی از مسائل زمینه‌ای خاص ایجاد شود. در این مقاله، می‌آموزید که چه چیزی می‌تواند باعث احساس خوابیدن بازوها در شب شود، چگونه از این احساس جلوگیری کنید و چه درمان‌هایی در دسترس است.

پارستزی یا به خواب رفتن اندام ها چیست؟

موسسه ملی اختلالات عصبی در ایالات متحده آمریکا، پارستزی را به عنوان احساس سوزش یا یا بی‌حسی توصیف می‌کند که بیشتر در اندام‌ها، دست‌ها و پاها رخ می‌دهد. همه این احساسات ناخوشایند، هر فرد را بیش از یک بار آزار می‌دهد. پارستزی زمانی رخ می‌دهد که ریشه عصبی، انتهای عصبی، نخاع یا مغز فرد، آسیب دیده یا تحریک شود. محلی‌سازی علائم بستگی به محل ضایعه عصبی دارد.

آنها ممکن است در هنگام نشستن طولانی‌مدت در موقعیت‌های ناراحت کننده، فشار دادن دست‌ها یا پاها در صورت ترس شدید ظاهر شوند. با این حال، این وضعیت به سرعت از بین می‌رود و هیچ ناراحتی خاصی ایجاد نمی‌کند. پارستزی می تواند در هر زمان و بدون هیچ هشداری رخ دهد. در حالی که این احساس ممکن است ناراحت کننده باشد، اما معمولاً بدون درد است.

اعصابی که درگیر به خواب رفتن می شوند

اتصال از مغز به کوچکترین اعصاب بدن، مسیری از مسیرهای تعیین شده را طی می‌کند. متأسفانه، احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد که ممکن است این ارتباطات را مختل یا از بین ببرد. به طور خاص، سه عصب اصلی در دست یا بازو درگیر این اختلالات می‌شوند:

عصب شعاعی

آسیب به عصب رادیال ممکن است باعث از دست دادن حس یا سوزن سوزن شدن شود. بسته به اینکه در کجا این فشرده شدن یا اختلال ایجاد می‌شود، این حس می‌تواند متفاوت شود. همچنین علت آسیب ممکن است تعیین کند که چه نوع ضربه‌ای ممکن است پیش‌بینی شود. یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها، فلج آسیب رادیال یا فلج شنبه شب نام دارد. زمانی اتفاق می‌افتد که عصب رادیال در شیار مارپیچی استخوان بازو (استخوان بالای بازو بالای آرنج) فشرده شود. ممکن است به دلیل فشرده شدن عصب بر روی استخوان زمانی که بازو فشار طولانی مدتی را تجربه می‌کند، تحریک شود. چنین وضعیتی، ممکن است منجر به ضعف در هنگام کشش انگشتان و مچ دست شود و به ندرت عضله سه سر درگیر می‌شود.

عصب اولنار

التهاب یا آسیب به عصب اولنار که اغلب در آرنج اتفاق می‌افتد، به دلیل استفاده بیش از حد مانند انجام ورزش‌هایی همچون تنیس یا گلف است. فشار روی عصب اولنار در طول خواب نیز ممکن است منجر به خواب رفتن بازو شود. به طور خاص، استراحت طولانی یا مکرر آرنج خم شده روی یک سطح سخت مانند روی میز یا روی صندلی راحتی ممکن است عصب را تحت فشار قرار دهد.

خم شدن مداوم آرنج در طول خواب نیز ممکن است به نوروپاتی اولنار کمک کند. هنگامی که عصب اولنار در آرنج یا نزدیک آن به دام می‌افتد، ضعف عضلات درونی دست ممکن است منجر به کاهش قدرت گرفتن دست شود. علاوه بر این، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن روی انگشتان چهارم و پنجم و سمت مربوطه دست به نام برجستگی هیپوتنار ممکن است ایجاد شود. همچنین ممکن است ضعف در عضلات خم کننده بلند این انگشتان ایجاد شود.

عصب میانی

سندرم تونل کارپال، شایع‌ترین نوروپاتی است که یک عصب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این شامل آسیب به عصب میانی است که مشخصه آن تحت فشار قرار گرفتن از زیر رتیناکولوم فلکسور یا رباط عرضی کارپ در مچ است. در داخل این تونل، تاندون‌هایی عبور می‌کنند که انگشتان، رگ‌های خونی و عصب میانی را خم می‌کنند. التهاب یا تورم در این بخش ممکن است منجر به علائمی شود که در شب روی دست تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید:  فلج بلز

درد شبانه، احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی ممکن است به قسمت کف دست شست، اشاره و انگشتان میانی گسترش یابد. این ممکن است با بیدار شدن از خواب مشخص شود. همچنین ممکن است به نظر برسد که درد به داخل ساعد سرایت می‌کند. علائم اغلب با استفاده بیش از حد از دست یا مچ بدتر می‌شود.

اگرچه ممکن است هر دو دست را تحت تأثیر قرار دهد، اما معمولاً در دست غالب بیشتر است. در موارد پیشرفته، ضعف یا تحلیل عضله ابداکتور پولیسیس برویس که انگشت شست را به سمت دست می‌کشد، ممکن است ایجاد شود. فراتر از عوامل مستعد کننده برای نوروپاتی محیطی که در بالا توضیح داده شد، عصب مدیان ممکن است در بارداری، چاقی، آرتریت روماتوئید، نقرس و سایر شرایط آسیب بیشتری ببیند.

چرا در شب بازوهایم بی حس می شوند؟

بازوها می توانند در هر زمانی احساس کنند که در حال خوابیدن هستند. هنگامی که این اتفاق در شب رخ می دهد، اغلب به دلیل وضعیت خواب فرد است، اما می تواند ناشی از آسیب عصبی اساسی باشد.

هنگامی که به نظر می رسد یک یا هر دو بازو به خواب می روند، احساس می شود که در حال بی حس شدن هستند. اصطلاح پزشکی برای این احساس پارستزی است. علل مختلفی ممکن است مسئول باشند. برخی خوش خیم هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به درمان دارند.

در این مقاله، بیاموزید که چه چیزی می تواند باعث احساس خوابیدن بازوها در شب شود، چگونه از این احساس جلوگیری کنید و چه درمان هایی در دسترس است.

پارستزی چیست؟

پارستزی یک احساس سوزش یا سوزش است که در اندام ها، دست ها و پاها بیشتر رخ می دهد .

مردم همچنین تمایل دارند پارستزی را به عنوان احساس سوزن سوزن شدن، خزیدن پوست یا بی حسی توصیف کنند. توصیف رایج دیگر این است که منطقه به خواب رفته است.

پارستزی با چه علائمی همراه است؟

همان‌طور که اشاره شد، پارستزی زمانی رخ می‌دهد که چندین تکانه الکتریکی با پتانسیل‌های مختلف به طور همزمان در فیبر عصبی حساس ظاهر شود. تکانه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و در نتیجه اطلاعات پوست یا غشای مخاطی به شکل مخدوش وارد مغز می‌شود. محلی‌سازی علائم بستگی به محل آسیب عصبی دارد. به عنوان مثال، با سکته مغزی، پارستزی در سمت مخالف بدن (از قسمتی از مغز که در آن اختلال گردش خون رخ داده است) ایجاد می‌شود. علائم رایج پارستزی عبارت است از:

  • احساس گزگز یا سوزش
  • احساس خزیدن روی پوست
  • رنگ پریدگی پوست در ناحیه آسیب دیده
  • احساس بی‌حسی

این وضعیت می‌تواند به طور غیرمنتظره رخ دهد یا به تدریج با افزایش علائم ایجاد شود. معمولاً علائم پارستزی با گذشت زمان از بین می‌رود ولی ممکن است دوباره این علائم بروز کنند. در برخی موارد، به خواب رفتن بازوها طی یک دوره مداوم ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، با مولتیپل اسکلروزیس با سابقه طولانی بیماری، زمانی که پارستزی دائما ظاهر می‌شود، این وضعیت دیده می‌شود. در هر صورت، باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان صحیح و ایمن‌ پارستزی را تجویز کند.

چه عواملی باعث به خواب رفتن بازو در شب می شود؟

این احساس سوزن سوزن شدن یا به خواب رفتن بازو در بیشتر اوقات، بدون دلیل خاصی رخ می‌دهد. اگر روی بازوی خود دراز بکشید یا به آن فشار وارد کنید، ممکن است به خواب رفتن آن را تجربه کنید. در چنین شرایطی، خواب رفتن به این دلیل رخ می‌دهد که این کار از جریان صحیح خون به اعصاب شما جلوگیری می‌کند. موقعیت نامناسب ممکن است منجر به فشار مستقیم روی عصب شود.

بیشتر بدانید:  درمان سندرم منطقه ای پیچیده

اعصاب به کمبود جریان خون با ایجاد گزگز لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهند. اگر با این احساس از خواب بیدار می‌شوید، چنانچه به وضعیت عادی خود برگردید، این فشار از بین می‌رود. آن‌گاه بازوی شما به طور کلی بیدار می‌شود و این به خواب رفتن متوقف می‌شود. پارستزی مزمن بیشتر ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی زمینه‌ای باشد. شرایط ممکن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین B

انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارد و همه آنها به حفظ سلامت سلولی و حفظ انرژی شما کمک می‌کنند. اگرچه بسیاری از افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین B کافی دریافت می‌کنند، برخی از افراد نیز ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌ها برای تامین مقدار توصیه شده روزانه خود داشته باشند. اگر ویتامین B کافی دریافت نکنید، ممکن است پارستزی را تجربه کنید. این رایج‌ترین است در میان:

  • بزرگسالان مسن‌تر
  • گیاهخواران
  • افرادی که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند.
  • افراد مبتلا به کم‌خونی خطرناک

نگهداری مایعات

احتباس مایعات می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله مصرف زیاد نمک و نوسانات سطح هورمون در دوران قاعدگی. این می‌تواند باعث ایجاد تورم در سراسر بدن شود یا همچنین می‌تواند در قسمت‌های خاصی از بدن ایجاد شود. گاهی‌اوقات این تورم می‌تواند گردش خون را مختل کند و باعث ایجاد احساس به خواب رفتن در ناحیه آسیب دیده شود.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال بسیار شایع است. زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت‌هایی که شامل حرکت مکرر دست است، مانند تایپ کردن یا نواختن پیانو، فشار زیادی بر عصب میانی وارد می‌کند. این عصب از طول بازو می‌گذرد و از طریق مچ وارد دست می‌شود. این سندرم می‌تواند باعث درد و بی‌حسی در بازوها و دست‌ها شود، اما یکی از اولین علائم پارستزی است که بیشتر در شب در دست‌ها و مچ‌ها رخ می‌دهد. به این دلیل که افراد اغلب با مچ دست خم شده می‌خوابند.

دیابت

دیابت نیز می‌تواند خطر آسیب عصبی را افزایش دهد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر آسیب عصبی هستند و اصطلاح پزشکی این عارضه، نوروپاتی دیابتی است. زمانی اتفاق می افتد که سطوح بالای قند و چربی در خون به مرور زمان به انتهای عصبی آسیب می‌رساند. نوروپاتی دیابتی معمولاً باعث بی‌حسی و گزگز در پاها و ساق پا می‌شود، اگرچه می‌تواند بازوها و دست ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سکته

سکته مغزی و حملات ایسکمیک گذرا می‌تواند باعث بی‌حسی و گزگز در بازوها شود. حمله ایسکمیک گذرا زمانی رخ می‌دهد که چیزی به طور موقت جریان خون به مغز را مسدود کند. انجمن قلب آمریکا این حملات را سکته‌های مغزی هشداردهنده می داند. سکته‌های مغزی و حملات ایسکمیک گذرا می‌توانند بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارند و باعث تغییراتی در حس شوند، از جمله پارستزی در بازوها یا پاها و همچنین افزایش احساس بی‌حسی یا درد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر خواب رفتن بازو در شب بیش از یک دوره کوتاه و به طور مکرر ادامه داشت یا اگر باعث درد یا ناراحتی قابل توجهی شد، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر علائم دیگری را همراه با پارستزی تجربه می‌کنید، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید. این علائم ممکن است ناشی از یک بیماری جدی‌تر باشد. پارستزی که همراه با هر یک از علائم زیر رخ می‌دهد، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد:

  • ضعف عضلانی
  • درد شدید
  • مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی
  • مشکلات در گفتار
  • مشکلات در هماهنگی حرکات بدن
  • سرگیجه شدید

بی حسی بازو چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم در ساعات اولیه صبح از بین نرفت، ارزیابی و گزینه‌های درمانی را در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد که توسط پزشک معاینه شوید. پزشک برای تشخیص بهتر، شرح حال کاملی را می‌گیرد و یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می‌دهد. در صورت لزوم، پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد و تصویربرداری از آناتومی گردن، شبکه بازویی یا محل‌های فشرده‌سازی احتمالی از جمله سی‌تی یا تصویربرداری ام‌آر‌آی ممکن است مفید باشد.

بیشتر بدانید:  علت ضعف عضلانی

خواب رفتن بازو چگونه درمان می شود؟

اگر پارستزی شما به ندرت اتفاق می‌افتد، ممکن است نیازی به انجام هیچ درمانی نداشته باشید.

تغییر موقعیت خود برای کاهش فشار روی عصب ممکن است برای تسکین هرگونه گزگز یا بی‌حسی

که تجربه می‌کنید، کافی باشد. از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) یا کمپرس سرد نیز می‌توان برای

تسکین هرگونه درد موقت یا نادر ناشی از پارستزی استفاده کرد.

اگر به طور منظم این احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای

از یک بیماری زمینه‌ای باشد. پزشک شما با شما همکاری خواهد کرد تا علت پارستزی شما را تعیین کند

و یک برنامه درمانی مناسب تهیه کند. به عنوان مثال، اگر پزشک متوجه شود که شما به سندرم تونل کارپال

مبتلا هستید، ممکن است یک آتل برای حمایت از مچ دست و تمرینات خاص مچ دست برای تسکین عصب

توصیه کند. در موارد شدیدتر، تزریق کورتیزون یا جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

آیا به خواب رفتن بازو قابل پیشگیری است؟

در مواردی که به خواب رفتن، اندام‌ها را محدود نمی‌کند، ممکن است از پاراستزی جلوگیری کند. ممکن

است بتوان از عواملی که باعث ایجاد پاراستزی در بازوها در شب می‌شود، جلوگیری کرد. به عنوان مثال،

یک فرد ممکن است از یادگیری خوابیدن در وضعیت درست و با محدودیت کمتر برای اندام‌های بدن مانند

بازوها سود ببرد. اگر فردی در معرض خطر سندرم تونل کارپال باشد، ممکن است استفاده از بریس یا

انجام تمرینات ورزشی کمک کند. اگر کمبود ویتامین B باعث احساس به خواب رفتن بازوها شود، پزشک

می‌تواند مکمل ها را تجویز کند یا تغییراتی در رژیم غذایی توصیه کند.

کلام پایانی در مقاله خواب رفتگی بازو

خوشبختانه، بیدار شدن با دست یا بازویی که در شب به خواب رفته، معمولاً بی‌ضرر است. فشار روی اعصاب

رادیال، اول بار یا میانی ممکن است به دلیل موقعیت خواب نادرست ایجاد شود. علائم ممکن است به سرعت

پس از بیدار شدن از بین بروند و هیچ تاثیر طولانی مدتی نداشته باشند. اگر علائم به طور مکرر رخ دهند یا

خواب را مختل کنند، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. روش‌هایی مانند استفاده از

مچ‌بند ممکن است باعث تسکین به خواب رفتن بازوها شود. در برخی موارد، جراحی ممکن است درمان

انتخابی برای اطمینان از عملکرد بهینه این اعصاب حیاتی باشد.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

فیزیوتراپی ایرانیان به عنوان مدرن ترین، پیشرفته ترین و بهترین کلینیک فیزیوتراپی ارائه دهنده خدمات فوق تخصصی درمانی به بیماران داخل و خارج از کشور (توریسم درمانی) میباشد.

مجموعه سلامت ایرانیان به صورت تخصصی دارای انواع خدمات فیزیوتراپی، لیزرتراپی، الکترو تراپی، منوال تراپی، آب درمانی و استخر، باشگاه بدنسازی و ورزشی ویژه بانوان و آقایان عزیز میباشد. فیزیوتراپی دست و شانه، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی لگن و ران، فیزیوتراپی مچ پا، فیزیوتراپی پا، فیزیوتراپی ستون فقرات و فیزیوتراپی ویژه سالمندان، خانمهای باردار، کودکان، فیزیوتراپی ناشی از عارضه های سکته مغزی ، فیزیوتراپی ویژه جهت بیماران مبتلا به سرطان و کلینیک لاغری و زیبایی، درمان و تسکین درد میباشد.

بهترین و مجرب ترین جراحان ارتوپد، فیزیوتراپیست متخصص، کادر درمانی ویژه در مجموعه ایرانیان فعالیت دارند.  مجموعه سلامت ایرانیان برای اولین بار در کشور به عنوان مرکز فوق تخصصی و بین المللی در زمینه فیزیک درمانی و ارتوپدی اقدام به جذب و درمان بیماران خارج از کشور نموده است. فیزیوتراپی ایرانیان متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران با تجربه، دلسوز و متخصص تمام تلاش خود را جهت درمان انواع درد، بهبودی و سلامتی به کار میبرد.

پست های مرتبط