کریپتوس گردن

کریپتوس گردن یک مشکل رایج است، اما اگر با درد همراه باشد، می‌تواند نشان دهنده وضعیتی مانند آرتریت باشد. تمرینات کششی و تقویتی گردن ممکن است درد را تسکین داده و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

آیا کریپتوس گردن یا صدا یک مشکل جدی است؟

کرپیتوس، صدایی است که ممکن است در حین حرکات مفصل شنیده شود، مانند ترک خوردن، کوبیدن یا ساییدن. این صداها و احساسات می‌توانند در گردن نیز ایجاد شوند. اکثر مردم در برخی مواقع، کرپیتوس گردن را تجربه کرده‌اند. یک مثال احساس ترک خوردن در گردن، هنگام چرخاندن سر برای به عقب راندن ماشین است. کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است و به طور معمول، چیز جدی را نشان نمی‌دهد. با این حال، اگر کرپیتوس همراه با علائم آزاردهنده دیگری مانند درد یا به دنبال تروما رخ دهد، می‌تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری باشد. این مقاله به شما توضیح می‌دهد که کرپیتوس چیست، چه چیزی باعث کرپیتوس گردن می‌شود، چه زمانی به پزشک مراجعه کنید و چگونه آن را تشخیص داده و درمان ‌کنید.

کریپتوس چیست؟

به هر گونه ساییدگی گردن، ترک‌خوردگی گردن یا خراشیدن که هنگام حرکت مفصل گردن رخ می‌دهد کریپتوس میگویند. صداها و احساسات ساییدن اغلب به مفاصل سفت با آسیب غضروف گره خورده است. غضروف در مفاصل به استخوان‌ها کمک می‌کند تا به راحتی روی یکدیگر سر بخورند. اما غضروف ممکن است آسیب‌دیده یا فرسوده شود. در چنین وضعیتی، استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند. صدای ترک خوردن و ترکیدن، اغلب نتیجه حباب‌های هوا است. این حباب‌های هوا، در نقاط خالی در مفاصل تشکیل می‌شوند که به آن کاویتاسیون می‌گویند.

قبلاً تصور می‌شد که صدا از ترکیدن حباب‌ها می‌آید. در حالی که، تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که ممکن است در واقع این صدا ناشی از شکل‌گیری حباب‌ها باشد. هنگامی که به طور ناگهانی مفصل را مجبور می‌کنید به طریق خاصی حرکت کند، قسمت‌های مختلف آن برای مدت کوتاهی از هم جدا می‌شوند. در نتیجه فضاهای خالی را ایجاد می‌کند که در آن حباب‌ها می توانند تشکیل شوند. افراد در هر سنی می‌توانند کرپیتوس را تجربه کنند، اما با بالا رفتن سن افراد، شایع‌تر می‌شود. صدای مرتبط با کرپیتوس ممکن است آرام باشد یا ممکن است به اندازه‌ای بلند باشد که دیگران آن را بشنوند.

آیا آناتومی گردن در ایجاد صداهای ترک خوردگی نقش دارد؟

مفاصل در گردن، محل اتصال پشت مهره‌های مجاور به هم هستند. در انتهای هر استخوان، یک سطح صاف به نام غضروف وجود دارد. در داخل مفصل فاست، مایع سینوویال وجود دارد که مفاصل را روان می‌کند. برخی از دلایل احتمالی کرپیتوس گردن عبارت است از:

تغییر فشار مفصلی

حباب‌های کوچک می‌توانند تشکیل شوند و در نهایت در داخل مفاصل سینوویال فرو بریزند، آزاد شوند و سپس صداهایی را در مفاصل فاست گردن ایجاد کنند.صداهایی است که در هنگام شکستن بند انگشت افراد شنیده می‌شود که مضر نیست. این صداها می‌توانند در حین حرکت طبیعی یا در حین دستکاری ستون فقرات در فیزیوتراپی یا توسط متخصص کایروپراکتیک ایجاد شوند.

حرکت رباط یا تاندون در اطراف استخوان و صدای ترک خوردن گردن

چسبندگی رباط‌ها و تاندون‌ها

این می‌تواند به این دلیل رخ دهد که ماهیچه‌ها و بافت‌های ما خیلی سفت هستند یا به دلیل اینکه با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کنند.

سایش استخوان روی استخوان دیگر و صدای ترک خوردن گردن

این سایش همچنین می‌تواند به دلیل انحطاط دیسک رخ دهد که منجر به فرسایش بخش‌های بالشتک‌مانند کمتر بین مهره‌ها می‌شود.

کرپیتوس گردن می‌تواند ناشی از هر یک از این عوامل باشد، یا در برخی موارد می‌تواند ترکیبی از این عوامل یا عوامل دیگر باشد. همچنین باید توجه داشت که کرپیتوس می‌تواند در هر مفصل متحرک بدن (با نمونه های رایج مانند زانو و شانه) رخ دهد.

کرپیتوس گردن چه حسی دارد؟

در حالی که کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است، می‌تواند با درجات مختلفی از سفتی گردن یا درد گردن همراه باشد، از دردهای مبهم گرفته تا دردهای تیز. افرادی که درجاتی از درد ناشی از کرپیتوس گردن دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای داشتن افکار منفی و استرس مرتبط با صدای ترک خوردن و ساییدن گردن خود باشند. این افکار منفی ممکن است باعث شود تا افراد، رفتار خود را تغییر دهند یا نگران باشند که گردن آن‌ها، آسیب ساختاری جدی داشته باشد، حتی اگر چنین نباشد.

دوره ابتلا به کریپتوس گردن به چه صورت است؟

کرپیتوس گردن در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر است.برخی از افراد ممکن است چند بار در ماه، کرپیتوس گردن را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هر روز یا حتی در طول روز با اکثر حرکات گردن آن را تجربه کنند.

عواملی که بر ایجاد کریپتوس گردن مؤثر است

کرپیتوس گردن با آسیب مفصل، سفتی یا آرتروز مهره‌های گردنی رخ می‌دهد. آرتریت گردن یا اسپوندیلوز گردن، ناشی از تحلیل رفتن غضروف در طول زمان است. سفتی گردن نیز می‌تواند به دلیل آسیب باشد. تصادفات و ضربه‌های شدید ناگهانی به گردن، از علل شایع کرپیتوس هستند. وضعیت نامناسب بدن نیز می‌تواند باعث سفتی گردن شود. این می‌تواند حرکت را محدود کرده و باعث ایجاد کرپیتوس گردن شود. اما هر چیزی که باعث ضربه به گردن شود، می تواند منجر به التهاب و سفت شدن عضلات و بافت‌های همبند آن شود. این بافت‌ها عبارت است از:

  • عضلات پارا نخاعی گردن. اگر از قاعده جمجمه به سمت مهره‌های قسمت بالای کمر حرکت کنید، آنها یک شکل “V” را تشکیل می‌دهند.
  • رباط‌ها. بافت‌هایی که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل کرده و آنها را ثابت نگه می‌دارد.
  • فاسیا. یک شبکه نازک در سراسر بدن از بافت همبند است که اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی شما را در جای خود نگه می‌دارد.

چه زمانی کریپتوس گردن نیاز به مراقبت پزشکی دارد؟

هنگامی که برای اولین بار، صدای ترک خوردن گردن یا ساییدن گردن شنیده و یا احساس می‌شود، طبیعی است که تعجب کنید که آیا مشکلی در ستون فقرات گردنی وجود دارد یا خیر. به طور کلی، اگر کرپیتوس گردن همراه با هر یک از موارد زیر باشد، باید با پزشک مشورت کرد:

  • درد یا تورم. کرپیتوس گردن همراه با درد یا تورم، می‌تواند نشان دهنده آرتروز یا نوع دیگری از فرآیندهای التهابی در مفاصل گردن باشد.
  • تصادف یا جراحت: اگر گردن پس از ضربه، صداهای جدید ترک خوردگی یا ساییدن ایجاد می‌کند، مانند تصادف رانندگی یا سقوط، آنگاه می‌تواند نشان دهنده یک تغییر ساختاری باشد که باید پزشک رسیدگی شود.
  • علائم ثابت و دائمی: اگر علائم ناشی از کرپیتوس گردن ثابت باشد، مانند صدایی که تقریباً هر بار که مفصل را حرکت می‌دهد، دوباره ایجاد شود، می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل جدی در عملکرد مفصل باشد، به‌ویژه زمانی که با درد همراه باشد.
  • جراحی: گاهی اوقات صداهای جدید گردن، پس از جراحی در ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود. این صداها ممکن است هفته‌ها بعد ظاهر شوند.

در غیر این صورت، صدای ترک خوردن و ساییدن گردن به تنهایی به احتمال زیاد نشان دهنده یک مشکل سلامتی نیست. اگر فردی بیش از حد نگران صداهای ترک خوردن مکرر گردن است، حتی اگر درد یا علائم آزاردهنده دیگری وجود نداشته باشد، بهتر است برای رد کردن یک بیماری اساسی جدی و به دست آوردن آرامش، به پزشک مراجعه کند.

کریپتوس گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

کرپیتوس گردن و علل آن ممکن است توسط یک پزشک ارتوپد، یک فیزیوتراپ یا یک متخصص کایروپراکتیک تشخیص داده شود. تشخیص کرپیتوس گردن بر اساس موارد زیر است:

  • علائم
  • معاینه فیزیکی
  • گاهی اوقات، مطالعات تصویربرداری

درمانگر شما با حرکات خاصی به صدای کرپیتوس گردن گوش می‌دهد. از شما می‌خواهد که برخی

از این حرکات را انجام دهید. اگر کرپیتوس گردن شما مزمن یا دردناک باشد، درمانگر شما ممکن

است تصویربرداری را درخواست کند. این‌ها ممکن است شامل اشعه‌ایکس یا تصویربرداری ام‌آر‌آی

باشد. بر اساس این تصاویر می‌توان به سایش غضروف، شکستگی، برآمدگی یا

فتق دیسک و آسیب رباط پی برد.

آیا کریپتوس گردن نیاز به درمان دارد؟

کرپیتوس گردن اغلب ناشی از سفت شدن گردن است. بنابراین درمان به طور کلی با هدف بازگرداندن

دامنه حرکتی گردن و تحرک ستون فقرات گردنی شما انجام می‌شود. اصلی‌ترین درمان‌ها

برای این مشکل اغلب عبارت است از:

  • گرما. قرار دادن یک بسته گرم بر روی محل دردناک، می تواند تنش و درد آن را کاهش دهد.
  • کشش. این می‌تواند تنش را در عضلات ذوزنقه و بالابرنده کتف کاهش دهد.
  • تقویت. ورزش‌هایی که عضلات عمقی گردن را قوی‌تر می‌کنند، می‌توانند از مفاصل گردن شما حمایت کنند.
  • بهبود وضعیت بدن. این امر مخصوصاً اگر با سر به جلو و قسمت بالایی پشت و شانه‌های گرد بایستید، به بهبود کریپتوس گردن کمک زیادی می‌کند.

اگر گرفتگی قابل توجهی دارید، فیزیوتراپیست ممکن است کمک کند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا کارها را بهتر پیش ببرید. در موارد نادری که ستون فقرات گردنی ناپایدار است، جراحی فیوژن ستون فقرات، دیگر گزینه درمانی است.

تمرینات ورزشی برای کریپتوس گردن

تمرینات زیر برای کریپتوس گردن با کشش و تقویت عضلات این ناحیه، به کاهش درد همراه با ترک خوردن گردن کمک می‌کند. در حین اجرای آنها، به درد و سایر مسائل مانند سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی بازوها توجه کنید. با انجام این تمرینات، علائم باید به تدریج فروکش کنند و یا از بازوهای شما خارج شوند و در گردن شما متمرکزتر شوند. سپس درد باید در نهایت بهبود یابد و ناپدید شود. اگر علائم شما بدتر شد یا از گردن شما فاصله گرفت، ورزش را متوقف کنید. این حرکات را یک یا دو بار در روز انجام دهید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

۱- قرار گرفتن سر در موقعیت خنثی

  • با بالا نگه داشتن قفسه‌سینه و عقب نگه داشتن شانه‌ها، حفظ وضعیت بدنی مناسب را تمرین کنید.
  • سر خود را در وضعیت “خنثی” نگه دارید، به این معنی که وقتی گوش‌های شما از پهلو به آنها نگاه می‌کنید، مستقیماً روی شانه‌های شما قرار دارند.
  • تمرین کنید سر خود را در این موقعیت صحیح نگه دارید و اجازه ندهید که به جلو بیفتد.

۲- عقب نشینی به پشت

  • انگشتان خود را روی چانه قرار دهید و سر خود را تا جایی که می‌خواهید به سمت عقب فشار دهید.
  • صورت خود را به جلو نگاه دارید.
  • کشش را در پشت گردن خود احساس خواهید کرد.
  • یک تا دو ثانیه نگه دارید و سپس اجازه دهید به حالت عادی برگردد.
  • هشت تا ۱۰ بار، سه تا چهار جلسه در روز تکرار کنید.

 

۳-بلند کردن سر به پشت

  • به پشت دراز بکشید. سر خود را از سطح بالا بیاورید، چانه را به سمت سینه بیاورید.
  • پنج ثانیه نگه دارید و به سطح برگردید.
  • هشت تا ۱۰ بار، دو بار در روز تکرار کنید.

۴- عقب نشینی کتف

  • بایستید و بازوهای خود را به پهلو خم کنید و سر خود را در حالت خنثی قرار دهید.
  • هر دو شانه را به عقب بکشید، تیغه‌های شانه را به هم فشار دهید.
  • ۱۰ ثانیه نگه دارید. یک ست از پنج تکرار را دو بار در روز انجام دهید.

۵- چرخش گردن

  • در حالت خنثی بنشینید یا بایستید.
  • به آرامی سر خود را تا جایی که می‌توانید بدون درد یا ناراحتی، به سمت چپ بچرخانید. پنج ثانیه نگه دارید.
  • به آرامی جهت دیگر را بچرخانید و پنج ثانیه نگه دارید.

یک ست از پنج تکرار را دو بار در روز انجام دهید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

شماره تماس : ۰۳۱۹۱۶۲۰۰۰۲

 

پست های مرتبط