علت و درمان سرگیجه گردنی

سرگیجه به احساس چرخش سر اشاره دارد. سرگیجه گردنی، نوعی سرگیجه است که در اثر وضعیت یا حرکت خاص گردن ایجاد می شود و می‌تواند بر حس تعادل و تمرکز شما تأثیر بگذارد.

علت و درمان سرگیجه گردنی برخی از متخصصان برای توصیف دقیق‌تر این وضعیت از اصطلاح سرگیجه سرویکوژنیک» استفاده می‌کنند. اگرچه اثرات گرانش یا جهت‌گیری سر، بر سرگیجه تأثیر می‌گذارد، سرگیجه گردنی، ارتباطی با جهت‌گیری سر ندارد. دلایل مختلفی برای سرگیجه گردنی وجود دارد، مانند ضربه به گردن یا وضعیت نامناسب بدن. درمان شامل پرداختن به هر گونه مشکل ماهیچه‌ای یا پزشکی است و همچنین راه‌هایی برای کمک به پیشگیری از برخی از اشکال سرگیجه گردنی وجود دارد. این مقاله به علل، درمان‌ها و تشخیص سرگیجه گردنی می‌پردازد و در مورد زمانی که فرد باید به پزشک مراجعه کند، بحث می‌کند.

سرگیجه گردنی چیست؟

سرگیجه گردنی، اصطلاح پزشکی برای سرگیجه شدید یا احساس چرخش در بدن است. در چنین وضعیتی، ممکن است فرد مبتلا، احساس کند که دنیا به دور او می‌چرخد. آن‌ها همچنین ممکن است احساس کنند که در حال چرخش به دور خود هستند، حتی در حالت ایستاده. هرکسی که به صورت دایره‌ای چرخیده و سپس متوقف شده باشد، نوعی سرگیجه را احساس کرده است. هنگامی که چرخش متوقف می شود، احساس می شود که بدن او همچنان به چرخش ادامه می‌دهد. سرگیجه اغلب به دلیل یک مشکل گوش داخلی یا شرایط دیگر ایجاد می شود که ممکن است مرکز تعادل بدن را از بین ببرد. با این حال، با سرگیجه گردنی، علت سرگیجه در گردن است.

سرگیجه گردنی به طور کلی، نشانه یک مشکل اساسی مانند آسیب به گردن است. فرد اغلب پس از یک رویداد محرک، علائم سرگیجه را تجربه می‌کند که معمولاً به دلیل چرخش ناگهانی سر خود است. این سرگیجه ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. فرد مبتلا به سرگیجه گردنی ممکن است علائمی مانند:

  • از دست دادن هماهنگی
  • از دست دادن تعادل
  • سردرد
  • گوش‌درد
  • وز وز گوش
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکل در تمرکز

علائم ممکن است در برخی افراد پس از ورزش یا بعد از کارهای جزئی مانند عطسه یا بلند شدن خیلی سریع، بدتر شود.

دلایل ایجاد سرگیجه گردنی

چند علت مؤثر برای سرگیجه گردنی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به آسیب تروماتیک گردن یا آسیب‌های مزمن و طولانی‌مدت مربوط می‌شوند. خود تشخیص سرگیجه گردنی، هنوز تا حدودی بحث‌برانگیز است. در واقع، مطالعه‌ای نشان می‌دهد که پزشکان به طور کامل، علت دقیق علائم را درک نمی‌کنند و تشخیص دقیق این بیماری دشوار است. در حال حاضر، هیچ آزمایش یا منبع قطعی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین پزشکان معمولاً موارد دیگر را آزمایش می‌کنند و آن‌ها را برای یافتن سرگیجه گردنی بررسی می‌کنند.

مطالعات اخیر، نشان داده است که افراد مبتلا به سرگیجه گردنی ممکن است در نظر پزشکان افرادی با میگرن باشند که آسیب‌های گردنی نیز دارند و ۹۴ درصد از افراد مبتلا به سرگیجه گردنی، گردن درد دارند. ماهیچه‌ها، اعصاب و مفاصل گردن، سیگنال‌هایی در مورد جهت‌گیری بدن به قسمت تحتانی مغز و گوش داخلی می‌فرستند. این بخشی از تلاش بدن برای حفظ تعادل و هماهنگی است. مشکلاتی که در زیر نام می‌بریم، ممکن است باعث شود یک یا چند سیگنال نادرست فعال شوند و علائمی مانند سرگیجه گردنی را ایجاد کنند:

آترواسکلروز

انسداد در عروق گردن ممکن است منجر به آسیب در ناحیه گردن شود که می‌تواند باعث سرگیجه شود. این می‌تواند به دلیل آترواسکلروز

باشد که ضخیم شدن دیواره شریان است.

صدمات تروماتیک

صدمات تروماتیک، مانند تصادف با وسیله نقلیه یا سایر علل صدمات، ممکن است باعث آسیب در سر و گردن شود که ممکن است منجر

بیشتر بدانید:  درد سیاتیک چیست ؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

به سرگیجه گردنی شود. جراحی گردن نیز ممکن است به عنوان یک عارضه باعث سرگیجه گردنی شود، به خصوص اگر محل جراحی

نزدیک به ساقه مغز بوده یا به شریان‌های ناحیه گردن و سر، آسیب رسانده باشد.

آرتروز

استئوآرتریت پیشرفته در ناحیه گردن ممکن است منجر به اسپوندیلوز گردن شود. این امر باعث ساییدگی مهره‌های گردن می‌شود که می‌تواند فشار زیادی

بر اعصاب، شریان‌ها یا خود نخاع وارد کند. این می‌تواند سیگنال‌های نامناسبی را به مغز ارسال کند یا جریان خون را مسدود کند و باعث سرگیجه شود.

فتق دیسک

فتق دیسک در نواحی کمر شایع‌تر است، اگرچه می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد. فتق دیسک، زمانی

اتفاق می‌افتد که مرکز نرم‌تر دیسک ستون فقرات از شکافی در ستون فقرات بیرون می‌زند. در برخی موارد، هیچ علامتی

ایجاد نمی‌کند. با این حال، در موارد دیگر، ممکن است به عصب یا شریان فشار وارد کند و علائمی ایجاد کند

که می‌تواند شامل سرگیجه گردنی باشد.

وضعیت بدنی نامناسب

وضعیت بدنی نامناسب نیز ممکن است به بروز سرگیجه گردنی کمک کند. با گذشت زمان، ستون فقرات گردنی ممکن است به دلیل وضعیت بد نشستن مانند وقتی که فرد کتاب مطالعه می‌کند و یا با گوشی یا کامپیوتر کار می‌کند، در آن فرد اغلب گردن خود را خم می‌کند تا به وسایل الکترونیکی یا کتاب نگاه کند. این می‌تواند فشار بیشتری بر روی شریان‌های گردن وارد کند و ممکن است باعث شود برخی از افراد دچار گردن درد و سرگیجه شوند.

علائم سرگیجه گردنی

به طور معمول، علائم سرگیجه گردنی، ماه‌ها یا سال‌ها پس از ضربه به ستون فقرات گردنی رخ می‌دهد. اضطراب و استرس می‌تواند بر شدت علائم شما تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که استرس و اضطراب بر تون ماهیچه‌ها و پاسخ‌های سیستم عصبی سمپاتیک شما تأثیر می‌گذارد. علائم سرگیجه گردنی می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سرگیجه. ممکن است احساس سبکی سر، سنگینی سر، ضعف، سرگیجه یا بی‌ثباتی داشته باشید. اغلب، سرگیجه بر تعادل شما تأثیر می‌گذارد و باعث می شود زمین بخورید، متزلزل شوید یا احساس کنید که شناور هستید. از آنجایی که آزمایش‌های آزمایشگاهی در حال حاضر نمی‌توانند به تشخیص سرگیجه دهانه رحم کمک کنند، در عوض سایر انواع بالقوه سرگیجه حذف خواهند شد.
  • حرکت ناهماهنگ. اگر سرگیجه سرویکوژنیک را تجربه می‌کنید، ممکن است نتوانید حرکت خود را هماهنگ کنید.
  • وضعیت بدن تغییر می‌کند. ممکن است متوجه شوید که قادر به حفظ وضعیت صاف و قائم نیستید.
  • مشکل بینایی یا چشم. علائم بصری مختلفی از سرگیجه گردنی وجود دارد. این‌ها می‌تواند شامل حرکت سریع چشم، ناتوانی در حفظ نگاه ثابت به اجسام متحرک، یا حس بصری حرکت حتی زمانی که در حال حرکت نیستید، باشد. همچنین ممکن است در خواندن کلمات روی صفحه، دچار مشکل شوید.
  • راه رفتن غیرعادی. هنگام راه رفتن می‌توانید حرکات متفاوت یا عجیبی را تجربه کنید.
  • ناراحتی‌های معده. ممکن است متوجه شوید که حالت تهوع دارید یا ممکن است نیاز به استفراغ داشته باشید.
  • ناراحتی بالای گردن. برخی از افراد احساس درد می‌کنند، اما ممکن است شما فقط احساس سفتی یا ناراحتی کنید.
  • سردرد یا گردن درد. ممکن است سردردهایی مانند حلقه‌ای در اطراف سر خود احساس کنید که به سمت جلوی جمجمه شما فشار می‌آورد. همچنین ممکن است میگرن شدیدی داشته باشید که شما را به صدا و نور حساس می‌کند.
بیشتر بدانید:  درمان زانو درد هنگام خم شدن

تشخیص سرگیجه گردنی

تشخیص سرگیجه گردنی می‌تواند دشوار باشد. پزشکان باید سایر علل بالقوه سرگیجه گردنی با علائم مشابه را نیز بررسی کنند، از جمله:

  • سرگیجه موضعی خوش‌خیم
  • سرگیجه مرکزی که می‌تواند به دلیل سکته مغزی، تومورها یا مولتیپل اسکلروزیس باشد.
  • سرگیجه روان زا
  • بیماری‌های گوش داخلی، مانند نورونیت دهلیزی

هنگامی که علل و شرایط دیگر رد شد، پزشکان معاینه فیزیکی انجام می‌دهند که نیاز به چرخاندن سر شما دارد. اگر حرکات پراکنده چشم (نیستاگموس) بر اساس موقعیت سر وجود داشته باشد، ممکن است سرگیجه گردنی داشته باشید. آزمایش‌های اضافی برای تأیید این تشخیص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسکن ام آر آی از گردن
  • سونوگرافی داپلر مهره‌ای
  • آنژیوگرافی مهره‌ای

درمان سرگیجه گردنی

پس از بین بردن سایر علل مشکل و تشخیص سرگیجه گردنی، پزشک بسته به علت زمینه‌ای خاص، درمان را توصیه می‌کند. درمان به طور کلی همچنین شامل مدیریت علائم، استفاده از یک یا چند دارو برای متعادل کردن علائم است، در حالی که پزشکان برای درمان بیماری زمینه‌ای کار می‌کنند. این ممکن است شامل مصرف داروهایی برای کاهش سرگیجه و همچنین داروهایی برای کاهش درد و شل کردن عضلات باشد. اکثر پزشکان همچنین درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی و تمرینات وضعیت بدن را برای کمک به ایجاد فضا در گردن، افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات توصیه می‌کنند.

این به تنهایی ممکن است فشار را در این ناحیه کاهش دهد و به کاهش علائم کمک کند. پزشکان همچنین فیزیوتراپی را برای بهبود دامنه حرکتی گردن و تعادل شما توصیه می‌کنند. تکنیک‌های کششی، درمان و آموزش در مورد وضعیت و استفاده صحیح از گردن به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. در برخی موارد، جایی که خطری برای بیمار وجود ندارد، دستکاری کایروپراکتیک گردن و ستون فقرات و کمپرس گرما ممکن است علائم را کاهش دهد.

عوامل خطر سرگیجه گردنی

محققان هنوز فهرست کاملی از عوامل خطر سرگیجه گردنی را ندارند. سن ممکن است یک عامل خطر باشد، زیرا ساییدگی و پارگی عمومی ممکن است باعث افزایش تنش در گردن شود. آترواسکلروز نیز ممکن است نقش داشته باشد، زیرا کاهش جریان خون در شریان‌ها ممکن است جریان خون را در مناطقی از مغز و گوش داخلی که هماهنگی و تعادل را کنترل می‌کنند، کاهش دهد. وضعیت نامناسب همچنین فشار بیش از حد به سر و گردن وارد می‌کند که ممکن است منجر به ایجاد علائم جدید یا بدتر شدن علائم موجود شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرگیجه گردنی

پیشگیری از سرگیجه گردنی در هر موردی امکان‌پذیر نیست، زیرا برخی از علل – مانند تصادفات وسایل نقلیه – ممکن است قابل‌پیشگیری نباشند. با این حال، افراد می‌توانند تعدادی از اقدامات را برای کمک به جلوگیری از علل دیگر انجام دهند. به عنوان مثال، ورزش عضلات گردن برای قوی نگه‌داشتن آن‌ها ممکن است به کاهش وزن از دیسک گردن و کاهش فشار در آن ناحیه کمک کند. هنگام نشستن، قرار دادن سر، شانه‌ها و ستون فقرات در یک راستا ممکن است فشار را در گردن کاهش دهد و از ساییدگی و پارگی ساختارهای ظریف آن جلوگیری کند. کشش منظم گردن، ماساژهای منظم یا ترازهای کایروپراکتیک و استفاده از کمپرس گرم برای آرام کردن ناحیه آسیب‌دیده نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

حرکات کششی و ورزش برای گردن درد و سرگیجه

کشش و ورزش گردن به حفظ تحرک و حمایت بهتر از سر کمک می‌کند. یک گردن قوی و انعطاف‌پذیر، بهتر عمل می‌کند و کمتر احتمال دارد دردناک شود که ممکن است خطر سرگیجه مرتبط را نیز کاهش دهد. برخی از حرکات کششی ملایم عبارت‌اند از:

  • فلکشن و اکستنشن گردن. به آرامی سر را به سمت جلو خم کنید و چانه را تا جایی که راحت می‌توانید، پایین بیاورید. سپس سر را تا انتها به عقب خم کنید و به سمت سقف نگاه کنید.
  • خم شدن گردن جانبی. به تدریج سر را به سمت چپ خم کنید، گوش چپ را به سمت شانه چپ ببرید. سپس در سمت راست تکرار کنید.
  • چرخش گردن. به آرامی سر را به سمت چپ و سپس به راست بچرخانید.
  • کشش ماهیچه بالابرنده کتف. آرنج سمت راست را بالای شانه بالا بیاورید و آن را روی دیوار قرار دهید. با ثابت نگه‌داشتن شانه‌ها، سر را به سمت چپ بچرخانید و چانه را به سمت پایین به سمت استخوان ترقوه متمایل کنید تا پشت گردن کشیده شود. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید، سپس در سمت دیگر تکرار کنید.
بیشتر بدانید:  لرزش دست و علت آن در جوانی چیست؟

ورزش‌های تقویتی برای گردن درد و سرگیجه

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که وضعیت گردن ضعیف و یا سر به جلو ممکن است خطر گردن درد و سرگیجه را افزایش دهد. تمرین‌های زیر می‌توانند به تقویت ماهیچه‌ها برای حفظ وضعیت بهتر در طول روز کمک کنند و شانه‌ها و گوش‌ها را عقب نگه دارند. شما می‌توانید یکی از این تمریناتی که در زیر گفته شده است، برای تقویت گردن و جلوگیری از ابتلا به سرگیجه انجام دهید. این تمرینات شامل:

تمرین ۱

صاف بنشینید و به سمت جلو نگاه کنید و گوش‌ها را مستقیماً بالای شانه‌ها قرار دهید. چانه و سر را صاف به عقب بکشید در حالی که چشم‌ها را مستقیم به جلو متمرکز کرده‌اید. وقتی کشش خوبی در بالای گردن و پایه سر احساس شد، آن را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. تا ۱۰ بار تکرار کنید. در صورت راحتی می‌توان این تمرین را در حالت ایستاده نیز انجام داد.

تمرین ۲

صاف بایستید و پشت و سر صاف به دیوار، پاها به اندازه عرض شانه باز باشد. بازوها را مستقیماً به طرفین در ارتفاع شانه‌ها و پشت دست‌ها به دیوار نگه دارید. بازوها و دست‌ها را به دیوار نگه دارید، به آرامی دست‌ها را بالای سر حرکت دهید و سپس به آرامی به پایین برگردید. سعی کنید ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین ۳

در حالی که روی زمین یا تشک یوگا دراز کشیده‌اید، پیشانی را روی یک بالش یا حوله سبک قرار دهید. سر، قفسه سینه و بازوهای خود را بالا بیاورید در حالی که آرنج‌ها را به سمت بیرون نگه داشته‌اید و تیغه‌های شانه را به هم فشار دهید. پیشانی را حداقل یک اینچ از زمین دور نگه دارید و چشم‌ها رو به پایین نگاه کنید. در صورت امکان، ۱۰ ثانیه نگه دارید، سپس استراحت کنید. سعی کنید ۱۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و

استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت

علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد.برای آشنایی بیشتر با

مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه

اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.

پست های مرتبط