مزایای راه رفتن در آب چیست؟

راه رفتن در آب یکی از فرح بخش ترین ورزش هایی است که می تواند جنبه درمان با آب نیز داشته باشد. انجام پیاده روی در آب به همراه فیزیوتراپی در آب می تواند عملکرد عضلات و ماهیچه ها را بهبود بخشد.

راه رفتن در آب ممکن است از آن دسته افرادی باشید که از پیاده روی در بیرون از منزل لذت می برید و آن را نوعی ورزش فرح بخش بدانید. حال اگر بخواهید آن را کمی متفاوت انجام دهید پیشنهاد ما به شما راه رفتن در آب است. پدیده آب درمانی یا فیزیوتراپی در آب در سال های گذشته به یک روش درمانی مکمل برای رفع گرفتگی عضلات تبدیل شده است. پیاده روی در آب نیز یکی از همین روش ها است که مخصوصا برای رفع مشکلات مفاصل و عضلات پا و لگن مفید خواهد بود.

اگر در هیچ ناحیه ای از بدن مشکل یا بیماری ندارید، راه رفتن در آب می تواند به بهبود تناسب اندام شما کمک نماید. بنابراین، چه با هدف درمان و چه بدون آن به راحتی می توانید از لذت پیاده روی در آب بهره مند شوید. از مزایای اصلی راه رفتن در آب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش مصرف کالری بدن
  • تقویت ریه ها در اثر هوازی بودن آن
  • افزایش قدرت عضلانی با غلبه بر مقاومت حاصل از آب

پیاده روی در آب مانند فیزیوتراپی در آب می تواند به عنوان یک درمان مکمل نیز در نظر گرفته شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای راه رفتن در آب پرداخته و شرایط انجام آن را توضیح دهیم.

راه رفتن در آب چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

وقتی فرد در داخل آب قرار می گیرد برای حرکت دادن اندام خود با مقاومت روبرو می شود؛ دقیقا شبیه به زمانی که درون استخر در حال شنا هستیم. از این رو، انجام دادن یک ورزش در آب نسبت انجام همان ورزش در خشکی به تلاش بیشتری نیاز دارد.

مقاومتی که آب نسبت به حرکت اندام بدن نشان می دهد باعث می شود تا عضلات و ماهیچه ها بیشتر تحت فشار قرار گرفته و قدرت آن ها افزایش یابد. از سوی دیگر راه رفت در آب به دلیل وجود همین مقاومت به صرف انرژی بیشتری نیاز دارد. در نتیجه پیاده روی در آب برای تناسب اندام و سوزاندن کالری، گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید.

را ه رفتن در آب که نوعی هیدروتراپی یا همان آب درمانی به حساب می آید، تمرینی هوازی است. این یعنی استخوان ها و مفاصل شخص بیمار در حین ورزش کردن تحت فشار شدیدی قرار نگرفته و به طور ملایم تر تقویت می شوند. برخی از افراد با بیماری های خاص نظیر روماتیسم، فیبرومالژیا و یا پوکی استخوان شرایط سخت تری برای ورزش کردن دارند. از این رو، پیاده روی در آب می تواند برای این افراد یک گزینه عالی محسوب شود.

از آن جا که قرار گرفتن در آب باعث می شود تا فرد احساس سبکی بیشتری داشته باشد، حفظ تعادل در آب راحت تر از خشکی انجام می گیرد. بنابراین، افرادی چون:

  • زنانی که باردار هستند
  • سالمندانی که در حفظ تعادل دچار مشکل هستند
  • افرادی که دچار آسیب دیدگی شده اند
  • افرادی که به تازگی ورزش های سنگین مانند بدنسازی را شروع کرده اند

با راه رفتن در آب می توانند ضمن انجام ورزش، تنش و فشار کمتری بر ماهیچه ها و عضلات خود وارد آورند.

راه رفتن در آب تقویت قلب و ریه

راه رفتن در آب همانند پیاده روی در خشکی می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. از سوی دیگر شدید شدن تنفس، ریه ها را به تکاپو وا می دارد. بنابراین، راه رفتن در آب یک گزینه مناسب برای افرادی است که قصد دارند قلب و ریه خود را تقویت نمایند. پیاده روی در آب فشار خون را هم کاهش می دهد و این یعنی افراد یک گام به سلامتی نزدیک تر خواهند شد. البته در مورد اشخاصی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند نیز این مساله مهم و مفید است.

برای افرادی که به ناهنجاری تنگی کانال نخاعی دچار شده اند نیز راه رفتن در آب یک درمان تدریجی عالی محسوب می شود. به طوری که بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، ۱۲ هفته پیاده روی در آب می تواند عملکرد عضلات را بهبود داده و حفظ تعادل را ساده تر نماید.

با وجود سادگی راه رفتن در یک استخر آب درمانی و عدم نیاز به آموزش خاص، با این حال بهتر است این ورزش نیز زیر نظر یک مربی یا فیزیوتراپیست انجام گیرد. نظارت یک فرد متخصص باعث می شود تا کوچکترین مشکلات و عادت های نادرست در راه رفتن برطرف شده و پیاده روی نتیجه بخش تر باشد.

برای راه رفتن در آب به چه تجهیزاتی نیاز است؟

اصولا پیاده روی چه در آب و چه در خشکی یک ورزش ساده به حساب می آید که بدون نیاز به تجهیزات خاصی قابل انجام است. با این حال، گاهی برای قرار گرفتن در استخر آب درمانی به تجهیزاتی که در هنگام شنا استفاده می شوند مانند کلاه، عینک و حوله نیاز دارید.

همچنین، برای دریافت نتیجه بهتر از فرایند درمانی ممکن است در کنار پیاده روی در آب، برخی تجهیزات دیگر هم توسط تکنسین های استخر آب درمانی در اختیار افراد قرار گیرد؛ تردمیل و یا دوچرخه ایستاده در آب از جمله این موارد هستند.

علاوه بر موارد یاد شده، برای افرادی که قصد دارند تمرینات خود را کمی فراتر از راه رفتن در آب برسانند، ممکن است ابزار زیر نیز مفید باشند:

  • وزنه های تسمه ای مچ دست یا مچ پا
  • تارهای دستی یا دستکش های مقاومتی
  • دمبل های فومی

استفاده از ابزار مختلف کمک می کند تا قدرت عضلات بیشتر شده و زودتر از موعد مقرر به هدف مورد نظر دست یابید.

راه رفتن در آب را چگونه باید انجام داد؟

راه رفتن در آب نیز مانند هر درمان و یا ورزش دیگری نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. چون هر گونه حرکت نادرست می تواند نتایج عکس برای سلامتی اندام و عضلات داشته باشد. مثلا برای شروع پیاده روی در استخر آب درمانی، بهتر است سطح آب با کمر فرد هم راستا باشد. همچنین، لازم است راه رفتن را به شیوه ای درست انجام دهید؛ یعنی:

  • کمر باید به حالت کاملا صاف و کشیده باشد
  • عضلات مرکزی و پشت باید درگیر شوند
  • شانه ها را به سمت عقب نگه دارید
  • گوش ها باید به موازات شانه ها قرار گیرند
  • سر باید به گونه ای باشد که مستقیم به جلو نگاه کنید و چانه رو به بالا قرار گیرد
  • در حین راه رفتن در آب، بالاتنه باید صاف بوده و هیچ گونه انحرافی به طرفین، جلو و یا عقب نداشته باشد
  • گام های بلند بردارید
  • در حین راه رفتن در آب، بازوهای خود را بچرخانید

نکته ای که در ورود به مراحل پیشرفته تر پیاده روی در آب وجود دارد آن است که ابتدا باید فرم صحیح راه رفتن در آب را بیاموزید. در واقع، ابتدا بدن باید به شکل صحیح راه رفتن عادت کند. بعد از گذر از این مرحله شما می توانید به قسمت های عمیق تر استخر آب درمانی بروید. از سوی دیگر، نیازی نیست در ابتدای کار با سرعت زیاد راه بروید. در روزهای اولیه سرعت کم به حفظ تعادل بهتر کمک می کند. به مرور زمان می توانید سرعت راه رفتن در آب را افزایش دهید.

آیا راه رفتن در آب فقط به صورت پیاده روی عادی انجام می گیرد؟

در پاسخ باید گفت خیر. در واقع، با اینکه پیاده روی یک ورزش ساده محسوب می شود، اما اعمال برخی تغییرات در نحوه راه رفتن می تواند به بهبود قوا و درمان بهتر کمک نماید. برخی از حرکاتی که می توان در هنگام راه رفتن در آب انجام داد عبارت اند از:

بلند کردن بیشتر زانوها در هنگام راه رفتن در آب

برای انجام این ورزش لازم است ابتدا زانوی راست خود را تا جایی که در توان دارید بالا بیاورید. به طور همزمان با این حرکت، دست چپ خود را نیز بالا ببرید. همین حرکت را برای دست و پای مخالف انجام دهید.

پیاده روی جهشی (Walking Lunges)

در این حرکت، لازم است سطح آب با کمر شخص هم ارتفاع باشد. انجام پیاده روی جهشی به تقویت عضلات همسترینگ، چهار سر ران، ساق پا و باسن کمک می کند. برای انجام این تمرین ابتدا با پای راست خود رو به سمت جلو قدم بردارید. ران خود را به سمت پایین هدایت کرده و به طور موازی با کف استخر نگه دارید. باید حتما زانوی پای راست با مچ پا در یک راستا قرار گیرند. همین حرکت را برای پای چپ هم انجام دهید.

همین حرکات را می توان برای سمت راست و چپ نیز انجام داد. یعنی به جای رو به جلو، حرکت جهشی را رو به طرفین انجام دهید. حرکت لانژ رو به طرفین به تقویت ماهیچه های قسمت داخلی ران کمک شایانی خواهد کرد.

راه رفتن به پهلو

برای راه رفتن در آب به پهلو، به گونه ای بایستید که پهلوی راست و باسن راستتان در مسیر حرکت قرار گیرد. سپس، پای راست خود را به پهلو حرکت داده و یک گام به سمت راست بردارید. سپس، پای چپ خود را بلند کرده و در راستای حرکت قدم بردارید. این حرکت تقویت عضلات داخلی و خارجی ران شما را به خوبی انجام می دهد.

انجام حرکات چالشی در حین راه رفتن در آب

استفاده از برخی تجهیزات نظیر دمبل فومی، وزنه های مچ دست و یا دستکش های مقاومتی باعث می شود تا حین پیاده روی عضلات بالاتنه را نیز تقویت کنید.

در زمان راه رفتن در آب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

معمولا استخرهای آب درمانی دمای بالاتری نسبت به استخرهای معمولی دارند. از این رو، بهتر است هنگام راه رفتن در آب، حواستان به مقدار عرق کردن و هیدراته ماندن بدنتان باشد.

معمولا کف استخر و یا سطوح اطراف آن لغزنده هستند. بنابراین، مراقب باشید که در هنگام راه رفتن در آب سر نخورید. در غیر این صورت امکان برخورد با گوشه های تیز و لبه های استخر وجود دارد که خطرناک است. می توانید برای کاهش خطر سر خوردن، از کفش های مخصوص استفاده کنید.

در صورتی که با شنا آشنایی ندارید، حتما از شناگر استفاده کنید؛ مخصوصا اگر نمی توانید تعادل خود را در آب حفظ کنید. ورزش هایی را انجام دهید که توانایی و قدرت انجام آن ها را دارید. اگر در حین تمرین متوجه احساس ضعف و یا ناتوانی خود در اجرای یک حرکت شدید، نیازی به ادامه نیست.

در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرمعمول مانند موارد زیر از ادامه ورزش خودداری کنید:

  • احساس سبکی سر یا سرگیجه
  • کاهش قدرت تنفس
  • احساس ضعف شدید
  • درد یا فشار در قفسه سینه یا بالاتنه
  • احساس حالت تهوع
  • احساس گیجی

استخر آب درمانی ایرانیان؛ مکانی مجهز برای پیاده روی در آب

دکتر مهدی صدیقی، متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی، با ایجاد مجموعه سلامت ایرانیان، گام بزرگی در جهت کمک به سلامت افراد جامعه برداشته است. مجموعه سلامت ایرانیان شامل استخر آب درمانی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان می شود.

استخر آب درمانی ایرانیان برای افرادی که تمایل به انجام ورزش راه رفتن در آب دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

شماره تماس فیزیوتراپی ایرانیان – بهترین فیزیوتراپی در اصفهان    ۰۳۱۹۱۶۲۰۰۰۲