تنگی کانال نخاعی و راه های درمان آن

از عواملی که باعث تنگی کانال نخاعی می شوند می توان به آرتروز ستون فقرات، آسیب دیدگی مهره ها در اثر وارد شدن ضربه، پوکی استخوان، بیرون زدگی دیسک کمر و تومورهای نخاعی اشاره کرد.

شاید شما هم از کمردردهای مستمر و بعضاً شدید در ناحیه کمر رنج می برید، ممکن است پس از انجام معاینات و گرفتن MRI به این نتیجه برسید که تنگی کانال نخاعی عاملی در کمردردهای مزمن شما بوده است.

بسیاری از مراجعه کنندگانی که برای فیزیوتراپی کمر نزد ما می آیند از این دسته افراد هستند که سال ها درد کمر خود را به هر ترتیبی تحمل کرده اند و با افزایش درد و پیگیری های پزشکی به این نتیجه رسیده اند که کمردرد ناشی از تنگی کانال نخاعی آنها بوده است.به دلیل کاهش فضای داخلی کانال نخاع ریشه های عصبی نخاع متراکم شده و تولید درد را در ناحیه کمر ایجاد می کنند.بنابراین برای درمان کمر درد باید تنگی کانال نخاعی را درمان کرد .

این نوع تنگی در ناحیه کانال نخاعی می تواند تولید درد در ناحیه کمر و گزگز کردن پاها و اندام های تحتانی را حادث شود.تنگی کانال نخاعی در دو نوع مادرزادی و اکتسابی است، در نوع مادرزادی خود از بدو تولد دارای کانال نخاعی تنگ می باشد ولی در نوع اکتسابی با افزایش سن، عدم تحرک لازم و وجود دیسک کمر این تنگی در کانال نخاعی ایجاد می شود.

نشستن های طولانی مدت در افرادی که شغل های اداری هم چون بانکداری، اداری و به اصطلاح پشت میز نشینی دارند نیز یکی دیگر از عوامل بروز این بیماری است.

تنگی کانال نخاعی

چه عواملی موجب تنگی کانال نخاعی می شود؟

از عواملی که باعث تنگی کانال نخاعی می شوند می توان به آرتروز ستون فقرات، آسیب دیدگی مهره ها در اثر وارد شدن ضربه، پوکی استخوان، بیرون زدگی دیسک کمر و تومورهای نخاعی اشاره کرد.بنابراین درمان دیسک کمر اهمیت زیادی دارد و نباید نسبت به آن بی توجه بود .
نشانه های تنگی کانال نخاعی بر روی اندام های دیگر:

  1. کمر درد
  2. گزگز پاها و دیگر اندام های تحتانی هم چون زانو
  3. اختلال در مثانه و ادرار
  4. ضعف و لاغری پاها و ران
  5. بی حسی پاها و سوزن سوزن شدن آن
  6. کاهش دامنه حرکتی ستون فقرات

درمان تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاعی:

از راه های تشخیص این بیماری مشاهده نتایج MRI، رادیوگرافی، نتایج تست عصب و عضله و شواهدی است که از طرف بیمار بیان می گردد. افرادی که با این بیماری سر و کار دارند باید بدانند که استراحت و کاهش فعالیت هایی که به ستون فقرات آنها نیروی زیاد وارد می کند یکی از مهم ترین مسائل است.
شاید مجبور باشید سبک زندگی خود را تغییر دهید، حتی شغل خود را در راستای عدم فشار بیشتر به ناحیه ستوان فقرات تغییر دهید.

هم چنین استفاده از کمربند یا بریس های مخصوص ستون فقرات و محدود کردن حرکت مهره های ستون فقرات نیز می تواند در کاهش درد و التهابات ناشی از این بیماری کمک کند.

 

فیزیوتراپی در اصفهان

 

ما در مرکز فیزیوتراپی ایرانیان،با تکیه بر تخصص و تجهیزات بروز در حوزه فیزیوتراپی اصفهان سعی خواهیم کرد در کم ترین زمان ممکن سلامتی را به شما بازگردانیم و با کنترل درمان شما و تجویز ورزش های اصلاحی از رشد بیماری ناشی از تنگی دریچه یا کانال نخاعی جلوگیری کنیم.