ناهنجاری اسکلتی عضلانی چیست؟

ناهنجاری اسکلتی عضلانی یا ناهنجاری قامتی بیماری های شایعی هستند که با افزایش سن ریسک ابتلا به آنان افزایش می یابد. شدت ناهنجاری اسکلتی عضلانی در افراد مختلف تفاوت دارد. در برخی افراد، باعث درد و ناراحتی های بدن می شود که فعالیت های روزمره ی افراد مانند راه رفتن…

ناهنجاری اسکلتی عضلانی MSD

ناهنجاری اسکلتی عضلانی MSD شرایطی هستند که بر روی عضلات، استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر میگذارند. کم تحرکی، الگو های حرکتی اشتباه، عادات رفتاری غلط، انجام حرکات تکراری برای بلند مدت، راستای بدنی غیر استاندارد و … می تواند سبب اعمال فشار نامطلوب به بافت ها از جمله مفاصل، استخوان ها، عضلات، رباط ها و در نهایت بروز آسیب و ایجاد ساختار قامتی ضعیف یا ناهنجاری ( عارضه ) های اسکلتی عضلانی گردند.

ساختار قامتی ضعیف یا ناهنجاری های اسکلتی عضلانی در کوتاه مدت و بلند مدت رخ میدهند و معمولا هم می توانند منشا درد ها و آسیب های مزمن باشند و هم می توانند خطرات و آسیب های حاد و مزمن را باعث شوند.

 بنابراین در جوامع امروزی به واسطه ظهور تکنولوژی، تغییر در سبک زندگی افراد، شیوع بی تحرکی و قرار گرفتن در موقعیت های بدنی نامناسب در محیط کار و منزل و استفاده زیاد از وسایلی چون موبایل و رایانه های شخصی تضعیف ساختار قامتی و بروز ناهنجاری های اسکلتی عضلانی از قبیل موارد زیر ممکن است :

  • گودی کمر (لوردوز)
  • قوز یا پشت گرد (کایفوز)
  • سر به جلو (فوروارد هد)
  • کشیدگی تاندون ها
  • سندروم تونل کارپال (carpal tunnel syndrome)
  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • فیبرومیالژی
  • شکستگی استخوان ها

تشخیص زودهنگام و درمان ناهنجاری اسکلتی عضلانی می تواند عوارض آن را کاهش داده و در بلند مدت به رفع این مشکلات کمک کند. به همین دلیل توجه به مقوله اصلاح ساختار قامتی با تمرینات اصلاحی بیش از پیش شده است.

علائم MSD  چیست؟

ممکن است بسیاری از افراد برخی عادات غلط و حتی ناهنجاری های اسکلتی – عضلانی را در بدن خود داشته باشند  اما متوجه آن نباشند. پس توصیه می شود افرادی که  به سلامت جسم خود اهمیت می دهند اقدام به بررسی وضعیت بدنی و ساختار قامتی خود توسط توسط متخصص حرکات اصلاحی نمایند.

علائم ناهنجاری اسکلتی عضلانی عبارتست از:

  • مفاصل سفت و بدون انعطاف
  • متورم شدن
  • دردهای شدید، مزمن و تکرارشونده

این ناهنجاری ها می توانند بر روی هر یک از سیستم های اسکلتی زیر تأثیرگذار باشند:

  • گردن
  • شانه ها
  • مچ دست
  • پشت
  • لگن
  • ساق پا
  • زانوها
  • مچ پا وکف پا

عوامل ایجاد کننده ناهنجاری اسکلتی عضلانی MSD چیست؟

ریسک پیشرفت این بیماری توسط عواملی مانند سن، شغل، میزان فعالیت ها، روش زندگی، تاریخچه ی خانوادگی افزایش می یابد. همچنین فعالیت های خاصی موجب تخریب سیستم اسکلتی و ایجاد ناهنجاری های عضلانی می شوند.این فعالیت ها شامل:

  • نشستن در یک موقعیت مشابه در هر روز
  • درگیر شدن در حرکات تکراری
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • نگهداری بدن در موقعیت بد هنگام کار

تشخیص ناهنجاری های اسکلتی عضلانی چگونه انجام میگیرد؟

برنامه ی درمانی شما به علت بروز علائم این ناهنجاری ها بستگی دارد. بنابراین دریافت یک تشخیص دقیق مهم است. اگر در حال تجربه ی علائم ناهنجاری قامتی هستید، با دکتر مشورت کنید. برای تشخیص دقیق تر شرایط، ممکن است به یک تست فیزیکی نیاز داشته باشید. دکترها شرایطی مانند : درد، قرمز شدن، ورم کردن، ضعف عضلات، تحلیل رفتن عضلات را بررسی میکنند.

پزشکان همچنین بازخورد ها را بررسی می کنند. واکنش های غیرارادی ممکن است ناشی از آسیب های عصبی باشند. در ادامه ممکن است تست هایی مانند MRI یا پاسچرگرافی برای تشخیص ضروری باشد. این تست ها می توانند آزمایش استخوان ها و بافت های نرم را برای دکتر تشخیص دهند. آزمایش خون نیز برای بیماری های روماتیسمی مانند RA (روماتیسم مفصلی) لازم است.

پزشک اغلب می‌تواند یک اختلال اسکلتی – عضلانی را براساس سابقه و نتایج معاینه فیزیکی تشخیص دهد. برای کمک به پزشک در تشخیص یا تأیید تشخیص، تست‌های آزمایشگاهی، آزمایشات تصویربرداری یا سایر روش‌های تشخیصی گاهی لازم است.

تست‌های آزمایشگاهی

تست‌های آزمایشگاهی اغلب در تشخیص بیماری اسکلتی عضلانی مفید هستند. بعضی از تست‌های آزمایشگاهی نیز برای کمک به نظارت بر پیشرفت درمان بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، ESR می‌تواند به ویژه برای کمک به نظارت بر پیشرفت درمان در آرتریت روماتوئید یا پلی میالژیا روماتیکا مفید باشد. کاهش ESR نشان می‌دهد که درمان برای کاهش التهاب در حال انجام است.

  • سطح کراتین کیناز (آنزیم عضلانی عادی که به بیرون نشت می‌کند و در صورت آسیب دیدن عضله در جریان خون آزاد می‌شود) نیز ممکن است آزمایش شود. سطح کراتین کیناز هنگامی ‌افزایش می‌یابد که به طور گسترده عضله تخریب شود.
  • در آرتریت روماتوئید، آزمایش خون برای شناسایی فاکتور روماتوئید یا آنتی بادی ضد چرخه پپتید سیترولین ضد CCP)) برای تشخیص مفید است.
  • در لوپوس اریتماتوس سیستمیکSLE یا لوپوس، آزمایش خون برای شناسایی آنتی بادی‌های خود ایمنی (آنتی بادی‌های خودکار)، مانند آنتی بادی‌های ضد هسته ای و آنتی بادی‌های اسید دئوکسی ریبونوکلئیک دو رشته ای (DNA)، در تشخیص کمک می‌کند.
  • برای شناسایی افرادی که ژن خاصی دارند (HLA-B27) می‌توان آزمایش خون انجام داد. افرادی که این ژن را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسپوندیلوآرتریت هستند، گروهی از اختلالات که می‌تواند باعث التهاب کمر و سایر مفاصل و همچنین علائم دیگری مانند درد چشم و قرمزی و بثورات شود.

اسکن استخوان

اسکن استخوان (نوعی اسکن رادیونوکلئید) یک روش تصویربرداری است که گاهی اوقات برای تشخیص شکستگی استفاده می‌شود، به ویژه اگر آزمایش‌های دیگر، مانند اشعه ایکس ساده و توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) شکستگی را نشان ندهد. اسکن استخوان شامل استفاده از یک ماده رادیواکتیو به نام پیرو فسفات با برچسب تکنسیوم ۹۹m است که توسط هر استخوان در حال بهبود جذب می‌شود. این روش همچنین می‌تواند در صورت مشکوک بودن به عفونت استخوان یا توموری که از سرطان در جای دیگر بدن پخش شده باشد، انجام شود.

اگر چه اسکن استخوان ممکن است مشکلی در استخوان را نشان دهد، اما ممکن است نشان دهد که آیا شکستگی، تومور یا عفونت وجود دارد یا خیر. این ماده رادیواکتیو از طریق ورید (به صورت داخل وریدی) زده می‌شود و توسط دستگاه اسکن استخوان شناسایی می‌شود و تصویری از استخوان را می‌توان روی صفحه کامپیوتر مشاهده کرد.

اولتراسونوگرافی

از اولتراسونوگرافی بیشتر و بیشتر برای شناسایی التهاب داخل و اطراف مفاصل و پارگی یا التهاب تاندون‌ها استفاده می‌شود. در مواردی که سوزن باید داخل مفصل قرار گیرد (به عنوان مثال، برای تزریق دارو یا برداشتن مایع مفصل) از اولتراسونوگرافی نیز به عنوان راهنما استفاده می‌شود. به عنوان جایگزینی برای توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی هزینه کمتری دارد و بر خلاف سی تی اسکن، فرد در معرض تابش قرار ندارد.

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی روشی است که در آن یک اسکوپ فیبر نوری کوچک (به قطر مداد) در فضای مفصلی قرار داده می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل مفصل را ببیند و تصویر را بر روی مانیتور قرار دهد. برش پوست بسیار کم است. این روش در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می‌شود. به فرد بی حسی موضعی، نخاعی، عمومی ‌یا ترکیبی داده می‌شود. در حین آرتروسکوپی، پزشکان می‌توانند تکه ای از بافت (مانند غضروف مفصل یا کپسول مفصل) را برای تجزیه و تحلیل (بیوپسی) بردارند و در صورت لزوم برای اصلاح وضعیت جراحی انجام دهند.

اختلالات معمولاً در حین آرتروسکوپی شامل التهاب پوشش سینوویوم مفصل (سینوویت)، پارگی رباط، تاندون یا غضروف و شل شدن قسمت‌های استخوانی یا غضروفی است. چنین شرایطی افراد مبتلا به آرتروز یا آسیب دیدگی مفصلی قبلی و همچنین ورزشکاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمام این شرایط را می‌توان در حین آرتروسکوپی ترمیم یا برطرف کرد. با این روش خطر بسیار کمی‌ برای عفونت مفصل وجود دارد.زمان بهبودی پس از جراحی آرتروسکوپی بسیار سریعتر از روش جراحی قدیمی ‌است. اکثر افراد نیازی به یک شب بستری در بیمارستان ندارند.

آسپیراسیون مفصل (آرتروسنتز) 

از آسپیراسیون مفصل برای تشخیص برخی مشکلات مفصلی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، این روش مستقیم ترین و دقیق ترین روش برای تعیین این است که آیا درد و تورم مفصل ناشی از عفونت یا آرتروز مرتبط با بلور است (مانند نقرس) یا خیر. برای این روش، ابتدا پزشک بی حسی تزریق می‌کند تا ناحیه بی حس شود. سپس یک سوزن بزرگتر را به فضای مفصل وارد می‌کند (گاهی اوقات توسط اولتراسونوگرافی هدایت می‌شود)، مایع مفصلی (مایع سینوویال) را خارج می‌کند (آسپیراسیون) و مایع را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

پزشک تا جای ممکن مایعات را پاک کرده و رنگ و شفافیت آن را یادداشت می‌کند. آزمایشات دیگری مانند شمارش گلبول‌های سفید و کشت روی مایعات انجام می‌شود. پزشک اغلب پس از تجزیه و تحلیل مایعات می‌تواند تشخیص را ارائه دهد. به عنوان مثال، یک نمونه از مایعات ممکن است حاوی باکتری باشد، که تشخیص عفونت را تأیید می‌کند. یا ممکن است حاوی بلورهای خاصی باشد. به عنوان مثال، یافتن بلورهای اسید اوریک تشخیص نقرس را تأیید می‌کند، و بلورهای دی هیدرات پیرو فسفات کلسیم تشخیص آرتریت پیرو فسفات کلسیم (شبه نقرس) را تأیید می‌کند. این روش معمولاً در مطب پزشک یا بخش اورژانس انجام می‌شود، معمولاً سریع، آسان و نسبتاً بدون درد است. خطر عفونت مفصل حداقل است.

آزمایشات عصب و عضله

مطالعات هدایت عصبی به تعیین عملکرد عصب‌های متصل به عضلات کمک می‌کند. الکترومیوگرافی، که معمولاً همزمان با مطالعات هدایت عصب انجام می‌شود، آزمایشی است که در آن پالس‌ های الکتریکی در ماهیچه‌ها ثبت می‌شود تا به شما کمک کند تشخیص دهید که تکانه‌های اعصاب چقدر به ارتباط بین اعصاب و عضلات (محل اتصال عصب عضلانی) دسترسی می‌یابند.

مطالعات هدایت عصبی، همراه با الکترومیوگرافی، به شما کمک می‌کند تا بدانید در درجه اول آیا مشکلی در نواحی زیر وجود دارد:

  • عضلات (مانند میوزیت یا دیستروفی عضلانی)
  • سیستم عصبی (مغز، نخاع و اعصاب) ، که عضلات را کنترل می‌کند (مانند سکته، مشکل نخاع یا پلی نوروپاتی)
  • اتصال عصبی عضلانی (مانند میاستنی گراویس)

مطالعات هدایت عصب به ویژه برای تشخیص اختلالات اعصاب محیطی، مانند سندرم تونل کارپال و فلج عصب اولنار بسیار مفید است.

درمان ناهنجاری های اسکلتی عضلانی چگونه صورت میگیرد؟

پزشک شما بر اساس تشخیص بیماری و شدت علائم طرح درمانی برای شما آماده می کند. برای درمان دردهای مقطعی ممکن است تمرین های آرامی تجویز شود و داروهای بدون نسخه ای مانند پروفن و استامینوفن برای مصرف تجویز می شود. برای علائم شدید تر ممکن است داروهایی تجویز کنند که التهاب و درد را کاهش می دهند. در برخی از حالت ها ممکن است حرکات فیزیوتراپی و کاردرمانی به بیماران پیشنهاد شود که در درمان این ناهنجاری بسیار مفید است.

فیزیوتراپی و کاردرمانی به شما کمک می کنند درد و ناراحتی خود را مدیریت کنید، قدرت و دامنه ی حرکت خود را حفظ کنید و به فعالیت های روزانه ی خود برسید. انجام تمرینات اصلاحی و طراحی توسط متخصصین حرکات اصلاحی نیز می تواند موجبات اصلاح ساختار قامتی و درمان عارضه های اسکلتی عضلانی را به طور موثری فراهم آورد.

حرکات اصلاحی و اثرات مثبت درمانی آن

متخصصین علوم سلامت و تندرستی سال هاست که برای جلوگیری و درمان ناهنجاریهای  اسکلتی عضلانی در بین افراد جامعه و همچنین ارتقا شاخص های سلامتی و اصلاح ساختار قامتی نامناسب، از رویکردی نوین و کارآمد بنام حرکات ( تمرینات ) اصلاحی استفاده می کنند.

از جمله اشتباهات رایج مردم در این حوزه و برای رهایی از آسیب ها و ناهنجاری ها، بکارگیری راه های سریع و زود بازده می باشد. روش هایی که غالبا مبتنی بر قرص، دارو و جراحی می باشد و عوارض جسمی و روحی فراوانی را نیز به دنبال دارد. در صورتی که باید پذیرفت مسئله ای که در طول زمان و به صورت مزمن ایجاد شده است، نمی تواند به سرعت رفع شود و یکباره به حالت طبیعی بازگردد، خصوصا مسئله ی مهمی چون ناهنجاری های اسکلتی عضلانی و اصلاح ساختار قامتی که بسیار پیچیده بوده و برای فرآیند درمان آن می بایست توجهات ویژه ای لحاظ شود.

حرکات اصلاحی در واقع تمریناتی است که با استفاده از علل وقوع ناهنجاری ها در بدن طراحی می شوند.در کنار تمرینات اصلاحی اصلاح سبک زندگی، الگوهای حرکتی و رفتاری و رعایت ارگونومی صحیح فعالیت های روزانه نیز برای پیشگیری و درمان این عارضه ها ضروری است.

اصلاح سبک زندگی و سایر روش های درمانی ناهنجاری های اسکلتی عضلانی

بهترین درمان دردهای عضلانی اسکلتی، درمان علت بوجود آورنده آن است.همچنین توجه به نکات زیر الزامی است :

  • درمان ها شامل درمان شغلی یا فیزیکی
  • بکاربردن اسپلینت برای بی حرکت کردن مفصل درگیر جهت بهبودی بیماری
  • بکار بردن گرما وسرما
  • کاهش بار کاری و افزایش استراحت
  • کاهش استرس از طریق ریلکسیشن و تکنیکهای بیو فیدبک
  • طب سوزنی و طب فشاری
  • تزریق با بی حس کننده ها یا ضد التهاب ها در داخل یا اطراف مناطق درد
  • تمرینات سلامتی و قوی ترشدن
  • حرکات کششی و مراقبتهای دستکاری ستون مهره ای و پیام های درمانی برای بیماران با فیبرو میالژی
  • درمان برای افزایش سطح سروتونین بدن و نرواپی نفرین ( نرو ترانسمیتری که خواب و درد و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند) اغلب با دوز های کم تجویز می شود.

چگونه می توان از ناهنجاری های اسکلتی عضلانی پیشگیری کرد؟

خطر پیشرفت ناهنجاری های اسکلتی عضلانی یا ناهنجاری قامتی با سن رابطه ی مستقیم دارد. ماهیچه ها، استخوان ها، و مفاصل با پیرشدن افراد تخریب می شوند.  ولی این موضوع به معنی این نیست که همه ی افراد با پیرشدن به آن مبتلا می شوند. با مراقبت از بدن در دوران بزرگسالی، میتوان ریسک ابتلا به این مشکلات را کاهش داد.

موضوعی که در حال حاضر مورد اهمیت است ایجاد روش زندگی سالم برای خود است. تمرین های استقامتی و کشش بدن می تواند به سالم ماندن و قدرت استخوان ها، مفاصل، و عضلات کمک کند. انجام دادن تمرین ها به صورت روزانه و به صورت صحیح در این فرایند اهمیت دارد. برای جلوگیری از کمردرد، به طور مرتب بایستید و هنگام بلند کردن اشیا مراقب باشید. هم چنین انجام فعالیت های تکراری را به حداقل خود برسانید.

کلینیک مجهز، تخصصی و بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

مجموعه سلامت ایرانیان – کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

تخصصی و بهترین کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، مجموعه سلامت ایرانیان واقع در اصفهان خدمات فیزیوتراپی را به صورت تخصصی و با بهره گیری از فیزیوتراپیست های متخصص به مراجعین گرامی ارائه می نماید،

فیزیوتراپی Physiotherapy   یا فیزیک ‌درمانی شیوه ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی – ماهیچه‌ای – اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی، آب درمانی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور،آب، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان در سال ۱۳۸۷ در مجموعه سلامت ایرانیان واقع در اصفهان افتتاح گردید.

از ابتدای فعالیت این موسسه، هدف ما ارائه خدمات کاملا علمی و تخصصی با استفاه از بهترین و به روزترین تجهیزات بود.

مجموعه سلامت ایرانیان (فیزیوتراپی ایرانیان) Physiotherapyiranian  تخصصی و بهترین فیزیوتراپی در اصفهان میباشد.

به همراه تیم متخصص و حرفه ای در زمینه سلامتی، درمانی، بازتوانی، ورزشی، لاغری و زیبایی با مدیریت آقای علیرضا صدیقی و فیزیوتراپیست physiotherapist  آقای مهدی صدیقی که از با تجربه ترین متخصصان می باشند، انواع خدمات فیزیوتراپی، هیدروتراپی، آب درمانی، لیزرتراپی، لاغری، زیبایی به روشهای مدرن و استاندارد زیر نظر متخصص تغذیه و …  را ارائه می کند.
بهره مندی ازتیم فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست های کاملا متخصص و ارائه خدمات فیزیوتراپی در مجموعه ایرانیان از جمله خدمات اولیه ای است که در کلینیک ما ارائه می شود.
کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه کند.

الکتروتراپی تکارتراپی – مگنت تراپی – فیزیوتراپی ورزشی – لیزرتراپی (لیزرپرتوان) – اولتراسوند US – فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی زانو – فیزیوتراپی دست – فیزیوتراپی گردن – فیزیوتراپی سکته مغزی – فیزیوتراپی پارکینسون – فیزیوتراپی پا

فیزیوتراپی ACLفیزیوتراپی کف لگنفیزیوتراپی بارداریفیزیوتراپی کودکانماساژ درمانی باشگاه ورزشی آب درمانی و ……