درمان های خانگی گرفتگی انگشتان پا

انگشتان پا و پاها وزن بدن را هر روز تحمل می کنند. افراد ممکن است آنها را در کفش‌های تنگ تحت فشار یا در حین ورزش تحت فشار قرار دهند و گرفتگی انگشتان پا را به یک شکایت رایج تبدیل کنند.

علت و درمان های خانگی گرفتگی انگشتان پا

بسیاری از ما گرفتگی در پاهای خود را تجربه کرده ایم. اما زمانی که این گرفتگی ‌ها تا انگشتان پا پیش می‌روند، می‌توانند فوق‌العاده دردناک و یا حداقل خسته‌کننده باشند. گرفتگی انگشتان می‌تواند این احساس را ایجاد کند که انگار پاها و یا انگشتان پا دچار مشکل شده‌اند. بیشتر گرفتگی‌های عضلانی بی‌ضرر هستند، اما وقتی سفت و کشیده می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ی یک حالت اضطراری باشد. بیشتر اوقات، گرفتگی عضلات خود به خود از بین می رود. گرفتگی انگشتان پا دلایل احتمالی زیادی دارد. در این مقاله با علل احتمالی گرفتگی انگشتان پا و چگونگی تسکین با درمان های پزشکی و همچنین با درمان های خانگی آشنا می شوید.

آناتومی پا و انگشتان پا

پای شما از چندین استخوان تشکیل شده است – برخی کوچک و کوتاه و برخی بلند که مفصل مچ پا را به انگشتان پا متصل می کند. بسیاری از رباط ها از یک استخوان به استخوان دیگر حرکت می کنند. این ها ثبات پای شما را فراهم می کنند. ماهیچه های ساق پا تاندون هایی دارند که به سمت پایین مچ پا حرکت می کنند و برای حرکت دادن آن به مکان های مختلف اطراف پای شما متصل می شوند.

همچنین ماهیچه هایی بین استخوان های بلندتر پای شما وجود دارد. آنها به شکل دادن و قرار گرفتن پای شما در حین راه رفتن و دویدن کمک می کنند. در پایین پا، فاسیای کف پا قرار دارد، یک نوار ضخیم از بافت که قوس پای شما را تشکیل می دهد. همه این رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها با هم کار می کنند تا پای شما را حمایت و حرکت دهند. آنها به پاهای شما اجازه می دهند تا کارهایی را که هر روز به انجام آنها عادت دارید، انجام دهند.

دلایلی که منجر به بروز درد در انگشتان پا می شود

دلایل زیادی برای گرفتگی انگشتان پا وجود دارد. در واقع، ممکن است این درد همزمان بیش از یک علت داشته باشد. در زیر، به هر کدام از علل مؤثر در ایجاد درد انگشتان پا اشاره می کنیم:

آسیب عضلانی

آسیب به ماهیچه ها و سایر بافت ها در پا، انگشتان پا یا ساق پا می تواند باعث گرفتگی یا درد انگشتان پا شود. رگ به رگ شدن که آسیب به رباط ها است، می تواند باعث ضعف و درد در انگشتان پا شود. کشیدگی هایی که آسیب به ماهیچه ها یا تاندون ها هستند نیز می توانند باعث درد شوند. برخی از علل شایع آسیب عضلانی عبارتند از:

  • تمرینات ورزشی سنگین
  • سقوط یا ضربه به پا یا ساق پا
  • کشش بیش از حد عضله، تاندون یا رباط پا

کم آبی بدن

دریافت نکردن آب کافی یا مایعات دیگر می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. هنگامی که غلظت پتاسیم، سدیم، کلسیم یا سایر مواد معدنی شما اندکی از غلظت ایده آل فاصله دارد، می تواند بر عضلات شما تأثیر بگذارد. همه افرادی که دچار کم آبی هستند، دچار گرفتگی عضلانی نمی شوند، اما گاهی اوقات عدم تعادل ناشی از کم آبی بدن می تواند باعث شود تا عضلات انگشتان پا و پاهای شما به طور غیرارادی و برای چند ثانیه منقبض شوند.

عضلات سفت یا ضعیف

ده ها ماهیچه ریز به حرکت پا و انگشتان پا کمک می کنند. سفتی در هر یک از این عضلات می تواند باعث اسپاسم و درد عضلانی شود. گاهی اوقات درد از عضله دیگری می آید. یک مثال از این ممکن است کشش در مچ پا یا تاندون آشیل باشد که باعث اسپاسم عضلانی در پا یا انگشتان پا می شود. برخی از دلایل رایج برای تنش یا ضعف عضلانی در پا عبارت‌اند از:

  • یک برنامه ورزشی جدید
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • یک سبک زندگی بی تحرک
  • گرم نکردن کافی قبل از ورزش
بیشتر بدانید:  علت غبغب و روش های درمان غبغب

کفش نامناسب

پاهای ما هر روز با مقدار نیرویی که لازم است با هر قدم جذب و آزاد کنند، در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند. پوشیدن کفش هایی که مناسب نیستند، می تواند این آسیب ها را تشدید کند و منجر به گرفتگی انگشتان پا شود. به فشار ناشی از گیر کردن پا در یک جفت کفش پاشنه بلند یا کفشی که به درستی پا در آن جا نمی‌شود، فکر کنید. هنگامی که پاها و انگشتان پا را در موقعیت هایی قرار می دهید که راه رفتن و تعادل را سخت تر می کند، می تواند باعث گرفتگی عضلات انگشتان پاهای شما شود.

عدم تحرک

هنگامی که ورزش می کنید، بدن شما از عضلات، اعصاب و مفاصل شما استفاده می کند. در نتیجه فعالیت منظم، پاهای شما را قوی و انعطاف پذیر نگه می داردکه این به جلوگیری از گرفتگی در پاها و انگشتان پا کمک می کند. ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی می تواند بر حرکت تأثیر بگذارد که گاهی اوقات منجر به گرفتگی انگشتان پا می شود.

آسیب عصبی

نوروپاتی، زمانی است که اعصاب فرد آسیب می بیند. این وضعیت باعث درد، گرفتگی عضلات، گزگز یا بی حسی می شود. دیابت کنترل نشده، یک علت شایع آسیب عصبی است. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی معمولاً درد، اسپاسم عضلانی، بی حسی و زخم در پاها و انگشتان پا را تجربه می کنند. سایر شرایط نیز از جمله بیماری پارکینسون می توانند باعث آسیب عصبی شوند.

نارسایی اندام

مشکلات مربوط به اندام های مختلف بدن می تواند جذب مواد مغذی را برای بدن دشوار کند و به عضلات و اعصاب آسیب برساند. نارسایی اندام می تواند باعث درد، گرفتگی و اسپاسم در سراسر بدن شود. افرادی که در معرض خطر نارسایی کلیوی یا کبدی قرار دارند، در صورت بروز گرفتگی عضلات باید به پزشک مراجعه کنند.

دیستونی

دیستونی، یک علامت است و یک بیماری نیست. دیستونی یک انقباض غیرارادی یا اسپاسم مداوم در یک عضله یا گروهی از عضلات است. شرایط پزشکی متعددی مانند بیماری ویلسون، مولتیپل اسکلروزیس، آسیب های مغزی یا حتی سکته مغزی می توانند باعث دیستونی شوند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی‌قرار (RLS)، می‌تواند باعث گرفتگی شبانه پا و ساق پا، احساسات عجیب و غریب در پاها شود و خوابیدن را برای فرد دشوار کند. حدود یک سوم افراد بالای ۵۰ سال RLS را تجربه می کنند. گرفتگی شبانه پا و ساق پا نیز در زمان بارداری رایج است. هنوز سندرم پای بی قرار به خوبی درک نشده است و پزشکان مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث آن می شود.

آرتریت

آرتریت، گروهی از بیماری هاست که باعث درد و التهاب در مفاصل می شود. برای برخی افراد، درد آرتریت مانند گرفتگی عضلات است. اگر فردی درد مفاصل را نیز تجربه می‌کند، یا اگر مفاصل دیگری مانند مفاصل دست درد می ‌کند، می‌تواند نشانه آرتریت باشد.

شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون یا دیابت، ممکن است باعث تغییراتی در نحوه عملکرد سیستم عصبی شما شود. این ممکن است به اسپاسم عضلانی و گرفتگی در پاها و انگشتان پا کمک کند. همچنین گاهی اوقات، داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که باعث گرفتگی عضلات می شود.

درمان های پزشکی

درمان دارویی مناسب برای رفع گرفتگی انگشتان پا به علت آن بستگی دارد. پزشک ممکن است برای بررسی صدمات، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز کند. اگر پزشک به یک بیماری زمینه‌ای مشکوک باشد، ممکن است آزمایش خون یا آزمایش‌های دیگر را تجویز کند. بسته به علت گرفتگی، پزشک ممکن است توصیه کند:

  • دارو برای مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت یا آرتریت
  • تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین برای دیابت
  • جراحی برای ترمیم جراحات
  • درج کفش ارتز
  • فیزیوتراپی
بیشتر بدانید:  تحریک فراجمجمه ای

درمان های خانگی گرفتگی انگشت پا

درمان های خانگی

افراد اغلب می توانند آسیب های جزئی عضلانی و سایر علل گرفتگی موقت انگشت پا را در خانه درمان کنند. برخی از داروهای خانگی عبارتند از:

تمرینات کششی

سعی کنید ۵ تا ۱۰ بار انگشتان پای خود را به آرامی خم و سپس صاف کنید. این کار را با کشش مچ پا و پاها با چرخاندن پاها و مچ پاها در جهت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه های ساعت ۵ تا ۱۰ بار می توانید انجام دهید.

ورزش

ورزش سبک، مانند پیاده روی، می تواند به تقویت عضلات ساق پا، پا و انگشتان پا کمک کند. ورزش هایی که پاها و انگشتان پا را هدف قرار می دهند نیز ممکن است کمک کنند. سعی کنید اشیای کوچک را روی زمین قرار دهید، سپس آنها را با انگشتان پا بلند کنید.

استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع (RICE)

استراحت دادن به یک آسیب جزئی، پیچیدن آن، بالا بردن آن و قرار دادن کمپرس یخ برای حدود ۲۰ دقیقه هر بار ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

گرما

گرما گاهی اوقات می تواند به آسیب دیدگی و گرفتگی عضلات کمک کند. برای تسکین بیشتر، بسته های گرم و سرد را به طور متناوب امتحان کنید.

ماساژ

ماساژ پا، ساق پا و مچ پا ممکن است به اسپاسم عضلانی کمک کند. با ماساژ ملایم شروع کنید، سپس به تدریج فشار را افزایش دهید.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

داروهایی که به نام NSAID شناخته می شوند، مانند ایبوپروفن یا آسپرین، می توانند به کاهش درد ناشی از آسیب های عضلانی، آرتریت و سایر علل شایع گرفتگی عضلات کمک کنند.

درمان‌های خانگی همچنین می‌توانند در مواقعی که گرفتگی انگشتان پا به دلیل یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد، تسکین موقتی ایجاد کند. با این حال، آنها این بیماری را درمان نمی کنند و تکیه بر درمان های خانگی به تنهایی ممکن است باعث پیشرفت و بدتر شدن اختلال شود. اگر گرفتگی انگشتان پا بیش از چند روز طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از گرفتگی انگشتان پا جلوگیری کنیم؟

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از گرفتگی انگشتان پا قبل از شروع تجربه آن انجام دهید، اقداماتی همچون:

به طور منظم ورزش کنید

ورزش می تواند به شما کمک کند تا بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید. فقط مطمئن شوید که خیلی به آن فشار نیاورید، زیرا فشار بیش از حد با گرفتگی عضلات مرتبط است.

گرم کردن و سرد کردن هنگام ورزش را جدی بگیرید

حتماً قبل و بعد از ورزش، بدن خود را با انجام حرکات کششی آماده کنید. به این معنی که قبل از ورزش با انجام یک سری حرکات کششی، بدن خود را گرم کنید. سپس بعد از اینکه ورزش را به اتمام رساندید، با انجام حرکات ورزشی سبک، بدنتان را سرد کنید. این به شما کمک می کند تا احتمال گرفتگی عضلات بعد از ورزش کاهش پیدا کند. همچنین اگر زمانی از روز وجود دارد که ممکن است گرفتگی عضلات را تجربه کنید، مانند زمانی که خواب هستید، در آن زمان نیز می توانید با انجام حرکات کششی، از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید:  درمان مفصل استرنوکلاویکولار یا تورم استخوان ترقوه و درمان آن در فیزیوتراپی ایرانیان

به اندازه کافی استراحت کنید

استراحت و ریکاوری می تواند به اندازه یک تمرین ورزشی مهم باشد، بنابراین مطمئن شوید که روال تناسب اندام شما متعادل است. عضلات سفت را با گرما و درد عضلات را با یخ تسکین دهید.

روزانه آب بنوشید

هیدراته ماندن همیشه ایده خوبی برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی است. از آنجایی که کم آبی بدن ممکن است با گرفتگی عضلات مرتبط باشد، نوشیدن آب کافی می تواند به شما کمک کند این گرفتگی های عضلانی به ویژه گرفتگی انگشتان پا را از بین ببرید.

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

به یاد داشته باشید که کمبود الکترولیت با گرفتگی عضلانی مرتبط است، بنابراین مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت می کنید، به خصوص اگر مرتباً ورزش می کنید.

کفش مناسب بپوشید

اگر کفش‌هایتان تنگ یا گشاد هستند، آن‌ها را با یک جفت کفش مناسب‌تر تعویض کنید، به‌ویژه اگر کفش‌هایتان آنقدر ناراحت‌کننده هستند که باعث گرفتگی انگشتان پا می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه فرد علائم زیر را تجربه کند، مراجعه به پزشک ضروری است، علائمی مانند:

  • گرفتگی عضلات آنقدر دردناک است که راه رفتن یا حرکت را دشوار می کند.
  • گرفتگی با علائم عفونت مانند تب یا آسیب قابل مشاهده در پا همراه است.
  • کرامپ در فردی با یک بیماری زمینه ای مانند دیابت یا نارسایی کلیه رخ می دهد.
  • گرفتگی عضلات بدون درمان در عرض یک هفته بهبود نمی یابد.
  • پاها متورم شده اند یا تغییر رنگ داده اند.
  • در پاها احساس بی حسی می کنند.

جمع بندی

گرفتگی انگشتان پا می تواند آزاردهنده باشد، اما یک تجربه رایج است. آنها اغلب خود به خود و بدون درمان از بین می روند. برای گرفتگی انگشتان پا که بدتر می شود یا به مرور زمان کاهش نمی یابد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به تشخیص علت زمینه ای کمک کند و درمان پزشکی و تغییرات سبک زندگی را ارائه دهد که ممکن است کمک کند.

سوالات متداول

دلایلی که باعث گرفتگی در انگشتان پا می شود، کدام است؟

آسیب عضلانی، کم آبی بدن، عضلات ضعیف و سفت، کفش نامناسب، بی تحرکی، آسیب عصبی، دیستونی، نارسایی اندام، سندرم پای بی قرار، آرتریت، برخی از شرایط پزشکی خاص

چه درمان های پزشکی معمولاً برای گرفتگی انگشتان پا توصیه می شود؟

دارو برای مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت یا آرتریت، تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین برای دیابت، جراحی برای ترمیم جراحات، درج کفش ارتز، فیزیوتراپی

آیا درمان های خانگی برای رفع گرفتگی انگشتان پا وجود دارد؟

انجام تمرینات کششی، ورزش، روش درمانی RICE، گرما، ماساژ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

چگونه می توان از گرفتگی انگشتان پا جلوگیری کرد؟

به طور منظم ورزش کردن، گرم کردن قبل از ورش و سرد کردن بعد از آن، استراحت کافیف نوشیدن روزانه آب، استفاده از رژیم غذایی متعادل، پوشیدن کفش مناسب

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.

پست های مرتبط