آشنایی با روش جراحی تراپزیکتومی؛ قبل و بعد از آن

تراپزیکتومی، یک روش جراحی برای درمان یک بیماری پزشکی به نام آرتریت پایه شست است. این روش شامل برداشتن یک استخوان مکعبی شکل کوچک به نام استخوان ذوزنقه ای در پایه مفصل شست است که انگشت شست شما را به مچ دست شما متصل می کند.

تراپزیکتومی چیست؟

تراپزیکتومی، یک روش جراحی است که در آن استخوان ذوزنقه ای، یکی از استخوان‌های کارپال مچ دست که بخشی از مفصل شست را تشکیل می‌دهد، برای کمک به مدیریت علائم آرتریت انگشت شست برداشته می‌شود. اکثر بیماران پس از تراپزیکتومی، علائم آرتریت آن ها را بهبود می بخشد، از جمله کاهش درد و بهبود استفاده از انگشت شست برای گرفتن. آرتریت انگشت شست که به عنوان استئوآرتریت مفصل کارپومتاکارپ نیز شناخته می شود، تقریباً از هر سه زن یک نفر و از هر هشت مرد یک نفر را مبتلا می کند. هنگامی که علائم با درمان های محافظه کارانه برطرف نشد، ممکن است برای کاهش درد و بهبود استفاده و عملکرد دست، تراپزیکتومی توصیه شود. در ادامه این مطلب، شما را با این روش جراحی بیشتر آشنا می کنیم.

آشنایی با روش عمل جراحی تراپزیکتومی:

در روش تراپزیکتومی، استخوان ذوزنقه ای برداشته می شود و فضای خالی با پیوند تاندون یا ایمپلنت ساخته شده از سیلیکون یا فلز پر می شود. آرتریت شست در مفصل کارپومتاکارپ (CMC) شست بین استخوان متاکارپ و ذوزنقه ای رخ می دهد. نیروهای برشی منتقل شده از طریق مفصل در حین حرکات گرفتن و چنگ زدن و کاهش قدرت رباط های نگهدارنده که با افزایش سن رخ می دهد، اغلب باعث تحلیل رفتن مفصل شست در طول زمان می شوند. این بخش، استرس های تکراری را تحمل می کند و به راحتی در طول زمان فرسوده می شود. تراپزیکتومی با بازسازی رباط و اینترپوزیشن تاندون (LRTI)، یکی از رایج ترین روش ها برای درمان آرتریت انگشت شست برای به دست آوردن ثبات طولانی مدت مفصل شست است.

این جراحی چگونه انجام می شود؟

این عمل معمولاً شامل آمدن بیمار به بیمارستان برای یک روز می شود. ممکن است بازو با استفاده از بی حسی منطقه ای، بی حس شود یا از بیهوشی عمومی استفاده شود. یک برش کوچک در پایه شست ایجاد می شود و عمل انجام می شود. پس از جراحی، یک پانسمان حجیم برای محافظت از انگشت شست اعمال می شود. در این مدت، بالا نگه داشتن دست برای کمک به خلاص شدن از شر تورم و حرکت دادن انگشتان برای جلوگیری از سفت شدن آنها بسیار مهم است.

بعد از دو هفته، پانسمان و بخیه ها برداشته می شود و یک آتل سبک تر ساخته می شود که به شما این امکان را می دهد تا از دست برای فعالیت های سبک استفاده کنید، در عین حال که از شست محافظت می کند. پس از بهبود زخم، خیس کردن دست و اطمینان از خشک شدن آن قبل از استفاده مجدد از آتل، بی خطر است. در این مرحله می توانید جای اسکار ایجاد شده را مرطوب و ماساژ دهید.

هدف از انجام تراپزیکتومی چیست؟

تراپزیکتومی، معمولاً برای بهبود آرتریت انگشت شست انجام می شود که با گزینه های درمانی محافظه کارانه بهبود نمی یابد، از جمله:

اصلاح فعالیت

استراحت و اجتناب از فعالیت‌های دردناک، به‌ویژه گرفتن مکرر، می‌تواند التهاب شست را کاهش داده و فرآیند بهبودی را تسریع بخشد.

تجهیزات موردنیاز

استفاده از ابزارهای ویژه برای کمک به کارهایی مانند باز کردن شیشه ها و استفاده از ظروف می تواند به کاهش فشار و التهاب مفصل شست کمک کند.

داروها

داروهای ضد التهاب و مسکن اغلب برای کمک به مدیریت علائم تجویز می شوند.

بیشتر بدانید:  علت درد شانه (استئوآرتریت)

تزریق کورتیزون

یک پزشک ممکن است کورتیزون را به انگشت شست شما تزریق کند تا به طور موضعی درد و التهاب را کاهش دهد.

بریس یا آتل بندی

بریس یا آتل شست را می توان برای حمایت خارجی از مفصل شست استفاده کرد تا فشار شست را کاهش دهد، در حالی که از دستان خود برای انجام فعالیت های روزمره استفاده می کنید.

فیزیوتراپی یا کاردرمانی

فیزیوتراپی یا کاردرمانی می ‌تواند به تقویت عضلات دست و مچ برای حمایت از مفصل کارپومتاکارپ شست کمک کند تا استفاده و عملکرد دست را بهبود بخشد. روش های درمانی نیز می توانند برای کمک به تسکین درد استفاده شوند.

اقدامات قابل توجه برای آماده شدن قبل از جراحی تراپزیکتومی

ما تمایل داریم فکر کنیم که بخش عمده جراحی در دست جراح است، اما لزوماً اینطور نیست. درست است که پزشک نقش اصلی را ایفا می کنند، اما نقش شما نیز به همان اندازه مهم است. حتی بعد از اینکه برای یافتن جراح مناسب وقت گذاشتید و برای جراحی برنامه ریزی کردید، کار شما واقعاً تازه شروع شده است. به عنوان بیمار، اکنون باید به همه چیز از سلامت قبل از عمل گرفته تا مراقبت های بعد از عمل توجه کنید. در نهایت، تلاش‌هایی که اکنون انجام می‌دهید تأثیر عمیقی بر روند بهبودی شما خواهد داشت. این یک سرمایه گذاری در زمان است که نمی توانید آن را انجام ندهید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

برای اینکه جراحی شما موفقیت آمیز باشد، نیاز به سیستم ایمنی قوی دارد. برای این منظور، باید روی سه چیز تمرکز کنید تا مطمئن شوید که در بهترین حالت هستید: تغذیه خوب، ورزش و ترک سیگار.

تغذیه خوب

اغلب اوقات، پزشک توصیه می کند که فرد قبل از عمل وزن کم کند یا یک برنامه غذایی خاص را شروع کند. حتی اگر توصیه خاصی انجام نشود، رژیم غذایی غنی از پروتئین و مواد مغذی خاص مانند مصرف ویتامین C و D، روی و کلسیم می تواند به بهبودی شما کمک کند.

ورزش

در صورت نیاز به فیزیوتراپی پس از عمل، ورزش معمولی سلامت قلب و عروق شما را بهبود می بخشد و به ریکاوری عضلات کمک می کند. اگر به طور منظم ورزش می کنید، آن را ادامه دهید، اما اگر مدتی است که آن را کنار گذاشته اید، کاردیو را اضافه کنید. اگر به تازگی ورزش را شروع کرده اید، از همان ابتدا ورزش های سنگین انجام ندهید، بلکه با پزشک خود برای یافتن یک برنامه تناسب اندام مناسب کار کنید.

"</strong

ترک سیگار

همیشه باید قبل از انجام عمل جراحی، ترک سیگار مورد توجه قرار گیرد. نه تنها در درازمدت سالم تر خواهید بود، بلکه ممکن است نتایج پس از عمل نیز به میزان قابل توجهی بهبود یابد. افراد سیگاری معمولاً در مقایسه با افراد غیرسیگاری در معرض خطر بیشتری برای مراقبت طولانی مدت پس از جراحی هستند. به طور مشابه، آنها تمایل به انقباض عروق بیشتری دارند (رگ‌های باریک‌تر و سخت‌تر) که در نتیجه زمان بهبودی طولانی‌تر و افزایش خطر زخم، بستری مجدد در بیمارستان و سایر عوارض سلامتی را افزایش می‌دهد.

همراه بیمار نیاز دارید.

علیرغم آنچه که مردم به شما خواهند گفت، واقعاً چیزی به نام جراحی جزئی وجود ندارد. در حالی که برخی از آنها نسبت به دیگر کمتر تهاجمی هستند، هنوز به دوره بهبودی نیاز دارند که باید به آن توجه داشته باشید. از جمله موارد مورد توجه که قبل از جراحی باید آن ها را در نظر بگیرید:

  • خدمات مراقبت از کودک را بیابید یا از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید تا زمانی که در بیمارستان یا در خانه در حال نقاهت هستید، به کمک شما بیاید.
  • از یک همکار در محل کار خود بخواهید تا در زمان غیبت شما را پر کند و اطلاعات لازم را در اختیار او قرار دهد تا کارها به آرامی پیش برود.
  • دوست یا یکی از اعضای خانواده را پیدا کنید که بتواند شما را بعد از مرخص شدن از بیمارستان به خانه ببرد و در صورت نیاز یک یا دو روز در کنار شما بماند. حتی اگر تحت یک عمل سرپایی هستید، هرگز تصور نکنید که اگر تحت هر نوع بیهوشی قرار گرفته اید، می توانید به سمت خانه رانندگی کنید. اگر دوستی در دسترس نیست، با آژانس تماس بگیرید.
  • اگر نیاز به مراقبت در منزل را پیش بینی می کنید، قبل از جراحی خود با یک پرستار هماهنگ کنید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد تا هم با پرستار هماهنگ باشید و هم آنها را در مورد نیازها و قوانین خانه خود راهنمایی کنید. اکثر شرکت‌های بیمه، بخشی یا تمام این هزینه‌ها را پوشش می‌دهند، بنابراین اگر برای مراقبت از زخم، تزریق در خانه، مراقبت از چشم پس از عمل یا هر نوع مراقبتی به کمک نیاز دارید، می توانید برای آن ها اقدام کنید.
  • از قبل قرار ملاقات با فیزیوتراپی بگیرید تا مطمئن شوید که به موقع می توانید مراجعه کنید.
بیشتر بدانید:  6 فواید آب درمانی برای بیماران قلبی و سلامت قلب

قبل و بعد از تراپزیکتومی

قبل از جراحی

هنگامی که برای جراحی استخوان ذورنقه ای شست خود به به بیمارستان می‌رسید، شما را به اتاق قبل از عمل می‌برند. در آنجا، شما:

  • لباس جراحی به تن می کنید.
  • یک معاینه فیزیکی مختصر دارید.
  • به سوالات مربوط به سابقه پزشکی خود پاسخ می دهید.

بعد، به اتاق عمل می روید و به تخت عمل منتقل می شوید. سپس توسط پزشک بیهوشی به روش عمومی یا موضعی بیهوش یا بی حس میشوید.

پوست اطراف محل جراحی برای جلوگیری از عفونت استریل می شود.

در طول جراحی

تراپزیکتومی شامل مراحل متعددی است. جراح معمولاً:

  • یک برش در امتداد بالای استخوان متاکارپ ایجاد می کند. این استخوان باریک بین مچ دست و پایه شست شماست.
  • از جمع کننده های فلزی برای باز نگه داشتن برش استفاده می کند.
  • عصب رادیال و شریان رادیال را با دقت از مسیر خارج می کند تا استخوان ها نمایان شود.
  • از یک اره کوچک برای برش استخوان ذوزنقه ای به چهار قسمت استفاده می کند.
  • هر قطعه را به صورت جداگانه حذف می کند.

اگر هر گونه خار استخوانی (توده های استخوانی) یا قطعات شل در اطراف مفصل وجود داشته باشد، جراح شما آن ها را نیز برمی دارد. اگر شما همچنین نیاز به بازسازی رباط و اینترپوزیشن تاندون (LRTI) دارید:

  • یک تکه تاندون از یکی از عضلات مچ دست شما (فلکسور کارپی رادیالیس) بریده می شود.
  • بخشی از آن جهت بازسازی، برای اتصال استخوان متاکارپ استفاده خواهد شد.
  • سپس قسمت باقیمانده تاندون تا می شود و برای پر کردن فضایی که ذوزنقه شما قرار داشت، استفاده می شود.

گاهی اوقات از ایمپلنت سیلیکونی یا فلزی برای جایگزینی ذوزنقه استفاده می شود. معمولاً ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد تا تراپزیکتومی انجام شود.

بیشتر بدانید:  فواید فیزیوتراپی چیست

بعد از جراحی

پس از جراحی تراپزیکتومی، شما را به اتاق ریکاوری می برند. با شروع از بین رفتن اثرات بیهوشی، علائم حیاتی شما بررسی می شود. معمولاً یک یا دو ساعت پس از عمل می‌توانید به خانه بروید. اگر دچار تب شدید یا محل جراحی قرمز، داغ یا متورم شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این ها نشانه های عفونت هستند.

طول دوره بهبودی

شما با بخیه و گچ روی انگشت شست خود به خانه می روید که به بهبودی به موقع شما کمک می کند. یک جدول زمانی ریکاوری به طور معمول به شرح زیر است:

۱۰-۵ روز پس از جراحی:

پیگیری قرار ملاقات با پزشک.

۲-۴ هفته پس از جراحی:

گچ و بخیه ها برداشته می شود.

۶-۴ هفته پس از جراحی:

اسپلینت پلاستیکی تنها در هنگام شستشو یا انجام تمرینات پس از تراپزیکتومی برداشته می شود. فیزیوتراپی یا کاردرمانی شروع می شود.

۸-۶ هفته پس از جراحی:

آتل فقط در شب قابل استفاده است. حرکت کامل ممکن است دوباره به دست آید و شما بتوانید رانندگی کنید.

۱۲-۶ هفته پس از جراحی:

انجام کارهای سنگین تر ممکن خواهد بود. ممکن است فرد بتواند به سر کار خود بازگردد.

۱۲ هفته تا ۶ ماه پس از جراحی:

اشیاء را با دست بگیرند.

تا ۱۲ ماه پس از جراحی:

درد به تدریج کم میشود.

پس از برداشتن گچ، جراح دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه شستشوی اطراف محل برش به شما می‌دهد. از لوسیون ها، کرم ها یا پمادها در ناحیه مورد نظر استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. شما می توانید برخی از کارها را برای کمک به بهبودی بدن خود انجام دهید. آنها عبارت‌اند از:

  • خواب کافی (۷-۸ ساعت در شب)
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • هیدراته ماندن
  • فعال ماندن (اما زیاده روی نکردن)
  • حفظ نگرش مثبت و مدیریت استرس
  • دنبال کردن برنامه تمرینی توسط فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر
  • استفاده از آتل طبق دستورالعمل پزشک یا فیزیوتراپیست

پیروی از تمام دستورالعمل های تیم مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از تراپزیکتومی خود داشته باشید.

جمع بندی

تراپزیکتومی به طور کلی روشی موثر برای مدیریت علائم آرتریت انگشت شست است. طول دوره نقاهت پس از تراپزیکتومی از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

بسیار مهم است که پس از عمل، اقدامات احتیاطی مناسب را دنبال کنید.

از فیزیوتراپیست خود اجازه انجام کار و فعالیت های سنگین تر را بگیرید و بعد شروع به کار کنید.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی 

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود.