فتق دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که مرکز ژل مانند دیسک ستون فقرات از یک ناحیه ضعیف در دیواره بیرونی سخت پاره می‌شود. درد گردن یا بازو، بی حسی یا سوزن سوزن شدن ممکن است زمانی ایجاد شود که مواد دیسک عصب نخاعی را لمس یا فشرده کند. درمان با استراحت،…

فتق دیسک گردن چیست؟

دیسک های بین مهره ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز آنها هستند. قسمت بیرونی دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که ژل را در خود نگه می دارد.هنگامی که قسمت بیرونی پاره می شود یا شکافته می شود، ژل می تواند بیرون بزند. مواد ژل مانند اعصاب نخاعی شما را تحریک می کند و چیزی شبیه تحریک شیمیایی ایجاد می کنند. درد ناشی از التهاب و تورم عصب نخاعی ناشی از فشار دیسک به معنای فتق دیسک گردن است. فتق دیسک گردن را “دیسک پاره شده” یا “دیسک لغزنده” نیز می نامند.

با گذشت زمان، فتق تمایل به کوچک شدن پیدا می کند و ممکن است تسکین جزئی یا کامل درد را تجربه کنید. در بیشتر موارد، اگر درد گردن و یا بازو قرار باشد برطرف شود، در حدود ۶ هفته برطرف خواهد شد. ممکن است از اصطلاحات مختلفی برای توصیف فتق دیسک استفاده شود. دیسک برآمده (برآمدگی) زمانی رخ می دهد که حلقه دیسک دست نخورده باقی می ماند، اما خروجی ای را تشکیل می دهد که می تواند به اعصاب فشار وارد کند. گاهی اوقات فتق آنقدر شدید است که یک قطعه آزاد ایجاد می شود، یعنی یک قطعه کاملاً از دیسک جدا شده و در کانال نخاعی قرار میگیرد.

آناتومی دیسک ها

ستون فقرات شما از ۲۴ استخوان متحرک به نام مهره تشکیل شده است. بخش گردنی (گردن) ستون فقرات وزن سر شما را تحمل می کند و به شما امکان می دهد سر خود را به جلو و عقب، از یک طرف به سمت دیگر خم کنید و ۱۸۰ درجه بچرخانید. ۷ مهره گردنی با شماره C1 تا C7 وجود دارد. مهره ها توسط دیسک هایی از هم جدا می شوند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و از ساییدگی مهره ها به یکدیگر جلوگیری می کنند. حلقه بیرونی دیسک حلقوی نامیده می شود. دارای نوارهای فیبری است که بین بدنه های هر مهره متصل می شود.

هر دیسک دارای یک مرکز پر از ژل به نام هسته است. در هر سطح دیسک، یک جفت عصب نخاعی از نخاع خارج شده و به بدن شما منشعب می شود. طناب نخاعی و اعصاب نخاعی شما به عنوان یک “تلفن” عمل می کنند و به پیام ها یا تکانه ها اجازه می دهند بین مغز و بدن شما به عقب و جلو حرکت کنند تا حس را منتقل کنند و حرکت را کنترل کنند .

فتق دیسک گردن

علائم فتق دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن یکی از شایع ترین علل گردن درد است. همچنین ممکن است در ناحیه تیغه شانه یا در نزدیکی آن احساس درد کنید و هنگام چرخاندن سر یا خم کردن گردن، درد گردن را احساس کنید.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما پایین بیاید
  • ضعف در دست یا بازو
  • اسپاسم (یعنی عضلات به طور غیرقابل کنترلی سفت می شوند)

اگر به نخاع شما فشار بیاورد، می توانید علائم جدی تری داشته باشید، از جمله:

  • تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار
  • سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانندی که از بدن شما وارد پاهای شما می شود
  • مشکلات استفاده از دست و بازو برای مهارت های حرکتی ظریف
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی

برخی از بیماران با نگه داشتن بازوی خود در یک موقعیت بالا در پشت سر تسکین می یابند زیرا این وضعیت فشار روی عصب را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید:  روتاتور کاف چیست؟

علت های شایع ابتلا به فتق دیسک گردن چیست ؟

دیسک ها ممکن است به دلیل آسیب و بلند کردن نامناسب برآمدگی یا فتق ایجاد کنند یا می توانند خود به خود ایجاد شوند.اما گاهی اوقات دلیل را می توان به موارد زیر محدود کرد:

سن. دیسک به دلیل سایش و پارگی بیشتر مستعد فتق است. وقتی ما جوان هستیم، دیسک های ما مقدار زیادی آب در خود دارند. اما با گذشت زمان با افزایش سن، میزان آب کاهش می یابد. آب کمتر در دیسک ها به این معنی است که آنها می توانند کمتر انعطاف پذیر شوند. و این بدان معناست که وقتی حرکت می‌کنید، می‌پیچید یا می‌چرخید، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. در افراد مسن تر، دیسک ها به تدریج خشک و سخت تر میشوند.

ژنتیک. فتق دیسک نیز می تواند در خانواده ها اجرا شود.

جنبش. حرکات ناگهانی و تکان دهنده می تواند باعث ایجاد این حالت شود.

فشار ناگهانی. اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بچرخانید یا بچرخانید، می توانید به دیسک آسیب بزنید.

فتق دیسک در چه افرادی شایع تر است ؟

فتق دیسک گردن در افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله شایع‌تر است، اگرچه افراد میانسال و مسن‌تر اگر درگیر فعالیت‌های بدنی شدید باشند کمی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. تنها حدود ۸ درصد از فتق دیسک ها در ناحیه گردن رخ می دهد.

چه زمانی فتق دیسک گردن جدی است ؟

به ندرت، علائم و نشانه‌های فتق دیسک گردن ممکن است به‌تدریج بدتر شوند، اگر ریشه عصب گردنی گیر کرده یا ملتهب باشد، ممکن است گزگز، بی حسی ویا ضعف در بازو پیشرفت کند. به طور مشابه، اگر طناب نخاعی توسط فتق دیسک گردن فشرده یا ملتهب شود، ممکن است مشکلاتی در راه رفتن، هماهنگی و یا کاهش کنترل مثانه یا روده وجود داشته باشد. این نوع نقایص عصبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند تا از بدتر شدن یا دائمی شدن آنها جلوگیری شود.

فتق دیسک گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که برای اولین بار درد را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد تا علائم شما، هرگونه آسیب یا شرایط قبلی را درک کند و تعیین کند که آیا عادت های سبک زندگی باعث ایجاد درد می شود یا خیر. سپس یک معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد انجام می شود و از نظر ضعف یا بی حسی عضلانی آزمایش می شود.

پزشک ممکن است یک یا چند مورد از مطالعات تصویربرداری زیر را تجویز کند:

اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

یک آزمایش غیرتهاجمی است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می‌کند تا نمای دقیقی از بافت‌های نرم ستون فقرات شما ارائه دهد. برخلاف اشعه ایکس، اعصاب و دیسک ها به وضوح قابل مشاهده هستند. ممکن است با رنگ (ماده کنتراست) تزریق شده به جریان خون شما انجام شود یا نباشدMRI می تواند تشخیص دهد که کدام دیسک آسیب دیده است و آیا فشار عصبی وجود دارد یا خیر. همچنین می تواند رشد بیش از حد استخوان، تومورهای نخاعی یا آبسه را تشخیص دهد.

میلوگرام

یک اشعه ایکس تخصصی است که در آن رنگ از طریق یک شیر نخاعی به کانال نخاعی تزریق می شود. سپس یک فلوروسکوپ اشعه ایکس تصاویر تشکیل شده توسط رنگ را ثبت می کند. رنگ مورد استفاده در میلوگرام در عکس اشعه ایکس سفید نشان داده می شود و به پزشک اجازه می دهد تا نخاع و کانال را با جزئیات مشاهده کند. میلوگرام‌ها می‌توانند عصب را در اثر فتق دیسک، رشد بیش از حد استخوان، تومورهای نخاعی و آبسه‌های ستون فقرات نشان دهند. سی تی اسکن ممکن است به دنبال این آزمایش انجام شود.

بیشتر بدانید:  کاهش چربی شکم

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

یک آزمایش غیر تهاجمی است که از پرتو اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دو بعدی از ستون فقرات شما استفاده می کند. ممکن است با رنگ (ماده کنتراست) تزریق شده به جریان خون شما انجام شود یا نباشد. این تست به ویژه برای تایید اینکه کدام دیسک آسیب دیده است مفید است.

الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS)

تست‌های EMG و NCS فعالیت الکتریکی اعصاب و عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کنند. سوزن‌های کوچک یا الکترودها در ماهیچه‌های شما قرار می‌گیرند و نتایج روی یک دستگاه مخصوص ثبت می‌شوند. از آنجایی که فتق دیسک باعث فشار روی ریشه عصبی می شود، عصب نمی تواند احساس و حرکت را به طور طبیعی به عضله برساند. این تست ها می توانند آسیب عصبی و ضعف عضلانی را تشخیص دهند.

اشعه ایکس

مهره‌های استخوانی را در ستون فقرات شما مشاهده می‌کند و می‌تواند به پزشک شما بگوید که آیا هر یک از آنها خیلی نزدیک به هم هستند یا تغییرات آرتروز، خار استخوان یا شکستگی دارید. تشخیص فتق دیسک تنها با این آزمایش امکان پذیر نیست.

چه درمان هایی در دسترس هستند؟

درمان غیرجراحی محافظه کارانه اولین قدم برای بهبودی است و ممکن است شامل دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، مراقبت های کایروپراکتیک و مدیریت درد باشد. بیش از ۹۵ درصد از افراد مبتلا به درد بازو به دلیل فتق دیسک در حدود شش هفته بهبود می یابند و به فعالیت عادی باز می گردند. اگر به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهید یا علائم شما بدتر شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

درمان های غیر جراحی

ممکن است پزشک مسکن‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و استروئیدها را تجویز کند. گاهی اوقات شل کننده های عضلانی برای اسپاسم عضلانی تجویز می شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و سلکوکسیب نمونه‌هایی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی هستند که برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می‌شوند.

مسکن ها

مانند استامینوفن (تیلنول)، می توانند درد را تسکین دهند، اما اثرات ضد التهابی NSAID ها را ندارند. استفاده طولانی مدت از مسکن ها و NSAID ها ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود.

شل کننده های عضلانی

مانند متوکاربامول (روباکسین)، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسیریل)، ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلانی تجویز شوند.

تزریق استروئید

این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام می شود و شامل تزریق استروئیدها و یک عامل بی حس کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه دردناک برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تحویل داده می شود. حدود ۵۰ درصد از بیماران پس از تزریق اپیدورال متوجه تسکین می شوند، اگرچه نتایج معمولاً موقتی هستند. ممکن است برای رسیدن به اثر کامل، تزریق‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و هفته ها یا سال ها طول می کشد. تزریقات همراه با فیزیوتراپی ویا برنامه ورزشی خانگی انجام می شود.

فیزیوتراپی

هدف فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند هر چه زودتر به فعالیت کامل بازگردید و از آسیب مجدد جلوگیری کنید. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به شما تکنیک‌های وضعیت مناسب، بلند کردن و راه رفتن را آموزش دهند و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو همکاری خواهند کرد. آنها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق می کنند. ورزش و تمرینات تقویتی عناصر کلیدی درمان شما هستند و باید بخشی از تناسب اندام مادام العمر شما شوند.

بیشتر بدانید:  کشیدگی رباط زانو

هم چنین در مواردی طب سوزنی، طب فشاری، یوگا، تغییرات تغذیه و رژیم غذایی، مدیتیشن در مدیریت درد و همچنین بهبود سلامت کلی مفید است.

یخ یا گرما درمانی

قرار دادن یخ به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه در یک زمان ممکن است به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کند. برخی از افراد ممکن است دریافتند گرما دادن به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه در یک زمان نیز تسکین دهنده است. چه استفاده از یخ یا گرما، ۲ ساعت بین برنامه ها فاصله بگذارید تا خطر آسیب پوست را کاهش دهید.

ماساژ درمانی  یک ماساژ ملایم ممکن است با کمک به شل شدن ماهیچه ها، افزایش جریان خون و افزایش آرامش، مقداری تسکین ایجاد کند. اگر ماساژ درد را تشدید کرد، فوراً آن را متوقف کنید.

درمان های جراحی

وقتی علائم پیشرفت کرد یا با درمان محافظه کارانه برطرف نشد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. عواملی مانند سن بیمار، مدت زمانی که مشکل ادامه داشته است، سایر مشکلات پزشکی، عمل های قبلی گردن و نتیجه مورد انتظار در برنامه ریزی جراحی در نظر گرفته می شود.

رایج ترین روش برای جراحی دیسک گردن، قدامی (جلو گردن) است. اگر برای شرایط دیگری مانند تنگی نیاز به رفع فشار دارید، یک رویکرد خلفی (از پشت) ممکن است انجام شود.

 برای بهبودی و پیشگیری از فتق دیسک گردن چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

نگرش ذهنی مثبت، فعالیت منظم و بازگشت سریع به کار، همه عناصر بسیار مهم بهبودی هستند.

کلید جلوگیری از عود، پیشگیری است:

  • تکنیک های مناسب بلند کردن بدن
  • وضعیت مناسب در هنگام نشستن، ایستادن، حرکت و خوابیدن
  • برنامه ورزشی مناسب برای تقویت عضلات گردن و جلوگیری از آسیب مجدد
  • وزن سالم و توده بدون چربی بدن
  • نگرش مثبت و مدیریت استرس
  • سیگار کشیدن ممنوع

دیسک گردن یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که به دلایل مختلفی چون افزایش سن، فشارهای ناگهانی، ضربات وارده به گردن، سوانح رانندگی، سقوط از بلندی و … رخ می‌دهد. به هر دلیلی که دچار دیسک گردن شده‌اید، باید به خوبی از آن مراقبت کنید و توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید. یکی از مهم‌ترین درمان‌های دیسک گردن در مراحل اولیه این بیماری، نحوه درست نشستن، ایستادن و خوابیدن است. افرادی که دچار دیسک گردن هستند معمولا در هنگام شب و خصوصا زمان خواب درد شدیدتری را احساس می‌کنند و با بی‌خوابی مواجه می‎گردند. برای این‌که درد ناشی از دیسک گردن  را کاهش دهید و خواب آرام‌تری داشته باشید، باید اصولی را رعایت نمایید. موقعیت قرارگیری بدن در هنگام خواب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ستون فقرات شما باید در حالتی قرار داشته باشد که هیچ فشاری بر روی مهره‌های گردن و دیسک‌های بین‌مهره‌ای، وارد نشود.برای آشنایی با نحوه خوابیدن برای بیماران دیسک گردن

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.