انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

اسکولیوز، جایی است که ستون فقرات به پهلو می پیچد و منحنی می شود. این می تواند افراد در هر سنی را از نوزادان تا بزرگسالان تحت تاثیر قرار دهد. اما اغلب در کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله شروع می شود. اسکولیوز می‌تواند با درمان بهبود یابد، اما معمولاً نشانه‌ای…

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

به انحنای غیرطبیعی C یا S شکل ستون فقرات گفته می شود که معمولاً در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تشخیص داده می شود. علاوه بر داشتن خط کمر ناهموار و یا یک شانه که بالاتر از دیگری به نظر می رسد، فرد مبتلا به اسکولیوز ممکن است به نظر برسد که به یک طرف خم شده است. به ندرت، موارد شدید انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز ممکن است باعث تغییر شکل دنده و مشکلات تنفسی شود. در بیشتر موارد، اسکولیوز بدون مداخله پزشکی دائمی است، اگرچه درمان همیشه ضروری نیست.

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟

انحنای طبیعی ستون فقرات در نواحی گردنی، قفسه سینه و کمر در صفحه به اصطلاح ساژیتال رخ می دهد. این منحنی های طبیعی، سر را روی لگن قرار می دهند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند تا استرس مکانیکی را در حین حرکت توزیع کنند. اسکولیوز اغلب به عنوان انحنای ستون فقرات در صفحه کرونال تعریف می شود. در حالی که درجه انحنا در صفحه تاجی اندازه گیری می شود، اسکولیوز در واقع یک مشکل پیچیده تر و سه بعدی است که سطوح صفحه کرونال، صفحه ساژیتال و صفحه محوری را شامل می شود.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات را می توان به سه قسمت اصلی تقسیم کرد: گردن (ستون مهره گردنی)، قفسه سینه، قسمت میانی کمر و قسمت پایین کمر. مهره‌ها، استخوان‌هایی هستند که ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند و مانند بلوک‌ها روی هم قرار گرفته‌اند. وقتی از پشت به ستون فقرات خود نگاه می کنید، مهره ها معمولاً یک خط مستقیم تشکیل می دهند. اما در بیماری اسکولیوز، مهره‌ها به یک طرف خم می‌شوند و می‌چرخند یا می‌پیچند و باسن یا شانه‌ها کج و ناهموار به نظر می‌رسند.

در حالی که  انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات رخ دهد، ستون فقرات سینه ای و کمری، شایع ترین آنها هستند. به طور معمول، یک انحنای جانبی یا C شکل در ستون فقرات سینه ای یا کمری ایجاد می شود. به ندرت، ستون فقرات ممکن است دو بار خمیده شود (یک بار در گردن و یک بار در قسمت پایین کمر) و شکل S را تشکیل دهد.

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز با چه علائمی همراه است؟

علائم متعددی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده احتمال تشکیل اسکولیوز باشد. اگر یک یا چند مورد از علائم زیر مشاهده شد، یک قرار ملاقات با پزشک بگذارید.

  • شانه ها ناهموار هستند، یک یا هر دو تیغه شانه ممکن است بیرون بزند.
  • سر مستقیماً بالای لگن قرار ندارد.
  • یک یا هر دو باسن برآمده یا به طور غیرعادی بالا هستند.
  • قفسه سینه در ارتفاعات مختلف قرار دارند.
  • کمر ناهموار است.
  • ظاهر یا بافت پوست روی ستون فقرات تغییر می کند.
  • تمام بدن به یک طرف خم می شود.

در یک مطالعه، حدود ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک با کمردرد در زمان تشخیص اولیه مراجعه کردند. ده درصد از این بیماران به یک بیماری مرتبط مانند اسپوندیلولیستزیس، سیرنگومیلیا، فتق دیسک یا تومور نخاعی مبتلا بودند. اگر بیمار مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک تشخیص داده شده بیش از ناراحتی خفیف کمر داشته باشد، ارزیابی کامل برای علت دیگری از درد توصیه می شود. به دلیل تغییر در شکل و اندازه قفسه سینه، اسکولیوز ایدیوپاتیک (idiopathic scoliosis) ممکن است بر عملکرد ریوی تأثیر بگذارد. گزارش‌های اخیر در مورد آزمایش عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک خفیف تا متوسط، کاهش عملکرد ریوی را نشان می‌دهد.

 

درمان و فیزیوتراپی انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز در بهترین فیزیوتراپی در اصفهان – فیزیوتراپی ایرانیان

عواملی که در تشکیل اسکولیوز نقش دارند؟

متخصصان به طور کلی علل اسکولیوز را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند که علت اصلی آن است: اسکولیوز ایدیوپاتیک، اسکولیوز مادرزادی و اسکولیوز عصبی-عضلانی.

بیشتر بدانید:  دلایل احتباس آب در بدن + ارائه راهکارها برای درمان

اسکولیوز ایدیوپاتیک

اسکولیوز ایدیوپاتیک، شایع ترین شکل اسکولیوز است. حدود ۸۵ درصد موارد را تشکیل می دهد. واژه ایدیوپاتیک به سادگی به این معنی است که علت دقیق آن مشخص نیست، اگرچه کارشناسان معتقدند که ژنتیک ممکن است در برخی موارد نقش داشته باشد. اسکولیوز ایدیوپاتیک بیشتر بر اساس گروه سنی زیر طبقه بندی می شود:

  • نوزادی (تولد تا ۲ سال)
  • نوجوان (۳ تا ۹ سال)
  • نوجوانان (۱۰ سال یا بیشتر): این شایع ترین نوع اسکولیوز است و در جهش رشد بلوغ رخ می دهد.
  • بزرگسالان که به دلیل پیشرفت اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان ایجاد می شود.

اسکولیوز مادرزادی

این مورد نادر است و در نتیجه ناهنجاری رشد مهره ها است. به عنوان مثال، یک یا چند مهره ممکن است تشکیل نشوند یا به طور طبیعی تشکیل نشوند. اسکولیوز مادرزادی به این معنی است که ناهنجاری استخوانی در بدو تولد وجود دارد. با این حال، انحنای جانبی واقعی ستون فقرات (اسکولیوز) ممکن است تا اواخر زندگی ایجاد نشود. در حالی که اسکولیوز مادرزادی ممکن است به خودی خود رخ دهد، گاهی اوقات با سایر مشکلات سلامتی مانند مشکلات مثانه، کلیه یا سیستم عصبی همراه است. نمونه هایی از این سندرم ها عبارتند از:

  • سندرم مارفان (Marfan syndrome)
  • سندرم اهلرز-دانلوس (Ehlers-Danlos syndrome)
  • استئوکندرودیستروفی (کوتولگی) (Osteochondrodystrophy (dwarfism))
  • نوروفیبروماتوز نوع ۱ (Neurofibromatosis type 1)

اسکولیوز عصبی-عضلانی

اسکولیوز عصبی-عضلانی در نتیجه یک اختلال اساسی سیستم عصبی یا عضلانی ایجاد می شود. انحنای ستون فقرات به این دلیل اتفاق می‌افتد که اعصاب و عضلات مختلف نمی‌توانند تراز ستون فقرات را به خوبی حفظ کنند. نمونه هایی از شرایط رایج مرتبط با اسکولیوز عصبی عضلانی عبارتند از: فلج مغزی، اسپینا بیفیدا و آسیب نخاعی.

دیگر عوامل مؤثر در به وجود آمدن انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

علاوه بر اسکولیوز ایدیوپاتیک، اسکولیوز مادرزادی و اسکولیوز عصبی-عضلانی، دو دسته دیگر وجود دارد که اسکولیوز ممکن است در آنها قرار گیرد:

اسکولیوز دژنراتیو

این نوع اسکولیوز بیشتر در افراد ۶۵ ساله یا بالاتر شایع است و در نتیجه انحطاط و یا ساییدگی مفاصل و دیسک های ستون فقرات رخ می دهد. اسکولیوز دژنراتیو بیشتر در ستون فقرات کمری (قسمت پایین کمر) شایع است و ممکن است با کمردرد و علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن و یا بی حسی همراه باشد.

اسکولیوز عملکردی

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز عملکردی

زمانی رخ می دهد که مشکلی در قسمت دیگری از بدن وجود داشته باشد که باعث خمیدگی ستون فقرات می شود، حتی اگر از نظر ساختاری طبیعی باشد. برای مثال، ناهماهنگی در طول پاها می‌تواند ستون فقرات را خمیده جلوه دهد، همچنین اسپاسم عضلانی و التهاب ناشی از آپاندیسیت یا ذات‌الریه. با اسکولیوز عملکردی، هنگامی که مشکل اصلی برطرف شد، منحنی ایجاد شده از بین خواهد رفت. به عبارت دیگر، از آنجایی که ستون فقرات طبیعی است، هیچ درمان خاصی برای ستون فقرات لازم نیست.

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

اسکولیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

اسکولیوز معمولاً از طریق معاینه فیزیکی، عکس برداری با اشعه ایکس، رادیوگرافی ستون فقرات، سی تی اسکن یا ام آر آی تایید می شود. منحنی با روش کاب اندازه گیری می شود و از نظر شدت با تعداد درجه تشخیص داده می شود. تشخیص مثبت اسکولیوز بر اساس انحنای کرونر اندازه گیری شده در رادیوگرافی خلفی-قدامی بیشتر از ۱۰ درجه انجام می شود. به طور کلی، منحنی در صورتی که بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درجه باشد، قابل توجه در نظر گرفته می شود. منحنی های بیش از ۴۵ تا ۵۰ درجه شدید در نظر گرفته می شوند و اغلب به درمان تهاجمی تری نیاز دارند.

بیشتر بدانید:  توصیه فیزیوتراپان برای بیماران کرونایی | انجام ورزش در خانه

یک تست استاندارد که گاهی توسط پزشکان اطفال و در غربالگری های مدرسه استفاده می شود، آزمون خم شدن به جلو آدام نامیده می شود. در طول این آزمایش، بیمار با پاهایش به سمت جلو خم می شود و از ناحیه کمر ۹۰ درجه خم می شود. از این زاویه، هر گونه عدم تقارن تنه یا هر گونه انحنای غیرطبیعی ستون فقرات به راحتی توسط معاینه کننده قابل تشخیص است. این یک تست غربالگری اولیه ساده است که می تواند مشکلات احتمالی را تشخیص دهد، اما نمی تواند نوع دقیق یا شدت تغییر شکل را به طور دقیق تعیین کند. برای تشخیص دقیق و مثبت، آزمایشات رادیوگرافی لازم است.

اشعه ایکس

استفاده از اشعه برای تولید یک فیلم یا تصویر از قسمتی از بدن می تواند ساختار مهره ها و طرح کلی مفاصل را نشان دهد. اشعه ایکس از ستون فقرات برای جستجوی سایر علل درد، مانند عفونت، شکستگی، بدشکلی و غیره گرفته می شود.

اسکن CT یا CAT scan

این یک نوع تصویر تشخیصی است که پس از خواندن اشعه ایکس توسط کامپیوتر ایجاد می شود. می تواند شکل و اندازه کانال نخاعی، محتویات آن و ساختارهای اطراف آن را نشان دهد. در تجسم ساختارهای استخوانی، بسیار خوب است.

تصویربرداری MRI

این نوع آزمایش تشخیصی، تصاویر سه بعدی از ساختارهای بدن را با استفاده از آهنرباهای قدرتمند و فناوری رایانه تولید می کند. می تواند طناب نخاعی، ریشه های عصبی و نواحی اطراف و همچنین بزرگ شدن، انحطاط و تغییر شکل را نشان دهد.

انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز در کودکان

همان طور که اشاره شد، اسکولیوز در کودکان بر اساس سن طبقه بندی می شود. اسکولیوز ایدیوپاتیک اکثریت قریب به اتفاق مواردی را تشکیل می دهد که در دوران نوجوانی ظاهر می شوند. بسته به شدت و سن کودک، اسکولیوز با مشاهده دقیق، بریس زدن و یا جراحی مدیریت می شود. در کودکان مبتلا به اسکولیوز مادرزادی، افزایش بروز سایر ناهنجاری های مادرزادی شناخته شده است. اینها بیشتر با نخاع (۲۰ درصد)، دستگاه تناسلی ادراری (۲۰ تا ۳۳ درصد) و قلب (۱۰ تا ۱۵ درصد) مرتبط هستند. هنگام تشخیص اسکولیوز مادرزادی، ارزیابی سیستم عصبی، دستگاه تناسلی و قلبی عروقی مهم است.

اسکولیوز در بزرگسالان

اسکولیوز در بزرگسالان

اسکولیوزی که در بزرگسالی رخ می دهد یا تشخیص داده می شود، از اسکولیوز دوران کودکی متمایز است، زیرا علل و اهداف اساسی درمان در بیمارانی که قبلاً به بلوغ اسکلتی رسیده اند، متفاوت است. اکثر بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • بیماران انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز بزرگسالی که در دوران نوجوانی تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
  • بزرگسالانی که در جوانی تحت درمان قرار نگرفتند.
  • بزرگسالان مبتلا به نوعی اسکولیوز به نام اسکولیوز دژنراتیو.

در یک مطالعه ۲۰ ساله، حدود ۴۰ درصد از بیماران بزرگسال اسکولیوز پیشرفتی را تجربه کردند. از این تعداد، ۱۰ درصد پیشرفت بسیار قابل توجهی را نشان دادند، در حالی که ۳۰ درصد دیگر پیشرفت بسیار خفیفی را تجربه کردند که معمولاً کمتر از یک درجه در سال بود.

درمان انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

هنگامی که اسکولیوز تشخیص داده شد، چندین موضوع برای ارزیابی آن وجود دارد که می تواند به تعیین گزینه های درمانی کمک کند:

  • بلوغ ستون فقرات. آیا ستون فقرات بیمار هنوز در حال رشد و تغییر است؟
  • درجه و میزان انحنا. شدت انحنا چقدر است و چه تاثیری بر سبک زندگی بیمار دارد؟
  • محل انحنا. به گفته برخی از کارشناسان، احتمال پیشرفت انحنای قفسه سینه بیشتر از انحناهای سایر نواحی ستون فقرات است.
  • امکان پیشرفت منحنی. بیمارانی که قبل از جهش رشد در نوجوانی انحنای بزرگی دارند، احتمال بیشتری دارد که پیشرفت منحنی را تجربه کنند.
بیشتر بدانید:  آشنایی با بیماری هایی که شبیه آرتریت روماتوئید هستند

پس از ارزیابی این متغیرها، ممکن است گزینه های درمانی زیر توصیه شود:

مهاربند

بریس ها فقط در بیمارانی که به بلوغ اسکلتی نرسیده اند، موثر است. اگر کودک هنوز در حال رشد است و انحنای او بین ۲۵ تا ۴۰ درجه است، ممکن است یک بریس برای جلوگیری از پیشرفت انحنا توصیه شود. بهبودهایی در طراحی بریس وجود دارد و مدل‌های جدیدتر زیر بازو قرار می‌گیرند، نه دور گردن. انواع مختلفی از بریس ها موجود است.

در حالی که بین متخصصان در مورد اینکه کدام نوع بریس مؤثرتر است، اختلاف نظر وجود دارد، مطالعات نشان می‌دهد که بریس‌ها، زمانی که با انطباق کامل استفاده می‌شوند، با موفقیت بیشتری پیشرفت منحنی را در حدود ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به اسکولیوز متوقف می‌کنند. برای اثربخشی مطلوب، بریس باید به طور منظم بررسی شود تا از تناسب مناسب اطمینان حاصل شود. ممکن است لازم باشد ۱۶ تا ۲۳ ساعت هر روز تا زمانی که رشد متوقف شود، استفاده شود.

عمل جراحی

در کودکان، دو هدف اصلی جراحی برای جلوگیری از پیشرفت انحنا در بزرگسالی و کاهش بدشکلی ستون فقرات وجود دارد. اکثر متخصصان تنها زمانی عمل جراحی را توصیه می کنند که انحنای ستون فقرات بیشتر از ۴۰ درجه باشد و نشانه هایی از پیشرفت وجود داشته باشد. این جراحی را می توان با استفاده از روش قدامی (از طریق جلو) یا روش خلفی (از پشت) بسته به مورد خاص انجام داد. برخی از بزرگسالانی که در کودکی تحت درمان قرار گرفته‌اند، ممکن است به جراحی تجدیدنظر نیاز داشته باشند، به‌ویژه اگر ۲۰ تا ۳۰ سال پیش، قبل از اجرای پیشرفت‌های عمده در روش‌های جراحی ستون فقرات، درمان شده‌اند. به طور کلی، جراحی در بزرگسالان ممکن است زمانی توصیه شود که انحنای ستون فقرات بیشتر از ۵۰ درجه باشد و بیمار آسیب عصبی به پاهای خود داشته باشد و یا علائمی را در روده یا مثانه تجربه کند.

کلام پایانی انحنای ستون فقرات یا اسکولیوز

اگرچه ممکن است شنیدن اینکه ستون فقرات شما یا فرزندتان انحنای پهلو به پهلو دارد، نگران کننده به نظر می رسد، مهم است که به یاد داشته باشید که هر فرد مبتلا به اسکولیوز نیاز به درمان ندارد. علاوه بر این، اسکولیوز چیزی نیست که بتوان از آن پیشگیری کرد. به عنوان مثال، اسکولیوز در اثر پوشیدن کوله پشتی سنگین یا حفظ وضعیت بدنی نامناسب ایجاد نمی شود. به طور کلی، اسکولیوز نباید برنامه های زندگی شما را ، از جمله ورزش یا باردار شدن محدود کند. با پزشک خود در مورد علائم و نحوه تأثیر آنها بر زندگی شما گفتگویی داشته باشید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه کند

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود

پست های مرتبط