دلایلی که منجر به ایجاد فشردگی نخاع می شود

نخاع، دارای اعصابی است که سیگنال‌ها یا پیام‌ها را بین مغز و بقیه بدن ارسال می‌کند. فشردگی طناب نخاعی، زمانی اتفاق می‌افتد که توده‌ای به طناب فشار وارد کند. یک توده می‌تواند شامل یک تومور یا قطعه استخوانی باشد. فشردگی طناب نخاعی می‌تواند در هر جایی در طول طناب نخاعی…

دلایلی که منجر به ایجاد فشردگی نخاع می شود

فشردگی نخاع دلایل متعددی دارد. با این حال، در برخی موارد، این فشرده‌سازی می‌تواند به طور

ناگهانی ایجاد شود و هیچ علت شناخته شده‌ای را نمی‌توان تعیین کرد. علل فشردگی طناب نخاعی عبارت است از:

دژنراتیو دیسک

بیماری دژنراتیو دیسک، بخشی طبیعی از فرآیند پیری است. این زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک‌های مهره‌های گردن یا پشت شما فرسوده شوند.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (RA)، بیماری است که در آن سیستم ایمنی به بافت‌های سالم خود حمله می‌کند. در RA، سلول‌های ایمنی به سینوویوم، غشای نازک پوشاننده مفاصل حمله می‌کنند. این فرآیند التهاب نامیده می‌شود و با ملتهب شدن سینوویوم، احساس درد و سفتی خواهید داشت.

التهاب طولانی‌مدت در ستون فقرات گردنی می‌تواند مفاصل فاست را از بین ببرد. مفاصل فاست، مفاصلی در ستون فقرات هستند که کمر شما را انعطاف‌پذیر می‌کنند و به شما امکان خم شدن و چرخش را می‌دهند. هنگامی که دچار آرتریت روماتوئید می‌شوید، مهره فوقانی روی مهره تحتانی می‌لغزد و باعث فشردگی طناب عصبی می‌شود.

فتق دیسک

هنگامی که مرکز ژله‌مانند دیسک که هسته پالپوسوس نام دارد، به حلقه بیرونی آن (حلقه فیبروزوس) فشار می‌آورد، فتق دیسک ایجاد می‌شود. اگر دیسک به شدت فرسوده یا آسیب دیده باشد، ممکن است هسته تا انتها فشرده شود. وقتی فتق دیسک به سمت طناب نخاعی بیرون می‌زند، به نخاع فشار وارد می‌کند و باعث فشردگی می‌شود. فتق دیسک همچنین می‌تواند با حرکات بلند کردن، کشیدن، خم شدن و چرخش رخ دهد.

آسیب به نخاع

هر گونه آسیب به ستون فقرات مانند تصادف اتومبیل، آسیب ورزشی یا سقوط از ارتفاع می‌تواند منجر به فشردگی نخاع شود.

خارهای استخوانی

با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات شروع به از دست دادن طول خود و شروع به برآمدگی می‌کنند. آنها همچنین محتوای آب خود را از دست می‌دهند، خشک می‌شوند و سفت می‌شوند. نتیجه کاهش فضای دیسک و از دست دادن ارتفاع فضای ستون فقرات است.

وقتی این اتفاق می‌افتد، مهره‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند و بدن با تشکیل خارهای استخوانی در تلاش برای تقویت دیسک، به دیسک فرو ریخته پاسخ می‌دهد. خارهای استخوانی باعث سفتی و باریک شدن کانال نخاعی می‌شوند و شروع به فشرده شدن نخاع می‌کنند.

فشردگی نخاع

تومورها

گاهی‌اوقات، تومورهای سرطانی و خوش‌خیم (غیر سرطانی) در فضای نزدیک نخاع رشد می‌کنند. تومور ممکن است به بند ناف فشار وارد کند و باعث فشرده شدن طناب نخاعی شود. درمان برای اکثر تومورها ضروری است و ممکن است شامل جراحی و دارو باشد. اگر تومور سرطانی باشد، پرتودرمانی و یا شیمی‌درمانی توصیه می‌شود.

فشردگی نخاع با چه علائمی همراه است؟

بسته به علت فشردگی نخاع، علائم ممکن است آهسته یا سریع ایجاد شوند. برخی آسیب‌ها ممکن است خیلی سریع علائم ایجاد کنند. برخی از شرایط مانند تومور یا عفونت ممکن است علائمی را ایجاد کنند که به تدریج طی روزها یا حتی هفته‌ها ظاهر شوند. ساییدگی و پارگی ستون فقرات سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود. علائم رایج فشردگی نخاع عبارت است از:

  • مسائل مربوط به تعادل
  • درد و سفتی در گردن، قسمت فوقانی پشت یا پایین کمر
  • درد سوزشی که به بازوها، باسن یا پایین پاها گسترش می‌یابد و سیاتیک نامیده می‌شود.
  • بی‌حسی، ضعف و یا گرفتگی در دست‌ها، بازوها یا پاها
  • از دست دادن احساس در پا
  • مشکلات هماهنگی دست
  • ضعف یک پا یا هر دو پا که منجر به لنگیدن می‌شود.
بیشتر بدانید:  علت کج شدن لب هنگام خندیدن یا فلج صورت

فشرده‌سازی نخاع ممکن است بر مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی تأثیر بگذارد. این شامل هماهنگی عضلات و فعالیت‌های روزانه مانند نوشتن یا بستن دکمه‌های پیراهن می‌شود. فشردگی طناب نخاعی همچنین ممکن است بر نحوه راه رفتن فرد، رفلکس‌ها، دامنه حرکتی و حرکت عضلات تأثیر بگذارد.

عوامل خطر فشردگی طناب نخاعی

هرکسی ممکن است به نخاع خود آسیب برساند یا به بیماری مبتلا شود که منجر به فشردگی نخاع شود. در حالی که آسیب منبع اصلی است، برخی از علل نیز عوامل خطری هستند که ممکن است خطر ایجاد فشردگی نخاع را افزایش دهند. به عنوان مثال، شیوه‌های ضعیف بلند کردن اجسام، می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی گردن یا کمر را در فرد افزایش دهد و منجر به فشردگی نخاع شود. علاوه بر این، افرادی که به استئوآرتریت و آرتریت التهابی مبتلا هستند، خطر ابتلا به فشردگی نخاع را افزایش می‌دهند.

این وضعیت چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص، پزشک درباره علائم شما سؤالاتی می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد. معاینه به دنبال علائمی می‌شود که نشان‌دهنده فشردگی ستون فقرات، از جمله رفلکس‌های غیرطبیعی، ضعف و از دست دادن احساس در پاها و بازوها هستند. آزمایشاتی که ممکن است به تشخیص فشردگی نخاع کمک کند، شامل:

فشردگی نخاع

  • اشعه ایکس ستون فقرات. اشعه ایکس ممکن است خارهای استخوانی را نشان دهد که به اعصاب ستون فقرات فشار می‌آورند. آنها همچنین ممکن است تراز غیر طبیعی ستون فقرات را نشان دهند.
  • تصویربرداری ویژه. سی‌تی یا تصویربرداری ام‌آر‌آی می‌تواند نمای دقیق‌تری از نخاع و بافت‌های اطراف آن ارائه دهد.
  • مطالعات اضافی. ممکن است پزشک شما بخواهد یک میلوگرام، یک سی‌تی اسکن ویژه که شامل تزریق رنگ در ستون فقرات است یا یک الکترومیوگرافی، یک آزمایش الکتریکی که فعالیت عضلانی را اندازه‌گیری می‌کند، انجام دهد.

روش های درمان فشردگی نخاع

درمان فشرده‌سازی نخاع به علت و نوع علائمی که تجربه می‌کنید، بستگی دارد. بسیاری از موارد فشرده‌سازی نخاع نیاز به جراحی دارند، اما در موارد خفیف، پزشک شما ممکن است درمان‌های غیرجراحی را برای کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی شما مانند دارو و فیزیوتراپی توصیه کند.

دارو درمانی

برای بسیاری از افراد، داروها می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند. داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می‌توانند به تسکین و کاهش التهاب کمک کنند. همچنین کورتیکواستروئیدهای خوراکی می‌توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند.

از سوی دیگر، تزریق استروئیدی که در فضای کنار ستون فقرات اپیدورال (پوشش نخاع) تزریق می‌شود، می‌تواند به کاهش التهاب موضعی و تسکین درد و تورم کمک کند. در مواردی، مسکن هم تجویز می‌شود. البته این داروها برای دوره‌های محدود و فقط برای افرادی که درد آنها به اندازه کافی شدید است و با درمان‌های دیگر تسکین نیافته است، تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید:  آب درمانی و ورزش در آب

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد، تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کند. همچنین می‌تواند به حفظ قدرت و استقامت کمک کند تا بهتر بتوانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. دستکاری کایروپراکتیک برای افراد مبتلا به فشردگی نخاع توصیه نمی‌شود.

گردن بند طبی

این نوع گردن‌بند، مانند حلقه‌ای است که دور گردن می‌پیچد و آن را در جای خود نگه می‌دارد. پزشک شما ممکن است یک گردن‌بند طبی را برای محدود کردن حرکت گردن و اجازه استراحت دادن به عضلات گردن را توصیه کند. ناگفته نماند که این گردن‌بند طبی فقط برای پوشیدن کوتاه‌مدت توصیه می‌شود، زیرا استفاده طولانی‌مدت از آن ممکن است قدرت عضلانی گردن را کاهش دهد.

جراحی

هنگامی که درمان غیرجراحی علائم را کاهش نمی‌دهد، پزشک ممکن است با شما در مورد اینکه آیا جراحی

می‌تواند کمک کند یا خیر، صحبت کند. جراحی رفع فشار از روی ستون فقرات، به روش‌های مختلفی برای تسکین

علائم فشار بر روی نخاع یا ریشه‌های عصبی اشاره دارد. آنچه پزشک شما توصیه می‌کند، به عوامل زیادی

بستگی دارد، از جمله علائم تجربه شده و اینکه چه قسمت‌هایی از نخاع درگیر است. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

دیسککتومی

این روش شامل برداشتن بخشی از دیسک برای کاهش فشار از روی طناب‌های عصبی مجاور است.

کورپکتومی

کورپکتومی شامل برداشتن قسمتی یا تمام بدن مهره برای برداشتن فشار نخاع

و اعصاب است. این روش معمولاً با نوعی دیسککتومی انجام می‌شود.

لامینوتومی

لامینوتومی شامل برداشتن لامینا یعنی قوس استخوانی نخاع است. با لامینکتومی، کل لامینا

برداشته می‌شود. برداشتن لامینا باعث افزایش اندازه کانال نخاعی برای کاهش فشار می‌شود.

فورامینوتومی

هر دوی این روش‌ها برای گسترش انتهای طناب‌های عصبی که با برداشتن مقداری استخوان و بافت از نخاع خارج

می‌شوند، انجام می‌شود. فورامینکتومی شامل برداشتن مقادیر زیادی از استخوان و بافت است.

حذف استئوفیت

این روش شامل برداشتن خارهای استخوانی است.

کارهایی را که می توان برای جلوگیری از بدتر شدن علائم فشردگی نخاع انجام داد

می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی را برای کمک به کنترل درد و التهاب امتحان کنید، از جمله پدهای

گرم کننده، کیسه‌های یخ، ماساژ و دوش آب گرم. کارهای دیگری که می‌توان برای مقابله با درد و التهاب

ناشی از فشرده‌سازی نخاع انجام دهید، شامل:

  • تنفس عمیق و مدیتیشن را تمرین کنید. هر دو این فعالیت‌ها می‌توانند به آرامش بدن شما کمک کنند که ممکن است درد را کاهش دهد.
  • استرس را کاهش دهید. استرس می‌تواند التهاب و درد را تشدید کند.
  • ورزش. داشتن تحرک برای مدیریت موثر درد مهم است. با پزشک خود در مورد ورزش‌هایی که با وجود فشردگی نخاع می‌توانید انجام دهید، صحبت کنید.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن با ایجاد مشکلات گردش خون که منجر به درد بیشتر می‌شود، درد را بدتر می‌کند.
  • مصرف الکل را کاهش دهید. مصرف الکل در داشتن خواب خوب، اختلال ایجاد می‌کند. این می‌شود که کمبود خواب، درد را بدتر می‌کند.
  • برای خود سرگرمی داشته باشید. راه‌هایی بیابید که حواس خود را از درد دور کنید تا بتوانید بیشتر از زندگی لذت ببرید. هر فعالیتی که شما را مشغول کند و به چیزهایی غیر از درد فکر کند، می‌تواند کمک کننده باشد. ممکن است نتوانید از درد جلوگیری کنید، اما حداقل احساس می کنید که کنترلی بر زندگی خود دارید.
  • تشک مناسب را پیدا کنید. خوابیدن بر روی تشک استاندارد می‌تواند به کاهش درد ستون فقرات کمک کند. به دنبال تشکی باشید که خیلی سفت یا خیلی نرم نباشد. تشک مناسب باید به شما کمک کند خواب شبانه بهتری داشته باشید و درد گردن و یا کمرتان را کاهش دهید.
بیشتر بدانید:  فیزیوتراپی شانه

کلام پایانی

بسیاری از علل فشردگی نخاع قابل پیشگیری نیستند. شما می‌توانید با حفظ سلامت کمر و کاهش درد

با حفظ وزن مناسب و ورزش منظم از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. ورزش منظم، عضلات پشتی را تقویت

می‌کند و به انعطاف‌پذیری بهتر ستون فقرات کمک می‌کند. حفظ وزن سالم بسیار مهم است، زیرا اضافه‌ وزن

می‌تواند به کمر شما فشار وارد کند و احتمال ایجاد فشردگی نخاع را افزایش دهد.

هنگام ایستادن، بلند کردن و نشستن، مکانیک خوب بدن را تمرین کنید. مکانیک بدن به نحوه حرکت بدن

در طول فعالیت‌های روزانه اشاره دارد. استفاده از مکانیک مناسب بدن می‌تواند به شما در جلوگیری از

آسیب‌دیدگی و خستگی عضلات کمک کند. همچنین حفظ وضعیت بدنی خوب نیز بسیار مهم است. سایر

تمرین‌های مرتبط با مکانیک بدن، شامل خوابیدن روی تشک سفت یا نشستن روی صندلی‌ای است

که وضعیت بدن را پشتیبانی می‌کند.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

پست های مرتبط