علت کج شدن لب هنگام خندیدن یا فلج صورت

فلج شدن صورت و کج شدن لبخند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن می توان به سکته مغزی و فلج بل اشاره کرد . برای درمان فلج صورت باید ابتدا علت اصلی آن تشخیص داده شود .

علت کج شدن لب هنگام خندیدن یا فلج صورت

فلج صورت به از دست دادن توانایی حرکت صورت ناشی از آسیب عصبی می گویند . کج شدن لب هنگام خندیدن یا فلج صورت در ظاهر فرد بسیار تأثیر گذار است . در فلج صورت نیمه ی صورت فلج می شود و فرد دیگر اعتماد به نفس لازم برای حضور در اجتماع را ندارد . این افراد هنگام غذا خوردن نیز با مشکل روبرو می شوند به گونه ای که ممکن است نتوانند سمت فلج شده را حین غذا خوردن به خوبی کنترل کنند .برای دریافت اطلاعات بیشتر با کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، بهترین فیزیوتراپی اصفهان همراه باشید .

دلایل کج شدن صورت هنگام خندیدن

ذرمان فلج صورت بنا به علت رخ دادن آن ممکن است کوتاه مدت یا طولانی باشد .  هنگام بروز فلج صورت عضلات صورت شما پایین افتاده و ضعیف می شوند که این اتفاق ممکن است بر روی یک یا هر دو طرف صورت رخ دهد .

از دلایل کج شدن صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• ضربه به سر
  • عفونت یا التهاب عصب صورت
  • سکته مغزی :جدی ترین علت فلج صورت سکته مغزی است . هنگام سکته اعصابی که عضلات چهره را در مغز کنترل می کنند آسیب می بینند . سکته مغزی از هر نوعی که باشد باعث می شود در عرض چند دقیقه سلول های مغز کشته شوند .
  • تومور سر یا گردن
  • فلج بل :اختلالات عصبی و سکته مغزی شایع ترین علت فلج صورت است که موجب التهاب عصب صورت و افتادن عضلات در یک طرف چهره می شود.
  • شکستگی جمجمه یا آسیب به صورت
  • عفونت گوش میانی یا آسیب دیگر گوش
  • سندرم رامسی هانت: بیماری ویروسی که بر روی عصب صورت تأثیر می گذارد .
  • بیماری لایم، یک بیماری باکتریایی است که به وسیله نیش کنه (نوعی حشره) به انسان منتقل می شود
  • بیماری های خود ایمنی مانند ام اس که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد و سندرم گیلن باره که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد

تشخیص علت اصلی

برای تشخیص علت اصلی فلج صورت حتما همه علائم خود را با پزشک در میان بگذارید .آزمایشاتی نظیر الکترومایوگرافی یا همان نوارعضله (که سلامتی عضلات و اعصاب را کنترل می کند)، اسکن تصویری و آزمایش خون به پزشک کمک می کند تا بفهمد صورت شما چرا فلج شده است .

برای تشخیص بهتر ممکن است پزشک از شما بخواهد عضلات صورت خود را با بلند کردن ابرو ، بستن چشم ، لبخند زدن و اخم کردن حرکت دهید .

در کل پزشک برای تشخیص این بیماری معاینات و آزمایش های زیر را انجام می دهد :

• چک کردن کامل سوابق پزشکی که شامل تمام بیماری های اخیر و عفونت های ویروسی می باشد .
  •  تست کامل فیزیکی و عصبی مانند تست حس لامسه صورت و یا میزان قدرت ماهیچه‌های آن
  •  چک کردن تمامی نشانه‌های حال حاضر بیمار
  • آزمایش خون
  • تست تعادل
  •  تست شنوایی
  •  تست قدرت چشایی و بزاق
  • سیتی اسکن و ام آرآی
  • تست الکترومیوگرافی (برای اندازه‌گیری میزان عملکرد عصب‌ها)

علائم فلج بلز

از علائم فلج بلز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• فلج صورت در یک طرف
  • کاهش اشک
  • تغییر طعم و مزه
  • کج شدن لب
  • آبریزش دهان
  • گفتارفلجی (دیزارتری) یا ضعف و مشکل در صحبت کردن
  • درد داخل یا پشت گوش
  • مشکل در خوردن یا نوشیدن
  • حساسیت به صدا در طرف آسیب دیده

علائم سکته مغزی

افراد مبتلا به سکته مغزی توانایی حرکت چشم و پیشانی خود در ناحیه آسیب دیده را دارند در صورتی که افراد مبتلا به فلج بل این توانایی را ندارند . سکته مغزی نیز علائمی مشابه فلج بل دارد اما یک سری علائم اضافه ای دارد که فلج بل ندارد . علائم زیر نشان دهنده سکته مغزی است :

• گیجی و بی حالی
  • تغییر در سطح آگاهی و هوشیاری
  • از دست رفتن هماهنگی
  • تغییر در دید
  • ضعف در دست ها یا پاها در یک طرف بدن

از دیگر مشکلات فلج صورت می توان به مشکل در بلع، تلفظ صحیح صداها و صحبت کردن اشاره کرد.

درمان فلج صورت

یشتر افراد مبتلا به فلج بل پس از گذشت ۶ ماه به طور کامل بهبود می یابند . هنگام فلج صورت علاوه بر دارو از فیزیوتراپی نیز می توان برای تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب دائمی کمک گرفت.

بزرگ ترین خطر فلج صورت آسیب دیدن چشم است . هنگامی که چشم نتواند چشمک بزند قرنیه خشک می شود و ذرات وارد چشم می شوند بنابراین احتمال آسیب دیدن چشم افزایش می یابد.

اشخاص مبتلا به فلج صورت در طول روز باید از اشک مصنوعی استفاده کنند و در شب لوبریکانت چشمی اعمال کنند.

هنگامی که بر اثر سکته مغزی فلج صورت اتفاق بیفتد همان درمانی را باید انجام داد که برای اکثر افراد دچار سکته مغزی انجام می شود .اگر زمان زیادی از سکته مغزی گذشته است، پزشک ممکن است از داروهایی برای کاهش خطر سکته مجدد استفاده کند.

اشخاصی که دچار سکته مغزی می شوند با کمک مراقبت های پزشکی سریع می توانند بهبود یابند . با توجه به نوع و شدت سکته توانبخشی ، پیشگیری و درمان می تواند متفاوت باشد.

ما در مرکز فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان،با تکیه بر تخصص و تجهیزات بروز در حوزه فیزیوتراپی سعی خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن سلامتی را به شما بازگردانیم و با کنترل درمان شما و تجویز ورزش های اصلاحی از رشد بیماری ناشی از تنگی دریچه یا کانال نخاعی جلوگیری کنیم.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …