آیا درمان افسردگی با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

فیزیوتراپی یک درمان مکمل برای همه جنبه های جسمانی و روانی محسوب می شود. از این رو، می توان به کمک یک فیزیوتراپیست ماهر برای درمان افسردگی با فیزیوتراپی اقدام نمود. استفاده از فیزیوتراپی می تواند سلامت روان افراد را تقویت نماید.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان یکی از مهم ترین درمان های تخصصی مکمل محسوب می شود. این درمان عمدتا در کنار درمان های ارتوپدی و برای رفع بیماری های اسکلتی-عضلانی پیشنهاد می شود. اما لازم است بدانید که درمان افسردگی با فیزیوتراپی و بهبود سلامت روان نیز از قابلیت های فیزیوتراپی به حساب می آید. به طوری که بسیاری از بیماران روحی و روانی را می توان از طریق انجام حرکات فیزیوتراپی به درمان کامل نزدیک تر نمود.

تنش های دنیای امروز و افزایش استرس های روحی و روانی باعث شده تا بسیاری از افراد به بیماری های مختلف روحی و روانی دچار شوند. ایجاد افسردگی و کاهش امید به زندگی در موارد زیادی می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. در چنین شرایطی انجام مشاوره و دنبال کردن برخی ورزش های مفرح می تواند وضعیت روحی شخص را بهبود ببخشد. به این ترتیب، درمان افسردگی با فیزیوتراپی از مهم ترین زیر مجموعه های این روش درمانی محسوب می شود.

نقش فیزیوتراپی در بهبود سلامت روان از طریق پیشگیری از آسیب ها و بالا بردن سطح کیفیت زندگی فرد ایفا می شود. شخص می تواند با داشتن یک برنامه ریزی مناسب ورزشی و انجام ورزش های آرامبخش، توانایی حل مساله خود را بالا ببرد. درنتیجه، فرد در برخورد با مشکلات خانوادگی، تنش های ناشی از کار، نگرانی های مالی و یا استرس های مربوط به وضعیت سلامت بهتر عمل خواهد کرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی درمان افسردگی با فیزیوتراپی پرداخته و نقش فیزیوتراپی در بالابردن کیفیت زندگی را شرح دهیم.

تاثیر فیزیوتراپی بر بیماری های روحی و روانی چیست؟آیا درمان افسردگی با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

علی رغم تصور بسیاری از افراد جامعه، فیزیوتراپی تنها برای درمان بیماری ها و اختلالات اسکلتی – عضلانی نیست. در واقع، مطالعات علمی نشان داده است که بسیاری از بیماری های روحی و روانی را نیز می توان با کمک فیزیوتراپی درمان نمود. بنابراین، افراد چه با دردهای عضلانی و چه با افسردگی های مزمن مواجه شوند، می توانند به فیزیوتراپی به عنوان یک درمان موثر نگاه کنند. البته با این شرط که به یک فیزیوتراپیست ماهر و مجرب مراجعه نمایند.

در کنترل سلامت روان و درمان افسردگی با فیزیوتراپی لازم است تمرینات و تکنیک هایی به کار گرفته شوند که در کنار تاثیرات جسمانی، وضعیت روحی فرد را نیز بهبود بخشند. تمرینات فیزیوتراپی باعث می شوند تا با افزایش گردش خون در بدن، جریان اکسیژن به مغز افزایش یافته و ناراحتی های عاطفی او تسکین یابد. همچنین، بهتر شدن سبک زندگی و بالا بردن کیفیت خواب، از اثرات بالقوه ورزش بر کنترل بیماری های روحی و درمان افسردگی با فیزیوتراپی است. طبیعی است که یک خواب کافی و با کیفیت می تواند سطح خستگی بدن را کاهش داده و نشاط روحی فرد را بیشتر کند.

شرط داشتن یک درمان فیزیوتراپی موثر آن است که در جلسات منظم درمانی شرکت نمود. رعایت نظم جلسات و حضور پیوسته در آن ها باعث می شود تا عملکرد شناختی فرد تقویت شده و با پاسخ های فیزیولوژیک بدن، سطح استرس کاهش یابد. این فرایند در نهایت می تواند میزان عزت نفس در فرد را افزایش داده و به بالا بردن کیفیت زندگی فرد کمک ویژه ای نماید.

آیا درمان افسردگی با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

درمان افسردگی با فیزیوتراپی یکی از جنبه های درمانی مهم و کاربردهای اصلی فیزیوتراپی به حساب می آید. اثر فیزیوتراپی بر سلامت روان، زمانی مشخص می شود که یک تیم کامل از مشاوران، متخصصان سلامت روان و فیزیوتراپیست ها برای درمان یک بیمار مبتلا به ناراحتی های روحی و روانی وارد عمل شوند. فرد بیمار در کنار برنامه ریزی های این تیم، به تدریج نگرانی های خود را کنترل کرده و راه غلبه کردن بر آن ها را فرا می گیرد.

بیشتر بدانید:  خشک شدن عضلات گردن ، گرفتگی عضلات گردن

متاسفانه تا امروز نقش ورزش و اثر فیزیوتراپی بر سلامت روان به درستی درک نشده و به همین دلیل نیز در جای خود استفاده نمی شود. اما لازم است بدانید که یک فیزیوتراپیست می تواند با ارائه و آموزش ورزش های اصلاحی به شخص بیمار کیفیت زندگی، خواب و عزت نفس او را بهبود ببخشد. آمار نشان می دهد که داشتن یک برنامه منظم ورزشی می تواند منجر به درمان افسردگی با فیزیوتراپی شده و وضعیت شخص را به تدریج بهتر کند.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی چگونه انجام می گیرد؟

یک فیزیوتراپیست ماهر و مجرب می تواند فرد مبتلا به بیماری روح و روان را برای درمان تشویق نماید. زیرا فیزیوتراپیست اقدامات مفیدی در راستای درمان افسردگی با فیزیوتراپی انجام می دهد که عبارت اند از:

  • مشخص کردن وضعیت تناسب اندام و سطح سلامت فرد بیمار
  • تعیین تمرین هایی که بر اساس آزمایش های خاص برنامه ریزی شده و با شرایط شخص سازگار هستند
  • به عنوان یک مشاور تناسب اندام می تواند یک برنامه تمرین خانگی را برای بیمار تنظیم نماید
  • به عنوان یک مشاور و متخصص تناسب اندام می تواند کلیه حرکات و اندام های فرد را بررسی کرده و با آموزش حرکات اصلاحی، نقص های حرکتی وی را بر طرف نماید؛ این کار به انجام صحیح حرکات ورزشی کمک خواهد کرد.
  • فیزیوتراپیست به دنبال آن است تا سازگارترین برنامه تمرینی با داروهای مصرفی بیمار را طراحی کند. زیرا برخی داروها واکنش افراد به ورزش را تغییر داده و فیزیوتراپیست با درک این مساله می تواند بهترین ورزش ها را انتخاب نماید.

به این ترتیب، فیزیوتراپیست با حضور در تیم درمانی افراد مبتلا به بیماری های روح و روان مخصوصا افسردگی، می تواند فرایند مناسبی را برای درمان افسردگی با فیزیوتراپی در نظر بگیرد.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی چه اثراتی بر زندگی شخص دارد؟

زندگی روزمره یک فرد افسرده و یا مبتلا به هر بیماری روحی و روانی دیگری می تواند به تغییرات زیادی دچار گردد. انجام حرکات اصلاحی و ورزش های مفرح به شخص بیمار کمک می کند تا زندگی خود را مجددا رو به راه سازد. برخی از مهم ترین اثراتی که درمان افسردگی با فیزیوتراپی می تواند بر زندگی شخص بگذارد، عبارت اند از:

  • کاهش قابل توجه استرس، اضطراب و افسردگی
  • بالا بردن کیفیت خواب
  • افزایش اعتماد به نفس و خود باوری
  • بهبود ارتباطات و تعاملات اجتماعی
  • ایجاد احساس موفقیت در فرد
  • بهبود بخشیدن به عملکرد شناختی شخص بیمار
  • بهبود خلق و خوی شخص بیمار
  • کاهش قابل توجه احساس خستگی در فرد
  • افزایش هوشیاری ذهنی
  • کاهش شدید وابستگی به داروهای ضد افسردگی

همه افراد خانواده و اطرافیان بیمار می توانند در انجام ورزش، حرکات و تمرینات اصولی شرکت کنند. این کار باعث می شود تا همه افراد در یک فعالیت سالم شرکت کرده و حتی در درمان بیمار نقش ایفا کنند.

چه تغییراتی در بدن باعث درمان افسردگی با فیزیوتراپی می شود؟

درمان فیزیوتراپی با ایجاد تغییرات فیزیکی در جسم فرد می تواند به بهبود شرایط روحی کمک کند. به طوری که معمولا فرد بعد از انجام حرکات ورزشی احساس نشاط و شادابی روحی خواهد داشت. برای درمان افسردگی معمولا لازم است تعداد جلسات فیزیوتراپی در هفته بین دو تا سه جلسه باشد تا اثربخشی سریع تری ایجاد گردد.

بیشتر بدانید:  غضروف در مفاصل بدن

مهم ترین تغییراتی که درمان فیزیوتراپی در بدن ایجاد می کند و در نهایت منجر به افزایش سطح سلامت روان می گردد، عبارت اند از:

  • افزایش و بهبود گردش خون در همه اندام های بدن
  • افزایش انرژی و تحریک شادی و نشاط در شخص بیمار
  • افزایش سطح سروتونین
  • کمک به رشد مغز و بهبود وضعیت حافظه
  • افزایش ترشح اندروفین

بالا بردن سطح هورمون های مرتبط با شادی در فرد مبتلا به بیماری افسردگی، منجر به کاهش تدریجی ناراحتی ها و استرس های او می شود. از این رو، پیگیری یک برنامه منظم ورزشی زیر نظر یک فیزیوتراپیست مجرب کمک می کند تا درمان افسردگی با فیزیوتراپی با بهترین نتیجه همراه گردد.

آیا درمان افسردگی با فیزیوتراپی برای همه افراد یکسان است؟

امروزه با پیشرفت دنیای مجازی و فراگیر شدن اینترنت، افراد با یک جستجوی کوتاه در دنیای وب برنامه های درمانی مختلفی را پیدا می کنند. همچنین، ممکن است در ارتباط با دوستان، همکاران و یا اعضای خانواده به یک برنامه ورزشی درمانی دست یابند. معمولا پس از دریافت این نوع برنامه ها، شخص شروع به استفاده از برنامه کرده و به دنبال دریافت نتیجه ای مناسب است.

این در حالی است که برنامه یاد شده به تناسب وضعیت فرد اول تنظیم شده است. بنابراین، به طور قطع می توان گفت که این برنامه ممکن است برای وضعیت سلامتی، اندام و تناسب بدن فرد جدید مناسب نباشد. حتی در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که شدت بیماری را افزایش داده و یا عوارض و آسیب هایی را در پی داشته باشد.

هدف از درمان افسردگی با فیزیوتراپی و ورزش منظم، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی بیمار مبتلا به بیماری های روحی و روانی است. به منظور دریافت بهترین نتیجه از درمان افسردگی با فیزیوتراپی لازم است به یک فیزیوتراپیست ماهر مراجعه کنید. این شخص می تواند بر اساس علایق، سلامت جسمانی، وضعیت اندام و شدت بیماری متناسب ترین برنامه را برای شما برنامه ریزی کند. در غیر این صورت، نه تنها نتیجه ای حاصل نمی گردد، بلکه ممکن است عوارض جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد.

چگونه می توان درمان افسردگی با فیزیوتراپی را شروع کرد؟

درمان افسردگی با فیزیوتراپی صرف نظر از سابقه ورزشی بیمار مبتلا به افسردگی یا هر بیماری

روحی و روانی دیگری، می تواند کمک کننده باشد. بیمار مبتلا به افسردگی ممکن است یک

ورزشکار باتجربه باشد و یا فردی باشد که کمترین ورزش را در طول زندگی خود انجام داده

است. در هر حال، مساله مهم آن است که حرکات فیزیوتراپی باید بر اساس نیاز شخص و

وضعیت جسمانی و روانی وی تنظیم شود. بنابراین، فرد مبتلا به بیماری افسردگی باید

ابتدا در یک برنامه غربالگری و تناسب اندام شرکت کند تا وضعیت وی به خوبی بررسی گردد.

طی بررسی هایی که در جلسات غربالگری انجام می گیرد، فیزیوتراپیست متوجه می شود

که بیمار در انجام کدام حرکات دچار ضعف است. این نوع چکاپ ها کمک می کند تا فیزیوتراپیست

بهترین برنامه درمانی را برای شخص در نظر بگیرد.

به این ترتیب، برنامه درمان افسردگی با فیزیوتراپی باید بر اساس سابقه پزشکی شخص و متناسب

بیشتر بدانید:  آیا عفونت تعویض مفصل زانو قابل درمان است؟

با سطح آمادگی جسمانی فرد تنظیم گردد؛ در این صورت می توان اهداف درمانی را به طور کامل حاصل نمود.

اثرات فیزیوتراپی بر درمان افسردگی چیست؟

پیش از این اشاره کردیم که فیزیوتراپی می تواند بر سلامت روح و روان اشخاص و بهبود کیفیت

زندگی آن ها تاثیرات بسزایی داشته باشد. اما حال سوال این است که اثر فیزیوتراپی بر سلامت

روان شخص چیست؟ به طور کلی، فیزیوتراپی با سه ترفند می تواند به درمان افسردگی و دیگر

بیماری های روحی و روانی کمک کند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی ؛ کاهش درد

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است بدانید که درد می تواند شدت افسردگی را افزایش دهد.

مخصوصا در مواقعی که فرد دچار سو مصرف مواد باشد. در چنین مواردی، انجام حرکات و تمرینات ورزشی

تخصصی باعث می شود تا شدت درد کاهش یابد. کم شدن شدت درد، فرد مبتلا به بیماری روانی

را برای ادامه درمان تشویق خواهد کرد.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی ؛ افزایش فعالیت بدن

درمان افسردگی با فیزیوتراپی یک درمان فعال بر مبنای ورزش محسوب می شود. البته نباید این

مساله را با شرکت در یک مسابقه ماراتن شبیه دانست. بلکه باید این گونه استنباط شود که قرار

است سطح فعالیت بدن بیشتر از حالت های پیشین باشد.

بالا رفتن میزان فعالیت های بدنی برای بهبود شرایط روحی و روانی شخص مبتلا به افسردگی

بسیار مفید است. یک بدن قوی با آمادگی جسمانی بالا می تواند در رویارویی با شرایط حاد

عاطفی و یا افسردگی مطابقت و سازگاری بیشتری از خود نشان دهد. بنابراین، فعال شدن بدن

تاثیر مستقیمی بر کاهش اضطراب ها و درمان افسردگی با فیزیوتراپی دارد.

درمان افسردگی با فیزیوتراپی ؛ افزایش امیدواری به زندگی در بیمار

اصلی ترین عامل در بهبود وضعیت یک بیمار مبتلا به افسردگی، ایجاد امید در شخص است.

فردی که برای درمان افسردگی با فیزیوتراپی اقدام می کند می تواند امید بیشتری به زندگی

پیدا کند. زیرا انجام تمرینات اصولی، سطح درد را کاهش داده و انرژی و فعالیت بدن را بیشتر

می کند. تمامی این فرایند منجر به شادی و نشاط بیشتر شخص گردیده و با افزایش انرژی مثبت،

سلامت روان وی را ارتقا می دهد. همین مساله در نهایت امید به زندگی را در فرد تقویت خواهد کرد.

 

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …