چگونه از ابتلا به آرتریت پیشگیری کنیم؟

آرتریت یک اصطلاح کلی برای اشاره به درد مفاصل یا بیماری مفصلی است. برخی از آرتریت‌ها از طریق انتخاب سبک زندگی، ورزش و مدیریت رژیم قابل پیشگیری هستند.

آرتریت

بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال و ۳۰۰۰۰۰ کودک را تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر انواع آن در زنان شایع‌تر است، از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژیا. تحقیقات نشان داده است که ژن‌ها باعث می‌شوند برخی افراد، بیشتر به آرتریت مبتلا شوند. درد ناشی از ورم مفاصل می‌تواند حتی کارهای ساده روزمره مانند راه رفتن را تقریبا غیرممکن کند. همچنین می‌تواند نوع وظایف شغلی را که بیماران مبتلا به آرتریت در محیط کار می‌توانند انجام دهند، محدود کند. با این حال، فرد می‌تواند تغییرات معمولی ایجاد کند که می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند یا آن را کند کند. در این مقاله به بررسی راه‌هایی می پردازیم که تا زمانی که ممکن است، از آرتریت دور بمانید.

آرتریت چیست؟

آرتریت یک بیماری نیست. این گروهی از شرایط دردناک و دژنراتیو همراه با التهاب در مفاصل است که باعث سفتی، درد و کاهش دامنه حرکتی در مفصل می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتریت وجود دارد. استئوآرتریت، شایع‌ترین نوع آرتریت است. با افزایش سن بدتر می‌شود و به دلیل ساییدگی و پارگی غضروف جذب کننده شوک ناشی از آسیب در طول زمان ایجاد می‌شود. آرتریت روماتوئید در واقع یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می‌کند که گویی بافت‌های خارجی هستند. آرتریت منجر به نازک شدن غضروف می‌شود که مفاصل شما را خم کرده و به آرامی حرکت می‌کنند. این نازک شدن باعث ایجاد اصطکاک استخوان روی استخوان، تورم و درد می‌شود. ممکن است برای شما سخت باشد که از حالت نشسته بلند شوید، از پله‌ها بالا بروید، پنجره باز کنید یا دست‌هایتان را بالای شانه‌هایتان بالا ببرید.

چه چیزی باعث آرتریت می شود؟

در حالی که انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، دو دسته اصلی آرتریت، استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) هستند. هر یک از این انواع آرتریت، علل مختلفی دارند که شامل:

ساییدگی و پارگی

استئوآرتریت معمولاً نتیجه ساییدگی و پارگی مفاصل است. استفاده از مفاصل در طول زمان می‌تواند به تجزیه غضروف محافظ در مفاصل شما کمک کند. این باعث ساییدگی استخوان بر روی استخوان می‌شود. این احساس می‌تواند بسیار دردناک باشد و حرکت را محدود کند.

التهاب

آرتریت روماتوئید زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به خود حمله می‌کند. بدن به طور خاص به غشایی که قسمت‌های مفصلی را احاطه کرده است، حمله می‌کند. این می‌تواند منجر به التهاب یا تورم مفاصل، تخریب غضروف و استخوان و در نهایت درد شود. همچنین ممکن است علائم دیگری از التهاب مانند تب و از دست دادن اشتها را نیز تجربه کنید.

عفونت

گاهی‌اوقات، آسیب تروماتیک یا عفونت در مفاصل می‌تواند باعث پیشرفت آرتریت شود. به عنوان مثال، آرتریت واکنشی نوعی آرتریت است که می‌تواند به دنبال برخی عفونت‌ها باشد. این شامل عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، عفونت‎های قارچی و بیماری‌های منتقل شده از طریق غذا می‌شود.

اختلالات متابولیک

هنگامی که بدن پورین‌ها را تجزیه می‌کند-ماده‌ای که در سلول‌ها و غذاها یافت می‌شود، اسید‌اوریک تشکیل می‌دهد. برخی از افراد سطح بالایی از اسید‌اوریک دارند. وقتی بدن نتواند از شر آن خلاص شود، اسید جمع شده و کریستال‌های سوزن‌مانندی در مفاصل ایجاد می‌کند. این باعث ایجاد درد شدید و ناگهانی مفصل یا حمله نقرس می‌شود. نقرس می‌آید و می‌رود، اما اگر درمان نشود می‌تواند مزمن شود.

دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به آرتریت

سایر بیماری‌های پوستی و اندامی نیز می‌توانند باعث آرتریت شوند. این شامل:

  • پسوریازیس که یک بیماری پوستی ناشی از تغییر بیش از حد سلول‌های پوستی است.
  • شوگرن اختلالی است که می‌تواند باعث کاهش بزاق و اشک و بیماری سیستمیک شود.
  • بیماری التهابی روده یا شرایطی که شامل التهاب دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو است.
بیشتر بدانید:  11 راه طبیعی برای داشتن استخوان هایی سالم

کدام عوامل خطر ابتلا به آرتریت را افزایش می دهند؟

گاهی‌اوقات آرتریت می‌تواند بدون علت شناخته شده رخ دهد. اما عواملی نیز وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به انواع آرتریت را افزایش دهند، از جمله:

  • سن. بالا رفتن سن خطر ابتلا به انواع آرتریت مانند نقرس، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت را در افراد افزایش می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی. اگر والدین یا خواهر یا برادر شما دارای نوع آرتریت باشند، احتمال ابتلا به آرتریت بیشتر است.
  • جنسیت. زنان بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند، در حالی که مردان بیشتر به نقرس مبتلا می‌شوند.
  • چاقی. اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به استئوآرتریت را در فرد افزایش دهد، زیرا فشار بیشتری بر مفاصل وارد می‌کند.
  • سابقه آسیب های قبلی. کسانی که در اثر ورزش، تصادف رانندگی یا موارد دیگر به مفصل آسیب رسانده‎‌اند، احتمال بیشتری دارد که بعداً آرتریت را تجربه کنند.

حتی اگر علائم را احساس نمی‌کنید، باید خطرات احتمالی خود را برای آرتریت با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می‌توانند به ارائه راه‌هایی برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن آرتریت کمک کنند.

چگونه می توان از ابتلا به آرتریت پیشگیری کرد؟

همیشه نمی‌توان از آرتریت پیشگیری کرد. برخی از علل، مانند سن، سابقه خانوادگی و جنسیت، خارج از کنترل شما هستند. با این حال، رعایت چند عادت سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مفاصل دردناک با افزایش سن کمک کند. بسیاری از این راهکارها مانند ورزش و خوردن یک رژیم غذایی سالم، به پیشگیری از سایر بیماری‌ها نیز کمک می‌کنند. از یک پزشک بپرسید که چه نوع تمریناتی برای سطح تناسب اندام شما بهترین است.

اگر در گذشته ورزش نکرده‌اید، به آرامی شروع کنید و تنها زمانی که احساس آمادگی کردید، به تدریج شدت آن را افزایش دهید. ممکن است روز اول فقط ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، سپس به ۱۵ دقیقه افزایش دهید تا زمانی که بتوانید ۳۰ دقیقه کامل پیاده‌روی کنید. از یک فیزیوتراپ یا مربی ورزشی بخواهید که نحوه استفاده از این تمرینات را به شما آموزش دهد. برای پیشگیری از آرتریت:

وزن خود را مدیریت کنید

زانوهای شما باید وزن بدن شما را تحمل کنند. اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند آسیب جدی به آنها وارد کند. اگر فقط ۱۰ پوند اضافه‌وزن دارید، نیروی وارد بر زانوی شما با برداشتن هر قدم بین ۳۰ تا ۶۰ پوند افزایش می‌یابد. افرادی که وزن بالایی دارند، تا ۴.۵۵ برابر بیشتر از افراد با وزن متوسط ​​در معرض ابتلا به استئوآرتریت زانو هستند. چاقی همچنین با خطر بالاتر ابتلا به آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک مرتبط است. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا وزن شما را به محدوده سالم‌تری برساند. اگر در کاهش وزن مشکل دارید، درمان‌های شناختی-رفتاری  ممکن است به شما کمک کند.

امگا ۳ مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا ۳، نوعی چربی غیراشباع هستند. آنها فوایدی از جمله کاهش التهاب در بدن دارند. تحقیقات همچنین نشان داده است که امگا ۳ باعث کاهش فعالیت آرتریت روماتوئید در مفاصل می‌شود. ماهی‌هایی از جمله سالمون، قزل‌آلا یا ساردین، سرشار از امگا ۳ هستند. ماهی صید شده در طبیعت معمولاً به ماهی‌های پرورشی بیشتر توصیه می‌شود. اگر گیاهخوار هستید، منابع غیر ماهی امگا ۳ مانند:

  • آجیل مانند گردو و دانه‌ها مانند دانه کتان
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، کانولا و روغن بذر کتان
  • تخم مرغ، آب‌میوه‌های غنی شده و نوشیدنی ‌های حاوی سویا
بیشتر بدانید:  فواید فیزیوتراپی کمر

ورزش کنید

ورزش نه تنها استرس ناشی از اضافه‌وزن را از مفاصل شما دور می‌کند، بلکه باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل نیز می‌شود. این باعث تثبیت آنها می‌شود و می‌تواند از آنها در برابر سایش محافظت کند. انواع ورزش را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد و مهم است که سعی کنید هر چهار نوع آن را انجام دهید. این تمرینات شامل:

تمرینات استقامتی یا هوازی

این نوع ورزش‌هایی که شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری است، قلب شما را تقویت می‌کند و استقامت را افزایش می‌دهد. تناسب اندام کلی شما را بهبود می‎بخشد و می‌تواند به کاهش برخی از چربی های ناشی از اضافه‌وزن که ممکن است به مفاصل شما فشار بیشتری وارد کنند، کمک کند. سعی کنید ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.

تمرینات قدرتی

وزنه‌برداری، استفاده از نوارهای مقاومتی الاستیک یا کار بر خلاف وزن بدن خود، ماهیچه‌هایی را که از مفاصل حمایت می‌کنند، تقویت می‌کند. حداقل دو جلسه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در هفته تمرینات قدرتی داشته باشید. سعی کنید ۸ تا ۱۰ تکرار از هر تمرین را با وزنه یا ۱۰ تا ۱۵ تکرار بدون وزنه یا وزنه‌های سبک‌تر انجام دهید.

تمرینات انعطاف پذیری

حرکات کششی، یوگا و پیلاتس، نمونه‌هایی از تمرین‌هایی هستند که مفاصل شما را در تمام دامنه حرکتی خود حرکت می‌دهند، از سفتی جلوگیری می‌کنند و خطر آسیب را کاهش می‌دهند. حداقل ۴ تا ۵ روز در هفته حرکات کششی انجام دهید و هر کشش را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید. می‌توانید در پایان تمرینات خود یا صبح که از خواب بیدار می‌شوید، حرکات کششی انجام دهید.

تمرینات تعادلی

تای‌چی، حفظ تعادل روی یک پا، یا راه رفتن از پاشنه تا پنجه تمریناتی هستند که تعادل و وضعیت بدن شما را بهبود می‌بخشند. اگر مفاصل پای شما کمی لرزان است، این نوع تمرینات می‌تواند به جلوگیری از افتادن نیز کمک کند. چند بار در هفته ورزش تعادلی را به برنامه خود وارد کنید.

از مفاصل خود محافظت کنید

بلند کردن وسایل سنگین، چمباتمه زدن و بالا رفتن از پله می‌تواند منجر به مشکلات مفصلی شوند. بلند کردن می‌تواند به خصوص برای مفاصل دردناک باشد. مطالعات نشان داده است که کارگرانی که به طور مداوم مجبور به بلند کردن اجسام سنگین و چمباتمه زدن، زانو زدن یا بالا رفتن از پله‌ها هستند، بیش از پنج برابر بیشتر از کارگرانی که چیزهای سنگین بلند نمی‌کنند، در معرض ابتلا به استئوآرتریت زانو هستند. استفاده از تکنیک‌های مناسب هنگام نشستن و بلند کردن بدن می‌تواند به محافظت از مفاصل شما در برابر فشارهای روزمره کمک کند. به عنوان مثال، هنگام برداشتن اجسام با زانوها و باسن خود بلند شوید – نه پشت خود. وسایل را نزدیک بدن خود حمل کنید تا فشار زیادی به مچ دستتان وارد نکنید.

هر گونه عفونتی را درمان کنید

برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند مفاصل شما را آلوده کرده و باعث آرتریت شوند. آرتریت عفونی که آرتریت سپتیک نیز نامیده می‌شود، شکل دردناکی از بیماری مفصلی است که توسط باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) ایجاد می‌شود. معمولاً این باکتری‌ها وارد جریان خون می‌شوند و به مفصل یا مایع اطراف مفصل می‌روند. این نوع آرتریت با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. مطالعه‌ای نشان داد که عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز ممکن است باعث آرتریت‌روماتوئید شوند. این احتمال وجود دارد که عفونت یک پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی ایجاد کند که باعث ایجاد این بیماری خودایمنی شود.

مراقب قند خون خود باشید

رابطه بین آرتریت و دیابت دو‌طرفه است. به طوری که افراد مبتلا به آرتریت، ۶۱ درصد بیشت

بیشتر بدانید:  انگشت چمنی و تأثیر فیزیوتراپی بر درمان آن

ر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افراد مبتلا

به دیابت نوع ۲ بیشتر در معرض ابتلا به استئوآرتریت هستند، حتی اگر اضافه‌وزن نداشته

باشند. به این دلیل که قند خون بالا ممکن است منجر به یک وضعیت ثابت التهاب با درجه

پایین در بدن شود. همچنین به ایجاد گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) کمک می‌کند – موادی

که به تولید پروتئین‌های التهابی به نام سیتوکین‌ها در مفاصل کمک می‌کنند. چک کردن

منظم قند خون و درمان دیابت برای جلوگیری از عوارضی مانند آسیب عصبی و چشمی

مهم است. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه درمان دیابت ممکن است با کند کردن

پیشرفت استئوآرتریت از مفاصل شما محافظت کند.

ارگونومی بدن خود را حفظ کنید

تنظیم ارگونومی بدن می‌تواند از فشار و درد مفاصلی که از قبل دردناک هستند، جلوگیری کند. اگر مجبور

هستید برای مدت طولانی در محل کار بنشینید، مطمئن شوید که کمر، پاها و بازوهای شما در وضعیت بدنی

خوبی قراردارند.در محل کار، مانیتور رایانه خود را به اندازه طول بازو از خود و حدود ۱۵ درجه زیر خط دید خود

قرار دهید تا از وارد کردن فشار به گردن خود جلوگیری کنید. از صفحه کلید و ماوس ارگونومیک استفاده کنید

تا بازوها و دستان خود را در حالت خنثی نگه دارید. یک صندلی اداری با پشتیبان خوب کمر و پشت سر

انتخاب کنید. با پشت صاف بنشینید و پاهای خود را روی زمین یا روی زیرپایی قرار دهید. استراحتگاه‌های

بازوی خود را طوری تنظیم کنید که بازوهای شما زاویه ۹۰ درجه داشته باشند و مچ دست شما صاف باشد.

سیگار کشیدن را ترک کنید

ترک این عادت ممکن است سخت باشد. با این حال، ترک سیگار نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی

را کاهش می‌دهد، بلکه به محافظت در برابر آرتریت نیز کمک می‌کند. طی مطالعه‌ای، محققان دریافتند که

مردان سیگاری حدود دو برابر بیشتر از مردان غیرسیگاری احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را دارند. زنان سیگاری

حدود ۱.۳ برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید داشتند. محققان بر این باورند که افزایش

خطر ممکن است به این دلیل باشد که آرتریت روماتوئید بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است و سیگار باعث افزایش التهاب در سراسر بدن می‌شود.

سیگار کشیدن نیز می‌تواند بر نتیجه درمان شما تأثیر بگذارد.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

درمان آرتریت در فیزیوتراپی ایرانیان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

درمان آرتریت در فیزیوتراپی ایرانیان بهترین و تخصصی ترین فیزیوتراپی در اصفهان

پست های مرتبط