چگونه درمان های آیورودا به آرتریت روماتوئید کمک می کند؟

آیورودا، یک روش درمانی سنتی – هندی است که شامل یک رویکرد طبیعی و کلی نگر برای درمان شرایط پزشکی است. این درمان، یک تمرین جامع است که بر رژیم غذایی، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی تمرکز دارد. ممکن است به تسکین التهاب و درد مربوط به تشدید علائم…
درمان های آیورودا به آرتریت روماتوئید

درمان های آیورودا به آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، یک بیماری مزمن است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد. عوارض جانبی ناشی از داروهای این بیماری رایج است، بنابراین بسیاری از مردم به درمان های جایگزین مانند آیورودا علاقه‌مند هستند. آیورودا، یک سیستم پزشکی باستانی از هند است که بر رویکردی جامع به سلامت تمرکز دارد. داروهای آیورودا جایگزینی برای مداخلات پزشکی نیستند، اما ممکن است در صورت استفاده صحیح به بهبود علائم آرتریت روماتوئید کمک کنند. این مقاله شما را با نحوه استفاده از درمان آیورودا برای کمک به کاهش علائم آرتریت روماتوئید بیشتر آشنا می کند.

آیورودا و انرژی زندگی

دانشجویان CAM درمانی معتقدند که همه چیز در جهان – مرده یا زنده – با هم در ارتباط هستند. اگر ذهن، جسم و روح شما با کیهان هماهنگ باشد، از سلامتی برخوردار هستید. اما وقتی که چیزی این تعادل را به هم می زند، بیمار می شوید. از جمله مواردی که می تواند این تعادل را به هم بزند، نقص های ژنتیکی یا مادرزادی، آسیب ها، تغییرات آب و هوایی و فصلی، سن و احساسات شماست. کسانی که آیورودا را دنبال می کنند، معتقدند که هر فرد از پنج عنصر اساسی موجود در جهان تشکیل شده است: فضا، هوا، آتش، آب و زمین.

این ها در بدن انسان ترکیب می شوند و سه نیرو یا انرژی حیاتی به نام دوشا تشکیل می دهند. آنها همچنین نحوه عملکرد بدن شما را کنترل می کنند. آنها واتا دوشا (فضا و هوا) هستند. پیتا دوشا (آتش و آب)؛ و کافا دوشا (آب و خاک). هر کس ترکیب منحصر به فردی از سه دوشا را به ارث می برد. اما یکی از آنها معمولا قوی تر از بقیه است. هر کدام عملکرد بدن متفاوتی را کنترل می کنند. اعتقاد بر این است که شانس شما برای بیمار شدن و مشکلات سلامتی که برای شما ایجاد می شود، با تعادل دوشاهای شما مرتبط است.

واتا دوشا

کسانی که آیورودا را تمرین می کنند، معتقدند که این قوی ترین دوشا از هر سه دوشا است. این عملکردهای بسیار اساسی بدن مانند نحوه تقسیم سلول ها را کنترل می کند. همچنین ذهن، تنفس، جریان خون، عملکرد قلب و توانایی دفع مواد زائد از طریق روده شما را کنترل می کند. عواملی که می توانند آن را مختل کنند، عبارتند از خوردن بلافاصله بعد از یک وعده غذایی، ترس، اندوه و تا دیر وقت بیدار ماندن. اگر واتا دوشا، نیروی اصلی زندگی شما باشد، تصور می شود که احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند اضطراب، آسم، بیماری قلبی، مشکلات پوستی و آرتریت روماتوئید بیشتر است.

پیتا دوشا

این انرژی هضم، متابولیسم و هورمون های خاصی که با اشتهای شما مرتبط هستند را کنترل می کند. چیزهایی که می تواند آن را مختل کند، خوردن غذاهای ترش یا تند و گذراندن زمان زیاد در آفتاب است. اگر این نیروی اصلی زندگی شما باشد، تصور می‌شود که احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری کرون، بیماری قلبی، فشار خون بالا و عفونت‌ها بیشتر است.

کافا دوشا

این نیروی حیاتی رشد ماهیچه ها، قدرت و ثبات بدن، وزن و سیستم ایمنی شما را کنترل می کند. شما می توانید با خوابیدن در طول روز، خوردن غذاهای شیرین بیش از حد و خوردن یا نوشیدن چیزهایی که حاوی نمک یا آب بیش از حد هستند، آن را مختل کنید. اگر این انرژی اصلی زندگی شما باشد، پزشکان معتقدند ممکن است به آسم و سایر اختلالات تنفسی، سرطان، دیابت، حالت تهوع بعد از غذا خوردن و چاقی مبتلا شوید.

بیشتر بدانید:  علت و درمان درد ساق پا

درمان های آیورودا چگونه کار می کنند؟

آیورودا بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در هند باستان آغاز شد. در مورد این سیستم پزشکی این باور وجود دارد که بیماری ناشی از عدم تعادل در محیط، روح، بدن و ذهن فرد است. از این رو، تغییرات سبک زندگی و درمان های طبیعی به بازیابی این تعادل کمک می کند. بر اساس باورهای آیورودا، هر فرد دارای پنج عنصر آب، هوا، آتش، فضا و زمین در خود است. این عناصر سه دوشا یا نیروی حیات به نام‌های پیتا، واتا و کافا ایجاد می‌کنند که بر شانس بیمار شدن فرد تأثیر می‌گذارند. در آیورودا، آرتریت روماتوئید به عنوان آماواتا، یک بیماری مفصلی که در اثر عدم تعادل واتا ایجاد می شود، نامیده می شود. داروهای آیورودا برای بازگرداندن تعادل بین بدن، روح و ذهن کار می کنند. انواع مختلفی از درمان ها و تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می توانید انجام دهید، مانند:

• رژیم غذایی
  • ورزش
  • مدیتیشن
  • ماساژ درمانی
  • یوگا
  • داروی گیاهی
  • درمان های خانگی
  • فیزیوتراپی

ممکن است لازم باشد با یک متخصص آیورودا مشورت کنید تا بهترین درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی را برای آرتریت روماتوئید تعیین کنید. همچنین باید با پزشک مراقبت های اولیه یا سایر اعضای تیم پزشکی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که هر گونه درمان فیزیوتراپی با برنامه درمانی تجویز شده شما برای آرتریت روماتوئید مغایرت ندارد.

رژیم غذایی

پزشکان آیورودا معتقدند عادات غذایی زیر ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم آرتریت روماتوئید شوند:

• نوشیدن الکل
  • خوردن غذاهای تند
  • مصرف نمک اضافی
  • مصرف بیش از حد غذاهای ترش یا شیرین
  • خوردن غذاهای نپخته
  • خوردن غذاهایی که باعث رفلاکس اسید معده می شوند.

یک پزشک آیورودا، اجتناب از این غذاها را توصیه می کند. برخی از تمرین‌کنندگان آیورودا نیز سوپ‌هایی را توصیه می‌کنند که حاوی جو و برنج هستند، زیرا تصور می‌شود که این سوپ‌ها حس سبکی را به بدن اضافه می‌کنند. گاهی اوقات، یک پزشک ممکن است مصرف روغن کرچک را ناشتا توصیه کند. روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی، به تصفیه روده کمک می کند. طی چند روز، دوباره غذاهای موردنظر به فرد می شود تا در نهایت به یک رژیم غذایی روتین سالم برسد.

ورزش

تمرینات توصیه شده آیورودا معمولاً شامل انجام حرکات ملایم است، مانند:

• یوگا
  • تایچی
  • شنا کردن
  • پیاده روی

اگر با آرتریت روماتوئید زندگی می کنید، مهم است که قبل از شروع یک برنامه روتین جدید، با پزشک خود در مورد بی خطر بودن آن ورزش صحبت کنید. آنها می توانند بر اساس علائم خود تعیین کنند که چند وقت یکبار باید ورزش کنید و با شما در مورد اصلاح ورزش، مانند حرکات یوگا صحبت کنند. پزشکان آیورودا معتقدند که عادات سبک زندگی مثبت می تواند از درمان آرتریت روماتوئید حمایت کند. آنها معتقدند که سبک زندگی بی تحرک منجر به تشکیل آما می شود که باعث التهاب و بیماری می شود. پزشکان آیورودا ممکن است نکات زیر را برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید توصیه کنند:

• استفاده از آب گرم، نه سرد، برای استحمام و نوشیدن
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض باد سرد
  • اجتناب از چرت های آخر شب یا بعد از ظهر
  • تمرین یوگا برای از بین بردن استرس روانی
  • استفاده از ماساژ درمانی با روغن های گیاهی برای کاهش درد و سفتی
بیشتر بدانید:  درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی اسکولیوز

در حالی که تمرین‌کنندگان آیورودا معتقدند فعالیت بدنی می‌تواند به تسکین برخی شرایط کمک کند، آنها توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از پیاده‌روی بیش از حد خودداری کنند.

مدیتیشن

همانطور که گفته شد، مدیتیشن یک هنر است و نیاز به جلسات متعدد تمرین دارد. وقتی شروع می‌کنید، ممکن است که کمی احساس بی قراری کنید، یا متوجه شوید که فهرست کارها را در ذهنتان سازماندهی می‌کنید یا شاید چشم‌هایتان را باز کنید و به این فکر کنید که زمان به کجا رسیده است. این ها چیزی فراتر از عادات هستند، اما در واقع می توانند نشان دهنده نوع منحصر به فرد دوشا و آیورودا شما باشند. نحوه تفکر و احساس هر دوشا متفاوت است و این زمانی که شما در حالت مراقبه هستید، منعکس می شود.

تصور می‌شود که مدیتیشن، ذهن آگاهی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که دو بار در هفته و در طول هشت هفته آموزش‌های یوگا و مدیتیشن دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که مدیتیشن نمی‌کردند، کاهش قابل‌توجهی در نشانگرهای التهابی، کاهش شدت علائم آرتریت روماتوئید و بهبود در سلامت روانی خود نشان دادند.

داروهای گیاهی

تمرین آیورودا اغلب شامل استفاده از گیاهان و مکمل ها به عنوان درمان است. برخی از گیاهانی که پزشکان آیورودا اغلب برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می کنند، عبارتند از:

• کندر هندی
  • سیر
  • زنجبیل
  • ریسینوس کومونیس (روغن کرچک)
  • گیلاس زمستانی

برخی از فرمول‌های طب آیورودا نیز حاوی «بهاسما» هستند که فرم‌های ویژه‌ای از فلزات مانند نقره، مس و آهن هستند. یک پزشک آیورودا همچنین ممکن است روغن های خاصی را که حاوی گیاهان دارویی هستند، تهیه کند. افراد می توانند این روغن ها را در مناطقی که علائم بیماری را تجربه می کنند، ماساژ دهند. سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل‌های آیورودا را مانند داروهای تجویزی در نظر نمی گیرد. در نتیجه، اطلاعات کمتری در مورد نحوه عملکرد مکمل ها، نحوه تداخل آنها با سایر داروهای تجویزی و ایمن بودن آنها در دسترس است.

به همین دلیل، ضروری است که افراد مکمل های آیورودا را فقط از یک پزشک معتبر خریداری کنند و در صورت استفاده از درمان های آیورودا به پزشک خود اطلاع دهند. آنها همچنین باید از پزشک آیورودا خود بپرسند که دقیقاً چه چیزی در هر مراحل آماده سازی ترکیب موردنظر وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که حاوی ترکیباتی نیست که فرد به آن حساسیت دارد یا ممکن است با سایر درمان های پزشکی تداخل داشته باشد.

خواب بهتر

خواب

اگر علائمی مانند درد و سفتی شما را در شب بیدار نگه دارد، سبک زندگی آیورودا ممکن است به خواب بهتر کمک کند. تغییرات توصیه شده برای بهبود خواب عبارتند از:

• زود به رختخواب رفتن و زود بیدار شدن.
  • در صورت امکان از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
  • دوش آب گرم قبل از خواب بگیرید.
  • قبل از خواب آشواگاندا یا شیر گرم را امتحان کنید.
  • خوردن یک شام سبک ۲ یا ۳ ساعت قبل از خواب و به دنبال آن پیاده روی سبک.
  • تمرین یوگا و مدیتیشن شبانه.
  • ماساژ کف پا با روغن کنجد گرم و پاک کردن آن بعد از ۱۵ دقیقه یا پوشیدن جوراب قبل از خواب.
بیشتر بدانید:  درد پنجه پا متاتارسالژی

سایر درمان های مکمل در آیورودا

درمان های آیورودا می تواند متفاوت باشد. چند تغییر در شیوه زندگی که نشان داده شده است به درد مفاصل کمک می کند، عبارتند از:

• سونا. گرما می تواند به کاهش سفتی مفاصل و کاهش التهاب کمک کند که ممکن است برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد.
  • طب سوزنی. برخی تحقیقات نشان می دهد که این روش درمانی می تواند به کاهش التهاب و تنظیم پاسخ خود ایمنی کمک کند که در نهایت ممکن است به کاهش درد ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند.
  • رایحه درمانی. از روغن های ضروری می توان برای کاهش استرس استفاده کرد. برخی از پزشکان همچنین از آنها به عنوان روغن ماساژ برای مزایای خاصی مانند کاهش التهاب و درد استفاده می کنند.

پژوهش ها چه می گوید؟

تحقیقات گسترده و مدرن کمی در مورد درمان های آیورودا به طور خاص برای آرتریت روماتوئید وجود دارد. محققان مشکلاتی را در طراحی آزمایش‌های بالینی برای آزمایش مداخلات آیورودا در مقایسه با داروهای مدرن یا دارونماها گزارش می‌کنند. بسیاری از مطالعات کوچک هستند و برای محققان دشوار است که بدانند آیا نتایج برای جمعیت های بزرگتر اعمال می شود یا خیر. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ منتشر شده در مجله بین المللی آیورودا Research Trusted Source، درمان های آیورودا را در ۲۹۰ فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید طی ۷ سال مورد مطالعه قرار داد.

در نتیجه گیری این مطالعه، نویسنده دریافت که حتی شرکت کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید، بهبودهایی از جمله کاهش تورم و درد را گزارش کردند. با این حال، این مطالعه از گروه کنترل استفاده نکرد، بنابراین تأیید نتیجه‌گیری دشوار است. سایر مطالعات موردی کوچکتر از استفاده از آیورودا در درمان افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پشتیبانی می کنند. مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۵ در مورد درمان آیورودا در یک زن ۴۵ ساله از استفاده از آیورودا برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید حمایت کرد.

این درمان شامل ماساژ، مکمل‌ها، استفاده از روغن کرچک، پرهیز از غذاهای تند و خوردن غذاهای سبک بود. برخی از جنبه های درمان آیورودا در تحقیقات معاصر پشتیبانی بیشتری دارند. به عنوان مثال، بسیاری از پزشکان آیورودا یوگا را برای کمک به تسکین علائم آرتریت روماتوئید توصیه می کنند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ بر روی ۷۵ بزرگسال مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که یوگا، تناسب اندام، انعطاف‌پذیری، خلق و خوی و به طور کلی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی را بهبود می‌بخشد.

کلام پایانی

همان طور که تمام گزینه های درمانی خود را برای آرتریت روماتوئید ارزیابی می کنید، ممکن است بخواهید درمان آیورودا را در نظر بگیرید.

درمانهای فیزیوتراپی، آب درمانی،باشگاه بدنسازی زیر نظر متخصص متخصص فیزیوتراپی مفید هستند.

بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید دریافتند که ترکیبی از طب سنتی و درمان های آیورودا به مدیریت بیماری آنها کمک می کند و کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود می بخشد.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

باشگاه بدنسازی ایرانیان