درمان شکستگی کشکک زانو

کشکک زانو، استخوانی است که مفصل زانو شما را می‌پوشاند. شکستگی کشکک زانو معمولاً در اثر یک آسیب تروماتیک، مانند زمین خوردن یا ضربه به کاسه زانو ایجاد می‌شود. شکستگی کشکک می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. برخی از شکستگی‌ها برای ترمیم نیاز به جراحی دارند. بهبودی می‌تواند طولانی باشد و…

شکستگی کشکک (کاسه زانو) را می توان درمان کرد؟

شکستگی کشکک – یک شکستگی در کشکک یا کاسه زانو، استخوان کوچکی است که در جلوی زانوی شما قرار دارد. در مورد کشکک، رباط‌ها آن را به هر دو ماهیچه ران (چهار سر ران) و ساق پا (درشت‌نی) متصل می‌کنند. از آنجایی که کشکک به عنوان یک محافظ برای مفصل زانو شما عمل می‌کند، در صورت افتادن مستقیم روی زانوی خود یا برخورد با آن به داشبورد در هنگام برخورد وسیله نقلیه، در معرض شکستگی است. شکستگی کشکک، یک آسیب جدی است که می‌تواند صاف کردن زانو یا راه رفتن را دشوار یا حتی غیرممکن کند.

برخی از شکستگی‌های ساده کشکک را می‌توان با استفاده از گچ یا آتل تا زمان بهبودی استخوان درمان کرد؛ اما در بیشتر شکستگی‌های کشکک، تکه‌های استخوان هنگام آسیب از جای خود خارج می‌شوند. برخی از شکستگی‌های کشکک، ساده هستند، اما این استخوان کوچک نیز می‌تواند به قطعات زیادی تبدیل شود. برای این شکستگی‌های پیچیده‌تر، جراحی برای بازیابی و تثبیت کاسه زانو و امکان بازگشت عملکرد موردنیاز است.

انواع مختلف شکستگی کشکک

نوع شکستگی کشکک به مکانیسم و ​​شدت آسیب بستگی دارد. می‌تواند تحت تأثیر وزن و سلامت عمومی شما باشد. انواع مختلف شکستگی کشکک عبارت‌اند از:

  • شکستگی پایدار: در یک شکستگی پایدار که به آن شکستگی «بدون جابجایی» نیز گفته می‌شود، قطعات شکسته شده استخوان شما اساساً در جای مناسب باقی می‌مانند. ممکن است همچنان به یکدیگر متصل باشند، یا ممکن است یک یا دو میلی‌متر از هم فاصله داشته باشند. این نوع شکستگی معمولاً بدون جراحی به خوبی بهبود می‌یابد. اگر پزشک شما تشخیص دهد که نیازی به جراحی ندارید، زانوی شما را در حالت کشش با یک وسیله مانند یک زانوبند یا گچ، بی‌حرکت می‌کند. به شما اجازه می‌دهند به اندازه‌ای که راحت هستید، وزن را تحمل کنید.

  • شکستگی جابجا شده: در شکستگی جابجا شده، قطعات استخوان شکسته شما از موقعیت صحیح خود جابجا شده و آن‌طور که باید در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. این قطعات اغلب باید با جراحی ثابت شوند تا بهبود یابند و به زانوی شما اجازه دهند تا به درستی عمل کند.

  • شکستگی عرضی: شکستگی عرضی به شکستگی گفته می‌شود که در آن کشکک شما به دو قسمت تقسیم می‌شود. این نوع شکستگی اغلب با جراحی رفع می‌شوند. برای رفع این آسیب‌ها می‌توان از تکنیک‌های جراحی مختلفی استفاده کرد. جراح شما تصمیم خواهد گرفت که کدام یک برای شما بهترین است.

  • شکستگی خرد شده: در شکستگی خرد شده، استخوان شما به سه یا چند تکه، خرد شده است. شکستگی خرد شده می‌تواند پایدار یا ناپایدار باشد. هنگامی که یک شکستگی خرد شده ناپایدار است، برخی از قطعات استخوان شما ممکن است برای اتصال مجدد خیلی کوچک باشند و ممکن است نیاز به برداشتن در جراحی داشته باشند.

  • شکستگی باز: در شکستگی باز، پوست روی استخوان شما شکسته شده است. یا خود تکه‌های استخوان شما از داخل پوست شما نفوذ کرده است یا چیزی از بیرون به زانوی شما نفوذ کرده است. شکستگی باز نیاز به درمان سریع با آنتی‌بیوتیک و جراحی دارد. شکستگی‌های باز، تمایل بیشتری به عفونت دارند، بنابراین مهم است که به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. جراح شما تصمیم می‌گیرد که کدام روش جراحی به بهترین شکل شکستگی شما را برطرف کند.

علائم شکستگی کشکک زانو

شایع‌ترین علائم شکستگی کشکک، درد و تورم در جلوی زانو است که باعث ایجاد مشکل در راه رفتن می‌شود. برخی از علائم شایع‌تر این آسیب عبارت‌اند از:

  • درد: شکستگی کشکک به طور کلی بسیار ناراحت‌کننده است. صاف نگه داشتن زانو می‌تواند به طور قابل‌توجهی به ناراحتی کمک کند، در حالی که خم شدن مفصل معمولاً بسیار دردناک است.
  • تورم: تورم و کبودی در اطراف جلوی زانو، نوعی شکستگی کشکک است. با گذشت روزها، غیرمعمول نیست که ورم به پائین ساق پا، ساق پا و حتی پا کشیده شود.
  • ناتوانی در بلند کردن ساق پا: رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص این آسیب، تست بلند کردن پا مستقیم نامیده می‌شود. این یافته آزمایشی ممکن است با آسیب‌های دیگر وجود داشته باشد، اما می‌تواند به تعیین زمان لازم برای درمان کمک کند.
  • نقص قابل‌لمس در کاسه زانو: بسته به نوع شکستگی، گاهی اوقات آسیب به کاسه زانو از طریق پوست احساس می‌شود. احساس شکستگی کشکک به زودی پس از آسیب، قبل از اینکه تورم قابل‌توجه‌تر شود، راحت‌تر است.
بیشتر بدانید:  گودی کمر روش درمان و علت آن

علل شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو اغلب از سقوط مستقیم روی کاسه زانو اتفاق می‌افتد. زمانی که شکستگی به دلیل این نوع ضربه مستقیم رخ می‌دهد، اغلب به پوست پوشاننده آسیب وارد می‌شود و به دلیل محدود بودن بافت نرم، گاهی اوقات ممکن است به این آسیب تبدیل شود. شکستگی کشکک همچنین می‌تواند زمانی رخ دهد که عضله چهار سر ران در حال انقباض است، اما مفصل زانو صاف می‌شود (یک انقباض خارج از مرکز). هنگامی که عضله به این شکل به شدت می‌کشد، کشکک می‌تواند شکسته شود. شرایط خاصی وجود دارد که کاسه زانو ممکن است حتی با آسیب‌های جزئی شکسته شود. گاهی اوقات این آسیب‌ها، شکستگی‌های پاتولوژیک هستند – شکستگی‌های استخوانی که در نتیجه ضعف استخوان رخ می‌دهند. شکستگی‌های پاتولوژیک می‌تواند ناشی از پوکی استخوان (استخوان نازک)، عفونت استخوان یا تومور باشد.

تشخیص شکستگی کشکک زانو

پزشک در مورد علائم شما و آنچه در زمان آسیب اتفاق افتاده است، می‌پرسد. لبه‌های شکستگی اغلب می‌تواند از طریق پوست احساس شود، به خصوص اگر شکستگی جابجا شده باشد. در طول معاینه، پزشک شما همارتروز را بررسی می‌کند. در این حالت خون از انتهای استخوان شکسته در داخل فضای مفصل جمع می‌شود و باعث تورم دردناک می‌شود. اگر مقدار زیادی خون در زانوی خود دارید، پزشک ممکن است آن را تخلیه کند تا به تسکین درد شما کمک کند. پزشک شما همچنین برای کمک به تشخیص شکستگی، عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز می‌کند. اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان ارائه می‌دهد.

پزشک برای بررسی شکستگی و مشاهده تراز استخوان‌ها، عکس‌برداری با اشعه ایکس از زوایای مختلف را تجویز می‌کند. اگرچه نادر است، اما ممکن است فردی با استخوان‌های اضافی در کشکک که با هم رشد نکرده‌اند، به دنیا بیاید. این حالت کشکک دو طرفه نامیده می‌شود و می‌توان آن را با شکستگی اشتباه گرفت. اشعه ایکس به شناسایی کشکک دو قسمتی کمک می‌کند. از آنجایی که بسیاری از افراد این عارضه را در هر دو زانو دارند، پزشک ممکن است از زانوی دیگر شما نیز عکس‌برداری کند.

درمان شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک باید در اورژانس دیده شود. اشعه ایکس، نوع شکستگی و میزان جابجایی (جدایی) شکستگی را تعیین می‌کند. یکی از عوامل حیاتی در تعیین درمان، معاینه کامل است. به طور خاص، پزشک بررسی می‌کنند که آیا بیمار می‌تواند پاهای خود را به صورت مستقیم بلند کند یا خیر. تست بلند کردن پای مستقیم با دراز کشیدن بیمار روی تخت انجام می‌شود. در حالی که پا صاف است، بیمار باید پای خود را از روی تخت بلند کرده و در هوا نگه دارد. این کار عملکرد عضله چهار سر ران و اتصال آن به استخوان ساق پا (درشت‌نی) را آزمایش می‌کند. اختلال در تاندون چهار سر ران، کشکک یا تاندون کشکک می‌تواند منجر به ناتوانی در بالا بردن مستقیم پا شود. ا

بیشتر بدانید:  علت و درمان شانه درد

گر بتوان یک بلند کردن پا را مستقیم انجام داد، ممکن است در صورت شکستگی کشکک، درمان غیر جراحی امکان‌پذیر باشد. یکی از علائم رایج شکستگی کشکک، تورم زانو است. تورم، ناشی از خونریزی از انتهای استخوان شکسته به مفصل زانو است. بیمارانی که مقدار زیادی خون در زانو دارند، ممکن است از تخلیه خون برای تسکین درد سود ببرند. بی‌حرکت کردن زانو با زانوبند نیز ‌به حداقل رساندن ناراحتی کمک می‌کند.

درمان جراحی برای شکستگی کشکک زانو

اگر قطعات استخوان در جای خود قرار نگرفته باشند (جابجا شده باشند)، به احتمال زیاد به جراحی نیاز خواهید داشت. شکستگی استخوان کشکک که به هم نزدیک نیستند، اغلب در بهبودی مشکل دارند یا ممکن است التیام نیابند. عضلات ران که به بالای کشکک متصل می‌شوند، بسیار قوی هستند و می‌توانند قطعات شکسته شده را در طول بهبودی از جای خود بیرون بکشند.

زمان جراحی

اگر پوست اطراف شکستگی شما شکسته نشده باشد، ممکن است پزشک توصیه کند قبل از انجام عمل جراحی صبر کنید تا ساییدگی‌ها بهبود یابد. با این حال، شکستگی‌های باز، خطر عفونت را افزایش می‌دهند و در اسرع وقت، معمولاً ظرف چند ساعت، برای جراحی برنامه‌ریزی می‌شوند. در حین جراحی، بریدگی‌های ناشی از آسیب و سطوح استخوان به طور کامل تمیز می‌شوند. استخوان معمولاً در طی همان جراحی ترمیم می‌شود.

روش‌های جراحی

نوع عمل انجام شده اغلب به نوع شکستگی شما بستگی دارد. قبل از جراحی، پزشک در مورد روش شما و همچنین هرگونه عوارض احتمالی با شما صحبت خواهد کرد.

  • شکستگی عرضی. این شکستگی‌های دو قسمتی اغلب با استفاده از پیچ‌ها یا پین‌ها و سیم‌ها و نوار تنشی پیکربندی به شکل هشت، در جای خود ثابت می‌شوند. این نوار هشتی، دو قطعه را به هم فشار می‌دهد. این روش، برای درمان شکستگی‌هایی که در نزدیکی مرکز کشکک قرار دارند، بهترین است. قطعات شکستگی در انتهای کاسه زانو برای این روش بسیار کوچک هستند. شکستگی‌هایی که در چندین قطعه هستند می‌توانند توسط نوار کششی بیش از حد فشرده شوند. روش دیگر برای شکستگی عرضی، محکم کردن استخوان‌ها با استفاده از پیچ‌های کوچک و یا صفحات کوچک است.
  • شکستگی خرد شده: در برخی از شکستگی‌ها، قسمت بالایی یا معمولاً پایین کشکک به چند قطعه کوچک شکسته می‌شود. این نوع شکستگی، زمانی اتفاق می‌افتد که کاسه زانو ابتدا از محل آسیب جدا می‌شود و پس از افتادن بیمار روی آن له می‌شود. از آنجایی که قطعات استخوان خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند در جای خود ثابت شوند، پزشک آن‌ها را بر می‌دارد. سپس تاندون شل کشکک را دوباره به استخوان کشکک باقیمانده متصل می‌کند. اگر کاسه زانو در مرکز خود به قطعات زیادی شکسته و قطعات از هم جدا شده باشند، پزشک ممکن است از ترکیبی از سیم و پیچ برای رفع آن استفاده کند. برداشتن قسمت‌های کوچک کاسه زانو که قابل‌بازسازی نیستند نیز، ممکن است نتایج خوبی داشته باشد. برداشتن کامل کاسه زانو، آخرین راه‌حل برای درمان شکستگی خرد شده است.
بیشتر بدانید:  آکندروپلازی چیست

مراقبت‌های لازم جهت بهبود شکستگی کشکک زانو

بیشتر شکستگی‌ها از چند روز تا چند هفته به طور متوسط ​​درد دارند. بسیاری از بیماران متوجه می‌شوند که استفاده از یخ، بالا بردن پای آسیب‌دیده و مصرف داروهای ساده و بدون نسخه برای تسکین درد تنها چیزی است که برای تسکین درد لازم است. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است برای چند روز یک داروی قوی تجویز کند. توجه داشته باشید که اگرچه داروهای مسکن به تسکین درد پس از جراحی کمک می‌کنند، اما وابستگی به دارو و مصرف بیش از حد آن، به یک موضوع مهم بهداشت عمومی تبدیل شده است. به همین دلیل، دارهای مسکن معمولاً برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند. مهم است که از این داروها فقط طبق دستور پزشک استفاده کنید. به محض اینکه درد شما شروع به بهبود کرد، مصرف آن‌ها را متوقف کنید.

توان‌بخشی

چه درمان شما جراحی باشد و چه غیر جراحی، توان‌بخشی، نقشی حیاتی در بازگشت شما به فعالیت‌های روزانه خواهد داشت. از آنجایی که درمان شکستگی کشکک گاهی می‌تواند مستلزم بی‌حرکت نگه داشتن پای شما در گچ برای مدت طولانی باشد، زانوی شما ممکن است سفت شود و عضلات ران شما ضعیف شوند. در طول توان‌بخشی، پزشک یا فیزیوتراپ تمرینات خاصی را برای کمک به شما ارائه می‌دهد:

  • دامنه حرکتی زانوی خود را بهبود بخشید.
  • عضلات پای خود را تقویت کنید.
  • سفتی را کاهش دهید.

تحمل وزن

پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می‌توانید وزن را روی پای خود تحمل کنید. تمرینات اولیه تحمل وزن معمولاً محدود به لمس ملایم انگشت پا به زمین است. با بهبود جراحت و تقویت عضلات، به تدریج می‌توانید وزن بیشتری را روی پای خود بیاورید.

عوارض ناشی از شکستگی کشکک زانو

حتی پس از درمان موفقیت‌آمیز، برخی از بیماران مبتلا به شکستگی کشکک ممکن است عوارض طولانی‌مدتی را تجربه کنند. یکی از این عوارض، آرتریت پس از سانحه است که نوعی آرتریت است که پس از آسیب ایجاد می‌شود. حتی زمانی که استخوان‌های شما به طور طبیعی بهبود می‌یابند، غضروف مفصلی که استخوان‌ها را پوشانده است، آسیب می‌بیند و در طول زمان منجر به درد و سفتی می‌شود. همچنین برخی از بیماران ممکن است بعد از شکستگی دچار ضعف دائمی عضله چهار سر ران در جلوی ران شوند. درد طولانی‌مدت نیز در جلوی زانو با شکستگی کشکک شایع است. در حالی که علت این درد به طور کامل شناخته نشده است، احتمالاً مربوط به آرتریت پس از سانحه، سفتی و ضعف عضلانی است.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.