فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه

درمان سرطان پستان با عوارض جانبی جسمی و روانی زیادی همراه است. فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه یکی از بهترین روش ها برای رفع عوارض ناشی از درمان سرطان سینه به شمار می رود.

فیزیوتراپی سرطان سینه

سرطان سینه در حال حاضر شایع ترین نوع سرطان ها در بانوان به حساب می آید.

احتمال ابتلا به سرطان سینه به گونه ای است که از هر ۸ زن، یک نفر می تواند به

این بیماری دچار شود. با این حال، در صورت انجام مراقبت ها و معاینات منظم در

طول دوران زندگی، می توان در گام های اولیه ابتلای به بیماری، آن را تشخیص

داد. در نتیجه فرایند درمانی در اسرع وقت آغاز شده و برطرف خواهد شد.

عوارض جانبی درمان سرطان سینه مخصوصا اگر با جراحی برداشتن سینه

همراه باشد، آزار دهنده هستند. در واقع، در فرایند درمانی سرطان پستان

شخص با عوارض روحی و جسمی زیادی روبرو می شود که باید آن ها را

رفع نمود. درمان فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه، یکی از بهترین روش ها در

رفع اثرات جانبی درمان سرطان به شمار می آید. در این مقاله قصد داریم به

بررسی تاثیر فیزیوتراپی در درمان سرطان سینه پرداخته و نکات مربوط به آن

را بیان کنیم.

راه های درمانی سرطان سینه کدام اند؟

انواع مختلف روش های جراحی که در درمان سرطان سینه به کار می روند، در چند

دسته تقسیم بندی می شوند. در هر یک از این روش ها اقدامات درمانی خاصی

اجرا می شود. با توجه به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری پزشک یکی از این

روش ها را انتخاب خواهد کرد. اصلی ترین روش های درمان سرطان سینه در ادامه

آمده اند.

درمان لومپکتومی برای محافظت از پستان

 طی این جراحی باید توده ای که درون سینه به وجود آمده است خارج شود. در ادامه این روش درمانی عمدتا از پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود. این کار کمک می کند تا سلول و بافت های سرطانی باقی مانده نیز برطرف گردند.

انجام جراحی غدد لنفاوی

جراحی غدد لنفاوی معمولا به منظور برداشتن غدد لنفاوی انجام می گیرد. با این حال، در برخی موارد نیز باید از غدد لنفاوی نمونه برداری شود. این کار به تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده های ایجاد شده کمک می کند.

جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی

در شرایطی که سرطان سینه خیلی حاد باشد، پزشک متخصص ناچار به برداشتن سینه خواهد بود. در این حالت ممکن است نوک سینه و یا غدد لنفاوی حذف شوند. البته در برخی از موارد نیز جراحی برداشتن سینه شامل برداشتن بافتی است که ماهیچه های قفسه سینه را می پوشاند که اصطلاحا فاسیای سینه نامیده می شود.

جراحی بازسازی سینه

در بسیاری از بانوان برداشتن سینه از نظر روانی فشار زیادی بر آن ها وارد می آورد. به طوری که این مساله حتی اعتماد به نفس آن ها را به شدت کاهش می دهد. در چنین مواردی معمولا جراح انجام جراحی بازسازی سینه را به بیمار پیشنهاد خواهد داد. طی این نوع از جراحی پلاستیک، پزشک با استفاده از موادی چون پروتز، سینه برداشته شده را بازسازی می کند تا ظاهر آن طبیعی به نظر برسد.

بیشتر بدانید:  پارگی رباط صلیبی و درمان آن

درمان سرطان سینه چه عوارض جانبی برای شخص ایجاد می کند؟

افراد مبتلا به سرطان سینه در صورت درمان قطعی، می توانند به زندگی عادی بازگردند. با این حال، فرایند درمانی اثرات روحی و جسمی زیادی برای شخص بیمار در پی خواهد داشت که باید رفع شوند. عمده راه های درمانی که برای برطرف کردن سرطان سینه به کار می روند، جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند.

هر یک از این روش ها عوارض جانبی خاص خود را دارند که باید به آن ها توجه کرد. ادم لنفاوی، ضعف و خستگی، سوزن سوزن شدن بازو، سردرد و سفت شدن محل جراحی از جمله عوارض ناشی از درمان سرطان سینه هستند. برای رفع همه این آثار منفی درمانی می توان از فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه توسط یک فرد حرفه ای استفاده نمود. فیزیوتراپیست با انجام تمرین های درمانی و ورزشی استاندارد و مناسب می تواند تمامی این مشکلات را تا مدتی بعد از اتمام درمان بیمار برطرف نماید.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه چگونه بر درمان اثر می گذارد؟

همان طور که قبلا اشاره شد، درمان سرطان سینه عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. بهبود این عوارض به اندازه درمان خود بیماری و حتی بیشتر اهمیت دارد. مهم نیست که از چه روشی برای درمان سرطان پستان استفاده شود؛ در هر صورت عوارض جانبی آن وجود خواهد داشت. در ادامه به برخی از اختلالات ایجاد شده و نقش فیزیوتراپی در درمان آن ها اشاره خواهیم کرد.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای درمان ادم یا تورم لنفاوی

وقتی در محل غدد لنفاوی، ماده لنف به طور غیر طبیعی جمع شود، ورم لنفاوی به وجود می آید. تورم موضعی لنفاوی می تواند محدودیت حرکتی ایجاد کرده و منجر به درد شدید و گاه بی حسی شود.

با استفاده از تمرینات و درمان های فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه توسط یک فیزیوتراپیست ماهر می توان شدت تورم را کاهش داد. همچنین، یک متخصص فیزیوتراپی می تواند با ورزش و درمان های منوال، تخلیه لنفاوی را انجام دهد. این نوع درمان که درمان ضد ادم لنفاوی نیز نامیده می شود، شامل استفاده از لباس های فشرده، بانداژهای فشاری چندلایه مخصوص فیزیوتراپی و مراقبت های پوستی نیز خواهد بود. به این ترتیب، فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه به بهبود سریع تر شخص کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید:  راهنمای فیزیوتراپی تنفسی برای بیماران مبتلا به کرونا (بعد از مرحله حاد)

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع درد و ضعف در شانه

انجام جراحی و ایجاد اسکار، ورم های موضعی، پرتو درمانی و شیمی درمانی می توانند محدودیت های حرکتی برای شانه ایجاد کنند. همچنین، گاهی به علت شدت فرایند درمان، فرد در شانه خود احساس ضعف خواهد داشت. به این ترتیب، فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع درد و ضعف شانه بسیار موثر خواهد بود.

انجام فیزیوتراپی شانه توسط یک متخصص فیزیوتراپی می تواند بهبود دامنه حرکات دست و شانه را به مدت ۳ تا ۶ ماه سرعت بخشد. روش های مختلف در حوزه فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه شامل تکنیک های دستی، ماساژ و یا استفاده از طب سوزنی می شود. یک فیزیوتراپیست پس از تعیین علت و محل تمرکز درد باید عضلانی یا اسکلتی بودن آن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نماید.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع بی حسی و سوزن سوزن شدن بازو

مراجعه یک فرد نجات یافته از سرطان سینه به یک فیزیوتراپیست مجرب، کمک می کند تا علت سوزن سوزن شدن و یا بی حسی ایجاد شده در اندام فوقانی به خوبی تشخیص داده شود. علائم مختلفی نظیر ورم های موضعی، آسیب های عصبی، تنش ها و استرس های عضلانی و یا نامتناسب بودن اندام از جمله مواردی است که بعد از درمان سرطان سینه بروز می کند.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع اسکار غیر طبیعی

انجام درمان های جراحی یا پرتو درمانی می تواند منجر به ایجاد بافت اسکار شود. اما گاهی حجم اسکار زیاد و غیر طبیعی خواهد بود. یعنی در روند بهبود زخم، کلوئید و یا اسکارهای هیپروتروفیک شکل می گیرند که نشان از اختلال در درمان زخم دارند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، با استفاده از تکنیک های مدیریت اسکار فیزیکی می توان اسکارهای ناشی از درمان را بهبود داد. رنگدانه، خارش، انعطاف پذیری، ضخامت و سطح اسکار از ویژگی هایی است که می توان آن ها را با تکنیک های فیزیکی مدیریت نمود.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع احساس خستگی

احساس ضعف و خستگی بعد از درمان سرطان سینه یکی از مشکلات همیشگی است. یعنی صرف نظر از این که پزشک برای درمان بیمار خود از چه روشی استفاده می کند (جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و …) در نهایت بیمار احساس ضعف و خستگی خواهد داشت. این مشکل گاهی چنان حاد می شود که بیمار ناچار به ایجاد وقفه در روند درمان خود می شود.

بیشتر بدانید:  علائم و تمرینات مؤثر برای بهبود عصب فشرده و عصب آسیب دیده در فیزیوتراپی ایرانیان

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه یکی از راه هایی است که به بهبود خستگی و ضعف بعد از سرطان سینه کمک کند. شاید در ابتدای کار این پیشنهاد غیر عادی به نظر برسد؛ اما تحقیقات نیز این مساله را تایید کرده اند. در واقع، فیزیوتراپیست با آموزش حرکات و ورزش های هوازی به بیمار، به او کمک می کند تا خستگی و ضعف ناشی از درمان سرطان پستان را از بین برده و به آن غلبه نماید.

در هر صورت، انجام فیزیوتراپی در حین و بعد از درمان سرطان راهگشا خواهد بود. مطالعات نشان می دهند که پیاده روی های خانگی با شدت متوسط می تواند در دوره هایی که بیمار تحت درمان شیمی درمانی و پرتو درمانی است انجام گیرد. به این ترتیب، مشکلات بیمار نظیر اختلال در خواب، خستگی، افسردگی و کیفیت زندگی برطرف شده و نشاط او را افزایش خواهد داد.

فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع سردرد

از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان پستان می توان به سردردهای شدید اشاره کرد.

این نوع عارضه در اثر شیمی درمانی، ایمنی درمانی و هورمون درمانی بیشتر ایجاد می شود.

در چنین مواردی بهتر است بیمار خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشد. همچنین، لازم

است با انجام مدیتیشن، یوگا و تکنیک های آرامش ذهن، استرس و سردرد خود را مدیریت نماید.

اقدامات فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه برای رفع سردرد نیز کمک می کند تا بیمار

حال بهتری پیدا کند. برای مثال، طب سوزنی، ماساژ درمانی و تکنیک های منوال از درمان

های فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه محسوب می شوند.

یک فیزیوتراپیست ماهر و مجرب بر اساس شناختی که از علائم مرتبط با سرطان دارد و همچنین

با آگاهی کامل از عوارض درمانی آن می تواند برنامه درمانی مناسب را تنظیم نماید. در این

بین شرح حالت هایی که خود بیمار در حین درمان فیزیوتراپی پیدا می کند، به بهینه سازی

روند درمانی کمک شایانی خواهد کرد.

انتخاب بهترین مرکز فیزیوتراپی در اصفهان

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان با سرپرستی دکتر مهدی صدیقی یکی از مراکز مطمئن

و شناخته شده در زمینه فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه در اصفهان به شمار می رود.

این مرکز تخصصی فیزیوتراپی با استفاده از تجهیزات لازم و مهارت های مورد نیاز

بیماران، زمینه درمان افراد نجات یافته از سرطان سینه را فراهم می کند. برای

مراجعه به این مرکز و استفاده از تجهیزات و تخصص های افراد ماهر در این

کلینیک، می توانید به قسمت تماس با ما در همین سایت مراجعه نمایید.