ماساژ کمر

ماساژ کمر یکی از بهترین راه ها برای رفع گرفتگی و درد کمر محسوب می شود.

این روزها، شیوه زندگی و فعالیت های روزانه افراد به گونه ای است که دردهای مفصلی و درد ستون فقرات به یک معضل رایج تبدیل شده است. مواردی چون عدم تحرک کافی و بلند کردن اجسام به شیوه ای نامناسب از جمله دلایل گرفتگی و درد کمر محسوب می شوند. برای درمان گرفتگی و درد کمر در حالت های نه چندان حاد، می توان از برخی درمان های خانگی نظیر کمپرس سرد یا گرم و مسکن های بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده نمود.

با این حال، مناسب ترین روش برای رفع گرفتگی عضلات پشت، ماساژ کمر توسط یک فرد ماهر و باتجربه است.ممکن است اطرافیان و اعضای خانواده بتوانند در ماساژ کمر و بهبود درد بافت های نرم پشت به شما کمک کنند؛ اما ماساژ درمانی هم مانند هر نوع روش درمانی دیگری، اصول خاص خود را دارد و اگر توسط یک متخصص انجام گیرد، بدون شک نتیجه بهتری دریافت خواهد شد. از این رو، مراجعه به یک فیزیوتراپیست معتبر می تواند راهی مطمئن برای انجام این شیوه درمانی به حساب آید.

گرفتگی و درد کمر در چه صورتی بروز می کند؟

دلایل مختلفی می تواند منجر به گرفتگی و درد کمر شوند. برخی از مهم ترین این فاکتورها را در ادامه نام می بریم.

  • سقوط و افتادن شدید
  • بلند کردن اجسام خیلی سنگین
  • کشیده شدن عضلات و یا رگ به رگ شدن رباط
  • بنیه ضعیف و عدم وضعیت جسمانی مناسب
  • ورزش نکردن و عدم تحرک کافی در طول روز
  • نشستن بر روی کمر برای مدت زمانی طولانی

در بسیاری از موارد، مراجعه به یک پزشک متخصص و ارجاع به یک فیزیوتراپیست مجرب می تواند عوارض ناشی از این اختلالات را کاهش دهد. ماساژ کمر به شکل اصولی و تخصصی می تواند گزینه درمانی خوبی برای این موارد به حساب آید.

اختلالات و ناهنجاری های جسمانی

موارد دیگری نیز هستند که به عنوان اختلالات و ناهنجاری های جسمانی شناخته می شوند. این ناهنجاری ها در نهایت منجر به گرفتگی و درد کمر خواهند شد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • دیسک های بیرون زده در ستون فقرات
  • ایجاد پارگی و دژنراتیو در ستون فقرات
  • شکل گیری آرتروز
  • بدشکلی ها و بی نظمی های استخوانی
  • پوکی استخوان مخصوصا در سنین بالا

ماساژ کمر

ماساژ کمر چه فوایدی دارد؟

مزیت های انجام ماساژ کمر برای افراد مختلف عبارت اند از:

  • شل کردن عضلات و ماهیچه ها و رفع گرفتگی های کمر
  • التیام دردهای کمر برای مدت زمان کوتاه
  • افزایش گردش خون و لنف در بدن و دادن حس شادابی به شخص
  • کاهش تنش های ناشی از درد کمر
  • بهبود توانایی افراد برای انجام فعالیت های روزمره
  • کمک به حذف یا کاهش مصرف داروهای مسکن برای رفع گرفتگی و درد کمر
  • افزایش کیفیت خواب

انواع ماساژ کمر کدام اند و با چه هدفی انجام می شوند؟

انجام ماساژ کمر با روش های مختلفی می تواند انجام گیرد. برخی از این تکنیک ها در خانه به سادگی قابل انجام است. اما در بسیاری از موارد مخصوصا زمانی که هدف از انجام ماساژ کمر، درمان ناهنجاری ها و گرفتگی ها است، باید تحت نظر یک متخصص و یا فیزیوتراپیست مجرب انجام گیرد. در ادامه به انواع مختلفی از روش های ماساژ کمر اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید:  درمان زانو درد هنگام خم شدن

ماساژ درمانی کمر

این روزها، استفاده از فرایند ماساژ درمانی برای هر قسمت از بدن امری رایج و اثربخش به حساب می آید. گرفتگی و درد کمر نیز به عنوان یکی از اصلی ترین قسمت های بدن، می تواند از طریق ماساژ درمانی درمان شده و یا بهبود پیدا کند. هر چند ماساژ درمانی بهتر است توسط یک متخصص یا فیزیوتراپیست انجام گیرد تا بهینه ترین نتیجه و کمترین آسیب را در پی داشته باشد.

ماساژ عمیق بافت ها و عضلات

برای ماساژ کمر به شکلی عمیق و حرفه ای، لازم است فرایند ماساژ تنها توسط یک متخصص و یا فیزیوتراپیست ماهر انجام گیرد. در واقع، ماساژ بافت های همبند و ماهیچه ها در این شرایط به نیرویی بیشتر از حالت عادی نیاز دارد. از طرفی، نیروی ناشی از ماساژ باید به گونه ای عمیق تر از ماساژ معمولی به ماهیچه ها منتقل گردد. بنابراین، دقت بیشتری برای انجام آن نیاز خواهد بود.

ماساژ سوئدی کمر

ماساژ سوئدی نسبت به ماساژ عمیق به صورتی ملایم تر و سطحی تر انجام می گیرد. حرکات دایره ای و طولانی، به ارتعاش در آوردن عضلات و وارد کردن ضربه از اصول ماساژ کمر به روش سوئدی محسوب می شود.

ماساژ ورزشی کمر

ماساژ ورزشی نوعی ماساژ کمر برای ورزشکاران است که تخصصی به حساب می آید. در واقع، ورزشکارانی که آسیب دیدگی های شدیدی داشته اند می توانند با این نوع ماساژ برای شروع فعالیت های ورزشی خود آماده شوند. همچنین، در افرادی که به دنبال تقویت عضلات خود برای جلوگیری از آسیب بیشتر هستند نیز این نوع ماساژ توصیه می شود.

ماساژ شیاتسو کمر

تکنیک ماساژ ژاپنی کمر تحت عنوان ماساژ شیاتسو عبارت است از اعمال فشار بر روی کمر به شیوه ای موزون و محرک. این نوع ماساژ به بدن کمک می کند تا فرایند بهبود خود را تسریع بخشد.

برای ماساژ کمر چه لوازمی نیاز است؟

برای انجام ماساژ کمر تجهیزات محدودی نظیر تشک، حوله و یک بالش لازم دارید. برای انجام ماساژ بافت های نرم کمر، تنها کافی است خودتان یا یکی از اطرافیانتان تعدادی تکنیک خاص را یاد بگیرید. در این صورت به راحتی می توانید فرایند ماساژ عضلات کمر را پیاده سازی نمایید.یکی از نکات مهم در بحث ماساژ کمر، عدم فشار زیاد بر ستون فقرات است. یعنی فردی که قرار است ماساژ کمر را برای دیگری انجام دهد، نباید فشار زیادی به ستون فقرات او وارد آورد؛ در غیر این صورت می تواند ناراحتی، درد شدید و آسیب های جدی در پی داشته باشد.

بیشتر بدانید:  فواید فیزیوتراپی چیست

فرایند ماساژ کمر چگونه باید انجام شود؟

برای شروع ماساژ لازم است در ابتدا فرد مورد نظر بر روی تشک یا میز ماساژ دراز کشیده و بر روی شکم بخوابد. بهتر است شخص، قبل از شروع ماساژ، لباس خود را از تن خارج کند و یا از لباس گشادی استفاده نماید. به این ترتیب، فرد ماساژ دهنده لبه لباس را بالا زده و امکان تماس مستقیم با پوست وجود خواهد داشت؛ لذا ماساژ نواحی کمر با کیفیت بیشتری انجام می گیرد.در مرحله بعد، بالشی که از قبل در نظر گرفته شده است را باید در زیر قفسه سینه فرد تحت درمان قرار داد. همچنین، یک حوله رول شده باید در زیر پیشانی شخص قرار گیرد تا گردن حالت راحت تری داشته باشد. یکی دیگر از حوله ها را باید به حالت رول شده در آورده و در زیر مچ پا قرار دهید. این کار کمک می کند تا تعادل اندام شخص به بهترین شکل حفظ شود.

روش استفاده از روغن ماساژ

استفاده از یک روغن ماساژ باکیفیت برای انجام ماساژ کمر امری ضروری است. البته فراموش نکنید که قبل از استفاده از روغن، یکی دیگر از حوله ها را باید به شکل تا شده بر روی پایین کمر و باسن شخص قرار داد تا لباس فرد در برابر روغن ماساژ محافظت شود.برای انجام ماساژ، شخص ماساژ دهنده باید کف دستان خود را با مقداری روغن ماساژ آغشته کرده و ماساژ کمر را با حرکاتی نرم آغاز نماید. در واقع، روغن باید با زدن ضربه هایی آرام به پوست کمر شخص تحت درمان منتقل شود. بهتر است برای پوشش دهی بیشتر، شخص ماساژ دهنده می تواند کمر را به چند قسمت تقسیم بندی کند. به این ترتیب می توان تمامی قسمت های کمر را به طور کامل ماساژ داد.

چگونه می توانیم کمر خودمان را ماساژ دهیم؟

یکی از ترفندهای کاربردی در بحث ماساژ کمر، انجام ماساژ پشت توسط خود شخص است. در ادامه مراحل و روش انجام آن را توضیح می دهیم.ابتدا بر روی تشک و رو به پشت دراز بکشید. دو توپ تنیس که  از قبل آماده کرده اید را در دو طرف ستون فقرات خود قرار دهید. در همین حین، زانوها را خم کرده و کف پاهای خود را بر روی زمین بگذارید.حال، با تمرکز بر غلتاندن توپ های تنیس، بدن و کمر خود را به آرامی بالا و پایین ببرید؛ توپ های تنیس باید در امتداد حرکت کمر به چرخش در آیند.اگر فشار کافی از طرف توپ های تنیس به کمر وارد نمی شود و یا تسکین مورد نظر ایجاد نشده است، می توانید پاهای خود را بالا و پایین ببرید تا فشار افزایش یابد.

بیشتر بدانید:  انگشت چکشی پا چیست؟

ماساژ کمر با غلطک فومی به چه شکلی انجام می شود؟

برای انجام ماساژ کمر، تمامی مراحلی را که در بخش قبل توضیح دادیم می توان با غلطک فومی انجام داد. برای این کار، ابتدا به صورت طاق باز و بر روی تشک دراز بکشید. غلطک را در زیر کمر خود قرار داده و نواحی مختلف کمر را به آن فشار دهید. این کار به شما کمک می کند تا ناحیه دردناک کمر را به خوبی تشخیص دهید. همچنین، چرخش غلطک بر روی کمر به تسکین دردهای ناشی از آسیب دیدگی و یا گرفتگی کمر نیز کمک خواهد کرد.بهترین زمان برای فرایند خود-ماساژدهی چند دقیقه قبل از خواب و معمولا به صورت هر روز است؛ البته اگر به دنبال بیشترین اثربخشی ماساژ کمر بر گرفتگی و درد کمر خود هستید.

چه زمانی باید به متخصص و فیزیوتراپیست برای ماساژ کمر مراجعه کرد؟

بسیاری از بیماران به منظور رفع گرفتگی و درد کمر خود به انجام درمان های خانگی متنوع اقدام می کنند. اما بهتر است بدانید که ماساژ کمر تنها به شکل اصولی و حرفه ای می تواند درد کمر مزمن را کاهش دهد؛ در غیر این صورت بی نتیجه خواهد بود. بنابراین، پیش از آسیب بیشتر و یا افزایش درد، بهتر است به یک متخصص مطمئن و باتجربه مراجعه نمایید.پزشک متخصص با تشخیص علت درد و ناراحتی، ممکن است انجام فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی و یا ماساژ کمر را تجویز کند. در این صورت با مراجعه به یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی نظیر کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان می توانید توسط یک فیزیوتراپیست حرفه ای درمان شوید. انجام ماساژ کمر توسط یک فیزیوتراپیست باتجربه، منجر به بهبود وضعیت ستون فقرات و کاهش دردهای ناشی از بی نظمی های استخوانی گردد.

دستورالعمل های درمانی پزشک متخصص

برخی دیگر از روش های درمانی که در کنار انجام فیزیوتراپی ممکن است در مراجعه به پزشک متخصص، برای شما تجویز گردد عبارت اند از:

  • استراحت برای مدت زمانی که پزشک تعیین می کند
  • مصرف داروهای شل کننده عضلات و یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • استفاده از کمپرس های سرد یا گرم بنا بر تشخیص پزشک متخصص
  • محدود کردن زمان نشستن در طول روز و تغییر موقعیت بدن به طور مکرر
  • کشش کمر در حین انجام فعالیت های روزمره برای جلوگیری از گرفتگی و درد کمر

انتخاب فیزیوتراپیست خوب و باتجربه

مرکز فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان به سرپرستی دکتر مهدی صدیقی در حال حاضر یکی از شناخته شده ترین و پرطرفدارترین کلینیک های تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان به حساب می آید. از این رو، با مراجعه به این مرکز مجهز و معتبر می توانید فرایند ماساژ کمر برای رفع گرفتگی و درد کمر خود را توسط یک فیزیوتراپیست حرفه ای انجام دهید.

 

پست های مرتبط