سلولیت چیست و درمان سلولیت چگونه است؟

درمان سلولیت

یکی از مشکلات پوستی که معمولا مردان و زنان به آن دچار می شوند، سلولیت پوستی نام دارد. البته ممکن است آن را تحت عناوین پوست پرتقالی و پوست پنیری نیز شنیده باشید. در هر حال، برای بسیاری از افراد ایجاد این حالت ناخوشایند خواهد بود؛ به طوری که به محض رویارویی با آن، برای درمان سلولیت اقدام خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم به عوامل ایجاد کننده سلولیت و روش های درمانی آن بپردازیم.

درمان سلولیت

سلولیت چیست؟

سلولیت، اصطلاح رایجی است که عمدتا برای توده ها و فرورفتگی های ایجاد شده بر روی پوست به کار می رود. ایجاد سلولیت منجر به حالتی بر روی پوست می گردد که عمدتا با عنوان “پوست پرتقالی” شناخته می شود. سلولیت در نقاط مختلفی از بدن از جمله دست ها و پاها می تواند ایجاد شود.

بروز سلولیت در زنان بیشتر از مردان است که این مساله از توزیع متفاوت ماهیچه ها، چربی و بافت های همبند در بانوان ناشی می گردد. این خصوصیات آن قدر تاثیر گذار هستند که معمولا در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بانوان در طول عمر خود به سلولیت دچار می گردند.

سلولیت از نظر شدت به چند دسته تقسیم می شود؟

حال که می دانیم سلولیت چیست، باید انواع آن را بشناسیم. سلولیت از نظر شدت به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شود که عبارت اند از:

سلولیت درجه یک یا خفیف

ظاهر پوست در این حالت به پوست پرتقال شبیه می شود. یعنی تعداد حفره های مربوط به سلولیت بسیار کم بوده و با یک تا چهار فرورفتگی سطحی همراه خواهد بود.

سلولیت درجه دو یا متوسط

تعداد حفره هایی که در این شرایط ایجاد می گردد بین پنج تا نه متغیر است و پوست به پنیر شباهت دارد. عمق حفره ها برای این نوع از سلولیت، کمی بیشتر از حالت قبل خواهد بود.

سلولیت درجه سه یا شدید

اگر پوست شما ظاهری تشک مانند دارد و تعداد حفره ها به بیش از ده عدد می رسد، سلولیت شما از نوع شدید است. همچنین، فرورفتگی ها در این حالت عمیق تر از دو حالت قبل به نظر می رسد.

علت سلولیت

سلولیت به چه دلیل ایجاد می شود؟

تا اینجا گفتیم که سلولیت چیست و به چند دسته تقسیم می شود. اما درباره علت ایجاد سلولیت نمی توان هیچ عامل قطعی را نام برد. با این حال، عامل اصلی سلولیت را می توان برهمکنش بافت همبند با لایه زیر پوست و لایه چربی زیر آن دانست. در بانوان، چینش سلول های چربی و بافت همبند به شکل عمودی است. اما در مردان، این بافت ها به صورت متقاطع قرار گرفته اند و همین موضوع بروز سلولیت در مردان را محدودتر می کند.

بیشتر بدانید:  بورسیت کشکک زانو - تورم و درد زانو

از جمله فاکتورهایی که بر بروز سلولیت اثر گذار هستند عبارت اند از:

  • عوامل هورمونی و افزایش سن افراد
  • عوامل ژنتیکی و وراثتی
  • رژیم غذایی و شیوه زندگی فرد
  • چاقی مفرط
  • ورم و مشکلات مرتبط با پا
  • ورم های مرتبط با غدد لنفاوی
  • دیابت
  • استفاده از داروهایی که در رگ تزریق می شوند
  • انجام برخی جراحی ها
  • وجود برخی مشکلات مربوط به گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن

درمان سلولیت با چه روش هایی انجام می شود؟

برای درمان سلولیت راه های پزشکی مختلفی وجود دارد که با توجه به شدت سلولیت انتخاب می شود. با این حال، این روش های درمانی هنوز به طور قطعی قابل تایید نیستند.

یکی از ایده هایی که برای درمان سلولیت مناسب به نظر می رسد، شکستن لایه های بافت همبند موجود در زیر پوست است. به نظر می رسد که این کار سلولیت را کاهش می دهد و ظاهر پوست را بهبود می بخشد. برای درمان سلولیت با این روش از ابزارهای مختلف پزشکی استفاده می شود که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

درمان سلولیت با از روش ابزارهای مختلف پزشکی

  • استفاده از امواج آکوستیک یا صوتی با فرکانس مناسب طی چند جلسه درمانی
  • درمان سلولیت با استفاده از پروب لیزر که در زیر پوست قرار می گیرد و نتیجه آن تا یک سال دوام دارد.
  • روش Subcision که طی آن با استفاده از یک سوزن مخصوص، بندهای بافت همبند شکسته می شوند؛ نتیجه حاصل از آن تا دو سال ماندگار است.
  • درمان سلولیت با استفاده از خلا که شامل دستگاهی با تیغه های کوچک می شود؛ این روش معمولا موفقیت محدودی دارد.
  • روش درمانی کربوکسی تراپی که گاز کربن دی اکسید را به زیر پوست اعمال می کنند.
  • درمان سلولیت با روش Endermologie که شامل ماساژ عمیق با استفاده از دستگاه مخصوص (ایجاد کننده خلا) می شود.
  • درمان سلولیت با Inoithermie که طی آن ناحیه دارای سلولیت با خاک یا گل مخصوص پوشانده می شود.
  • روش درمانی رادیوتراپی برای گرم کردن سلولیت و رفع آن
  • درمان سلولیت با لیپوساکشن که تنها شامل حذف چربی های اضافی می شود و ممکن است سلولیت را از بین نبرد.
  • پیکرتراشی التراسونیک برای حذف چربی های ناحیه سلولیتی
  • مزوتراپی که شامل تزریق محلولی مخصوص در زیر پوست می شود.
  • روش درمانی کرایولیپولیز یا CoolSculpting که البته چندان قابل تایید نیست.
  • استفاده از کرم ها و داروهایی که بر بافت چربی اثرگذار هستند و بهتر است توسط پزشک تجویز گردند. کرم های کافئین دار، رتینول و داروهای تنظیم کننده متابولیسم از این نوع هستند.
بیشتر بدانید:  درمان کمر درد با فیزیوتراپی و کایروپراکتیک ؛ کدام یک برای درمان کمردرد بهتر است؟

تمامی تکنیک های یاد شده توسط آکادمی پوستی آمریکا (AAD) بررسی شده و نظر نهایی درباره برخی از آن ها داده شده است. بر اساس پژوهش های انجام شده، برخی از روش ها مانند مزوتراپی و یا کرایولیپولیز چندان روش های قابل اعتمادی نبوده و بهتر است انجام نشوند.

روش های سم زدایی چهار دستگاه اصلی بدن برای درمان سلولیت

دفع سموم و مواد زاید از بدن تا حد زیادی به رفع سلولیت کمک خواهد کرد. اصلی ترین ارگان های بدن که در بهبود سلامت فرد می توانند اثرگذار باشند کلیه ها، روده ها، پوست و دستگاه تنفسی هستند. سم زدایی از این قسمت ها می تواند بسیاری از امراض را رفع نماید که سلولیت یکی از آن ها است.

برای مثال، پاکسازی کلیه ها با مصرف بهینه آب و مایعات و یا ادرار آورهای طبیعی به همراه کاهش مصرف نمک می تواند در نهایت سلولیت را از بین ببرد. فراموش نکنید که حتی اگر آب به میزان زیادی مصرف کنید و ولی نمک را حذف نکنید، سلولیت پایدار باقی می ماند؛ زیرا نمک می تواند سلولیت را شدیدتر نماید.

همچنین، افرادی که دچار یبوست هستند، بهتر است برای درمان سلولیت، ابتدا مشکل یبوست خود را رفع کنند. این کار منجر به بهبود عملکرد روده ها شده و سموم را از بدن دفع خواهد کرد.

پوست که معمولا میزبان بروز سلولیت است نیز باید با روش های مناسب سم زدایی شود. برای مثال انجام ورزش هایی که میزان تعریق بدن را افزایش می دهند بسیار کمک کننده خواهد بود. جلسات سونا به صورت حداقل یک بار در هفته به تعریق زیاد پوست و سم زدایی بدن کمک می کند.

افزایش اکسیژن رسانی به بدن نیز مانند موارد قبلی، شرایط دفع سموم از بدن را فراهم می آورد. به این ترتیب، بهتر است با پاکسازی دستگاه تنفسی و بالا بردن سطح اکسیژن خون، روند درمان سلولیت را تسریع نمود.

سلولیت عمدتا در چه نواحی از بدن دیده می شود؟

قبلا اشاره کردیم که سلولیت در نواحی مختلف بدن قابل مشاهده است. سلولیت پا، سلولیت ناحیه شکم و سلولیت دست از انواع رایج سلولیت محسوب می شوند. در پاسخ به این که سلولیت پا چیست می توان به بروز این عارضه در نواحی مختلف پا مانند سلولیت پشت ران و سلولیت باسن اشاره نمود.

ممکن است سلولیت در سنین کودکی نیز دیده شود که یکی از رایج ترین آن ها سلولیت دست در کودکان است. همچنین، سلولیت دست در بزرگسالان شامل ایجاد این عارضه در قسمت های مختلف دست می شود. برای مثال ممکن است فرد با سلولیت دست چپ یا راست و یا هر دو مخصوصا در ناحیه بازو روبرو شود.

بیشتر بدانید:  یک بالش استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی، بزرگسالان عمدتا به سلولیت پا دچار می شوند در حالی که در کودکان سلولیت گردن و صورت شایع تر است.

استفاده از تمرینات و ورزش های فیزیوتراپی در درمان سلولیت

برای رفع یا درمان سلولیت، روش های مختلف پزشکی را توضیح دادیم. با این حال، در بسیاری از موارد می توان سلولیت را با استفاده از درمان های فیزیوتراپی بهبود بخشید.

به طور کلی، یکی از اصلی ترین روش ها در درمان سلولیت، دوری از تشنج و بهم ریختگی های عصبی است. در نتیجه، سلولیت با افزایش آرامش روانی و جسمانی تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. به نظر می رسد که با درمان های اصلاحی و آرامش بخش فیزیوتراپی می توان تا حد زیادی به این هدف دست یافت.

داشتن یک برنامه منظم ورزشی باعث می شود تا سطح سوخت و ساز بدن بالاتر برود. این کار باعث فروپاشی و مصرف سلول های چربی جمع شده در ناحیه سلولیتی می گردد. در نتیجه، ضمن اینکه اندامی زیباتر برای فرد به ارمغان می آورد، به مرور ناحیه سلولیت را نیز درمان خواهد کرد.

ماساژ درمانی راه دیگری است که اگر توسط یک فیزیوتراپیست ماهر و باتجربه انجام گیرد نتیجه ای فوق العاده خواهد داشت. حتما می دانید که علت نشاط بعد از ماساژ، افزایش گردش خون در اندام و عضلات بدن است. وقتی اکسیژن به اندازه کافی به همه سلول های بدن برسد، شادی و نشاط روانی شخص را در پی خواهد داشت. بنابراین، به نظر می رسد که ماساژ درمانی در نواحی دچار سلولیت می تواند اکسیژن رسانی به این نواحی را زیادتر کرده و منجر به بهبود تورم و سلولیت گردد.

فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان؛ بهترین کلینیک تخصصی برای درمان سلولیت

بر اساس توضیحات بالا، علی رغم روش های درمانی پزشکی برای رفع سلولیت، درمان های مرتبط با فیزیوتراپی موثرتر و قطعی تر خواهند بود. در واقع، کسی که به انجام حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی تخصصی روی می آورد، علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روانی خود را نیز تضمین خواهد کرد. بنابراین، به جرات می توان گفت که معتبرترین و نتیجه بخش ترین روش بهبود سلولیت، روی آوردن به درمان فیزیوتراپی است.

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان با سرپرستی دکتر مهدی صدیقی، فیزیوتراپیست شناخته شده و معتبر، بهترین شرایط را برای درمان افراد مبتلا به سلولیت فراهم می آورد. همچنین، ماساژ درمانی, استفاده از دستگاه لاغری اوندا دکا و مشاوره های تخصصی در زمینه رفع سلولیت از جمله خدمات مرکز فیزیوتراپی اصفهان به شمار می آید.

 شماره تماس برای رفع سلولیت تضمینی ۰۳۱۳۲۲۴۷۹۹۵

پست های مرتبط