خشک شدن عضلات گردن ، گرفتگی عضلات گردن

گاهی اوقات فرد دچار درد در ناحیه گردن ، گرفتگی یا خشک شدن گردن می شود و نمی تواند به راحتی آن را حرکت دهد. اگر هنگام چرخاندن سر احساس درد می کنید عضلات گردن شما خشک شده است.

خشک شدن عضلات گردن ، گرفتگی عضلات گردن

گاهی اوقات فرد دچار درد در ناحیه گردن ، گرفتگی یا خشک شدن گردن می شود و نمی تواند به راحتی آن را حرکت دهد. اگر هنگام چرخاندن سر احساس درد می کنید عضلات گردن شما خشک شده است. خشک شدن عضلات گردن می تواند با سردرد، گردن درد، دست درد یا شانه درد همراه باشد. درشرایطی که عضلات گردن فرد خشک می شود به جای سر کل بدنش را باید به آن طرف بچرخاند.

گرفتگی گردن معمولا صبح ها بعد از خواب یا در روز بعد از فعالیت های سنگین مانند جابه جایی وسایل خانه به وجود می آید. خشک شن عضلات گردن معمولا بعد از حداکثر یک هفته خوب می شود. نحوه مدیریت گرفتگی عضلات گردن روی سطح درد، دوره بهبودی و احتمال بازگشت مشکل تأثیر دارد.

علت های شایع گرفتگی عضلات گردن

بیشترین علت خشک شدن عضلات گردن کشش عضلانی یا رگ به رگ شدن بافت نرم است. عضله بالابرنده کتف ، بسیار آسیب پذیر است. این عضله در پشت و اطراف گردن قرار می گیرد و مهره های گردن را به شانه وصل می کند.

گرفتگی عضلات گردن

عضله بالابرنده کتف توسط عصب های سوم و چهارم گردنی کنترل می شود و ممکن است به دلایل زیادی کشیده شود. از علت های کشیده شدن این عضله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورد یا افتادن از جایی به صورت ناگهانی که باعث هول دادن سر به کنار می شود مثل آسیب های ورزشی
  • حرکت دادن سر به شکل مرتب به اطراف طی فعالیت ‌هایی هم چون شنای کرال سینه
  • قرار گرفتن گردن در حالت نامناسب هنگام خوابیدن به گونه‌ای که به عضله‌های گردن فشار وارد شود.
  • استرس و اضطراب شدید که منجر به حس کشش در گردن می شود.
  • نگه داشتن گردن به مدت طولانی در حالت غیر طبیعی  مانند نگه داشتن گوشی بین شانه و گردن
  • قرار گیری بدن در وضعیت غلط حین کار با کامپیوتر یا نگاه کردن طولانی مدت به گوشی موبایل
  • هر گونه فعالیت توام با چرخش مکرر از راست به چپ یا بالعکس سر، مانند شنای کرال سینه
  • حالت اندامی نامناسب مانند قوز کردن هنگام نگاه کردن به صفحه نمایشگر یا پایین آوردن طولانی مدت سر برای نگاه کردن به موبایل
  • وارد شدن فشار بیش از اندازه به گردن

چنان چه علائم خشک شدن گردن زود خود را نشان دهند دلیل آن مشخص است.

علل غیر شایع خشک شدن گردن

گاهی اوقات گرفتگی گردن بازتاب اختلالی نهفته در مهره های گردن است. در مورد اختلال مهره های گردن مثال های زیادی وجود دارد که باعث می شودعضلات این قسمت  انقباضی دردناک داشته و سفت شوند. در ادامه چند مثال درباره اختلال مهره های گردن برای شما می زنیم:

  • دیسک گردنی بیرون زده : در این اختلال بخش خارجی محافظت شده دیسک در مهره های گردن شکسته می شود. بخش داخلی نیز به بیرون ریخته و باعث التهاب بافت های اطراف می شود.
  • بیماری دیسک گردنی فرساینده : همان طور که دیسک کمر به مرور زمان رطوبت و ارتفاع خود را از دست می دهد فشار بر روی مفاصل اطراف، عصب ها و بافت های نرم مثل زردپی و عضلات زیاد می شود. این فرایند منجر به خشکی و درد گردن می شود. فیزیوتراپی بر درمان دیسک کمر نیز علاوه بر گردن درد مؤثر است.
  • آرتروز مهره های گردن : از کار افتادن مهره های گردنی بین استخوان های مهره ای اغلب منجر به بیماری هایی مانند تنگی و انسداد ستون فقرات و تغییرات آناتومیکی مانند خار استخوان می شود.

علائم گرفتگی عضلات گردن

شدت گرفتگی عضلات گردن در هر فرد متفاوت است. همان طور که اشاره شد بارزترین علامت خشک شدن گردن درد گرفتن گردن هنگام چرخاندن سر است به گونه ای که فرد نمی تواند گردن خود را حرکت دهد. هنگامی که حرکات گردن شما کاهش یابد به طور مثال نتوانید سرتان را به سمت خاصی بچرخانید یک سری فعالیت ها مانند رانندگی را نباید انجام دهید.

علائم گرفتگی عضلات گردن

توصیه های مهم هنگام گرفتگی عضلات گردن

استفاده از گردنبند طبی برای ثابت نگه داشتن گردن توصیه نمی شود. کسی که دچار گردن درد شده باید فعالیت های روزانه خود را ادامه دهد. در مواقعی که درد گردن شدید است فرد ممکن است بخواهد از داروهای بدون نسخ جهت رفع درد استفاده کند یا یخ درمانی و گرما درمانی کند. گرفتگی گردن مشکلات زیر را به همراه دارد:

  • سردرد
  • گردن درد
  • درد شانه
  • درد بازو

ویژگی های گردن گرفتگی

اگر چه در برخی موارد خشکی عضلات گردن نشان دهنده ابتلا به عارضه جدی است اما در اکثر موارد گرفتگی حاد یا ناگهانی گردن به دلیل ماهیت بهبودی دهنده و پایدار مهره‌های گردن به سرعت التیام می‌یابد.

حتی اگر علائم گرفتگی ملایم است نیز لازم است به متخصص مراجعه کنید تا تمرین های کششی و تقویتی مؤثر را آموزش ببینید. هم چنین ارگونومیک و حالت اندامی را اصلاح کند و با روش‌های پیشگیری یا به حداقل رساندن حمله‌های آتی درد یا گرفتگی گردن آشنا شوید.

درمان خشک شدن عضلات گردن

خشک شدن عضلات گردن را در اکثر موارد ظرف چند روز می توان درمان کرد. برای درمان گردن گرفتگی  می توانید از فیزیوتراپی گردن و روش های زیر استفاده کنید:

استراحت

یک یا دو روز استراحت فرصت را برای بهبود بافت های صدمه دیده گردن فراهم می کند. هم چنین به از بین رفتن خشکی و گرفتگی احتمالی عضلات گردن کمک می کند. البته استراحت طولانی مدت هم خوب نیست چون عدم فعالیت بیش از اندازه منجر به ضعیف شدن عضله ها می شود. عضله های ضعیف قادر نیستند به خوبی سر و گردن را نگه دارند.

گرما و کمپرس یخ

سرما درمانی یا کمپرس یخ در اکثر موارد خشکی گردن را با کاهش التهاب موضعی کم می کند. هنگامی که گردن گرم می شود جریان خون افزایش می یابد و درد گردن آرام می شود. اکثر بیماران برای گردن درد خود از کمپرس یخ استفاده می کنند. عده ای کمپرس گرم را ترجیح می دهند و عده ای از هردو به روش استفاده می کنند.

دارو

برای درمان گردن درد داروهای تجویزی و غیر تجویزی زیادی وجود دارند. معمولا نخستین داروهایی که برای گردن درد استفاده می شوند داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب، مانند ایبوپروفن (از قبیل ادویل و مورتین) و ناپروکسین (برای مثال ناپروزین) هستند. داروهای غیر تجویزی نیز اثرهای جانبی و تداخل‌های دارویی یا غذایی خاص خود را دارند، بنابراین پیش از مصرف هر دارویی باید با پزشک معالج یا داروساز مشورت کنید.

درمان های دستی یا منیپولاسیون

اگر مفصل ها قفل کند یا حرکت آن ها در یک جهت محدود شود درد و خشکی مفصل بیشتر می شود. یک فیزیوتراپ با تجربه با موبیلزاسیون (متحرک‌سازی) و منیپولاسیون یا درمان دستی کمک می کند گردن دامنه حرکتی قبل خود را به دست آورد. برای این که گردن دامنه حرکتی معمولی خود را پیدا کند فیزیوتراپ ابتدا محدودیت حرکتی مفصل و مشکلات زیر را بررسی می کند:

  • دردناک اما عادی بودن حرکت مفصل
  • ترکیبی از درد و خشکی
  • لق شدن دردناک مفصل و افزایش حرکت مفصل
  • شل شدن و ناپایداری مفصل (هیپرموبیلیتی)
  • خشکی مفصل یا کاهش توانایی حرکتی

ورزش هوازی با شدت پایین

علاوه بر تمرین های کششی انجام هرگونه ورزش هوازی با شدت پایین مانند پیاده روی نیز برای برطرف کردن گرفتگی عضلانی مفید است. پیاده روی مستقیما بر گردن اثر ندارد اما به دلیل بهبود گردش اکسیژن در بافت‌های نرم ستون فقرات فرایند التیام را شتاب می دهد.

انواع ورزش ها با شدت پایین

برای درمان گردن درد می توانید ورزش هایی با شدت پایین انجام دهید. این ورزش ها عبارت است از: پیاده روی، دچرخه ثابت، آب درمانی، دستگاه الپتیکال ترینر یا اسکی فضایی

پیاده روی

برای پیاده روی فقط نیاز به یک جفت کفش مناسب دارید و تجهیزات دیگری لازم نیست. پیاده روی را می توان در اکثر مکان ها مانند خانه یا روی تردمیل انجام داد.

طب سوزنی

استفاده از طب سوزنی روند التیام گردن درد را سریع تر می کند.

درمان گردن درد با طب سوزنی

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت برای بیمارانی مناسب است که در حالت نشسته راحت ترند. اخیرا افراد با مزایای آن بیشتر آشنا شده اند و استفاده از آن رواج بیشتری پیدا کرده است.

دستگاه الپتیکال ترینر یا اسکی فضایی

مزیت اصلی این دستگاه انجام ورزش هوازی در کنار تمرین های مقاومتی و تقویتی است.دسته های اکثر این دستگاه را می توان فشار داد یا کشید. در این دستگاه بالاتنه به کار گرفته می شود و مقاومت فرد در برابر حرکت پدال زدن عضله ها بیشتر می شود.

آب درمانی

ورزش کردن در آب تأثیر زیادی در نرم شدن عضلات و حداقل رسیدن فشار روی کمر دارد. در آب درمانی خاصیت شناوری آب با کشش گرانشی وارد کننده فشار به ستون فقرات مقابله می کند. با انجام تمرین های زیر در آب عضله های واقع در کمر یا گردن قوی می شوند و گردن درد کم می شود:

  • بالابردن و دورکردن مفصل ران از بدن
  • حلقه کردن عضله دو سر
  • حلقه کردن بازوها برای تمرین دادن شانه‌ها و عضله‌های والی
  • عقب بردن عضله‌های سه سر

کشش ملایم

به محض این که درد گردن شما آرام شد سعی کنید کشش ملایمی به گردن خود وارد کنید. وارد شدن کشش ملایم در حد قابل تحمل خشکی و گرفتگی گردن را کاهش می دهد و به بازیابی دامنه حرکت طبیعی گردن کمک می کند. پیشنهاد می شود تمرین های کششی مناسب را از متخصص فیزیوتراپی یا دیگر افراد با تجربه آموزش ببینید.

کشش در گوشه یا کنج دیوار

یکی از حرکت هایی که برای کشش عضله های شانه، قفسه سینه انجام می شود انجام حرکت کششی در کنج دیوار است. این حرکات کششی در گوشه اتاق انجام می شوند. مراحل حرکت کششی گردن به صورت زیر است:

  • به فاصله دو پا از گوشه اتاق و رو به کنج دیوار بایستید.
  • پاهایتان را به هم بچسبانید.
  • هر کدام از ساعدهایتان را روی یکی از دیوارها بگذارید و آرنج هایتان را قدری پایین تر از بلندی شانه نگه دارید.
  • تا جایی که امکان دارد و احساس درد نمی کنید به جلو خم شوید به گونه ای که در جلوی شانه و قفسه سینه کشش احساس کنید.
  • این کشش را باید ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه حفظ کنید.

 

کشش عضله بالابرنده کتف (لواتور اسکاپولا)

کشش عضله بالابرنده کتف در تسکین گردن درد تأثیر زیادی دارد.گرفتگی این عضله معمولا ناراحتی ایجاد می کند و در نقطه اتصال به کتف بسیار حساس و دردناک است. این حرکت کششی را می توان در حالت ایستاده یا نشسته انجام داد. با بردن آرنج بالای شانه عضله را تحت کشش قرار دهید.

آرنج را در همین حالت روی چارچوب در بگذارید به گونه ای که بخش بیرونی کتف رو به بالا و بخش داخلی آن رو به پایین بچرخد. با این تمرین عضله بالابرنده کتف نیز کشیده و بلند تر می شود. در مرحله بعد سرتان را به گونه ای بچرخانید که از سمت در حال کشش دور شود سپس چانه خود را پایین بیاورید و پشت گردن تان را بکشید. در مرحله سوم انگشتان دستتان را بالای سرتان بگذارید و سر را به آرامی رو به جلو فشار دهید تا کشش بیشتر شود. سی ثانیه تا یک دقیقه خود را در این حالت نگه دارید.

اکیوپرشر (ترکیبی از طب سوزنی و فشار درمانی)

لو جن نام نقطه طب سوزنی یا طب فشاری است که پرداختن به آنها در دستور کار درمان خشکی گردن قرار می‌گیرد. این نقطه در پشت دست بین دو استخوان در فرورفتگی میان بندهای انگشت اشاره و میانی قرار دارد.