عوارض فیزیوتراپی با برق در بارداری

انجام فیزیوتراپی با برق در دوران بارداری می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.به فیزیوتراپی با برق الکتروتراپی نیز گفته می شود.درمان با اشعه مادون قرمز یا کیسه های آب گرم و… که گرمای سطحی ایجاد می کند هیچ گونه خطری برای مادر و جنین ندارد.

فیزیوتراپی با برق و عوارض فیزیوتراپی با برق در بارداری

انجام فیزیوتراپی با برق در دوران بارداری می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.به فیزیوتراپی با برق الکتروتراپی نیز گفته می شود.برای آشنایی بیشتر با عوارض فیزیوتراپی بارداری با برق با فیزیوتراپی ایرانیان بهترین فیزیوتراپی اصفهان همراه باشید.

 فیزیوتراپی با برق

الکتروتراپی یا فیزیوتراپی با برق نوعی شیوه درمانی است که در آن پالس های الکتریکی خفیفی به سوی ناحیه مشکل دار هدایت می شود.استفاده از فیزیوتراپی با برق باعث کاهش درد، بهبود گردش خون، ترمیم بافت‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و تسریع رشد استخوان‌ها در فرد بیمار می‌شود اما عوارضی نیز به همراه دارد.هرچند سازمان غذا و دارو مهر بی خطر بودن بر روی دستگاه های الکتروتراپی زده است اما امنیت استفاده از این دستگاه ها هنوز بررسی نشده است. جالب اینجاست که روند سازمان غذا و دارو نسبت به تایید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی بسیار سختگیرانه‌تر از داروهاست.

عوارض جانبی فیزیوتراپی با برق

استفاده از الکتروتراپی به وسیله واحدهای TENS تقریبا برای اکثر افراد منعی ندارد وعوارضی به همراه نخواهد داشت اما لازم است یک سری نکات درباره آن بدانید:

این احتمال وجود دارد که برخی بیماران در وهله اول با این شیوه درمانی راحت نباشند.ایمپالس‌های الکتریکی که یک واحد TENS تولید می‌کنند، ممکن است باعث ایجاد احساس گزگز، سوزن سوزن یا حتی سوزش در ناحیه مورد نظر شود.رایج ترین عارضه فیزیوتراپی با برق ایجاد تحریکات یا بثورات پوستی است.این عارضه ممکن است بر اثر چسب یا نوارهای نگهدارنده الکترودها ایجاد شود.اگر پس از انجام فیزیوتراپی با برق دچار قرمزی یا حساسیت پوستی می شوید باید از روش‌های هایپوآلرژنیک استفاده کنید.

علاوه براین استفاده طولانی مدت از این روش باعث احساس سوزش در پوست می شود.برای پیشگیری از بروز مشکل حتما راهنمایی و دستورالعمل های مربوط به طول دوره درمان را دنبال کنید.

 

عوارض فیزیوتراپی با برق

در الکتروتراپی واحدهای TENS به هیچ وجه نباید بر روی نواحی بدخیم، زخم‌های سرباز و عفونت‌های پوستی قرار بگیرند.در این صورت احتمال کبودی،خون ریزی و پیشروی عفونت زیاد است.

از دیگر عوارض فیزیوتراپی با برق آریتمی قلب است.از قرار دادن واحدهای TENS بر روی قلب یا باتری قلب به شدت خودداری کنید.قرار دادن واحدهای TENS بر روی شکم زنان باردار باعث آسیب دیدن جنین می شود.به اشخاصی که در قلب شان باتری دارند یا خانم های باردار توصیه می شود از انجام الکتروتراپی خودداری کنند.

قرار دادن الکترودهای الکتریکی بر روی برخی نواحی ممکن است خطرناک باشد.به طور مثال قرار گرفتن الکترود بر روی گردن باعث افت فشار خون و اسپاسم عضلانی می شود.هم چنین قرار گرفتن واحدهای TENS بر روی چشم باعث افزایش فشار داخلی می شود و احتمال آسیب دیدن ناحیه مذکور را بالا می برد.

مزایای فیزیوتراپی با برق

در کنار عوارضی که این روش ممکن است داشته باشد نسبت به استفاده از مواد شیمیایی سمی برای تسکین درد یک سری مزایا نیز دارد.

مهم ترین مزیت آن این است که طبیعی است و عاری از سم و دارو است.

اشخاصی که از دارو برای فروکش کردن آنی درد خود استفاده می کنند در دراز مدت اثرات منفی آن را مشاهده خواهند کرد.

واحدهای TENS عاری از هرگونه مواد شیمیایی و سمی می‌باشند.

مزایای فیزیوتراپی با برق

از دیگر مزایای فیزیوتراپی با برق این است که استفاده از آن بر خلاف داروهای شیمیایی کل بدن را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

پدهای الکتریکی بر روی منبع درد و یا ناحیه دردناک متمرکز شده و سعی بر رفع درد در آن ناحیه می‌نمایند.

علاوه بر این شما می توانید از واحدهای TENS دیجیتال خانگی برای درمان استفاده کنید.

استفاده از دستگاه های پرتابل باعث می شود فیزیوتراپی با برق عوارض کم تری داشته باشد.

تنها باید واحدهای TENS را نزدیک منبع درد قرار دهید و آن را بچرخانید تا احساس بهتری داشته باشید.

انجام فیزیوتراپی برای زنان باردار می تواند بسیار مفید باشد.زنان باردار با انجام تمرینات فیزیوتراپی می توانند به سلامت خود کمک کنند.

در دوران بارداری بدن خانم ها دچار تغییرات هورمونی و فیزیکی می شود.این تغییرات برای نگهداری جنین در حال رشد ضروری است.

این تغییرات یکی از علت های اصلی کمر درد و دردهای عضلانی زنان باردار است.

مشکلاتی که در دوران بارداری ممکن است پیش بیاید عبارت است از کمر درد ، ورم اندام ها ، شلی در مفاصل ، کاهش تعادل و…

استفاده از دارو برای زنان باردار محدودیت دارد در برخی موارد ممنوع است.استفاده از فیزیوتراپی می تواند از خیلی از مشکلات بارداری پیشگیری کند.

مضرات فیزیوتراپی در بارداری

چنانچه مادر مشکل خاصی مانند خونریزی های غیرعادی،تومور و… نداشته باشد انجام فیزیوتراپی برای وی هیچ گونه اثر سوئی ندارد.

از آن جایی که درمان های فیزیوتراپی به صورت موضعی استفاده می شوند بنابراین در اکثر موارد ایمن و بی خطرند و اثر موضعی دارند.

تحریک های الکتریکی در ناحیه شکم یا مناطقی که باعث انقباض رحم می شوند نباید استفاده شوند.

علاوه بر این درمان هایی مانند امواج ماورای صوت که اثر عمقی تری دارند بهتر است احتیاط شود و در ناحیه کمر ازآن استفاده نشود.

گرما درمانی در فیزیوتراپی بارداری

درمان با کیسه های گرم یا اشعه مادون قرمز که گرمای سطحی ایجاد می کنند  هیچ گونه خطری برای مادر و جنین ندارد.در صورتی که فرد مشکل خاصی مانند خون ریزی ،اختلال عروقی یا بی حسی و اختلال حسی نداشته باشد استفاده صحیح از این درمان ها باعث می شود با ایجاد گرمایی ملایم در کمر گردش خون بهبود یابد،گرفتگی عضلات برطرف شود در نتیجه درد بهبود یابد.

پست های مرتبط