ماساژ درمانی دیسک کمر

ماساژ درمانی دیسک کمر

معمولا برای اکثر افراد در مقطعی از زندگی درد کمر ناشی از دیسک کمر یا سایر عوامل اتفاق می افتد.مشکلات مختلف کمر از جمله دیسک کمر را می توان با ماساژ درمانی برطرف کرد.ماساژ درمانی از تکنیک های مختلفی تشکیل شده است که در آن فیزیوتراپ عضلات و سایر بافت های نرم بدن را فشار و مالش می دهد.هنگام استفاده از ماساژ درمانی دیسک کمر می توان وضعیت قرار گیری عضلات و سایر بافت های بدن را تغییر داد.برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از ماساژ درمانی برای دیسک کمر با دکتر مهدی صدیقی بهترین فیزیوتراپی در اصفهان همراه باشید.

امروزه با گذشت زمان مردم از فواید ماساژ بیشر آگاهی پیدا کرده اند.بررسی که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی توسط انجمن ماساژ آمریکا انجام شد نشان می دهد افرادی که از ماساژ برای درمان درد های مختلف خود استفاده می کنند نسبت به سال ۴ سال پیش دو برابر شده اند.علاوه براین مطالعه‌ای که در مورد ماساژ توسط موسسه تحقیقاتی لمسی در دانشگاه میامی در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد که ماساژ می‌تواند به کاهش درد کمر، اضطراب و استرس و بهبود خواب کمک زیادی کند.

انواع ماساژ درمانی دیسک کمر

نوع ماساژ بستگی به اهداف و شرایط شما دارد زیرا ماساژ درمانی انواع مختلفی دارد.متخصص ماساژ با توجه به شرایط شما استفاده از یک نوع خاص ماساژ یا ترکیبی از چند روش را به شما پیشنهاد می کند.

در ادامه ماساژ های مختلف را برای شما نام می بریم:

ماساژ سوئدی یا ریلکس کردن

ماساژ سوئدی به مجموعه ای از تکنیک های ماساژ درمانی گفته می شود که می تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند و درآن عضلات سطح بدن آرام و ملایم فشار داده می شوند.این نوع ماساژ استرس و ناراحتی شما را کاهش می دهد و از آن می توان برای درمان گردن درد،درمان کمر درد و شانه درد استفاده کرد.

ماساژ با سنگ داغ

در این ماساژ از سنگ های گرم شده برای افزایش چرخش خون و ریلکس کردن عضلات می توان استفاده کرد.

ماساژ عمیق بافت

از این نوع ماساژ می توان همراه با ماساژ سوئدی برای کاهش گرفتگی عضلات موجود در سطح عمیق تر بدن و بافت های ارتباطی در گردن و قسمت بالای کمر استفاده کرد.هنگام استفاده از این ماساژ فشار عمیق تری بر لایه های عضلانی بدن وارد می شود.در این نوع ماساژ تمرکز بر آزاد سازی نقاط به هم گره خورده یا بافت های آسیب دیده بدن است که باعث کمر درد، گردن درد و شانه درد شده اند.بنابراین از این نوع ماساژ می توان برای درمان کمر درد،گردن درد و… استفاده کرد.

درمان نقطه متحرک

در این نوع ماساژ از یک فشار ثابت و یکنواخت برای آزاد سازی اسپاسم عضلات بدن و بهبود گردش خون به نواحی نیازمند درمان می توان استفاده کرد.نقاط یا گره های خاص ایجاد شده در عضلات معمولا باعث درد می شوند.در این نوع ماساژ سعی می شود این نقاط آزاد شده و از هم باز شوند.

شیانسو

شیانسو یک نوع ماساژ ژاپنی است که در آن ماساژ دهنده از وزن بدن خود برای وارد کردن فشار تدریجی به نقاطی از بدن در طب چینی مهم هستند استفاده می کند.فیزیوتراپ در این حالت با مالش دادن شبکه رگ های بدن یا لمس کردن آن که منبع جریان انرژی است احساس بهتری در بدن بیمار به وجود می آورد و به وی انرژی می دهد.

ماساژ درمانی انواع دیگری نیز دارد که هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارد.برای انتخاب روش مناسب ماساژ درمانی برای دیسک کمر حتما با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.پس از گذشت چند جلسه ماساژ درمانی متوجه خواهید شد که ماساژ چگونه می تواند احساس راحتی بیشتری در شما به وجود آورد و درد شما را تسکین دهد.

برای انتخاب بهترین روش ماساژ درمانی و مقدار فشار مناسب برای بدن باید به موارد زیر توجه کرد:

  • علائم بدنی بیمار
  • سابقه بیماری
  • بررسی وضعیت بیمار با معاینه نواحی دردناک یا حساس

چه نوع ماساژی باید به عنوان ماساژ درمانی دیسک کمر انتخاب شود؟

اغلب بیمارانی که دیسک کمر دارند می پرسند از چه نوع ماساژی برای کاهش دردهای کمر باید استفاده کرد؟پزشکان معمولا برای افزایش گردش خون و تسکین درد ها اغلب ماساژ سوئدی را پیشنهاد می کنند.

ماساژ درمانی دیسک کمر

ماساژ سوئدی هم چنین برای افرادی که سکته مغزی کردند و نمی توانند زانوی خود را حرکت دهند نیز مفید است.فیزیوتراپ ها برای درمان درد در نقاط خاص مانند هنگامی که به عضله های کمر فشار وارد می شود ماساژ عصبی عضلانی را پیشنهاد می کنند.در این نوع ماساژ در مناطق اسپاسم عضلانی فشار های متمرکز ۳۰ ثانیه ای وارد می شود.این ماساژ درد دارد اما پس از انجام یک تا سه روز می بینید که درد شما تسکین یافته و بعد از گذشت یک تا دو هفته درد دیسک کمر شما شدیدا کاهش می یابد.

روش انجام ماساژ درمانی دیسک کمر

هنگام انجام ماساژ درمانی دیسک کمر معمولا بیمار بر روی تخت دراز می کشد و لباس های راحت می پوشد.متخصص ماساژ از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک دست خود با پوست بیمار استفاده می کند.گاهی اوقات نیز برای انجام ماساژ بیمار روی صندلی می نشیند.جلسات ماساژ درمانی می توانند کوتاه یا نسبتا طولانی باشند.

تکنیک‌های ماساژ درمانی دیسک کمر:

در ادامه قصد داریم یک تکنیک خاص را برای درمان دیسک کمر به شما معرفی کنیم:

  • روی تخت دراز بکشید به شکلی که پشتتان به سمت سقف باشد.
  • ۲ حولی را انتخاب کرده و لوله کنید.سپس آن ها را در زیر پیشانی و پاهای خود قرار دهید.(برای انجام این کار از دیگران کمک بگیرید)
  • از فرد ماساژ دهنده بخواهید دست های خود را به روغن آغشته کند سپس روی ستون فقرات شما بمالد.سپس دست ها را به صورت دایره وار روی شانه شما حرکت دهد.
  • عضلات سرشانه و گردن را به مدت دو دقیقه با کمک انگشتان خود ماساژ دهید.
  • با استفاده از انگشتان دست عضلات پشت را به آرامی به سمت بالا بکشید.این حرکت را ۲ تا ۳ بار برای هر عضله تکرار کنید.حرکت از سمت شانه به سمت پهلو ها نیز باید انجام شود.
  • انگشتان دستتان را مشت کنید و عضلات پشت را از اسپاسم و گرفتگی خالی کنید.دقت کنید فشار بیش از حد نباشد.
  • عضلات شانه خود را با کمک انگشت شست و سر انگشتان تان آرام ماساژ دهید.فشار وارد شده باید کاملا ملایم باشد.(برای انجام این کار کافی است بخشی از پوست عضله را بگیرید و به آرامی چند درجه بچرخانید)
  • انگشتان شست خود را در دو طرف ستون فقرات تان قرار دهید و از پایین گردن به سمت کمر حرکت کنید.
  • در پایان حرکت اول را مجدد تکرار کنید.

نحوه صحیح انجام این تکنیک بسیار مهم است بنابراین توصیه می شود به هیچ وجه آن را به تنهایی در خانه انجام ندهید.برای انجام این حرکت به یک مرکز فیزیوتراپی یا ماساژ درمانی مراجعه کنید.

تکنیک ماساژ درمانی برای دیسک کمر

فواید ماساژ درمانی

از فواید ماساژ درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین درد و ناراحتی

ماساژ درمانی اسپاسم عضلانی را با آزاد کردن عضلات و مفاصل کاهش می دهد.با این کار عملکرد مفاصل بهبود می یابد.با ماساژ درمانی می توانید دامنه حرکت مفصل ساکروایلیاک یا استخوان دنبالچه را افزایش دهید.برای این کار عضلات سرینی ماساژ داده می شوند و گرفتگی بافت های اطراف آن کاهش پیدا می کند.ماساژ درمانی کمرمی تواند تسکین زیادی در درد موردی یا مزمن بیمار به همراه داشته باشد. در این حالت صرف نظر از اینکه درد مزمن به خاطر ایجاد محدودیت حرکتی در مفاصل ستون فقرات، لگن، و یا مفاصل دنده‌ها باشد یا اینکه درد به خاطر متراکم شدن اعصاب به خاطر اسپاسم عضلانی، بیماری یا عملکرد نامناسب ایجاد شده باشد، استفاده از خدمات ماساژ یک فرد با تجربه در حوزه ماساژ ناحیه کمر می‌تواند به کاهش مشکلات مشاهده شده کمک کند.

ریلکس شدن و بهبودیافتن

ماساژ درمانی با سنگ داغ یک نقش کنش گرا در بهبود سلامت کلی فرد دارد.ماساژ منظم می تواند به حفظ سطح بالاتر آرامش در عضلات بدن کمک کند.ماساژ درمانی موجب کاهش فشار،بهبود وضعیت خواب،افزایش اندورفین و بالا بردن حس خوب در فرد می شود.بدن شما پس از ماساژ درمانی عملکرد بهتری خواهد داشت زیرا ماساژ گردش خون را بهبود می دهد و خون سرشار از اکسیژن تازه را به عضلات می رساند.هم چنین ضایعات متابولیک را از اندام های داخلی بدن خارج می کند.

افزایش انعطاف پذیری

ماساژ درمانی هم چنین انعطاف پذیری بیشتری در عضلات ایجاد می کند.باعث می شود عضلات ریلکس شوند و دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا کند.

کاربرد های دیگر ماساژ درمانی

ماساژ درمانی علاوه بر درمان دیسک کمر کاربردهای دیگری نیز دارد.در ادامه چند مورد از کاربردهای مهم ماساژ را برای شما نام می بریم:

گرفتگی عضلات در قسمت پایین یا بالای کمر و گردن

درد در قسمت پایین کمر معمولا به خاطر گرفتگی عضلات در نتیجه بلند کردن اجسام سنگین،حرکت سریع یا افتادن از بلندی است.این درد جدی است و برای مدت طولانی مانند چند هفته می تواند ادامه پیدا کند.زمانی که عضلات کمر دچار گرفتگی یا پارگی شوندناحیه اطراف عضلات ممکن است ملتهب شود.در صورت ایجاد این التهاب عضلات کمر دچار اسپاسم شده و در قسمت پایین کمر درد شدیدی احساس می شود.

در این شرایط حرکت دادن کمر بسیار دشوار می شود.علاوه بر این امکان ایجاد حساسیت در عضلات بالای کمر نیز وجود دارد که دلیل آن می تواند ضعیف شدن یا وارد شدن آسیب به خاطر استفاده بیش از حد از این عضلات باشد.درد در قسمت بالای کمر می تواند دلایل دیگری مانند گرفتگی عضلات،آسیب های ورزشی یا تصادف با اتومبیل نیز داشته باشد.در این شرایط می توان از ماساژ درمانی برای برطرف کردن اسپاسم یا التهاب ایجاد شده و بهبود دامنه حرکت عضلات استفاده کرد.

استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات

آرتریت ستون فقرات یک شکستگی در غضروف بین مفاصل فاست در قسمت پشت ستون فقرات است.در این حالت مفاصل فاست ملتهب می شود و پیشرفت مشکل باعث ایجاد درد و اصطحکاک در زمان برخورد استخوان ها به یکدیگر می شود.ماساژ درمانی با بهبود گردش خون و کاهش فشار و گرفتگی عضلات برای کاهش درد استئوآرتریت مؤثر است.برای انجام این کار باید نزد شخصی برید که در این زمینه آموزش دیده و تجربه لازم را دارد.

فیبرومیالژیا

این بیماری برای افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارد.نشان های این بیماری معمولا درد،خشکی،کوفتگی و یا مشکلات خواب است.بیمار معمولا در این شرایط هم درد تیرکشنده هم درد در یک نقطه خاص را در معاینات فیزیکی حس می کند.با ماساژ درمانی می توان این دردها را هدف قرار داد و خشکی مفاصل را کاهش داد.ماساژ درمانی اکثر مواقع برای بیمارانی توصیه می شود که ابتدا قبل از شروع ماساژ یا هر روش درمانی دیگر وضعیت خود را با پزشک یا فیزیوتراپ در میان گذاشته اند.

سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن است و فرد به خاطر آن ممکن است در ناحیه پایین کمر یا پاها نیز احساس درد کند.این درد در طول دو ماه خود به خود کاهش پیدا می کند اما با یک سری روش های خاص می توان آن را زودتر نیز درمان کرد.ماساژ درمانی اثر قابل توجهی بر درمان درد عصب سیاتیک دارد.در یک آزمایش بر روی ۴۰۰ نفر به طور منظم و هفته ای ماساژ درمانی انجام شد و مشاهده شد که پس از گذشت ده هفته دریافت کنندگان ماساژ عملکرد بهتری نسبت به قبل داشتند.

گردن درد

یکی از شایع ترین دردهای مفاصل گردن درد است.گردن درد شدید برای مدت طولانی می تواند آزار دهنده باشد.نگذارید گردن درد برای شما به یک مشکل جدی و مداوم تبدیل شود.اگر به گردن شما آسیب وارد شده و درد می کند با ماساژ درمانی می توانید آن را مدیریت کنید.درد دیسک گردن اغلب اوقات با درد کمر همراه است و علائم این دو شبیه به هم است.از علائم گردن درد می توان به اسپاسم،خشکی،ناراحتی عضلات،ایجاد محدودیت حرکتی در مفاصل و سر درد اشاره کرد.

گردن درد می تواند به صورت ناگهانی و حاد یا مداوم و مزمن باشد.برای درمان می توانید به جای دارو از ماساژ درمانی استفاده کنید.ترکیبی از تکنیک ها که توسط فیزیوتراپ هنگام ماساژ درمانی انجام می شود به کاهش درد و ریکاوری بیمار کمک زیادی می کند.ماساژهایی که برای کاهش گردن درد می توان از آن ها استفاده کرد عبارتند از:ماساژ سوئدی،ماساژ عمیق عضلات،درمان نقطه محرک،ماساژ شیاتسو

تاثیرات ناشی از ماساژ درمانی در زمانی که این فعالیت هر روز چند بار تکرار شود، ماندگاری بلند مدت تر دارد. توجه داشته باشید که نباید از ماساژ عمیق عضلات در نواحی دردناک، متورم بدن استفاده شود زیرا انجام این کار می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به ناحیه مورد نظر شود.

موارد منع مصرف ماساژ درمانی

انجام ماساژ درمانی برای افراد زیر ممنوع است:

  • افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند.
  • افرادی که به بیماری های پوستی،جوش یا زخم های درمان نشده مبتلا هستند.
  • افرادی که پوکی استخوان دارند.
  • افراد دارای وریدهای واریسی

عوارض و خطرات ماساز درمانی

ماساژ درمانی اگر توسط یک فیزیوتراپ آموزش دیده و با تجربه انجام شود و فرد مراقبت های لازم را انجام دهد عوارض و خطر جدی ندارد.آسیب هایی که از ماساژ درمانی تا کنون گزارش شده است بسیار ناچیز بوده و خطر جدی نداشته است.از عوارض جانبی ماساژ درمانی می توان به درد،ناراحتی موقت ، کبودی، ورم،حساسیت یا آلرژی به روغن ماساژ اشاره کرد.

علاوه بر ماساژ درمانی برای دیسک کمر می توان از راه های دیگری هم مانند داروهای شیمیایی،گیاهی و هم چنین عمل جراحی نیز استفاده کرد.در بین این روش ها ماساژ درمانی کمک می کند با دیسک خود کنار بیایید و درد کمتری احساس کنید.