علت زانو درد چیست؟

زانو درد یکی از بیماری های رایج عصر حاضر است، چرا که با رواج زندگی ماشینی و عدم تحرک کافی، افراد در هر سنی به آن دچار می شوند که بر اساس شدت درد، حتی ممکن است افراد را از انجام فعالیت روزمره شان باز دارد.

علت زانو درد چیست؟

زانو درد یک شکایت شایع است که افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار می‌دهد.علت زانو درد ممکن است در نتیجه یک آسیب،مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. شرایط پزشکی، از جمله آرتریت، نقرس و عفونت‌ها، نیز می‌تواند باعث زانو درد شود.بسیاری از انواع درد جزئی زانو به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می‌دهند.

فیزیوتراپی و زانوبند نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند.در برخی موارد، ممکن است زانو نیاز به ترمیم و یا جراحی داشته باشد.زانو درد شایع‌ترین شکایت اسکلتی عضلانی است که افراد را نزد پزشک می‌برد.

با افزایش روز افزون جامعه، تعداد مشکلات زانو نیز در حال افزایش است. زانو درد، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آناتومی زانو

زانوی انسان یک مفصل لولایی است که از استخوان درشت‌نی (ساق پا) و استخوان ران (ران) تشکیل‌شده است.

کشکک زانو در جلوی زانو قرار دارد و زانو توسط چهار رباط، پشتیبانی می‌شود. دو ضربه‌گیر که هر کدام منیسک نامیده می‌شوند، در داخل زانو قرار دارند. درد در زانو می‌تواند ناشی از ضربه و فشار یا آسیب مکرر به زانو باشد؛ اما گاهی اوقات هم این درد، بدون دلیل مشخصی رخ می‌دهد. هنگام بروز زانو درد، ممکن است محدودیت‌های عملکردی را تجربه کنید که شامل مشکل در راه رفتن، بلند شدن از حالت نشسته یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها می‌شود.

چه نوع دردی در زانو دارید؟

اگر درد زانو را تجربه می‌کنید، مهم است که مشخص شود که درد حاد، نیمه حاد یا مزمن است.

این می‌تواند به تشخیص و درمان مناسب کمک کند:

درد حاد زانو:

معمولاً شدیدترین درد است و ۱-۷ روز پس از آسیب رخ می‌دهد. در این مدت، باید به زانو استراحت دهید و اجازه دهید تا ساختارهای آسیب دیده قبل از شروع هرگونه حرکتی بهبود یابند.

درد نیمه حاد زانو:

این حالت از ۲ تا ۶ هفته پس از آسیب رخ می‌دهد. این زمان خوبی برای شروع حرکت ملایم در اطراف زانو است تا به بازگرداندن حرکت کمک کند.

درد مزمن زانو و علت زانو درد

اگر درد بیشتر از ۸-۱۲ هفته طول می‌کشد. درد زانو که مزمن است، باید توسط ارائه دهنده خدمات درمانی، ارزیابی شود.

علت زانو درد

علت زانو درد چیست؟

فعال بودن، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای مفاصل و بقیه بدن انجام دهید؛ اما صدماتی ممکن است رخ دهد و اغلب زانوها را درگیر می‌کند. برخی از رایج‌ترین مشکلات زانو، رگ به رگ شدن، پارگی مینیسک و یا التهاب تاندون است.اگر از ناحیه زانو قدیمی آسیب دیده‌اید که به درستی درمان نشده است، ممکن است گاهی اوقات دچار درد شود یا دائماً صدمه ببیند.

چندین مورد دیگر علت زانو درد ، مانند:

بورسیت(( Bursitis)) ، علت زانو درد

بورسیت، کیسه‌ای است که مقدار کمی مایع را در زیر پوست و بالای مفصل شما نگه می‌دارد که هنگام حرکت مفصل از اصطکاک آن جلوگیری می‌کند. استفاده بیش از حد از زانو، زمین خوردن و یا خم شدن مکرر، می‌تواند ((بِرسا bursa)) را در قسمت بالای زانو تحریک کند که منجر به درد و تورم در زانو می‌شود.

سندرم باند   IT (Iliotibial band syndrome)  ، علت زانو درد

نوار ایلیوتیبیال (IT)، تکه‌ای از بافت سفت است که از باسن تا قسمت بیرونی زانو ادامه دارد. هنگامی که بیش از حد فعالیت می‌کنید،ممکن است به مرور زمان ملتهب شود. این باعث درد در قسمت بیرونی زانو می‌شود.

این نوع بیماری اغلب به دلیل دویدن در سرازیری در بین دوندگان رایج است.

پارگی مینیسک (Meniscal tear)

گاهی اوقات، آسیب به زانو می‌تواند باعث پاره شدن غضروف شود. این پارگی‌ها می‌توانند در مفصل گیر کنند که باعث درد و تورم می شود.بسیاری اوقات، افراد هنگام تحرک و فعالیت، احساس “گرفتگی” در مفصل را خواهند داشت.

بیماری اسگود شلاتر ((Osgood-Schlatter disease)) علت زانو درد چیست؟

این حالت اغلب در جوانی اتفاق می‌افتد، زمانی که استخوان‌ها و سایر قسمت‌های زانو هنوز در حال تغییر هستند. این می‌تواند باعث ایجاد برآمدگی دردناک در زیر زانو شود، جایی که تاندون از زانو به ساق پا متصل می‌شود. ورزش بیش از حد و سوزش در نقطه‌ای در پایین زانو، اغلب باعث آسیب به این ناحیه می‌شود؛ اما این درد ممکن است گاهی اوقات بیاید و برود که این به ویژه در پسران و دختران نوجوان شایع است.

آرتروز ((Osteoarthritis))

این نوع آرتروز “ساییدگی و پارگی” است که یکی از دلایل اصلی زانو درد پس از ۵۰ سالگی است. این وضعیت باعث می‌شود که مفصل زانو درد داشته باشد یا در هنگام فعالیت، متورم شود. مفاصل مبتلا به آرتروز نیز می‌توانند در اوایل روز سفت شوند.

تاندونیت کشکک ((Patellar tendinitis))

تاندونیت کشکک بدان معناست که شما در تاندون التهابی دارید که کاسه زانو را به استخوان ساق متصل می‌کند.

تاندون‌ها، نوارهای بافتی سفت هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های شما متصل می‌کنند. هنگامی که بیش از حد ورزش می‌کنید، ممکن است ملتهب و زخم شوند.

سندرم درد کشکک ران ((Patellofemoral pain syndrome))

عدم تعادل ماهیچه‌ای، گرفتگی و مشکلات مربوط به هم‌ترازی پاها معمولاً باعث این وضعیت می‌شوند.

این باعث درد زانو و گه‌گاه “خم شدن” می‌شود، به این معنی که زانو ناگهان نمی‌تواند وزن شما را تحمل کند.

سندرم درد کشکک ران، در زنان بیشتر از مردان رایج است.

دررفتگی کشکک زانو ((Dislocated kneecap))

این اتفاق زمانی می‌افتد که استخوان مثلثی که جلوی زانو شما را می‌پوشاند، از جای خود خارج می‌شود که معمولاً به بیرون زانو این اتفاق می‌افتد. در برخی موارد، ممکن است کاسه زانو جابجا شده و این در حالی است که شما می‌توانید دررفتگی را مشاهده کنید.

فیزیوتراپی برای درمان زانو درد و علت زانو درد

ابتلا به زانو درد گاهی اوقات مانند یک شمشیر دو لبه به نظر می‌رسد. استفاده بیش از حد از زانوها می‌تواند سلامت مفصل زانو را بدتر کند، این در حالی است که هرچه کمتر زانوها را حرکت دهید، ضعیف‌تر می‌شوند. شما باید این تعادل را در حفظ حرکت مفاصل زانو به اندازه کافی قوی و سالم پیدا کنید و فیزیوتراپیست به شما در انجام این کار کمک می‌کند.

به دنبال بروز برخی از مشکلات رایج در ایجاد درد زانو در افراد، ماهیچه‌های اطراف زانو ممکن است ضعیف شده و مفاصل زانو سفت شوند.

این امر انجام کارهای روزمره مانند پیاده روی یا بلند شدن از رختخواب را با مشکل مواجه می‌کند. در چنین مواقعی فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد، تورم و سفتی زانو کمک کند و موجب بهبود عملکرد مفصل زانو شود.

همچنین می‌تواند راه رفتن، خم شدن، زانو زدن و یا نشستن را برای شما آسان کند. در حقیقت، یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ نشان داد که ترکیبی از فیزیوتراپی دستی و ورزش تحت نظارت برای بیماران مبتلا به دردهای مختلف زانو، مزایای عملکردی دارد و ممکن است نیاز به جراحی را به تأخیر اندازد یا از آن جلوگیری کند. دو نوع اصلی فیزیوتراپی یعنی درمان‌های غیرفعال و فعال، می‌توانند به کنترل بیشتر مفاصل زانو کمک کنند.با درمان‌های غیرفعال، فیزیوتراپ، اکثر کارها را انجام می‌دهد؛ اما با درمان‌های فعال، شما هستید که بیشتر کارهای خود را انجام می‌دهید، مانند انجام یک سری تمرینات در خانه.

برخی از روش‌های درمانی فیزیوتراپی معمول برای بهبود و یا کاهش زانو درد

فیزیوتراپی برای زانو درد شامل ارزیابی کامل از کل اندام تحتانی یعنی از ران تا زانوی شما است. فیزیوتراپیست شما می‌تواند درد زانو را ارزیابی کرده و درمان‌های مناسب، از جمله: تمرینات و روش‌های درمانی را تجویز کند تا به کاهش درد زانو و بهبود تحرک کلی شما کمک کند.

در زیر به برخی از این روش‌های درمانی که توسط فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌شود اشاره می‌کنیم:

سرما درمانی:

با کاهش گردش خون، سرما درمانی می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

به عنوان مثال، فیزیوتراپیست شما ممکن است کمپرس سرد را روی مفصل زانو قرار دهد.

گرما درمانی:

گرما درمانی جریان خون را افزایش می‌دهد تا سفتی مفاصل زانو و ماهیچه‌های اطراف زانو را کاهش دهد.

به عنوان مثال،فیزیوتراپیست می‌تواند یک پد گرم کننده گرم را روی مفصل زانو قرار دهد تا گردش خون افزایش یابد.

آب درمانی:

گاهی اوقات آب درمانی به عنوان درمان آبزی نیز شناخته می‌شود، این درمان از آب برای کاهش علائم درد زانو استفاده می‌کند. آب درمانی چندین مزیت دارد.

به عنوان مثال، می‌توانید تمرینات ملایمی را در آب انجام دهید. همچنین، قرار گرفتن در آب گرم،  می‌تواند به تسهیل حرکت و همچنین مقابله با درد و سایر علائم مربوط به درد زانو کمک

کند.بسیار مهم است که شخصاً با فیزیوتراپیست خود ملاقات کنید تا تشخیص فردی زانو درد و آموزش بهترین تمرینات زانو درد برای شرایط شما انجام شود.

تمرینات بسیار بیشتری برای زانو وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد که این تمرینات برای طیف وسیعی از افراد مبتلا به زانو درد مفید است.

اجازه ندهید که زانو درد، شما را از داشتن بهترین زندگی باز دارد.

مراقبت خانگی برای تسکین زانو درد

التهاب، واکنش فیزیولوژیکی بدن به آسیب است. در درمان بسیاری از انواع زانو درد، هدف مشترک، شکستن چرخه التهابی است. چرخه التهابی با آسیب شروع می‌شود. پس از آسیب، موادی که باعث التهاب می‌شوند، به زانو حمله می کنند تا به بهبودی کمک کنند. با این حال، اگر آسیب و التهاب بعدی برطرف نشود، التهاب می‌تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود و منجر به التهاب و آسیب بیشتر شود.

این چرخه التهاب منجر به ادامه یا پیشروی زانو درد می‌شود. این چرخه را می‌توان با کنترل موادی که باعث التهاب می‌شوند و با آسیب بیشتر به بافت،شکست. برخی از تکنیک‌های متداول مراقبت خانگی برای زانو درد که التهاب را کنترل می‌کند و به شکستن چرخه التهاب کمک می‌کند، عبارتند از: محافظت، استراحت، استفاده از کمپرس یخ و دیگر درمان‌هایی که می‌توانید استفاده کنید.

8 علت شایع زانو درد

رژیم غذایی مناسب در دوران ابتلا به زانو درد چگونه است؟

قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی، با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا نکاتی درباره نحوه تغذیه سالم هنگام ابتلا به زانو درد داشته باشید. او می‌تواند به شما راهنمایی کند که برای کاهش درد و تورم چه بخورید و همچنین به شما در حفظ وزن سالم کمک می‌کند(حفظ وزن سالم بسیار مهم است، زیرا وزن زیاد می‌تواند بر مفاصل زانو فشار وارد کند).

داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا وزن خود را حفظ کنید.همه افراد مبتلا به زانو درد نیازی به کاهش وزن ندارند، اما اگر اضافه وزن دارید، رسیدن به وزن سالم با تغذیه مناسب می‌تواند در مدیریت زانو درد مفید باشد.

در زیر برخی از غذاهایی که ممکن است به کاهش برخی علائم زانو درد کمک کند، اشاره شده است:

میوه‌ها و سبزیجات

این غذاهای فوق العاده حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی (مواد شیمیایی طبیعی موجود در برخی از غذاهای گیاهی) است که به شما در مبارزه با درد و تورم مفاصل کمک می‌کند. انگور قرمز، زغال اخته، هویج و اسفناج، نمونه‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات هستند که ممکن است فواید ضد التهابی داشته باشند.

اسیدهای چرب امگا ۳

ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا و سایر غذاهای دارای اسیدهای چرب امگا ۳ (اسیدهای چرب ضروری که می‌توانند به کاهش التهاب و درد کمک کنند)، می‌توانند به تسکین درد و درد مفاصل کمک کنند. اگر طرفدار ماهی نیستید، می‌توانید گردو، دانه کتان و روغن زیتون بخورید یا از مکمل امگا ۳ استفاده کنید تا از مزایای مشابه برخوردار شوید. حداقل یک بار در روز از یک وعده امگا ۳ استفاده کنید.

ویتامین D

غذاهای حاوی ویتامین D مانند تخم مرغ، قارچ و غذاهای غنی شده (مانند آب پرتقال غنی شده و غلات صبحانه)، می‌تواند به شما در مدیریت درد زانو کمک کند. سعی کنید بیش از یک بار در روز، روی ویتامین D کار کنید یا روزانه مکمل ویتامین D مصرف کنید.

ادویه جات

زنجبیل، زردچوبه، فلفل چیلی خشک و دارچین می‌توانند به کاهش علائم درد زانو کمک کنند. ممکن است اثرات ضد التهابی بر بدن داشته باشند و به کاهش تورم و سفتی کمک کنند. یک مزیت دیگر آن‌ها این است که این ادویه جات بدون طعم و مزه و بدون اضافه کردن کالری به بدن شما، سود می‌رسانند، بنابراین در صورت امکان، آنها را در هر وعده غذایی استفاده کنید.

کلام پایانی علت زانو درد

زانو درد یک بیماری شایع است که سالانه بیش از ۱۸ میلیون بزرگسال را درگیر می‌کند. با شناسایی منشا درد و بر اساس نوع آن،روش‌های درمانی پیشنهاد می‌ّشوند که رایج‌ترین آن، این است که درمان در مراکز فیزیوتراپی و تحت نظر فیزیوتراپیست، انجام شود.در کنار روش‌های درمانی توسط فیزیوتراپیست، در صورت تمایل به درمان‌های خانگی، توصیه می‌ّشود که قبل از انجام، حتما با پزشک متخصص خود و یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا مطابق  با نوع درد شما و شرایط بدنی که دارید، توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …