آیا اسپوندیلیت آنکیلوزان منجر به تنگی نخاعی می شود؟

بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان اغلب کمردرد را تجربه می کنند. این می تواند ناشی از آسیب های مختلفی همچون تنگی کانال نخاعی باشد. به این دلیل که می تواند منجر به ایجاد اختلالاتی در ریشه عصبی حرکتی و حسی شود. هیچ درمان قطعی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود ندارد، اما…
اسپوندیلیت آنکیلوزان
مقالات فیزیوتراپی

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) یک بیماری التهابی است که می تواند باعث جوش خوردن استخوان های ستون فقرات به یکدیگر می شود. این همجوشی باعث می شود ستون فقرات انعطاف کمتری داشته باشد و در نهایت می تواند منجر به تنگی نخاع شود که در آن فضاهای بین ستون فقرات باریک تر شده و نخاع و ریشه های عصبی نخاعی را فشرده می کند. اسپوندیلیت آنکیلوزان با التهاب مزمن در مفاصل مهره‌ای ستون فقرات و انتزها، مکان‌هایی که تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان می‌چسبند، مشخص می‌شود.

تغییرات ستون فقرات ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان می‌تواند منجر به رشد استخوان در لبه‌های استخوان‌ها (خارهای استخوانی)، رباط‌های ضخیم‌شده و دیسک‌های برآمده شود که همگی فضاهای ستون فقرات را باریک می‌کنند. AS با سایر عوارض ستون فقرات از جمله شکستگی و کیفوز مرتبط است. این مقاله به بررسی اسپونیدیلیت و عوارض آن بر ستون فقرات، علائم تنگی ستون فقرات، درمان های در دسترس و راهکارهای قابل پیشگیری می‌پردازد.

ارتباط بین اسپوندیلیت آنکیلوزان و مشکلات ستون فقرات

اکثر افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هرگز ناتوان نخواهند شد یا ناتوانی حداقلی خواهند داشت. برخی از افراد مبتلا به این عارضه به دلیل انحنای ستون فقرات، شکستگی ها یا تنگی ستون فقرات دچار محدودیت در حرکت ستون فقرات می شوند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که اسپوندیلیت آنکیلوزان تقریباً در سه نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در سال رخ می دهد. این عارضه معمولاً در نوجوانان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود. اما هر کسی، صرف نظر از سن، می تواند به AS تشخیص داده شود. این بیماری در مردان سه برابر بیشتر از زنان است. علائم AS در افراد مختلف متفاوت است، اما اکثر افراد مبتلا به AS مواردی همچون کمردرد و سفتی، درد و تورم در سایر مفاصل و التهاب و خستگی شدید را تجربه خواهند کرد. علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان به تدریج، در طی چند ماه یا حتی سال ها ایجاد می شود. آنها ممکن است دوره‌های بدتر شدن علائم و بهبودی کم یا بدون علائم را پشت سر بگذارند. با درمان به موقع، این وضعیت برای اکثر افراد بهبود می یابد. اما برای برخی دیگر، حتی با درمان ممکن است باعث بدتر شدن علائم شود.

ارتباط بین اسپونیدلیت آنکیلوزان و شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات، یک ترک یا شکستگی در مهره‌ها است. شکستگی ستون فقرات می‌تواند در قسمت پایین کمر، قفسه سینه و یا گردن (ستون فقرات گردنی) رخ دهد. شکستگی‌های کمر و قفسه سینه شایع‌تر هستند، در حالی که شکستگی‌های سِرویکال نادرتر هستند ولی می‌توانند بسیار خطرناک و تهدیدکننده زندگی باشند. شکستگی‌های ستون فقرات از نظر شدت، از خفیف تا شدید متغیر هستند.

هنگامی که AS منجر به جوش خوردن مفاصل در ستون فقرات می شود، ستون فقرات تحرک خود را از دست می دهد و سفت و ناپایدار می شود. شکستگی ستون فقرات در AS می تواند در اثر یک آسیب تروماتیک، مانند زمین خوردن یا با فعالیت جزئی، مانند راه رفتن یا خم شدن، رخ دهد. در افرادی که هم AS و هم پوکی استخوان دارند، خطر شکستگی حتی بیشتر است.

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. این یک عارضه مکرر و زودرس است. با این وجود، شکستگی خفیف ستون فقرات می تواند مورد توجه قرار نگیرد. با این حال، شکستگی شدید می تواند باعث درد شدید و آسیب نخاع شود. شکستگی ستون فقرات کمری یا سینه ای می تواند باعث دردی شود که با حرکت کردن بدتر می شود. این با درد ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان متفاوت است که با فعالیت بهبود می یابد.

ارتباط بین اسپوندیلیت آنکیلوزان و کیفوز

اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند باعث شود تا ستون فقرات، انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. ستون فقرات با انعطاف کمتر می تواند باعث انحنای رو به جلو به نام کیفوز شود. این نیز نشانه اسپوندیلیت آنکیلوزان شدید است. کیفوز می تواند بر تعادل فرد تأثیر منفی بگذارد. این باعث جابجایی مرکز ثقل فرد به جلو و عقب در صفحه ساژیتال می شود – صفحه فرضی که برای تقسیم کردن بدن به دو قسمت راست و چپ استفاده می شود. افراد مبتلا به کیفوز ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • درد و سفتی در پشت و تیغه های شانه
  • بی حسی، ضعف و گزگز در پاها
  • تنگی نفس به دلیل فشار ستون فقرات به سمت مجاری تنفسی
  • مشکلات تعادل
  • بی اختیاری مثانه و روده (ناتوانی در کنترل ادرار یا مدفوع)
بیشتر بدانید:  درمان سندرم منطقه ای پیچیده

تشخیص زودهنگام این بیماری، بهترین درمان را برای فرد مبتلا به کیفوز ارائه می دهد. درمان می تواند مشکلات بیشتر و نیاز به جراحی را کاهش دهد. کیفوز درمان نشده، بدتر می شود و منجر به افزایش مشکلات سلامتی می شود که کیفیت زندگی را مختل می کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی ستون فقرات به باریک شدن فضاهای ستون فقرات اشاره دارد. این باریک شدن باعث فشار روی اعصابی می شود که از طریق ستون فقرات حرکت می کنند. دو نوع اصلی تنگی ستون فقرات بر اساس بخشی از ستون فقرات که تحت تاثیر قرار می‌دهند، وجود دارد که عبارتند از:

  • لومبار استنوزیس. تنگی قسمتی از ستون فقرات است که قسمت پایین کمر را درگیر می کند. لومبار استنوزیس، شایع ترین در بین این دو نوع است.
  • سرویکال استنوزیس. این نوع تنگی کانال نخاعی بخشی از ستون فقرات در گردن را درگیر می کند.

چگونه علائم را می توان تشخیص داد؟

ممکن است تنگی ستون فقرات داشته باشید و متوجه علائم نشوید. برای بسیاری از افراد، اولین باری که متوجه می‌شوند این بیماری را دارند، پس از اسکن CT یا تصویربرداری MRI است. علائم بر اساس محل تنگی کانال نخاعی و اعصاب آسیب دیده متفاوت است. علائم لومبار استنوزیس عبارتند از:

  • بی حسی یا گزگز در پا
  • ضعف در پا یا ساق پا
  • کمردرد

درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا پس از ایستادن طولانی مدت یا پس از فعالیت به طور کلی پس از نشستن یا خم شدن به جلو برطرف می شود. علائم سرویکال استنوزیس عبارتند از:

  • بی حسی یا گزگز در دست، بازو، پا یا ساق پا
  • ضعف دست، بازو، پا یا ساق پا
  • مشکلات تعادل و راه رفتن (نحوه راه رفتن)
  • اگر سرویکال استنوزیس شدید باشد، با اختلال عملکرد روده یا مثانه همراه است.

اگر هر یک از علائم تنگی نخاع را تجربه کردید، حتی اگر اسپوندیلیت آنکیلوزان ندارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

روش های تشخیص تنگی کانال نخاعی

برای تشخیص تنگی کانال نخاعی، پزشک از شما در مورد علائمی که تجربه می کنید و سابقه پزشکی شما می پرسد. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی انجام خواهند داد. در یک معاینه فیزیکی، پزشک ستون فقرات شما را از نظر ناهنجاری های ستون فقرات، مانند انحنای غیر معمول، کیفوز و نواحی متورم، حساس و دردناک بررسی می کند. از شما خواسته می شود که کمی راه بروید یا به جلو، عقب و به پهلو خم شوید. پزشک همچنین آزمایش های تصویربرداری را برای مشخص کردن علت علائم و نشانه ها تجویز می کند:

  • عکسبرداری با اشعه ایکس پشت می تواند خارهای استخوانی و باریک شدن فضاهای کانال نخاعی را نشان دهد.
  • تصویربرداری MRI می تواند تصاویر مقطعی از ستون فقرات ایجاد کند و آسیب دیسک ها و رباط ها، تومورها و هر گونه اعصاب فشرده شده را تشخیص دهد.
  • سی تی اسکن در مواردی که نتوانید ام آر آی انجام دهید، توصیه می شود. CT می تواند مشکلات نخاع و اعصاب، خارهای استخوانی، فتق دیسک و تومورها را نشان دهد.
بیشتر بدانید:  روماتیسم مفصلی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

راه های درمان تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی نخاع به ناحیه آسیب دیده نخاع و شدت درد و سایر علائم بستگی دارد. اگر هیچ درد یا علائم دیگری را تجربه نمی کنید، پزشک وضعیت شما را با ویزیت های بعدی و آزمایش بررسی می کند. آنها همچنین نکات مراقبت از خود را برای جلوگیری از درد یا هر گونه آسیب بیشتر به ستون فقرات توصیه می کنند. اگر علائم تنگی نخاع را تجربه می کنید، پزشک گزینه های درمانی دیگر مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی و روش های درمانی غیر جراحی را توصیه می کند.

ادویل

دارو درمانی اسپوندیلیت آنکیلوزان

داروهایی که به مدیریت درد ناشی از تنگی ستون فقرات و سایر علائم کمک می کنند، عبارتند از:

  • مسکن‌هایی مانند ادویل (ایبوپروفن)، آلو (ناپروکسن) و تیلنول (استامینوفن) برای کاهش موقت درد و سایر ناراحتی‌های تنگی کانال نخاعی.
  • داروهای ضد افسردگی مانند Elavil (آمی تریپتیلین)، برای کمک به مدیریت درد مزمن شبانه، بنابراین در خواب شما اختلال ایجاد نمی کند.
  • داروهای ضد تشنج مانند نورونتین (گاباپنتین) برای کاهش درد ناشی از اعصاب آسیب دیده.
  • داروهایی مانند اکسی کانتین (اکسی کدون) و هیسینگلا (هیدروکودون)، برای درد شدید که معمولاً برای مصرف دوره های کوتاه مدت تجویز می شود.

فیزیوتراپی تنگی نخاعی

فیزیوتراپی می تواند به شما در مدیریت درد و سایر علائم تنگی نخاع کمک کند. فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای تقویت قدرت و استقامت، بهبود تعادل و حفظ انعطاف و ثبات ستون فقرات توصیه کند.

روش های غیر جراحی

دو روش غیرجراحی رایج برای تنگی کانال نخاعی، تزریق استروئید اپیدورال و روش‌های رفع فشار هستند:

  • تزریق استروئید اپیدورال. تزریق استروئید در فضای اطراف منطقه ای که استخوان روی نخاع یا سایر بافت ها فشار می آورد، برای کاهش التهاب و درد انجام می شود. از آنجایی که تزریق استروئید می تواند استخوان ها و بافت های همبند را ضعیف کند، تنها چند بار در سال تزریق می شود.
  • روش رفع فشار. یک روش رفع فشار می‌تواند از تنگی ستون فقرات کمری با رباط ضخیم‌تر تسکین یابد. این روش شامل استفاده از ابزارهای سوزنی‌مانند برای برداشتن قسمت ضخیم‌شده رباط برای افزایش فضای کانال نخاعی و برداشتن گیرافتادگی ریشه عصبی است. معمولاً بدون بیهوشی عمومی و با استفاده از راهنمایی تصویر غیرمستقیم انجام می شود.

عمل جراحی

جراحی اسپوندیلیت آنکیلوزان برای درمان تنگی نخاع

اگر درمان‌های دیگر مؤثر نبوده یا علائم شدید و ناتوان‌کننده هستند، ممکن است پزشک شما جراحی را برای تنگی نخاع توصیه کند. هدف از جراحی، کاهش فشار از روی نخاع یا ریشه‌های عصبی با ایجاد فضای بیشتر است.

درمان شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

  • یک بریس برای محافظت از کمر خود بپوشید.
  • از داروهای بدون نسخه برای مدیریت درد و التهاب، از جمله تایلنول و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل یا آلو استفاده کنید.
  • از درمان‌های تجویزی برای مدیریت درد استفاده کنید، از جمله شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضد تشنج، مسکن ها و NSAID‌های تجویزی.
  • برای مدت کوتاهی استراحت کنید و سپس به تدریج به روال عادی خود بازگردید.
  • برای کمک به تقویت کمر و کاهش خطر شکستگی ستون فقرات در زمانی که احساس بهتری دارید، فیزیوتراپی کنید.
  • از داروهایی استفاده کنید که از تحلیل استخوان و شکستگی های جدید جلوگیری می کنند، مانند بیس فسفونات ها مانند فوزاماکس (الندرونات).

درمان کیفوز

درمان کیفوز به علت و شدت علائم بستگی دارد. پزشک شما ممکن است توصیه کند:

  • مسکن ها
  • داروهای تقویت کننده استخوان
  • مکمل های کلسیم و ویتامین D برای کند کردن پیشرفت کیفوز
  • فیزیوتراپی برای بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و کاهش کمردرد
  • یک بریس ستون فقرات
  • جراحی فیوژن ستون فقرات که استخوان‌های ستون فقرات را به هم پیوند می‌دهد، در موارد شدید کیفوز یا گرفتگی نخاع یا ریشه‌های عصبی توصیه می شود.
بیشتر بدانید:  علت فلج صورت و راه های درمان آن

نکات قابل توجه برای کاهش ریسک ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان

هدف اصلی درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان، جلوگیری از آسیب مفصل به ستون فقرات است. شما می خواهید برنامه درمانی خود را دقیقاً همانطور که تجویز شده است، دنبال کنید و اگر بهبودی مشاهده نکردید یا اگر علائم بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. دیگر روش های پیشنهادی برای محافظت از ستون فقرات عبارتند از:

فعال بودن

ورزش، به ویژه تمرینات کششی، پیاده روی، رقص، بالا رفتن از پله و غیره، می تواند از شما در برابر آسیب مفاصل محافظت کند. ورزش همچنین می تواند به کاهش درد و سفتی کمک کند. با یک فیزیوتراپیست کار کنید تا مشخص کند که چه ورزش هایی برای شما بی خطرتر هستند.

رفع عادات بد

هم الکل و هم سیگار استخوان های شما را ضعیف می کنند. الکل همچنین ممکن است با داروهایی که برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. سیگار می تواند از دست دادن استخوان را تسریع کند و التهاب را افزایش دهد.

انجام تمرینات موثر برای حفظ وضعیت بدنی خوب

برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب به ستون فقرات به وضعیت بدن خود توجه کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند ورزش‌های وضعیتی را برای گردن، قسمت بالایی پشت و شانه‌ها توصیه کند تا به شما کمک کند ستون فقرات خود را قوی و انعطاف‌پذیر نگه دارید.

محافظت از مفاصل

گزینه های زیادی برای وسایل کمکی دارید که می توانند به شما در انجام کارهای روزانه کمک کنند. با یک کاردرمانگر کار کنید که می تواند دستگاه هایی را توصیه کند که ممکن است برای شما مفید باشد. همچنین پوشیدن کفش مناسب می‌تواند برای محافظت از مفاصل پا و مچ پا به شما کمک کند.

کلام پایانی اسپوندیلیت آنکیلوزان و فیزیوتراپی تنگی نخاعی

اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند از راه های مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. بنابراین، تحت درمان قرار گرفتن توسط تیمی از پزشکان متخصص برای درمان این بیماری و سلامت کلی شما ضروری است. مهمترین فردی که باید در تیم پزشکی خود بگنجانید، یک روماتولوژیست است – یک دکتر متخصص در بیماری های اسکلتی عضلانی و بیماری های سیستمیک مفاصل، ماهیچه ها و استخوان ها. متخصصان دیگر هم باید شامل فیزیوتراپیست و کاردرمانگر باشند. اگر متوجه شدید که اثرات عاطفی و مشکلات روحی را تجربه می کنید، پزشک شما می تواند یک درمانگر سلامت روان را توصیه کند.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه کند

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود

پست های مرتبط