آب درمانی برای تنگی کانال نخاع

تمرینات مبتنی بر آب درمانی یک توصیه رایج برای افراد مبتلا به شرایط بالقوه دردناک ستون فقرات است. چنین تمریناتی به طور گسترده ای جهت بهبود تنگی کانال نخاعی مؤثر در نظر گرفته می شوند زیرا آب فشار روی مفاصل و ماهیچه ها را کاهش می دهد و در عین…

آب درمانی تنگی کانال نخاع

آب درمانی امکان انجام تمرینات مختلف در استخر را فراهم می کند. این تمرینات را می توان برای کمک به تقویت عضلات مرکزی ستون فقرات انجام داد. آب درمانی را می توان به وقت خود یا با نظارت یک فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام داد. این شکل از درمان می تواند برای کسانی که نمی توانند یک برنامه ورزشی زمینی را تحمل کنند مفید باشد.

سایر شرایط دردناک ستون فقرات می تواند تأثیر منفی بر تعادل ما داشته باشد. یک احساس دردناک عصبی یا از دست دادن لحظه ای تعادل در خشکی به دلیل وضعیت ستون فقرات می تواند ما را به زمین بیاندازد که می تواند منجر به شکستگی یا آسیب های دیگر شود. با این حال، وقتی تا کمر در آب هستید، تعادل مشکلی نیست. با انجام تمرینات ورزشی در آب خطر زمین خوردن را از بین می برید و همچنین به تقویت ماهیچه های پا کمک می کند تا تعادل خود را هنگامی که روی زمین هستید بهبود بخشد.

اغلب شروع یک برنامه ورزشی در آب قبل از امتحان کردن آن در خشکی آسانتر است. به عنوان مثال، کشش دامنه حرکتی برای فلکسورها و ابدکتورها معمولاً برای اولین بار در آب بسیار ساده‌تر است زیرا وقتی فرد موقعیت مناسب را یاد می‌گیرد، ساق پا تا حدودی حمایت می‌شود. شناور بودن هنگام انجام تمرینات آب درمانی را می توان با استفاده از شناور افزایش داد.

نگاه کلی به عارضه تنگی کانال نخاعی و علائم دردناک آن

تنگی کانال نخاعی عارضه ای است که با کم بودن فضای کانال نخاعی مشخص شده و به دو صورت مادرزادی یا اکتسابی رخ می دهد.کاهش فضایی که نخاع در آن قرار دادرد سبب وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در نزدیکی دیسک کمر و دیسک گردن شده که این وضعیت می تواند عوارضی همچون کمردرد و گردن درد را در پی داشته باشد.این وضعیت حتی می تواند سایر اندام ها را درگیر کند بطوری که در مواردی دیده شده بیمار دچار تنگی کانال نخاعی از زانودرد شدید رنج می برد. علائم شایع  این بیماری نیز شامل موارد زیر است :

  • درد سوزشی در انتهای کمر و اندام‌ های تحتانی
  • درد و گرفتگی در پشت ساق پا
  • گزگز کردن اندام های فوقانی
  • ضعف و آتروفی عضلات ساق پا
  • اختلال در عملکرد حرکتی فرد (لنگیدن حین راه رفتن و عدم توانایی در حفظ تعادل در موارد شدید)

آب درمانی چگونه به تسکین درد های ستون فقرات کمک میکند؟

به دلیل خواص فیزیکی آب، مزایای زیادی برای آب درمانی وجود دارد. به دلیل شناوری که توسط آب ایجاد می شود، استرس وارد شده به ستون فقرات شما کاهش می یابد. شناوری به فرد اجازه می دهد آزادانه تر بپیچد و بچرخد. بنابراین، به فرد اجازه می دهد تا تمرینات دامنه حرکتی (ROM) را انجام دهد که در خشکی امکان پذیر نیست. علاوه بر این، آب مقاومتی ۶۰۰ برابر هوا ایجاد می کند که به تقویت عضلات کمک می کند. خطر افتادن در آب از بین می رود و امکان تحرک بهتر را فراهم می کند.

دمای آب در طول تمرین مهم است. دمای استخر آب درمانی باید بین ۸۶ تا ۹۸ درجه فارنهایت باشد. اگر دما پایین تر باشد می تواند منجر به تنش عضلانی شود. و اگر دما بالاتر باشد می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد یا خستگی شود. خستگی معمولی بعد از تمرین آب درمانی فقط باید ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد. اگر خستگی بیشتر طول بکشد، باید شدت جلسه بعدی استخر را کاهش داد یا با پزشک مشورت کرد.

بیشتر بدانید:  برآمدگی دیسک در پشت چه شکلی است و چگونه درمان می شود؟

فواید آب درمانی برای کمر شما

خواص ویژه آب می تواند فواید بسیار خوبی برای شما به ارمغان بیاورد اگر در تلاش برای بهبود آسیب کمر، تناسب اندام با وجود آرتروز هستید یا برنامه تمرین معمولی کمر خود را تغییر دهید. قرار گرفتن در آب یک محیط نسبتا امن برای تمرین عضلات و کشش بدن شما فراهم می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که بیشتر از آنچه در خشکی انجام می دهید انجام دهید زیرا محدودیت های اعمال شده توسط گرانش را از بین می برد. ورزش در آب ماهیچه ها را تقویت می کند، درد را کاهش می دهد، انعطاف پذیری را افزایش می دهد و می تواند یک تمرین بسیار سرگرم کننده باشد.در اینجا نگاهی به چند دلیل می‌اندازیم که چرا کمر شما از آب درمانی سود می‌برد.

حرکت کم ضربه به دلیل شناوری

ویسکوزیته و مقاومت آب باعث ایجاد شناوری می شود و اثرات گرانش را کاهش می دهد و بیماران را قادر می سازد بدون تکان ها و ضربه های معمولی پا حرکت کنند که در غیر این صورت می تواند آسیب ستون فقرات را تشدید کند. این حرکت کم ضربه باعث تقویت ماهیچه ها می شود و در عین حال استخوان ها و مفاصل را از آسیب بیشتر محافظت می کند.

اثربخشی ورزش را بهبود می بخشد

مقاومت طبیعی آب نه تنها شما را شناور می کند و باعث تقویت عضلات می شود . بلکه به شما کمک می کند تا گروه های عضلانی بیشتری را به یکباره تقویت کنید زیرا مقاومت در همه جهات وجود دارد. این به همان حرکت اجازه می دهد تا گروه های عضلانی بیشتری را به طور همزمان تقویت کند، برخلاف اینکه در شرایط گرانش طبیعی فقط یک گروه عضلانی را در یک زمان کار کنید.

کاهش درد ناشی از گرما و فشار آب

احتمالاً قبلاً تسکین دهنده طبیعی را تجربه کرده اید که هنگام استراحت در حمام یا جکوزی به وجود می آید – اکنون مزایای ورزش در آن محیط را تصور کنید. ترکیبی از گرما و فشار طبیعی آب روی پوست به تسکین بافت‌های بدن حتی در حین ورزش کمک می‌کند تا در نتیجه درد کمتری را تجربه کنید. بیشتر بیماران از آب بیرون می آیند و احساس شادابی و نشاط می کنند تا اینکه خسته شوند. بسیاری از افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، اظهار می‌کنند که انجام تمرین در آب نسبت به یک برنامه معمولی زمینی دردناک‌تر است. این منطقی است، زیرا آب به افزایش خون رسانی به عضلات و مفاصل دردناک کمک می کند. احساس آب نیز آرامش‌بخش است، که به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را از درد دور کنید.

جایگزین و مکمل طبیعی برای داروها

داروهای مسکن تجویزی می توانند به طور موثری ناراحتی را کاهش دهند، اما آنها مجموعه ای از خطرات خاص خود را دارند، از عوارض جانبی ناخواسته گرفته تا تهدید به اعتیاد. برای بسیاری از بیماران ستون فقرات، آب درمانی جایگزینی سالم تر و کم خطر برای درمان با دارو یا دارو به تنهایی ارائه می دهد. پزشک شما ممکن است داروهای مسکن تجویز کند یا ندهد، اما با آب درمانی، احتمالاً به این داروها کمتر یا اصلاً نیاز ندارید.

کاهش تحمل بار

 آب درمانی می تواند استرس وارد شده به ستون فقرات شما را به دلیل شناور بودن آب کاهش دهد. اگر با مشکل دیسکی روبرو هستید که حرکت را دردناک می‌کند یا اگر هفته‌ها پس از جراحی سعی می‌کنید ستون فقرات خود را دوباره تقویت کنید، آب درمانی می‌تواند مقداری از استرس گرانش را از ستون فقرات شما دور کند، که به شما امکان می‌دهد روی تمرینات درمانی خود تمرکز کنید.

بیشتر بدانید:  عقب زدگی زانو یا ژنورکورواتوم چیست؟ 4 علت عقب زدگی زانو

افزایش تحرک

در امتداد یک رگه مشابه، به دلیل شناور بودن آب، ما اغلب می‌توانیم آزادانه‌تر در آب بپیچیم و بچرخیم، که به ما امکان می‌دهد تمرین‌های دامنه حرکتی را انجام دهیم که در خشکی امکان‌پذیر نیست. افزایش تحرک یکی از مزایای درمان مبتنی بر آب است.

مقاومت طبیعی برای تقویت عضلات

 اگر چرخش تنه را در خشکی انجام دهید، با هیچ مقاومتی مواجه نخواهید شد و بنابراین عضلات ستون فقرات خود را خیلی سخت کار نخواهید کرد. سعی کنید آنها را در آب انجام دهید. آب تقریباً ۶۰۰ برابر مقاوم‌تر از هوا است، بنابراین تمرینات زمینی ساده زمانی که در آب انجام می‌شوند مؤثرتر خواهند بود.

فواید ورزش در آب کانال نخاعی

فواید ورزش در آب

خواص فیزیکی آب آن را به وسیله ای بسیار مطلوب برای ورزش برای درمان کمردرد و سایر آسیب های اسکلتی- عضلانی تبدیل می کند. برخی از مهمترین خواص آب که ورزش را آسان می کند عبارتند از:

  • شناوری: آب با جاذبه مقابله می کند و به تحمل وزن بیمار به صورت کنترل شده در حین غوطه ور شدن بیمار کمک می کند. این می تواند به توسعه تعادل و قدرت بهتر کمک کند. شناوری آب همچنین به دلیل حذف مجازی نیروهای گرانشی، به ویژه برای تمریناتی که نیاز به بلند کردن پاها، سنگین ترین اندام بدن برای اکثر افراد، دارد، دامنه بیشتری از موقعیت ها را فراهم می کند.
  • ویسکوزیته: آب با استفاده از اصطکاک ملایم مقاومت ایجاد می‌کند و باعث تقویت و آماده‌سازی آسیب می‌شود، در حالی که خطر آسیب بیشتر به دلیل از دست دادن تعادل را کاهش می‌دهد.
  • فشار هیدرواستاتیک: اثرات قدرتمندی توسط فشار هیدرواستاتیک ایجاد می شود که عملکرد قلب و ریه را بهبود می بخشد و ورزش در آب را راهی بسیار مفید برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه می کند. این اثر فشار همچنین به بهبود جریان خون عضلانی کمک می کند.

این ویژگی ها امکان ایجاد یک رژیم ورزشی را فراهم می کند که وزن وارد شده بر روی ستون فقرات (بار محوری) و خطر آسیب ناشی از حرکات ناخواسته در طول تمرین را به حداقل می رساند.علاوه بر این، درک درد ممکن است در نتیجه بسیاری از عوامل مرتبط با آب درمانی، مانند صداهای آرامش بخش و همچنین گرمای آب، کاهش یابد و آن را به تجربه ای متفاوت و اغلب بسیار لذت بخش تبدیل کند.

آب درمانی ترکیبی برای ورزش کمر با روش های زمینی

اگر کمردرد یا آسیب دیدگی کمر، ورزش زمینی را خیلی سخت کند، آب درمانی برای ورزش کمر می تواند یک گزینه ورزشی کوتاه مدت باشد. یا اگر روش‌های زمینی علائم را بدتر می‌کنند یا اگر فرد ورزش‌های آبی را ترجیح می‌دهد، می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه ورزشی مداوم اتخاذ شود. اگر وضعیت عملکردی یا اهداف رقابتی آنها ایجاب کند، افراد ممکن است پس از انجام موفقیت آمیز تمرینات در آب، به ورزش در یک محیط خشک روی آورند.

تمرینات آب درمانی فعال برای کمردرد متنوع است و باید متناسب با فرد و شرایط خاص او باشد. تمرینات از روتین های ساده انجام شده در یک استخر کم عمق گرفته تا تهویه با استفاده از تردمیل های زیر آب و سایر تجهیزات پیشرفته را شامل می شود.

درمان‌های آبگرم مکمل آب درمانی برای کمردرد معمولاً شامل استراحت در آب گرم و متلاطم مانند حمام‌های گردابی است. این شکل از آب درمانی عضلات را شل می کند، جریان خون عضلانی را بهبود می بخشد و گردش خون عمومی را افزایش می دهد، که بدن را انعطاف پذیرتر می کند و می تواند آن را برای آب درمانی یا ورزش های زمینی آماده کند.

بیشتر بدانید:  تونل تارسال چیست؟

تکنیک های تمرینات آب درمانی برای تسکین درد ستون فقرات

تمرینات آب درمانی معمولا در یک استخر آب گرم انجام می شود. شناوری آب همراه با گرمای استخر اغلب به اندازه کافی درد عضلات را تسکین می دهد تا فشار ریشه عصبی را از تنگی نخاع کاهش دهد. اگر در درمان مبتنی بر آب تازه کار هستید، شرکت در کلاس یا کار با فیزیوتراپیست متخصص در تمرینات استخر را در نظر بگیرید.تمرینات از روتین های ساده تا پیشرفته تر با استفاده از تجهیزات ویژه متغیر است.

ورزش زانو تا سینه

این حرکت در حالت ایستادن روی یک پا که کمی خم است و یک پا دراز در جلو در حالی که یک دست روی کناره استخر نگه می دارد انجام می شود. باعث تقویت و کشش عضلات ساق، لگن و کمر می شود.

تمرین بالا بردن پا

این حرکت در حالی انجام می شود که یک پا دراز است و پای نگهدارنده کمی خم شده در حالی که یک دست آن را روی کنار استخر نگه می دارد. باعث تقویت و کشش عضلات ساق، لگن و کمر می شود.

تمرین کششی پا روی دیوار

در این تمرین کششی، افراد با دست‌های تکیه بر کنار استخر و بدن و پاهای کشیده به داخل و حمایت از آب، وضعیت «سوپرمن» را به خود می‌گیرند. این کار باعث گسترش تمام نواحی پشت و مفاصل در پشت و همچنین کشش عضلات شانه می شود.

ورزش پیاده روی در استخر

راه رفتن به سمت جلو و عقب در آب تا قفسه سینه، عضلات پا را کار می‌کند در حالی که هیچ ضربه‌ای به زانو یا باسن وارد نمی‌کند، که به ویژه برای افرادی که آرتریت در آن مفاصل دارند، مهم است. ورزش پیاده روی می تواند با اضافه کردن شناورهای دستی یا وزنه های سبک سخت تر شود، بنابراین قدم زدن در استخر به یک نسخه آبی از پیاده روی قدرتی تبدیل می شود.

فعالیت و ورزش چهارپا

این تمرین روی پاها و بازوها کار می کند و در حالی که روی پشت شناور است انجام می شود (گاهی اوقات با حمایت درمانگر از تنه یا استفاده از ژاکت شناور انجام می شود). فرد با دست ها و پاهای خود حرکات پارویی انجام می دهد.

سخن پایانی

اگرچه شواهد علمی بیشتر در مورد فواید خاص ورزش آب درمانی در درمان کمردرد در ایجاد برنامه های خاص برای مشکلات خاص ستون فقرات مفید خواهد بود، ارزش برنامه های ورزشی مناسب در آب به طور کلی به خوبی ثابت شده است و برای هزاران نفر مفید بوده است. محیط آبی برای بیمارانی که گزینه های خشکی برای ورزش کمر برای آنها محدود است ایده آل است و ممکن است یک روش ایمن و موثر برای مدیریت درد ستون فقرات و در عین حال بهبود عملکرد ارائه دهد.

کلینیک مجموعه سلامت ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک لاغری و کاهش سایز، کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، مرکز ماساژ اصفهان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و فیزیوتراپیست مهدی صدیقی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه ویدیو فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.