دیسک گردن | تمام آنچه باید در مورد انواع جراحی دیسک گردن بدانید

جراحی گردن یکی از مهم ترین روش ها برای رفع فشار اضافی بر نخاع و اعصاب است. جراحی گردن با روش های مختلفی انجام می گیرد. انجام فیزیوتراپی گردن پس از جراحی، بهبودی بیمار را تسریع می بخشد.

جراحی دیسک گردن | تمام آنچه باید در مورد فیزیوتراپی گردن بدانید.

کم تحرکی و افزایش استفاده از تجهیزات دیجیتال مانند گوشی و کامپیوتر باعث شده تا گردن درد به یکی از بیماری های شایع در بین افراد تبدیل شود. این بیماری معمولا با تغییر وضعیت نشستن و یا برخی درمان های ساده قابل حل است. اما در مواردی که فرد به گردن درد مزمن دچار شده باشد، پیگیری علت و درمان تخصصی آن لازم خواهد بود.

تغییر سبک زندگی، استفاده از روش دارو درمانی و درمان فیزیوتراپی گردن تخصصی معمولا برای بهبود دیسک گردن مناسب هستند. اما چنانچه به دلایل مختلف مانند بیرون زدگی شدید دیسک یا فتق دیسک گردن، فرد دچار گردن درد شده باشد، جراحی گردن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

جراحی گردن عمدتا توسط یک متخصص مغز و اعصاب قابل انجام است. البته ممکن است همکاری با یک جراح ارتوپد نیز نیاز باشد. در هر حال، در فرآیند درمان های غیر تهاجمی و یا در دوره نقاهت جراحی گردن، کمک گرفتن از یک فیزیوتراپیست می تواند دوره درمانی را کوتاه تر کند. علاوه بر این، روش های فیزیوتراپی مانند سرما درمانی و گرما درمانی و انجام تمرینات اصلاحی در خانه و یا کلینیک فیزیوتراپی، به تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات گردن کمک می کند.

در این مقاله قصد داریم به موقعیت هایی که فرد برای رهایی از آن ها به انجام جراحی گردن نیاز دارد، اشاره کنیم. آگاهی از نحوه انجام جراحی گردن می تواند نگرانی افراد نسبت به آن را کاهش دهد. همچنین، آشنایی با نحوه مراقبت های پس از عمل جراحی گردن باعث کوتاه شدن دوران نقاهت و همچنین، پیشگیری از ایجاد عوارض پیچیده جراحی خواهد شد.

در چه شرایطی افراد به انجام جراحی دیسک گردن نیاز دارند؟

گردن درد به دلایل مختلفی می تواند به وجود آید که برای درمان همه آن ها به انجام جراحی گردن نیازی نیست. در هر حال، وجود اختلالات و ناهنجاری های شدید، فرد را ناچار به استفاده از جراحی گردن خواهد کرد. مخصوصا در مواردی که کمک گرفتن از درمان های غیر تهاجمی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی و یا تزریق استروئید مفید واقع نشود.

ایجاد آرتروز شدید گردن یکی از شرایطی است که نیاز به انجام جراحی گردن را تشدید می کند. این کار به بهبود گردن درد ناشی از آرتروز کمک خواهد کرد. به طور کلی، تغییرات دژنراتیو که در اثر افزایش سن رخ می دهند و یا آسیب های ناشی از تصادفات یا سقوط عمدتا به جراحی گردن نیاز پیدا می کنند.

فتق دیسک و ایجاد خار استخوان در گردن نیز از جمله مواردی هستند که به دلیل صدمات و تغییرات دژنراتیو ایجاد می گردند. این دو ضایعه، فشار اضافی به اعصاب و نخاع تحمیل می کنند. در نتیجه احتمال بروز درد، بی حسی و ضعف در نواحی اطراف آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برای درمان شرایط یاد شده، معمولا افراد به انجام جراحی گردن توسط جراح متخصص نیاز پیدا می کنند. برخی از شایع ترین بیماری های گردن که نیاز به انجام جراحی گردن را ضروری می کنند، در ادامه معرفی می کنیم.

عصب فشرده شده یا رادیکولوپاتی گردنی

فشردگی اعصاب گردن، فشار وارد بر ریشه های عصبی گردن را افزایش می دهد. این مساله در دراز مدت برای فرد ناراحت کننده خواهد بود.

فشردگی طناب نخاعی یا میلوپاتی گردنی

بروز اختلال میلوپاتی گردنی به معنای فشردگی یا تحریک نخاع است. بعضی از بیماری ها نظیر آرتروز، اسکولیوز و یا وارد شدن آسیب به ستون فقرات گردنی، باعث فشردگی طناب نخاعی می شوند.

شکستگی گردن یا شکستگی ستون فقرات گردنی

گاهی به دلایل مختلفی مانند تصادفات رانندگی و یا سقوط از ارتفاع، یک یا چند استخوان در گردن دچار شکستگی می شوند. برای رفع درد شدید ناشی از این حالت و درمان شکستگی های ستون فقرات گردنی، نیاز به انجام جراحی گردن انکارناپذیر است.

رایج ترین انواع جراحی گردن برای درمان گردن درد کدامند؟

بر اساس نوع آسیب به وجود آمده و همچنین با توجه به شرایط جسمانی بیمار، روش جراحی گردن متفاوت است. انواع جراحی گردن به چند روش اصلی تقسیم بندی می شوند که در اینجا آن ها را معرفی خواهیم کرد.

جراحی گردن ؛ روش همجوشی ستون فقرات گردنی

در روش همجوشی ستون فقرات گردنی، دو مهره از گردن به یک تکه استخوان ثابت متصل می شوند. استفاده از این روش برای شرایطی مناسب است که ناحیه ستون فقرات گردنی ناپایدار شده باشد. معمولا در درمان آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی و یا ضربه های سنگین، این نوع روش جراحی گردن مناسب خواهد بود.

در مواردی که شکستگی های بسیار شدید گردنی ایجاد شده باشد نیز فیوژن ستون فقرات گردنی بهترین گزینه درمانی است. همچنین، جراح متخصص برای درمان عصب فشرده شده یا نخاع فشرده از روش همجوشی ستون فقرات گردنی استفاده خواهد کرد.

انجام جراحی فیوژن ستون فقرات گردنی بر اساس شرایط بیمار، با برش در جلو یا پشت گردن آغاز می شود. استخوان پیوندی از خود بیمار یا یک اهدا کننده دریافت می شود. در صورتی که جراح از استخوان پیوندی خود بیمار استفاده کند، استفاده از استخوان لگن گزینه مناسبی خواهد بود.

برای ثابت نگه داشتن مهره های گردنی که تحت جراحی هستند، از پیچ ها یا صفحات فلزی استفاده می شود. رشد همزمان مهره ها، ثبات آن ها را افزایش می دهد. بنابراین، کاهش انعطاف پذیری و کمتر شدن دامنه حرکتی گردن در اثر همجوشی به مرور زمان محسوس تر خواهد بود.

جراحی گردن ؛ دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن

دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن یکی از انواع جراحی گردن برای رفع فشردگی طناب نخاعی و یا فشردگی عصبی است. برای انجام جراحی گردن با روش دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن، ابتدا برش جراحی در جلوی گردن ایجاد می گردد. در گام بعدی، جراح خار استخوان و یا دیسکی که بر اعصاب یا طناب نخاعی فشار وارد می آورد را بر می دارد. در مرحله نهایی لازم است پزشک به کمک روش فیوژن ستون فقرات، ناحیه تحت جراحی را ثابت نگه دارد.

کورپکتومی و فیوژن قدامی گردن

جراحی گردن ؛ کورپکتومی و فیوژن قدامی گردن

روش پرفکتومی و فیوژن قدامی گردن یکی دیگر از انواع روش های جراحی گردن به حساب می آید. این روش بسیار مشابه با روش دیسککتومی است و برای رفع فشردگی نخاعی استفاده می شود. برای افرادی که دچار خارهای استخوانی هستند و از طریق دیسککتومی نمی توانند درمان را پیگیری کنند، پرفکتومی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

برای انجام این روش جراحی نیز برش در جلو گردن ایجاد شده و دیسک آسیب دیده یا خار استخوانی به صورت کامل یا جزئی برداشته می شود. در این روش نیز همجوشی ستون فقرات فرایند جراحی را تکمیل خواهد کرد.

جراحی گردن ؛ روش لامینکتومی

یکی از روش های جراحی گردن برای کم کردن فشار وارد بر اعصاب و نخاع، روش لامینکتومی است. در این روش، برش جراحی در پشت گردن بیمار ایجاد می شود.

فشردگی اعصاب یا نخاع می تواند در اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک، خار استخوانی و یا فشار ناشی از برخی رباط ها باشد. در حین جراحی لامینکتومی، ناحیه استخوانی و یا برآمدگی پشت مهره برداشته می شود. این کار کمک می کند تا آزادی عمل نخاع بیشتر شده و فشار وارد بر آن کاهش یابد. در این روش جراحی نیز مانند روش های قبلی، کمک گرفتن از فیوژن ستون فقرات الزامی است.

جراحی گردن ؛ روش لامینوپلاستی

در صورتی که امکان استفاده از روش لامینکتومی وجود نداشته باشد، جراحی گردن با روش لامینوپلاستی جایگزین بسیار مناسبی است. در این روش نیز برش در ناحیه پشت گردن ایجاد شده و فشار وارد بر نخاع و اعصاب کاهش پیدا می کند.

از مزایای مهم جراحی گردن با روش لامینوپلاستی می توان به حفظ محدوده حرکتی گردن اشاره کرد. همچنین، طی این روش جراحی، امکان بررسی نواحی مختلف تحت فشار برای جراح فراهم است.

جراحی گردن ؛ جایگزینی دیسک مصنوعی

جراحی گردن برای جایگزینی دیسک مصنوعی با ایجاد یک برش در جلوی گردن شروع می شود. از این روش جراحی نیز برای از بین بردن فشار وارد بر عصب استفاده می شود. فرایند جایگزینی دیسک مصنوعی عبارت است از حذف دیسکی که بر اعصاب درگیر فشار وارد می کند و سپس جایگزینی یک ایمپلنت مصنوعی در جای خالی دیسک حذف شده.

ایمپلنت ها معمولا از جنس فلز و یا ترکیبی از فلز و پلاستیک ساخته می شوند. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که جایگزینی دیسک، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی گردن را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهد.

افرادی که به اختلالات زیر مبتلا هستند، نمی توانند کاندید مناسبی برای روش جایگزینی دیسک مصنوعی باشند:

  • حساسیت به مواد سازنده ایمپلنت ها
  • آرتریت شدید گردن
  • پوکی استخوان
  • عدم ثبات در ستون فقرات
  • ابتلا به روماتیسم مفصلی
  • ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • سرطان ناحیه گردن

جراحی گردن ؛ روش لامینوفورامینوتومی خلفی گردن

برای افرادی که با ناهنجاری فشردگی عصب مواجه می شوند، استفاده از روش لامینوفورامینوتومی خلفی گردن گزینه مناسبی است. در این روش، جراح پس از ایجاد برش از طریق ابزار خاص جراحی، برآمدگی پشت مهره یا همان لامینا را از بین می برد. به این ترتیب، فشار ناشی از استخوان یا بافت اضافی بر روی عصب آسیب دیده به حداقل می رسد.

برخلاف روش های جراحی گردن که پیش از این به آن ها اشاره کردیم، در جراحی گردن با روش لامینوفورامینوتومی خلفی گردنی، نیازی به اجرای روش همجوشی ستون فقرات نیست. در نتیجه، انعطاف پذیری ناحیه گردن پس از جراحی بیشتر خواهد بود. کمک گرفتن از روش های کم تهاجمی برای انجام این نوع جراحی گردن، باعث کاهش دوران نقاهت و عوارض ناشی از جراحی خواهد شد.

بعد از عمل جراحی گردن چه مراقبت هایی لازم است؟

افرادی که تحت جراحی گردن با روش های مختلف قرار می گیرند، عمدتا لازم است تا دو روز پس از جراحی در بیمارستان و تحت نظر پزشک باقی بمانند. البته مدت زمانی که بیمار باید تحت نظارت پزشک باشند، به نوع جراحی گردن نیز بستگی خواهد داشت.

یکی از عوارض رایج ناشی از انواع جراحی گردن، احساس درد شدید پس از عمل است. این مساله کاملا طبیعی بوده و با مصرف داروهای مسکن تجویزی بهبود می یابد. فعالیت هایی مانند غذا خوردن و یا راه رفتن، از روز پس از جراحی بلامانع است.

در بسیاری از موارد برای بهبود سریعتر بیمار، پزشک انجام ورزش های اصلاحی را توصیه می کند. این کار معمولا باید زیر نظر پزشک متخصص یا یک فیزیوتراپیست ماهر انجام گیرد. در هر حال، افرادی که تحت درمان با جراحی گردن هستند تا مدتی پس از عمل جراحی اجازه حضور در محل کار، رانندگی و یا بلند کردن اجسام سنگین را نخواهند داشت. تشخیص بهترین زمان برای از سر گرفتن زندگی عادی به عهده پزشک معالج است.

پوشیدن گردنبند طبی نیز از اقدامات و مراقبت های پس از جراحی گردن به حساب می آید. نوع گردنبند و مدت زمانی که باید از آن استفاده شود، بنابر دستورالعمل پزشک متخصص خواهد بود. فیزیوتراپی تخصصی نیز از چند هفته پس از جراحی گردن شروع می شود. حرکات اصلاحی به فرد کمک می کند تا دامنه حرکتی گردن خود را بهبود بخشیده و عضلات گردن را تقویت نمایند.

دوران نقاهت انواع جراحی گردن بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد. هر چند شرایط جسمی بیمار و وضعیت اسکلتی-عضلانی وی بر تخمین مدت زمان بهبودی، تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر این، هر چه مراقبت های پس از جراحی گردن دقیق تر و بهتر باشد، مدت زمان بهبودی کامل کمتر خواهد بود.

عوارض انواع جراحی گردن چیست؟

انجام جراحی در قسمت های مختلف بدن، همواره عوارضی را در پی دارد. بنابراین انواع جراحی گردن نیز می تواند عوارضی را برای بیمار در بر داشته باشد. از عوارض احتمالی جراحی گردن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشاهده خونریزی یا هماتوم در محل جراحی
  • ایجاد عفونت در محل جراحی
  • احتمال آسیب به نخاع یا اعصاب
  • احتمال نشت مایع مغزی نخاعی
  • آسیب رسیدن و تخریب بافت های مجاور محل مورد نظر
  • ایجاد سفتی یا درد مزمن پس از جراحی گردن
  • جوش نخوردن همجوشی ستون فقرات به طور کامل
  • شل شدن یا جابجا شدن پیچ ها و صفحات استفاده شده
  • فلج مهره C5 که منجر به فلج بازوها می شود

یکی از عوارض نادر انواع جراحی گردن، نیاز به تکرار جراحی است. در واقع، گاهی برای کاهش علائم بیماری و یا تسکین درد ناشی از آن بیمار به جراحی اضافی گردن نیاز پیدا می کند. همچنین، بسته به اینکه جراحی از ناحیه جلو گردن یا پشت آن انجام گیرد، احتمال خطرات زیر وجود دارد:

  • گرفتگی صدا، آسیب به مری یا شریان ها و ایجاد مشکل در تنفس و بلع در جراحی های قدامی
  • کشیدگی اعصاب یا آسیب به عروق در جراحی خلفی

سوالات متداول

هزینه انجام جراحی گردن چقدر است؟

نوع ناهنجاری به وجود آمده، شدت آسیب به نواحی تحت جراحی، روش انجام جراحی گردن و شهر محل زندگی بر تخمین هزینه جراحی گردن تاثیرگذار است. علاوه بر این، دستمزد پزشک، هزینه آزمایشات قبل از جراحی، میزان تاثیر بیمه و تهیه تجهیزات مورد نیاز پس از جراحی گردن، باید در تخمین هزینه جراحی گردن در نظر گرفته شوند.

آیا بی حسی دست بعد از جراحی گردن طبیعی است؟

بی حسی دست یکی از عوارض ناشی از جراحی گردن است. هر چه مهارت پزشک در انجام جراحی بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض کمتر می شود. البته مراجعه به یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند عوارض ناشی از جراحی گردن را به حداقل برساند.

طرز خوابیدن بعد از جراحی گردن چگونه است؟

نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک گردن باید به گونه ای باشد که کمترین فشار بر ناحیه جراحی شده وارد آید. انتخاب بهترین روش خوابیدن را باید از پزشک متخصص و یا فیزیوتراپیست خود سوال نمایید.

چگونه می توان عوارض عمل جراحی گردن را کم کرد؟

انتخاب یک پزشک جراح مجرب و انجام کامل و دقیق مراقبت های پس از جراحی به کاهش عوارض ناشی از جراحی گردن کمک می کند. مراجعه به یک فیزیوتراپیست مجرب و متخصص نیز عوارض جراحی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

هزینه فیزیوتراپی بعد از جراحی گردن چقدر است؟

هزینه فیزیوتراپی بر اساس تعداد جلسات مورد نیاز مشخص می شود. همچنین در صورت استفاده از روش هایی مانند سرما درمانی و گرما درمانی و یا انجام تمرینات اصلاحی، هزینه درمان متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر، گاهی لازم است از ابزار و تجهیزات فیزیوتراپی برای بیمار استفاده شود. در این صورت مسلما هزینه فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی بیشتر خواهد بود.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

پست های مرتبط