خشکی مفاصل چیست؟

با افزایش سن، افراد اغلب سفتی در مفاصل خود را تجربه می کنند. سفتی مفصل می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که اکثراً صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب اتفاق می افتد. سفتی مفاصل می تواند نشانه ای از یک مشکل مهم سلامتی باشد. افراد در صورت…

خشکی مفاصل چیست؟

مفاصل سفت و خشک دقیقاً همان چیزی است که از نام آن پیداست. این ناراحتی می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. برخی موارد ممکن است خفیف باشند و فقط برای مدت کوتاهی پس از نشستن یا دراز کشیدن برای مدت طولانی بر تحرک فرد تأثیر بگذارند. برخی دیگر ممکن است جدی تر باشند و باعث ناراحتی بیشتر و کاهش تحرک شوند.

علت ایجاد سفتی مفاصل چیست؟

بسیاری از افراد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب دچار سفت شدن مفاصل می شوند. چند ساعت دراز کشیدن برای خواب، میزان مایعات را کاهش می دهد و حرکت مفاصل را در اول صبح دشوارتر می کند. التهاب و درد ممکن است گاهی همراه با سفتی، راه رفتن یا ایستادن دردناک باشد. سفتی مفاصل می تواند به دلیل عوامل متعددی ایجاد یا بدتر شود. تمام سفتی مفاصل به دلیل افزایش سن ایجاد نمی شود. سفتی می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. شرایطی که باعث سفتی مفاصل می شود عبارتند از :

 آرتریت روماتوئید (RA)

شایع ترین علت درد و خشکی مفاصل آرتریت است. علائم آن معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر می شود.این بیماری یک اختلال التهابی مزمن است. همچنین یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به قسمت های سالم بدن مانند پوشش مفاصل شما حمله می کند. این باعث التهاب، درد و سفتی می شود. با گذشت زمان، همچنین می تواند باعث تغییر شکل مفصل و فرسایش استخوان شود.علائم رایج RA شامل درد ، سفتی و تورم مفصل است .

استئوآرتریت (OA)

یکی دیگر از انواع رایج آرتریت، آرتروز (OA) است. گاهی اوقات آرتریت دژنراتیو هم نامیده می شود و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال شایع است.این نوع آرتریت ناشی از ساییدگی و پارگی مفاصل شماست. غضروف، بافت نازکی که از استخوان های مفاصل شما محافظت می کند، با استفاده از آن از بین می رود. با گذشت زمان، غضروف دیگر نمی تواند از استخوان های شما محافظت کند.

با بدتر شدن وضعیت، ممکن است خار استخوانی ایجاد شود. در مراحل پیشرفته OA، غضروف عملاً ناپدید می شود. استخوان ها به استخوان های دیگر مفصل شما ساییده می شوند. این می تواند باعث درد شدید، سفتی و ناتوانی شود.

 لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مانند RA است. بدن شما به خود، از جمله اندام ها و بافت های شما حمله می کند. لوپوس که به مفاصل شما حمله می کند می تواند باعث سفتی، درد و تورم شود.تشخیص لوپوس مشکل است زیرا علائم آن شبیه بسیاری از شرایط دیگر است. تشخیص لوپوس ممکن است چندین ماه طول بکشد در حالی که آزمایش‌ها شرایط دیگر را رد می‌کنند.

 بورسیت

بورس ها کیسه های ریز پر از مایع هستند که استخوان ها، رباط ها و ماهیچه های مفاصل شما را محافظت می کنند. زمانی که این کیسه ها ملتهب می شوند دچار بورسیت می شوید. این وضعیت می تواند باعث سفتی و درد در مفصل آسیب دیده شود.

بورسیت اغلب موقتی است و درمان به استراحت مفصل آسیب دیده برای چند هفته متکی است. این ممکن است به این معنی باشد که باید فعالیت بدنی را کاهش دهید و مفصل را برای دوره‌هایی ثابت نگه دارید تا بورسا بهبود یابد و سفتی برطرف شود.

 نقرس

بر خلاف سایر علل احتمالی سفتی مفاصل، نقرس به طور ناگهانی ظاهر می شود. ممکن است در هنگام خواب ظاهر شود و مفاصل را به ویژه هنگام بیدار شدن دردناک کند.دوره های شدید و ناگهانی درد و حساسیت در مفاصل مشخصه نقرس است. نقرس می تواند هر مفصلی را تحت تاثیر قرار دهد. انگشت شست پا اغلب اولین مفصلی است که علائم را تجربه می کند.

بیشتر بدانید:  انقباض دوپویترن چیست و چگونه ایجاد می شود؟

نقرس نوعی آرتریت است. مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار می دهد، اما خطر ابتلا به نقرس در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد. اکثر افراد تا پایان عمر با دوره هایی از علائم نقرس دست و پنجه نرم می کنند، اما علائم قابل درمان هستند.

سرطان استخوان

این به ندرت علت درد و سفتی مفاصل است، اما ممکن است. افراد مبتلا به سرطان استخوان ممکن است درد مفاصل یا درد استخوان را تجربه کنند. همچنین ممکن است تورم یا حساسیت را در نزدیکی استخوان تجربه کنید.همه افراد درد نخواهند داشت، به همین دلیل است که سرطان استخوان ممکن است پیشرفت کند و قبل از اینکه کشف شود علائم دیگری ایجاد کند.

حالت خوابیدن

بسیاری از اوقات نحوه خوابیدن افراد در شب می تواند باعث سفتی مفاصل شود.وقتی فردی به گونه ای نمی خوابد که ستون فقرات را در یک راستا قرار دهد و گردن خود را در وضعیت خنثی نگه دارد، ممکن است با احساس سفتی یا درد از خواب بیدار شود.

افرادی که به پهلو می خوابند ممکن است بخواهند از دراز کشیدن به پهلوی خاصی اجتناب کنند، اگر در حال حاضر احساس سفت شدن دارند. استفاده از انواع بالش ها در اطراف بدن می تواند به نگه داشتن آن در وضعیت خواب مناسب برای استراحت شبانه خوب و سفتی کمتر مفاصل کمک کند.

سن

افراد مسن ممکن است مفاصل سفت تری را صرفاً به دلیل استفاده در طول عمر داشته باشند. با گذشت زمان، دامنه حرکت مفصل فرد محدودتر می شود. همچنین ممکن است فرد کمتر انعطاف پذیر شود.غضروف، که بالشتکی است که از اتصال بین استخوان های فرد محافظت می کند، نیز شروع به فرسودگی می کند. این باعث التهاب می شود و می تواند منجر به آرتریت شود.

چاقی

وقتی فردی اضافه وزن دارد، وزن او بیشتر از وزنی است که پزشکان برای قد او سالم می دانند. رایج ترین روش برای اندازه گیری این شاخص با استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، BMI بالاتر از منبع معتبر ۲۵ را به عنوان اضافه وزن، بالاتر از ۳۰ به عنوان چاق و بالاتر از ۴۰ به عنوان چاقی شدید تعریف می کند.

هنگامی که بدن وزن اضافی را حمل می کند، این وزن فشار اضافی بر مفاصل وارد می کند. علاوه بر این، سلول های چربی می توانند پروتئین هایی را در بدن آزاد کنند که می تواند باعث التهاب شود. هر دوی این عوامل با هم ممکن است منجر به آرتریت شوند که می تواند باعث سفتی مفاصل شود.علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که اضافه وزن ممکن است باعث ایجاد انواع مشکلات متابولیک در بدن شود، که ممکن است اثر منفی بر سلامت استخوان داشته باشد.

رژیم غذایی نامناسب

خوردن محصولات لبنی و حیوانی ممکن است در ایجاد شرایطی که می تواند باعث سفتی مفاصل مانند نقرس یا آرتریت شود، نقش داشته باشد.هنگامی که افراد بیشتر از این غذاها و غذاهای گیاهی کمتری می خورند، ممکن است بیشتر مستعد سفتی مفاصل شوند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد فرد در سراسر بدن می شود. این وضعیت همچنین شامل سفتی مفاصل به عنوان یکی از علائم آن است.از آنجایی که افرادی که به لوپوس یا آرتریت روماتوئید مبتلا هستند ممکن است بیشتر در معرض این بیماری باشند، این افراد ممکن است در معرض خطر خاصی برای سفتی مفاصل باشند.

علت خشکی صبحگاهی مفاصل

علت خشکی صبحگاهی مفاصل

تحقیقات نشان می‌دهد که سفتی مفاصل ممکن است در هنگام صبح که فرد برای اولین بار از خواب بیدار می‌شود، به دلیل ارتباط بین التهاب و ساعت شبانه‌روزی فرد، شدیدتر باشد. این احتمال در موارد سفتی مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید بیشتر است.علاوه بر این، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه خواب ضعیف ممکن است باعث بدتر شدن ناراحتی مفاصل در شب شود. این به نوبه خود به خواب ضعیف کمک می کند. به همین دلیل، افرادی که شرایطی مانند آرتریت دارند ممکن است برای استراحت کافی در شب تلاش کنند.

بیشتر بدانید:  نقرس چیست و راه درمان آن

دلیل اصلی خشکی مفاصل در روز،کمبود فعالیت های بدنی روزانه ،داشتن اضافه وزن ،داشتن رژیم غذایی نادرست ،کمبود خواب مرتب و بودن در محیطی که سرد و مرطوب است.داشتن اضافه وزن ،باعث ایجاد فشار روی مفاصل ،ماهیچه ها،تاندون ها و رباط ها میشود.

خشکی صبحگاهی مفاصل چه درمانی دارد ؟

برخی از مکانیزه های مقابله و تکنیک های مدیریت درد را در توصیه های زیر در نظر بگیرید:

  • میتوانید یک دوش آب داغ بگیرید،این کار باعث میشود که عرق کنید و گردش خون شما افزایش پیدا کند .
  • همچنین میتوانید برای بالا بردن تعادل بدنتان از حرکات تعادلی نیز استفاده کنید،مثل نگه داشتن زانو در شکم و یا یک میز یا صندلی پیدا کنید و از دست خود برای پشتیبانی استفاده کنید و آهسته حرکت بشین و پاشو انجام دهید و بارها این حرکت را تکرار کنید.
  • بهترین نوشیدنی که میتوانید پیدا کنید آب است که معمولا آب ها در شهرهای ما سالم و ایمن نیستند،حتی در آب شهری مثل لس آنجلس اثرات داروهای روان پزشکی و ترکیبات استروژن وجود دارد. این سموم در طول زمان در سیستم بدن شما تاثیر میگذارد و باعث ایجاد درد میشود،توصیه میشود که از آب معدنی یا فیلتر شده استفاده کنید.
  • تغذیه سالم تری داشته باشید وخوردن کربوهیدرات ها را کاهش دهید .به سادگی، تمام مواد غذایی که دارای رنگ های مصنوعی ،آرد سفید،طعم های مصنوعی،و شیرین کننده ها هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • استرس تان را کاهش بدهید زیرا اسپاسم عضلانی که باعث درد می شود را کم می کند.

داروها و درمان های طبیعی برای تسکین درد خشکی مفصل

درمان‌های دارویی مکمل و جایگزین نیز ممکن است نویدبخشی برای کاهش سفتی مفاصل باشد. درمان های خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مصرف مکمل روغن ماهی: مطالعات نشان میدهد که مصرف روغن ماهی همراه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای، پتانسیل کاهش التهاب را دارد.روغن ماهی حاوی چربی های اشباع نشده ایکوزاپنتانوئیک اسیدEPA و دوکوزاهگزانوئیک اسیدDHA است. افزودن ماهی به برنامه غذایی هفتگی شما نیز ممکن است کمک کند، زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • از دست دادن وزن اضافی
  • ورزش کردن
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل

چگونه سفتی مفاصل را از بین ببریم ؟

بهترین راه برای یافتن درمان مناسب این است که مشخص شود چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است. پزشک شما می تواند مشکل را تشخیص دهد و راه مناسبی را برای کاهش سفتی و جلوگیری از سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید توصیه کند. در اینجا چند راه حل وجود دارد که ممکن است پزشک برای درمان ناراحتی شما پیشنهاد دهد:

کمپرس سرد یا گرم

چند بار در روز یک کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مفصل سفت خود قرار دهید. این می تواند به کاهش التهاب یا تورم کمک کند و به حرکت مفصل کمک کند. همچنین می تواند گیرنده های درد را کسل کننده کند، بنابراین درد کمتری را تجربه می کنید.گرما همچنین برای مفاصل و ماهیچه ها درمان می کند. برای شل کردن عضلات و افزایش گردش خون از یک پد گرم کننده، بطری آب گرم یا آب گرم از دوش یا حمام استفاده کنید.

داروهای بدون نسخه (OTC)

بسیاری از علائم خفیف درد مفاصل را می توان با داروهای OTC تسکین داد. NSAIDs Trusted Source رایج ترین داروی مورد استفاده برای آرتریت هستند. نام های عمومی NSAID ها شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن است.

بیشتر بدانید:  درمان پا درد

استروئیدها

اگر التهاب و تورم در مفصل باعث سفتی مفصل شود، استروئیدها ممکن است یک گزینه درمانی باشند. تورم و التهاب در آرتریت شایع است.کورتیکواستروئیدها التهاب را کاهش می دهند. هنگامی که التهاب کاهش می یابد، درد و سفتی مفاصل نیز کاهش می یابد.استروئیدها ممکن است برای افراد مبتلا به آرتریت پیشرفته مفید نباشند. در برخی موارد، تسکین ممکن است کوتاه مدت باشد و تزریق استروئید در آینده ممکن است آنقدر موثر نباشد.

ورزش منظم

ورزش و فیزیوتراپی ممکن است به افزایش تحرک مفاصل و کاهش سفتی کمک کند.همچنین یک راه عالی برای کاهش یا حفظ وزن سالم است. حمل وزن اضافی می تواند خطر ابتلا به شرایطی را که باعث درد و سفتی مفاصل می شود افزایش دهد.

 ایده این است که به بیرون بروید و کارهای فیزیکی با بدنتان انجام دهید حتی اگر شده ۱۰۰۰۰ قدم در طول روز برای بهبود سلامتی تان انجام دهید.شما میخواهید که لباس مناسب برای ماه های سرد سال پیدا کنید ،چون هوای سرد باعث میشود که عضلات و مفاصل شما آسیب ببیند پس در روزها و هوای سرد با لباس مناسب و یا در حد عرق کردن از این آسیب جلوگیری کنید.

۱۰ توصیه کاربردی برای درمان خشکی صبحگاهی مفاصل

شما خوشحال خواهید شد اگر بدانید چه چیزی باعث میشود که سختی صبح خود را از بین ببرید یا کاهش دهید ،در اینجا تعدادی راه آسان که تو بتوانی این تغییر بزرگ را در زندگیت انجام دهی آمده است:

  • تمرین روزانه (حتی پیاده روی خیلی کم و آرام) یک راه عالی برای آزاد کردن آندروفین ها میباشد که باعث ایجاد حس خوب می شود.به حرکت جریان خون کمک می کند تا سموم را از بدن خارج کند.
  • مطمئن شوید که خواب عمیق و مناسب داشته باشید تا بدن شما بتواند شارژ شود. هر مکالمه یا مشکل یا وظایف که در طول روز داشته اید را فراموش کنید،زیرا استرس عملکرد بدن را پایین می اورد.اگر اتاق شما این است ،پنجره ها یا در را ببندید ،اگر سرد باشد یک بخاری را امتحان کنید یا از پوشش های اضافی استفاده کنید تا از سرد شدن یا خیس شدن بدن خود جلوگیری کنید.
  • در حالی که روی تخت خود دراز کشیده اید با انجام دادن تعدادی حرکت ساده میتوانید به کشش بدن و ماهیچه ها کمک کنید.مثل اینکه:روی تخت خود بنشینید بدن رو به دو طرف بکشید و این حرکت را چندین بار تکرار کنید که باعث میشود جریان خون شما هم به گردش در بیاید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سفتی مفاصل معمولاً اول صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت اتفاق می‌افتد، نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با این حال، اگر سفتی ناگهانی ظاهر شد یا بعد از چند روز از بین نرفت، باید با پزشک مشورت کنند.

افراد همچنین در صورت داشتن موارد زیر باید با پزشک خود صحبت کنند:

  • تورم سریع
  • درد شدید
  • تغییر شکل مفاصل
  • قرمزی مفاصل که در لمس داغ است

از دست دادن تحرک در مفصل

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.