همه آنچه باید در مورد فرسایش استخوان و آرتریت روماتوئید بدانید

آرتریت روماتوئید (RA)، یک اختلال التهابی مزمن است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم خود را هدف قرار دهد. این بیماری معمولاً مفاصل را در سراسر بدن تحت تأثیر قرار می دهد و بافت های نرم مانند رباط ها و غضروف ها را تجزیه…

همه آنچه باید در مورد فرسایش استخوان و آرتریت روماتوئید بدانید

آرتریت روماتوئید، یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بافت ها و سلول های بدن حمله می کند. این بیماری با سایر شرایط ایمنی متفاوت است، زیرا عمدتاً پوشش مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری پیشرونده نه تنها باعث التهاب مفاصل می شود، بلکه می تواند منجر به آسیب و تغییر شکل مفاصل شود. این آسیب ناشی از فرسایش استخوان ها است. فرسایش استخوان، یکی از عوارض اصلی آرتریت روماتوئید است. این خطر با شدت بیماری افزایش می یابد و با از دست دادن استخوان در قسمت های خاصی از بدن مشخص می شود. ا

گرچه هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما می‌توان روند فرسایش استخوان را مدیریت و کاهش داد. در اینجا آنچه باید در مورد فرسایش استخوان بدانید، شامل نکات پیشگیری و مدیریت این بیماری است. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فرسایش استخوان ناشی از آرتریت روماتوئید چیست؟

از دست دادن تدریجی استخوان است که در اثر التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید رخ می دهد. می تواند در چند ماه اول پس از تشخیص ظاهر شود. حدود ۶۰% افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پس از یک سال دچار فرسایش استخوان می شوند. آرتریت روماتوئید، باعث التهاب بافت همبند در مفاصل به نام غشای سینوویال می شود. در چنین وضعیتی، غشاء بزرگتر می شود و باعث از بین رفتن غضروف (پرده بین استخوان ها در مفصل) و فرسایش استخوان می شود. هنگامی که فرسایش استخوان وجود دارد، به طور معمول، وضعیت شما شدیدتر است و در عملکرد روزانه مشکلات بیشتری خواهید داشت.

چرا در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید فرسایش استخوان رخ می دهد؟

آرتریت روماتوئید، باعث التهاب مزمن می شود که منجر به فرسایش تدریجی استخوان می شود. علائم کلاسیک آرتریت روماتوئید شامل تورم مفاصل، سفتی مفاصل و درد مفاصل است. برخی افراد نیز دچار خستگی و از دست دادن اشتها هستند. این بیماری اغلب مفاصل کوچکتر مانند دست ها، پاها و انگشتان را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین فرسایش استخوان می تواند در این مفاصل رخ دهد. همچنین می تواند سایر مفاصل بدن شما مانند زانو، آرنج، باسن و شانه ها را تحت تاثیر قرار دهد. فرسایش استخوان و آرتریت روماتوئید با هم مرتبط هستند، زیرا التهاب مزمن استئوکلاست ها را تحریک می کند، سلول هایی که بافت استخوان را تجزیه می کنند. این منجر به فرآیندی به نام تحلیل استخوان می شود.

به طور معمول، تحلیل استخوان بخشی از تنظیم طبیعی مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ تعادل، ترمیم و بازسازی استخوان است. با این حال، این روند در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نامتعادل می شود و در نتیجه به تجزیه سریع بافت معدنی منجر می شود. زمانی که تعداد قابل توجهی سیتوکین های التهابی در بدن وجود داشته باشد، فرسایش استخوان نیز می تواند رخ دهد. سلول ها این پروتئین های کوچک را آزاد می کنند تا سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری ها تحریک کنند. با این حال، گاهی اوقات بدن مقدار زیادی سیتوکین آزاد می کند. این می تواند منجر به التهاب و تورم و در نهایت آسیب مفاصل، استخوان و بافت شود.

بیشتر بدانید:  درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی و رهایی از جراحی

علائم و نشانه های فرسایش استخوان

آرتریت روماتوئید آسیب قابل توجهی به مفصل وارد می کند که منجر به علائم زیر می شود:

  • درد
  • تورم
  • پوست گرم
  • سفتی
  • سختی
  • ندول ها (توده های بدون درد زیر پوست)
  • انقباض عضلات (از دست دادن دائمی حرکت)
  • بی ثباتی مفاصل (احساس اینکه مفاصل در حال از بین رفتن هستند)
  • تغییر شکل مفاصل ناشی از حرکت استخوان ها از جای خود

چگونه می توان فرسایش استخوان ناشی از آرتریت روماتوئید را مدیریت کرد؟

فرسایش استخوان می تواند در مراحل اولیه بیماری آرتریت روماتوئید ایجاد شود و به تدریج بدتر شود. در برخی افراد، فرسایش استخوان می تواند در عرض چند هفته پس از تشخیص این بیماری شروع شود. حدود ۱۰ درصد از افرادی که تشخیص آرتریت روماتوئید دریافت می کنند، پس از ۸ هفته دچار فرسایش می شوند. پس از ۱ سال، تا ۶۰ درصد افراد مبتلا دچار فرسایش استخوان می شوند. از آنجایی که فرسایش پیشرونده استخوان می تواند باعث ناتوانی در حرکت شود، کاهش سرعت یا بهبود فرسایش می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. با این حال، هنگامی که فرسایش رخ می دهد، به ندرت قابل برگشت است.

برخی گزارش ها وجود دارد که استفاده از داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) را با توانایی کاهش پیشرفت فرسایش استخوان مرتبط می کند. هر فرصتی برای ترمیم یا بهبود فرسایش استخوان با کنترل التهاب شروع می شود. DMARDها اغلب گزینه اول درمان برای آرتریت روماتوئید هستند. اگرچه داروهای ضد درد می توانند علائمی مانند درد و سفتی را درمان کنند، اما DMARDها سلول های خاصی از سیستم ایمنی را هدف قرار می دهند که مسئول تحریک التهاب هستند. این می تواند به آرتریت روماتوئید کمک کند تا روند بهبودی را طی کند و پیشرفت بیماری را کند کند. این داروها همچنین می توانند فرسایش استخوان را متوقف کنند و به ترمیم هرگونه فرسایش موجود کمک کنند، اگرچه دارو ممکن است استخوان ها را به طور کامل ترمیم نکند. DMARDهای سنتی شامل داروهای خوراکی و تزریقی مانند متوترکسات هستند.

چه موقع مصرف داروهای بیولوژیکی تجویز می شوند؟

زمانی که این داروها نتوانند التهاب را کنترل کنند، پزشک ممکن است تغییر به داروهای بیولوژیکی مانند:

  • اتانرسپت (etanercept)
  • آدالیموماب (adalimumab)
  • آباتاسپت (abatacept)
  • اینفلیکسیماب (infliximab)
  • گلیموماب (golimumab)

بیولوژیک ها نوع متفاوتی از DMARD هستند. آنها علاوه بر هدف قرار دادن سلول‌های خاص سیستم ایمنی که باعث التهاب می‌شوند، مواد شیمیایی مانند سیتوکین‌ها را که سیگنال‌دهنده یا ترویج التهاب هستند را مسدود می‌کنند. هنگامی که التهاب تحت کنترل است، فرسایش استخوان نیز می تواند کاهش یابد و شروع به بهبود کند. کنترل التهاب نیز مهم است، زیرا التهاب کمتر باعث کاهش تحریک استئوکلاست ها می شود. این نیز می تواند فرسایش استخوان را کند کند. پزشک شما همچنین ممکن است درمان را برای سرکوب استئوکلاست ها توصیه کند. این شامل داروهای ضد جذب است که از دست دادن استخوان و سایر مشکلات استخوانی را درمان می کنند.

نکاتی برای محافظت از مفاصل در آرتریت روماتوئید

اصول حفاظت از مفاصل می تواند به آسان تر کردن زندگی با فرسایش استخوان ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند. برای مداخلات فردی به یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر مراجعه کنید. نکاتی برای محافظت از مفاصل عبارتند از:

بیشتر بدانید:  ساکروایلیت

استراحت

در صورت امکان، از فعالیت هایی که درد مفاصل شما را بدتر می کند، اجتناب کنید. اگر نمی توانید از آنها اجتناب کنید، برای داشتن استراحت های مکرر را برنامه ریزی کنید.

به دنبال به کارگیری روش های کمکی باشید

آسانتر کردن کارهای روزمره به عنوان مثال، از ابزارهایی با دسته های تعبیه شده برای کاهش فشار روی دست ها و مفاصل انگشتان خود استفاده کنید.

وزن بدن خود را به مفاصل بزرگتر منتقل کنید

به جای اینکه کیسه ها را با دسته های آن بگیرید، آنها را در قسمت خم آرنج یا روی شانه خود حمل کنید.

مرتباً وضعیت بدنی خود را تغییر دهید

ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی می تواند سفتی را که با آرتریت روماتوئید رخ می دهد، افزایش دهد. برای افزایش جریان خون در مفاصل، چندین بار در ساعت یک استراحت با انجام یک حرکت کششی سبک انجام دهید.

وضعیت بدنی خوب را حفظ کنید

وضعیت نامناسب به مفاصل شما فشار غیر ضروری وارد می کند.

محدودیت های خود را بشناسید

درد را تحت فشار نگذارید. این می تواند حتی آسیب بیشتری به مفاصل شما وارد کند.

یک بریس یا اسپلینت را امتحان کنید

انواع مختلفی از بریس ها و آتل ها برای کمک به بی حرکت کردن مفاصل دردناک مبتلا به آرتریت روماتوئید در دسترس هستند. برای توصیه های خاص، با یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر مشورت کنید.

از یک وسیله کمکی استفاده کنید

اگر فرسایش استخوان مفاصل پاهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد، استفاده از یک وسیله کمکی مانند عصا یا واکر می تواند به کاهش فشار روی این مفاصل در هنگام راه رفتن کمک کند.

مواد غذایی که برای سلامت استخوان مفید هستند

شما به کلسیم کافی برای حفظ سلامت استخوان ها و ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم در بدن نیاز دارید. سلامت ضعیف استخوان می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند راشیتیسم و پوکی استخوان شود و خطر شکستگی استخوان در اثر افتادن را در سنین بالاتر افزایش دهد. شما باید بتوانید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای استخوان های سالم را با خوردن یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. یک رژیم غذایی خوب تنها یکی از عناصر سازنده استخوان های سالم است که شامل ورزش و اجتناب از برخی عوامل خطر پوکی استخوان نیز می شود.

ویتامین D

ویتامین D

بزرگسالان به ۱۰ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. دریافت تمام ویتامین D مورد نیاز از رژیم غذایی دشوار است. از این رو ما بیشتر ویتامین D خود را از اثر نور خورشید بر روی پوست خود دریافت می کنیم. در طول بهار و تابستان، می توانید ویتامین D موردنیاز خود را از نور خورشید با قرار گرفتن در معرض روزانه کوتاه مدت بدون کرم ضد آفتاب تامین کنید. با این حال، همه باید در طول پاییز و زمستان که نمی‌توانیم ویتامین D را از نور خورشید تامین کنیم، مکمل ویتامین D روزانه مصرف کنند.

کلسیم

بزرگسالان به ۷۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. شما باید بتوانید تمام کلسیم مورد نیاز خود را با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. منابع خوب کلسیم عبارت‌اند از:

  • شیر، پنیر و سایر غذاهای لبنی
  • سبزیجات برگ سبز، مانند کلم بروکلی، کلم و بامیه
  • دانه های سویا
  • توفو
  • نوشیدنی های گیاهی مانند نوشیدنی سویا با کلسیم اضافه شده
  • آجیل
  • نان و هر چیزی که با آرد غنی شده درست شود.
  • ماهی هایی مانند ساردین
بیشتر بدانید:  درمان بی اختیاری ادرار

نکته قابل توجه: اسفناج اگرچه حاوی مقدار زیادی کلسیم است، اما حاوی اگزالات نیز هست که جذب کلسیم را کاهش می دهد و بنابراین منبع خوبی برای کلسیم نیست.

حبوبات

انواع لوبیا، از جمله لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی، مقدار زیادی از مواد مغذی استخوان‌ساز مانند منیزیم، کلسیم و فسفر را تامین می‌کنند. علاوه بر این، لوبیاها معمولاً دارای فیبر و پروتئین بالایی هستند که ممکن است به ویژه برای کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، مفید باشد. برخلاف تصور عمومی، خوردن یک رژیم غذایی گیاهی که بر کاهش محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات و افزایش غذاهای گیاهی مانند محصولات تمرکز دارد، تأثیر منفی بر سلامت استخوان ندارد.

آجیل

آجیل، حاوی مقداری کلسیم است، اما دو ماده مغذی دیگر نیز برای سلامت استخوان‌ها ضروری است: منیزیم و فسفر است. منیزیم به جذب و حفظ کلسیم در استخوان ها کمک می کند. در همین حال، فسفر یک جزء کلیدی برای حفظ سلامت استخوان ها است. تقریباً ۸۵ درصد از فسفر موجود در بدن شما را می توان در استخوان ها و دندان های شما یافت. مغزیجات مانند گردو، بادام زمینی و گردو، اما بادام همیشه گزینه خوبی برای سلامت استخوان ها است. خوردن یک مشت کوچک بادام در روز، منبع خوبی از منیزیم است و مقداری فسفر برای بدن شما فراهم می کند.

ماهی های چرب

اگرچه رژیم غذایی به تنهایی ویتامین D کافی برای شما فراهم نمی‌کند، اما ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن و قزل‌آلا، بخشی از ویتامین D را تامین می‌کنند. ویتامین D که به عنوان ویتامین «آفتاب» نیز شناخته می‌شود، محلول در چربی است و نقش کلیدی در  سلامت استخوان دارد. به طور خاص، یکی از کارهایی که انجام می دهد این است که به روده در جذب کلسیم کمک می کند. با این حال، متأسفانه، طبق تحقیقات گذشته، تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت جهان از کمبود این ماده مغذی مهم رنج می برند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث تولید ویتامین D شود. از سوی دیگر، نگرانی هایی وجود دارد که نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین ما باید روی گزینه های غذایی تمرکز کنیم تا ویتامین D کافی دریافت کنیم. ماهی های چرب، یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین D هستند.

کلام پایانی

فرسایش استخوان، یکی از عوارض جانبی جدی ناشی از آرتریت روماتوئید است که می تواند منجر به ناتوانی قابل توجهی شود. تشخیص زودهنگام و درمان برای مدیریت علائم شما مهم است. دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را دنبال کنید و شیوه‌های حفاظت از مفاصل را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

باشگاه بدنسازی ایرانیان

کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان

استخر آب درمانی ایرانیان

فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

 

پست های مرتبط