استفاده از سرما درمانی و گرما درمانی زانو درد

بسیاری از مشکلات زانو در طول فعالیت های ورزشی یا تفریحی، کارهای مربوط به کار یا پروژه های خانگی رخ می دهد. مشکلات زانو ممکن است به دلیل آسیب، بیماری، استفاده بیش از حد یا فقط ساییدگی روزمره ظاهر شوند. درمان های بسیاری در فیزیوتراپی ایرانیان برای بهبود مشکلات زانو…

سرما درمانی و گرما درمانی زانو درد

چه در تمام روز نشسته باشید و چه ایستاده باشید، این احتمال وجود دارد که درد مفصلی یا عضلانی را تجربه کرده باشید. روزهای طولانی کار روی پاهای خود به عنوان پرستار، در یک کارخانه یا مراقبت از دام می تواند باعث درد در کمر، زانو و سایر مفاصل اصلی شما شود. نشستن پشت میز در تمام طول روز می تواند باعث درد گردن، کشش شانه، سردرد و موارد دیگر شود. قبل از اینکه تصمیم به مصرف مسکن بگیرید، بهتر است ابتدا راه‌های دیگری را برای کاهش درد پیدا کنید. یکی از راه های درمان خانگی درد مفاصل در صورت خفیف بودن آن ها، استفاده از یخ و گرما است که جایگزین بسیار خوبی برای مصرف مسکن ها هستند.

استفاده از یخ یا گرما روی جراحات و عضلات منقبض می تواند به کاهش درد و شروع روند بهبودی کمک کند، اما شما باید از کدام یک استفاده کنید؟ بسته به شرایط، یخ و گرما می توانند گزینه های موثر و مناسبی برای کاهش درد زانو باشند. با این حال، از آنجایی که هر درمان به روش‌های متفاوتی کار می‌کند، ضروری است که شرایط خاص خود را قبل از انتخاب یکی یا دیگری در نظر بگیرید. با درک بهتر مزایا و خطرات هر درمان، می توانید گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید. این مقاله دلایل زانو درد و زمانی که یخ یا گرما مناسب‌تر است را توضیح می‌دهد.

دلایلی که منجر به درد در زانو می شود و روشهای سرما درمانی و گرما درمانی زانو درد

بسیاری از مشکلات زانو در نتیجه روند پیری و ساییدگی و فشار مداوم بر روی مفصل زانو مانند آرتروز است. سایر مشکلات زانو در نتیجه آسیب یا حرکت ناگهانی است که زانو را تحت فشار قرار می دهد. از جمله دلایل رایج زانودرد شامل موارد زیر است:

رگ به رگ شدن یا کشیدگی زانو

زمانی رخ می دهد که ساختاری در مفصل به دنبال یک آسیب تروماتیک، بیش از حد کشیده یا پاره شود. رگ به رگ شدن بر رباط (بافتی که استخوان های مجاور را به هم متصل می کند) تاثیر می گذارد، در حالی که کشیدگی، روی تاندون (بافتی که ماهیچه را به استخوان متصل می کند) تاثیر می گذارد. در حالی که بسیاری از ورزش‌ها و فعالیت‌های مختلف می‌توانند باعث رگ به رگ شدن یا کشیدگی شوند، پیچ خوردگی‌های ناگهانی یا ضربه‌های مستقیم به زانو دلایل نسبتاً رایج درد زانو هستند. بسته به شدت آسیب، این مسائل می‌توانند علائمی مانند زانو درد، بی ثباتی پا، کبودی و یا تورم شود.

انواع رایج آرتروز زانو

اگرچه انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که می‌توانند به نحوی زانوهای شما را تحت تأثیر قرار دهند، اما شایع‌ترین آنها استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید است که هر دو قابل درمان هستند.

استئوآرتریت

استئوآرتریت، بیماری است که به تدریج باعث از بین رفتن غضروف داخل زانو می شود. در نتیجه، زمانی که استخوان به استخوان مجاور ساییده می شود، درد ایجاد می شود. اغلب با افزایش سن همراه است و معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال شروع می شود، اگرچه در افراد بسیار جوان تر نیز چندان ناشناخته نیست. استئوآرتریت همچنین ممکن است نتیجه طولانی مدت یک آسیب جدی قبلی باشد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، معمولاً افراد جوان‌تر را مبتلا می‌کند و یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی فرد به بافت‌های خاصی در بدن حمله می‌کند. در این حالت، به غشای سینوویوم که مفصل زانو را می‌پوشاند حمله می‌کند، اما ممکن است غضروف، استخوان و گاهی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را نیز از بین ببرد.

بیشتر بدانید:  ماساژ کمر

آرتریت

آرتریت می تواند ناشی از ساییدگی و یا پارگی در مفصل یا یک وضعیت خودایمنی باشد. استئوآرتریت، شایع ترین نوع آرتریت زانو است. این دژنراتیو است، به این معنی که با گذشت زمان و زمانی که غضروف (بافتی که انتهای استخوان های مفصل را می پوشاند و به جذب نیرو کمک می کند)، شروع به نازک شدن و فرسودگی می کند، رخ می دهد. این وضعیت معمولاً در افراد میانسال و مسن رخ می دهد. با این حال، ممکن است برای افراد جوان‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که اضافه وزن دارند یا پس از آسیب‌دیدگی زانو، اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به آرتریت معمولاً درد زانو، سفتی (عمدتاً در صبح و بعد از یک روز طولانی) و تورم در خود مفصل را تجربه می‌کنند.

سایر اشکال آرتریت

سایر اشکال رایج آرتریت زانو عبارتند از: نقرس (کریستال های زائد اسید اوریک در مفاصل)، لوپوس (یک بیماری خود ایمنی دیگر)، آرتریت پسوریاتیک (مفاصل ملتهب به عنوان پیش ساز پسوریازیس) و آرتریت عفونی (که توسط عوامل عفونی مانند باکتری ها یا ویروس ها ایجاد می شود). درمان آرتریت در زانو بر اساس نوع و شدت آرتریت تعیین می شود. در مراحل اولیه استئوآرتریت، ممکن است از طریق مسکن‌های بدون نسخه و اصلاح شیوه زندگی مانند کاهش وزن و انجام ورزش‌های خفیف که ماهیچه‌های نگهدارنده زانو را تقویت می‌کنند، درد را تسکین دهید.

اگر استئوآرتریت پیشرفت کرده است و دستیابی به رهایی از درد دشوارتر است و سبک زندگی شما به شدت به خطر افتاده است، بازسازی زانو یا تعویض کامل زانو ممکن است راه حلی برای پایان دادن به درد باشد. افراد مبتلا به انواع دیگر بیماری آرتریت زانو مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس اغلب به داروهایی نیاز دارند که برای کنترل بیماری زمینه ای که علت اصلی مشکلات زانو آنها است، ساخته شده باشد. این نوع داروها معمولاً پس از داروهای جایگزین کمتر قوی تجویز می شوند. دیگر موثر نیستند.

تاندونیت

تاندونیت، زمانی رخ می دهد که تاندون کشکک ملتهب و تحریک شود. این مشکل اغلب در ورزشکارانی که پرش های مکرر انجام می دهند دیده می شود – به همین دلیل تاندونیت اغلب در شرکت کنندگان ورزش هایی مانند بسکتبال و والیبال دیده می شود، اگرچه در دوندگان و سایر انواع ورزشکاران نیز قابل مشاهده است. تاندونوز با تاندونیت متفاوت است، زیرا یک بیماری مزمن است.

به این معنی که به جای اینکه تاندون ملتهب و تحریک شود، این وضعیت تدریجی تر است و با پارگی میکروسکوپی و ضخیم شدن تاندون مشخص می شود. تاندونوز کشکک علائم مشابهی ایجاد می کند، اما درمان این بیماری با درمان مورد استفاده برای تاندونیت متفاوت است. پارگی جزئی تاندون، یافته ای که گاهی در MRI توصیف می شود، معمولاً مشخصه تاندونوز مزمن است. این پارگی ها از پارگی کامل تاندون که در آن کل تاندون پاره شده و نیاز به ترمیم جراحی دارد، متمایز می شوند.

آسیب به رباط ها

ما معمولا آسیب به زانو را با پارگی یا کشیدگی رباط‌ها مرتبط می‌دانیم. از آنجایی که زانو بزرگترین و پیچیده ترین مفصل بدن است، بنابراین تنوع رباط ها و ماهیچه های اطراف آن قابل توجه است. شایع ترین ساختارهایی که آسیب می بینند، غضروف های داخل مفصل و دو رباط صلیبی هستند که دو استخوان زانو (فمور و درشت نی) را در کنار هم نگه می دارند و به درستی کار می کنند. شروع درد پس از آسیب به یک یا چند رباط یا فوری است و با حرکت بدتر می شود یا می تواند در یک دوره زمانی با استفاده طولانی مدت ایجاد شود. این نوع آسیب همیشه با ورزش های شدید مانند فوتبال و یا راگبی همراه است.

بیشتر بدانید:  بیماری نکروز آواسکولار چیست؟ | معرفی، تشخیص و درمان

پارگی مینیسک

شما یک منیسک در هر طرف زانوی خود دارید – منیسک داخلی در داخل و منیسک جانبی در خارج. منیسک‌های شما مانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند و ضربه بالای ساق پای شما را روی ساق پا جذب می‌کنند. آنها همچنین به تثبیت مفصل زانو کمک می کنند و حرکات زانوی شما را صاف نگه می دارند. پارگی مینیسک اغلب هنگام ورزش اتفاق می افتد، اما می توانید در نتیجه ساییدگی و پارگی با افزایش سن نیز دچار پارگی شوید.

وقتی مردم در مورد پارگی غضروف در زانوی خود صحبت می کنند، معمولاً به معنای آسیب مینیسک هستند.

اگر آسیب شما شدید باشد، ممکن است به سایر قسمت های زانو و همچنین مینیسک آسیب وارد کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک رباط در زانوی خود مانند رباط صلیبی قدامی خود را رگ به رگ یا پاره کنید. علاوه بر درد مفاصل، پارگی غضروف می تواند علائم زیر را نیز ایجاد کند:

  • قفل شدن زانو
  • محدوده حرکتی محدود
  • تورم
  • زانوی بیرون زده

چه موقع می توان از سرما درمانی و گرما درمانی زانو درد استفاده کرد؟

اگر زانوی شما درد می کند، یخ یک گزینه درمانی آسان و در دسترس است. سرما با باریک کردن رگ‌های خونی (به نام انقباض عروق) درد را درمان می‌کند که منجر به کاهش جریان خون در آن ناحیه می‌شود. به همین دلیل، کمپرس های سرد مانند یخ می تواند التهاب را تسکین دهد، تورم یا کبودی و یا درد را کاهش دهد. گذاشتن کمپرس یخ به دنبال آسیب حاد زانو (کمتر از شش هفته) مفید است.

  • پارگی منیسک
  • پیچ خوردگی
  • تاندونیت
  • سایر آسیب های زانو

استفاده از کمپرس یخ می تواند صدمات ناشی از التهاب را کاهش داده و به جلوگیری از درد و تورم کمک کند.

حتما از یک حوله به عنوان مانع برای تحمل دما استفاده کنید. هر جلسه آیسینگ باید حداکثر ۲۰ دقیقه طول بکشد. در صورت داشتن مشکلات حسی مانند نوروپاتی دیابتی یا سندرم رینود، استفاده از کمپرس یخ می تواند بر توانایی شما در احساس سرما تأثیر بگذارد و منجر به یخ زدگی یا آسیب پوست شود.

"</strong

چه وقت از گرما درمانی استفاده می کنیم؟

اعمال گرما روی زانوی دردناک نیز می تواند در شرایط خاص مفید باشد. برخلاف یخ، گرما با گشاد کردن رگ‌های خونی در ناحیه موردنظر، جریان خون را به مفصل افزایش می‌دهد. این نوع درمان معمولاً پس از یک آسیب حاد مفید نیست. به این دلیل که هدف از آسیب، کاهش التهاب است. با این حال، هنگام برخورد با یک موضوع مزمن می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، برای افراد مبتلا به آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی که بیش از شش هفته وجود داشته است، گرما می تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت زانو را با شل کردن عضلات اطراف قبل از کشش یا شروع یک فعالیت بهبود بخشد.

بیشتر بدانید:  کاربرد ماساژ مفاصل برای درمان مفاصل

چگونگی اعمال گرما بر روی ناحیه دردناک

هنگام اعمال گرما به زانو، از یک پد گرم کننده به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید.

افراد مبتلا به مشکلات حسی باید در گرما احتیاط کنند تا از هرگونه سوزش یا آسیب پوستی جلوگیری کنند.

چه موقع از هر دو روش گرما درمانی و سرما درمانی زانو درد استفاده می کنیم؟

در برخی شرایط، استفاده از هر دو روش سرما درمانی و گرما درمانی به مفصل شما ممکن است مفید باشد. این درمان را کنتراست درمانی می نامند. این شامل تناوب بین سرد کردن و گرم کردن مفصل است. این گزینه پس از ورزش یا شرکت در یک رویداد ورزشی سنگین برای ریکاوری استفاده می شود. با این حال، ممکن است برای بیماری های مزمن مانند آرتریت نیز مفید باشد.

به طور متناوب، می توانید زانو را در آب گرم یا سرد فرو ببرید. در حالی که کسانی که درمان حاجب دریافت کردند، درد کلی و خستگی عضلانی کمتری را گزارش کردند، این در حالی است که تحقیقات هنوز در حال انجام است. شواهد فعلی در مورد اینکه آیا این درمان به مدیریت درد ناشی از آسیب زانو کمک می کند یا سطح التهاب شما را کاهش می دهد، وجود ندارد.

کلام پایانی

بسیاری از عوامل می توانند باعث درد زانو شوند، از جمله آرتریت، پارگی منیسک، رگ به رگ شدن یا کشیدگی، و تاندونیت. سرما درمانی و گرما درمانی اغلب می تواند به درد، التهاب و تحرک کمک کند. با این حال، شرایط خاص به درمان های مختلف بهتر پاسخ می دهند. به عنوان مثال، سرما درمانی برای صدمات، بهتر عمل می کند، در حالی که گرما درمانی، درمان بهتری برای شرایط مزمن تر است.

گاهی اوقات برای استفاده از گرمای متناوب و یخ، به ویژه برای آرتریت مفید است. اگر زانو درد شما بهبود نمی یابد یا اگر تورم پیشرونده و یا بی ثباتی زانو را تجربه می کنید، ضروری است که توسط پزشک معاینه شوید. دریافت مراقبت های پزشکی به ویژه در صورتی ضروری است که زانودرد شما ناشی از یک آسیب تروماتیک یا ضربه مستقیم به مفصل باشد. مشاوره با پزشک می تواند بهبودی شما را تسریع کند و به شما این امکان را می دهد تا زودتر به فعالیت های عادی خود بازگردید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه کند

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود.