چه چیزی می تواند باعث درد در سمت راست کمر شود؟

درد در سمت راست کمر می تواند علل اسکلتی و عضلانی داشته باشد. همچنین، گاهی بروز اختلال در عملکرد کلیه ها، روده ها و دیگر اجزای شکمی منجر به درد در سمت راست کمر می گردد. نحوه درمان و رفع درد سمت راست کمر به علت بروز آن بستگی دارد.

درد در سمت راست کمر

یکی از مشکلات رایج در بین افراد، ایجاد درد در سمت راست کمر است. این نوع درد کمر به دلایل مختلفی بروز می کند. برای مثال، کشیدگی عضلات و یا مشکلات عصبی مربوط به ستون فقرات و نخاع می تواند منجر به درد در سمت راست کمر گردد. اما گاهی ممکن است درد در سمت راست کمر به دلیل اختلالات و نارسایی هایی باشد که در برخی اندام های دیگر به وجود آمده است. بنابراین، در صورت طولانی شدن مدت زمان احساس درد، لازم است با یک پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید.

بسیاری از اندام های حیاتی بدن، صرف نظر از کلیه ها، در ناحیه شکم قرار دارند. اما بروز آسیب و اختلال در هر یک از آن ها می تواند درد را به پشت شخص یا پایین کمر انتقال دهد. برای مثال، مشکلات مربوط به آپاندیس، تخمدان ها و روده ها می تواند باعث درد در سمت راست کمر شود. در واقع، درد در این نواحی به رشته های عصبی در بافت ها و رباط های ناحیه کمر منتقل خواهد شد. برای مواقعی که آسیب به یک اندام در سمت راست و پایین وارد شده باشد، امکان بروز درد سمت راست کمر بیشتر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل درد در سمت راست کمر و نحوه تشخیص علت درد سمت راست کمر اشاره کنیم.

علل بروز درد در سمت راست کمر چیست؟

درد در سمت راست کمر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. علل اسکلتی و عضلانی یا نارسایی های موجود در اندام شکمی و تحتانی از علت های عمده بروز درد در این ناحیه است. با این حال، آگاهی نسبت به دلیل بروز درد در سمت راست کمر می تواند درمان آن را ساده تر سازد.

برخی از مهم ترین دلایل مکانیکی و عصبی که منجر به ایجاد این درد می شوند عبارت اند از:

  • ایجاد مشکلات عضله ای در ناحیه پشت و ستون فقرات
  • بلند کردن اجسام سنگین که باعث کشش بیش از حد رباط یا پارگی آن می شود
  • افزایش سن و ایجاد سایش و پارگی های طبیعی در دیسک ها
  • انحطاط دیسک ستون فقرات به هر دلیلی
  • ایجاد سفتی و گرفتگی عضلات به دلیل وضعیت نامناسب بدن

هر یک از این مشکلات، برنامه درمانی متفاوتی نسبت به دیگری دارد. برای تنظیم بهترین برنامه درمانی لازم است شخص به یک پزشک متخصص مراجعه کند. در صورت نیاز، همکاری یک فیزیوتراپیست با پزشک معالج می تواند نتایج بهتری ایجاد نماید. در هر حال، معمولا درمان فیزیوتراپی و استفاده از داروهای غیر استروئیدی برای کاهش التهاب و کمتر شدن درد سمت راست کمر می تواند راهگشا باشد.

دلایل ابتلا به درد در سمت راست کمر را در ادامه بررسی میکنیم:

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی عبارت است از باریک شدن فضای بین مهره های کمر که باعث ایجاد فشار اضافی بر روی نخاع و رشته های عصبی خواهد شد. علت اصلی بروز تنگی کانال نخاعی و ایجاد درد در سمت راست کمر را می توان ساییدگی و پارگی های طبیعی دانست. این نوع ناهنجاری ها معمولا در اثر افزایش سن به وجود می آیند. موارد دیگری چون آرتریت، انواع شکستگی و آسیب های ستون فقرات نیز می توانند منجر به تنگی کانال نخاعی گردند. برخی از مهم ترین علائم بروز اختلال تنگی کانال نخاعی عبارت اند از:

  • احساس درد در سمت راست کمر
  • احساس سوزش در باسن و پاها
  • احساس گزگز و سوزن سوزن شدن در پاها و ناحیه باسن
  • ایجاد حس ضعف در پاها در صورت شدت گرفتن اختلال
بیشتر بدانید:  آیا تردمیل باعث زانو درد میشود؟

پزشک متخصص معمولا برای درمان و یا بهبود تنگی کانال نخاعی، داروهای مسکن را تجویز می کند. در موارد حادتر بیماری، استفاده از بریس و انجام درمان فیزیوتراپی نتیجه مساعدی خواهد داشت. گاهی ممکن است شرایط بیمار به گونه ای باشد که به درمان های ساده پاسخ ندهد. انجام جراحی در چنین شرایطی کمک می کند تا فضای بیشتری برای نخاع ایجاد شده و فشار بر روی رشته های عصبی کاهش یابد.

در اثر ایجاد رادیکولوپاتی کمری

رادیکولوپاتی کمری یا همان سیاتیک حالتی است که در آن عصب ناحیه پایین کمر دچار گیر افتادگی می شود. در نتیجه، درد در سمت راست کمر ایجاد شده و حتی به پاها نیز منتقل خواهد شد. سیاتیک معمولا به دلیل شرایطی چون تنگی ستون فقرات، فتق دیسک و یا خار استخوانی به وجود می آید. اصلی ترین نشانه بروز اختلال سیاتیک یا رادیکولوپاتی کمری، ایجاد درد در سمت راست کمر و انتشار آن به نواحی کمر به پایین تا ناحیه ساق پاها خواهد بود.

بهترین درمان گیر افتادگی عصب سیاتیک، فیزیوتراپی تخصصی و حرفه ای است. زیرا فیزیوتراپی می تواند میزان انعطاف را افزایش دهد و با ایجاد ثبات در ناحیه مورد نظر، نیاز به جراحی را به تعویق اندازد. گاهی فیزیوتراپیست شما، ماساژ درمانی و یا طب سوزنی را برای رسیدن به بهترین نتیجه توصیه می کند.

ایجاد نارسایی دیسک کمر

دیسک های بین مهره ای کمر، بالشتک های ژله ای هستند که از اصطکاک بین مهره ها جلوگیری می کنند. در صورتی که هر یک از این دیسک ها به هر دلیلی دچار فرسایش یا بیرون زدگی شوند، به ناحیه نخاعی فشار وارد می آورد. در نتیجه، درد در سمت راست کمر بروز می کند.

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک ممکن است ایجاد خار استخوانی را در پی داشته باشد. این مساله، خود به تنهایی ممکن است عامل بروز درد در سمت راست کمر شود. احساس درد و ضعف در پاها و بی اختیاری ادرار در موارد حادتر، از علائم آسیب دیدگی یا فتق دیسک به حساب می آیند.

برای بهبود دیسک آسیب دیده، مصرف مسکن و انجام تمرین های فیزیوتراپی روش های موثری به حساب می آیند. البته اگر فرد در شرایط بسیار حادی قرار داشته باشد، لازم است تحت جراحی قرار گرفته و یا حتی از دیسک جایگزین استفاده نماید.

مشکلات کلیوی

محل قرار گرفتن کلیه ها جایی در دو طرف ستون فقرات است. کلیه سمت راست کمی پایین تر از محل کلیه سمت چپ قرار گرفته است. بنابراین، در صورت بروز هر گونه عفونت، اختلال یا التهاب کلیوی، امکان ایجاد درد در سمت راست کمر وجود دارد. برخی از رایج ترین نارسایی های کلیوی که می توانند منجر به ایجاد درد در سمت راست کمر گردند، در ادامه توضیح داده می شوند.

درد در سمت راست کمر ناشی از سنگ کلیه

سنگ کلیه در اثر انباشته شدن مواد معدنی و نمک های اضافی موجود در ادرار به وجود می آید. ساختار این سنگ ها جامد است و بنابراین، بافت های اطراف خود را تحت تاثیر قرار می دهند. شکل گیری سنگ کلیه منجر به بروز درد و گرفتگی شدید در کمر، پایین شکم و کشاله ران خواهد شد. به این ترتیب، اگر در کلیه سمت راست، سنگ کلیه شکل بگیرد، احساس درد در سمت راست کمر اجتناب ناپذیر خواهد بود. ادرار دردناک از نشانه های اصلی داشتن سنگ کلیه محسوب می شود.

بیشتر بدانید:  ورزش در روزهای کرونایی در خانه | چگونه در خانه ورزش کنیم؟ | آموزش اول

دارو درمانی، سنگ شکن و جراحی برای برداشتن سنگ ها و یا خرد کردن آن ها راه های درمان سنگ کلیه به حساب می آیند.

درد در سمت راست کمر در اثر عفونت کلیه

اگر باکتری های ناحیه روده به هر دلیلی به کلیه ها و مثانه راه یابند، امکان بروز عفونت در این نواحی

وجود دارد. در نتیجه، به دلیل التهابات ایجاد شده، فرد به درد در ناحیه کمر دچار خواهد شد.

از علائم وجود عفونت کلیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد کمر و شکم
  • سوزش ادرار
  • احساس نیاز فوری به دفع ادرار
  • ادرار کدر، تیره یا بدبو
  • تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ

به این ترتیب، احساس درد در سمت راست کمر می تواند ناشی از بروز عفونت و التهاب در کلیه سمت راست باشد.

درد در سمت راست کمر ناشی از آپاندیسیت

ایجاد التهاب در آپاندیس و عفونی شدن آن می تواند خطر آفرین باشد. عفونت آپاندیس باعث ایجاد درد و حساسیت در ناحیه شکمی شده و به سمت پهلوی راست پیشروی می کند. گاهی این درد به نواحی کشاله ران و اطراف کمر نیز منتقل می شود. در مواردی که آپاندیسیت رخ می دهد، درد در سمت راست کمر امری اجتناب ناپذیر بوده و باید پیگیری شود. وجود حالت تهوع و استفراغ از نشانه های دیگر بروز التهاب و تورم در آپاندیس بیمار است.

با درمان آپاندیسیت، درد در سمت راست کمر نیز از بین خواهد رفت. برای درمان آپاندیسیت، مصرف آنتی بیوتیک در موارد خفیف و انجام جراحی لاپاراسکوپی در موارد حادتر لازم است.

درد در سمت راست شکم ناشی از آنوریسم آئورت شکمی

اصلی ترین و بزرگترین رگ خونی موجود در بدن انسان آئورت است. گاهی به دلایل مختلف ممکن است آئورت در ناحیه شکم دچار تورم غیرطبیعی شده و برای فرد ناراحتی به همراه داشته باشد. این حالت را آنوریسم آئورت شکمی می نامند. ترکیدگی ناحیه برآمده آئورت حالتی خطرناک است که زندگی فرد را تهدید می کند. احساس درد در ناحیه شکم و درد در سمت راست کمر از علائم بروز آنوریسم آئورت شکمی محسوب می شوند. افرادی که به ترکیدگی آنوریسم آئورت شکمی دچار می شوند، علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • غش کردن یا بیهوشی

درمان آنوریسم آئورت شکمی با هدف پیشگیری از ترکیدگی آن باید انجام گیرد. به همین دلیل، معمولا از یک لوله یا پیوند در محل آنوریسم استفاده می شود. این لوله کمک می کند تا ناحیه برآمده آنوریسم تقویت شده و از پارگی آن جلوگیری گردد.

علل درد در سمت راست کمر برای زنان و مردان

گاهی علل درد در سمت راست کمر برای زنان و مردان متفاوت می شود. برای مثال، بانوان ممکن است در اثر بروز آندومتریوز به درد سمت راست کمر دچار شوند. همچنین، در ماه های اول بارداری امکان کشش و یا گرفتگی عضلات کمر وجود دارد. کشیدگی رباط های حمایت کننده رحم نیز می تواند عامل ایجاد درد سمت راست کمر در بانوان باشد.

بیشتر بدانید:  مگنت تراپی زانو

در مردان نیز بروز اختلالات بیضه می تواند درد در سمت راست کمر را در پی داشته باشد. برای مثال، پیچ خوردگی بیضه که پدیده ای خطرناک محسوب می شود، ممکن است درد در سمت راست کمر را ایجاد نماید.

در هر حال، وجود مشکلات مختلف مخصوصا در ناحیه تناسلی افراد، باعث ایجاد حالت های مختلفی خواهد شد. بنابراین، لازم است در صورت بروز درد در سمت راست کمر به صورت ادامه دار، حتما با پزشک متخصص در میان بگذارید.

برای تشخیص علت درد در سمت راست کمر چه باید کرد؟

درمان درد در سمت راست کمر به علت بروز آن بستگی دارد. به همین دلیل، لازم است پزشک قبل از هر چیز با استفاده از روش های مختلف، دلیل ایجاد درد سمت راست کمر را مشخص کند. معاینات فیزیکی و استفاده از روش های مکمل تشخیصی به این موضوع کمک خواهند کرد. از

روش های اصلی در بررسی علل درد سمت راست کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصویربرداری MRI برای بررسی سلامت نخاع، رشته های عصبی و بافت های نرم مجاور آن ها
  • تصویربرداری اشعه ایکس که برای بررسی اثرات شکستگی ستون فقرات و مفاصل مفید است
  • انجام آزمایش خون که وجود عفونت یا التهاب را تایید یا رد می کند

درمان درد سمت راست کمر چگونه انجام می شود؟

پس از تشخیص علت درد در سمت راست کمر، لازم است برنامه درمانی مناسب برای آن تنظیم گردد.

اگر مشکلات عصبی یا اسکلتی و عضلانی باعث ایجاد کمر درد شده باشند:

  • تزریق داروهایی نظیر اپیدورال کورتیکواستروئیدها توصیه می شود. البته این مورد در صورتی انجام می گیرد که فرد با درد شدید و از دست دادن توانایی حرکتی روبرو باشد. برای درمان این نوع دردها انجام فیزیوتراپی توسط یک فیزیوتراپیست ماهر بهترین راه حل درمانی خواهد بود.

برای حالتی که آپاندیسیت منجر به ایجاد کمر درد شده باشد:

  • مصرف آنتی بیوتیک ها و یا جراحی آپاندکتومی برای برداشتن آپاندیس راهگشا است.البته در بسیاری از موارد ممکن است با کمی مراقبت شخص بهبود پیدا کرده و نیاز به جراحی نداشته باشد.در هر حال، آنچه مهم است پیشگیری از ترکیدگی آنوریسم آئورت شکمی است. در غیر این صورت زندگی شخص را تهدید خواهد کرد.

 

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

باشگاه بدنسازی ایرانیان

کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان

استخر آب درمانی ایرانیان

فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و … بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می گردد.

 

پست های مرتبط