تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک در درمان درد شانه ها

درمان درد شانه ها با فیزیوتراپی و کایروپراکتیک توسط هر پزشک متخصص ارتوپدی می تواند تجویز گردد. اما مزیت های هر روش برای هر بیمار متفاوت است. تفاوت فیزیوتراپی با کایروپراکتیک در مسیرهای درمانی آن ها است. اما هدف هر دو روش درمانی، کاهش درد و درمان مشکل بیمار است.

تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک در درمان درد شانه ها

در دنیای امروز، ایجاد درد شانه ها در اثر فعالیت های مستمر با رایانه و عدم رعایت ارگونومی مناسب، باعث شده تا بسیاری از افراد دچار مشکل شوند. همچنین، بلند کردن اجسام سنگین و ایجاد کشش زیاد در ناحیه کمر و شانه ها می تواند عامل ناراحتی های عضلانی زیادی در این نواحی گردد. استرس، فشار و حرکت های غیراصولی از فاکتورهایی هستند که می توانند درد شانه ها را تشدید نمایند.

شانه ها شامل تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها تشکیل شده اند که در ارتباط با یکدیگر فعالیت دارند. برای مثال، روتاتور کاف شانه عضوی است که در بسیاری از حرکات و فعالیت ها نقش مهمی ایفا می کند. از این رو اختلال در عملکرد آن می تواند باعث بروز مشکل در کارایی کل ناحیه و ایجاد درد شانه ها گردد.

شانه یکی از مهم ترین و منعطف ترین مفصل های بدن به حساب می آید. آناتومی شانه به گونه ای است که دامنه حرکتی محدودی داشته و عملا حالت ناپایداری دارد. این مساله کاملا بر خلاف ویژگی های برخی از مفصل های اصلی بدن نظیر آرنج و مچ پا است. به همین دلیل، احتمال آسیب رسیدن به مفصل شانه و ایجاد درد در شانه ها بسیار بیشتر از دیگر مفاصل است.

درمان بسیاری از اختلالاتی که باعث درد شانه ها می شوند از طریق فیزیوتراپی انجام می گیرد. با این حال، ممکن است گاهی یک متخصص ارتوپد انجام کایروپراکتیک را توصیه نماید. حال باید دید که تفاوت فیزیوتراپی و کایروپراکتیک در درمان درد شانه ها چیست.

علت ایجاد درد شانه های چپ و راست چیست؟

درد شانه های راست و چپ به دلایل مختلفی می تواند بروز کند. از این رو، ممکن است روش های درمانی متفاوتی نیز برای درمان آن ها نیاز باشد. در ادامه به برخی از اختلالاتی که منجر به ایجاد درد در شانه ها می شوند، اشاره خواهیم کرد.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ اختلال در عملکرد روتاتور کاف

در چنین شرایطی احتمال آسیب به بورس و تاندون های روتاتور کاف وجود دارد. دردناک شدن حرکات و ایجاد درد شانه های راست و چپ می تواند نتیجه تدریجی این آسیب ها باشد.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ تاندونوپاتی عضله دو سر

اثر تاندونوپاتی عضله دو سر در ایجاد درد شانه ها یک اختلال نسبتا شایع به حساب می آید. این نارسایی عمدتا با ایجاد درد و حساسیت در ناحیه جلوی شانه همراه می شود. محل بروز این درد در تاندون سر بلند عضله دو سر بازو است که معمولا در هنگام عصر نیز شدت آن به حداکثر می رسد.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ سندرم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه یکی از عوامل ایجاد درد شانه های راست یا چپ است.گیر افتادگی شانه ها به حالتی اطلاق می شود که تاندون های عبور کننده از استخوان های مفصل شانه دچار گیر افتادگی گردند.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ پارگی لایه لابروم

در ناحیه شانه یک لایه غضروفی تحت عنوان لایه لابروم وجود دارد. این لایه وظیفه تقویت مفصل شانه را بر عهده دارد و نقطه اتصال رباط ها به حساب می آید. به طور کلی، لابروم یک عامل کلیدی در ایجاد ثبات شانه و حمایت از روتاتور کاف است. پارگی لایه لابروم می تواند منجر به دررفتگی شانه به صورت جزیی یا کامل گردد. بنابراین، ایجاد درد شانه ها ممکن است در اثر پارگی لابرال و عوارض ناشی از آن باشد.

بیشتر بدانید:  آب درمانی چیست

علل ایجاد درد شانه ها ؛ در رفتگی شانه

وقتی به هر دلیلی سر استخوان بازو از حفره کتف خارج شود، دررفتگی شانه نامیده می شود. این دررفتگی می تواند به سمت جلو یا عقب و یا رو به پایین باشد. دررفتگی های شدید شانه می تواند پارگی رباط ها یا تاندون ها را در پی داشته باشد و یا به اعصاب آسیب برساند. رایج ترین نوع دررفتگی شانه ها دررفتگی قدامی یا جلویی آن است که درد شدید شانه ها را در پی دارد.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ شانه یخ زده

کپسولیت چسبنده یا شانه یخ زده یکی از علل رایج درد شانه های راست و چپ است. وقتی فرد در مفصل شانه خود احساس درد و سفتی داشته باشد، دچار شانه یخ زده شده است. این اختلال با گذشت زمان شدیدتر شده و منجر به درد شانه ها خواهد شد.

علل ایجاد درد شانه ها ؛ بورسیت شانه

وجود التهاب های آزار دهنده در ناحیه مفصل شانه را بورسیت شانه می نامند. بورس، کیسه ای پر از مایع در اطراف یک مفصل است که از اصطکاک بالای بین استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها جلوگیری می کند. ایجاد التهاب و تورم در اثر تحریک بورس شانه باعث کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه خواهد شد. در این حالت حرکات شانه با درد همراه است.

چه زمانی باید برای درمان درد شانه های چپ و راست اقدام کرد؟

درد شانه ممکن است به صورت مقطعی و در اثر برخی عوامل ناگهانی به وجود آمده باشد. برای مثال، انجام یک کار سنگین و یا بلند کردن یک جسم به صورت ناگهانی ممکن است گرفتگی های مختصری به وجود آورد. حتی گاهی امکان بروز درد عصبی شانه چپ و راست وجود دارد. این گونه دردها عمدتا با کمی استراحت بهبود پیدا می کنند. اما برخی دردها ممکن است شدیدتر بوده و به درمان های تخصصی تر نیاز داشته باشند. به طور کلی درد شانه ها اگر یکی از نشانه های زیر را دارد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • دردی که برای چند روز ادامه داشته باشد
  • درد مداومی که گاهی به صورت مقطعی قطع شده و دوباره بروز کند
  • عدم توانایی برای حمل اجسام یا بالا بردن بازو
  • ایجاد آسیب هایی که شکل طبیعی مفصل شانه را به هم زده باشند
  • احساس درد شانه ها در هنگام استراحت یا شب ها
  • ایجاد تورم در اطراف مفصل شانه
  • بروز علائمی مانند عفونت، قرمزی، تب یا تورم

استفاده از فیزیوتراپی برای درمان درد شانه های چپ و راست چگونه است؟

درمان درد شانه های چپ و راست، راه های خاص خود را دارد. انتخاب بهترین روش درمان درد در شانه ها به علل ایجاد آن بستگی دارد. با این حال، معمولا یک متخصص ارتوپد استفاده از یکی از روش های فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک را برای درمان درد شانه ها توصیه می کند. البته ممکن است این روش ها در کنار دارو درمانی و یا جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بدانید:  درمان بی اختیاری ادرار

درمان درد شانه ها با فیزیوتراپی باید زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی حرفه ای و مجرب انجام گیرد. لازم است پیش از شروع درمان، فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی دقیق و کامل تهیه نماید. استفاده از درمان های مختلف فیزیوتراپی نظیر موارد زیر برای کاهش درد و یا درمان مشکل شانه ها مرسوم است:

  • تمرین های قدرتی

  • درمان های دستی

  • آزاد سازی بافت های نرم شانه

  • اولتراسوند

  • کاربرد درمان های بر پایه سرما و گرما

یک فیزیوتراپیست ماهر قبل از شروع درمان، تمامی عللی که باعث ایجاد درد در شانه ها شده است را بررسی می کند. سپس بهترین راه درمان درد شانه را از بین روش های بالا انتخاب خواهد کرد. البته ممکن است برای برخی از افراد از ترکیب چند روش استفاده کند. در هر حال، هدف روش فیزیوتراپی برای درمان درد شانه ها، بهبود عملکرد فرد در فعالیت های روزانه او و کاهش دردهای شدید شانه است. عمده درمان فیزیوتراپی برای درد شانه ها از طریق ورزش های خانگی و حرکات اصلاحی صورت می گیرد.

در روزهای اولیه درمان فیزیوتراپی، انجام مراحل مختلف باعث می شود تا شدت درد کاهش یابد. انجام تمرینات تقویتی و اصلاحی به این موضوع کمک می کند. با کاهش درد، فرد دوباره می تواند فعالیت های روزمره خود را آغاز نماید. در مراحل بعدی درمان، عضلات و مفصل شانه به صورت حرفه ای تر و تخصصی تر تقویت شده و روتاتور کاف عملکرد بهتری پیدا خواهد کرد.

کایروپراکتیک چگونه به درمان درد شانه های چپ و راست کمک می کند؟

امروزه کاربرد کایروپراکتیک برای درمان انواع دردهای اسکلتی و عضلانی نسبتا رایج است. البته استفاده از روش فیزیوتراپی برای درمان انواع مشکلات اسکلتی و عضلانی مرسوم تر از کایروپراکتیک است. با این حال، اگر درمان کایروپراکتیک توسط یک متخصص کایروپراکتیک انجام گیرد، می تواند نتایج مفیدی داشته باشد. درمان کایروپراکتیک برای بهبود درد شانه های چپ و راست نیز مفید است.

کایروپراکتیک عبارت است از وارد کردن نیروهای ناگهانی و کنترل شده به ناحیه مورد نظر که منجر به رفع گرفتگی ها و بهبود آسیب ها می گردد. به طور کلی، کایروپراکتیک تنظیمات جدیدی به نواحی آسیب دیده اعمال می کند که منجر به بهبود وضعیت کل بدن می شود. استفاده از درمان کایروپراکتیک در نهایت به نتایج زیر منجر خواهد شد:

  • کاهش یا تسکین درد

  • افزایش دامنه حرکتی شانه ها

  • بهبود انعطاف پذیری در ناحیه شانه ها

  • بازگرداندن عملکرد مفصل شانه

بر اساس نوع و شدت آسیب دیدگی هایی که به وجود آمده است، فرد ممکن است به تکنیک های درمانی مختلف نیاز پیدا کند. یک متخصص کایروپراکتیک به دنبال انتخاب روشی است که کمترین فشار را بر ناحیه وارد کند و بیشترین اثر را بر درمان فرد داشته باشد. برای مثال، تکنیک های فشرده سازی ایسکمیک برای رفع درد بسیار مفید خواهد بود. علت این امر ویژگی هایی خاص این روش است که به صورت زیر تعریف می شوند:

  • تاثیر بالا
  • ایمن بودن
  • سادگی
  • بالا بردن تحمل بیمار

برخی تنظیمات کایروپراکتیک با هدف درمان علت اصلی درد، مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بدانید:  علائم و درمان خار استخوانی

تفاوت درمان فیزیوتراپی و کایروپراکتیک برای درد شانه ها چیست؟

مراقبت های کایروپراکتیک و درمان فیزیوتراپی به عنوان درمان های مکمل برای درد شانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این روش های درمانی برای شانه ها موثر و کم تهاجمی هستند. در واقع، نتایج نشان می دهند که در بسیاری از مواقع کایروپراکتیک و فیزیوتراپی نیاز به دارو را رفع کرده و حتی می توانند نیاز به جراحی را نیز به تعویق اندازند. البته با این شرط که هر دو روش درمانی فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، توسط متخصصین تحصیل کرده و ماهر انجام گیرند.

فیزیوتراپی و کایروپراکتیک هدف های درمانی مشابهی دارند. با همه این اوصاف، روش های درمانی کایروپراکتیک و فیزیوتراپی در مسیر درمانی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که باید به آن ها توجه کرد. برای مثال، درمان های فیزیوتراپی شامل حرکات اصلاحی و انجام تمرین های ورزشی مناسب می شود. حتی ممکن است برای بهبود سریع تر بیمار از روش های ماساژ درمانی، درمان دستی و یا اولتراسوند استفاده شود.این کار از حساسیت بالایی برخوردار بوده و حتما باید توسط یک متخصص انجام گیرد.

استفاده از درمان کایروپراکتیک برای درمان برخی از بیماران مفید نیست. برای مثال، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، سکته مغزی، احساس فلجی یا گزگز در دست ها و پاها و یا افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید نباید از کایروپراکتیک استفاده کنند. این در حالی است که فیزیوتراپی برای این افراد مفید بوده و به تقویت عضلات آن ها کمک خواهد کرد.

انتخاب بهترین روش درمانی برای رفع دردهای شانه ها و یا درد عصبی شانه ها، به عهده پزشک متخصص خواهد بود. بررسی های پزشکی، معاینات فیزیکی و انجام آزمایش های تشخیصی می تواند به تشخیص بهترین روش درمانی کمک کند.

طول مدت درمان درد با فیزیوتراپی و کایروپراکتیک چقدر است؟

این که چه روشی برای درمان درد شانه های چپ و راست استفاده می شود، بر روند و طول درمان اثرگذار خواهد بود. البته شدت آسیب و نوع آن نیز بر روند درمانی اثر دارد.

ممکن است در روزهای اولیه درمان درد شانه ها، فرد به مصرف مسکن نیاز پیدا کند. حتی گاهی لازم است برای رفع التهاب های شدید، از داروهای ضد التهاب نیز استفاده شود.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

 

پست های مرتبط