آسیب های عضله تراپزیوس و راهکارهای درمان

عضله تراپزیوس ماهیچه ای بزرگ در قسمت پایین کمر است که وضعیت بدن و حرکات آن را در قسمت شانه ها، گردن و کمر کنترل می کند. این عضله به سه قسمت تراپزیوس فوقانی، تراپزیوس میانی و تراپزیوس تحتانی تقسیم می شود که هر کدام بر حرکات بخشی از بدن…

آسیب های عضله تراپزیوس و راهکارهای درمان

عضله تراپزیوس (Trapezius muscle) ماهیچه ای است که از قاعده گردن شروع می شود، از شانه ها عبور می کند و تا وسط کمر امتداد می یابد. این عضله به حرکت سر، گردن، بازوها، شانه ها و بالاتنه کمک کرده و همچنین باعث تثبیت ستون فقرات و وضعیت بدن می شود.

کشیدگی های عضلانی بر عضله تراپزیوس تأثیر می گذارد و باعث درد و کاهش تحرک می شود.

عضله تراپزیوس چیست؟

عضله تراپزیوس یا به اصطلاح ماهیچه ذوزنقه‌ای، ماهیچه ای بزرگ در قسمت پایین کمر است که از پایه گردن شروع شده و از شانه ها تا وسط کمر امتداد می یابد.

نام این عضله به دلیل ظاهر آن که شبیه ذوزنقه می باشد انتخاب شده است. برخی از افراد این عضله را عضله ذوزنقه ای می نامند.

عملکرد عضله تراپزیوس کنترل حرکات و وضعیت بدن است که به شما امکان می دهد سر خود را به بالا و پایین خم کنید و آن را به اطراف بچرخانید. این عضله همچنین به صاف ایستادن، چرخش بدن و بالا بردن و کشیده شدن شانه ها کمک می کند. هنگام بلند کردن بازو یا پرتاب توپ، این عضله تراپزیوس است که حرکات کتف (تیغه شانه) را کنترل می کند.

آسیب دیدگی عضله تراپزیوس یک پدیده شایع است و زمانی رخ می دهد که عضله بیش از حد کشیده شود. در موارد شدید احتمال پارگی عضله وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی و قوی نگه داشتن عضله تراپزیوس، باید قبل از ورزش بدن خود را گرم کرده و روی سلامتی خود تمرکز کنید.

آناتومی عضله تراپزیوس

عضله تراپزیوس به دو قسمت راست و چپ تقسیم شده که هر طرف نیز به چند قسمت تقسیم می شود. همانطور که پیشتر گفته شد، این قطعات عضلانی به صورت اختصاصی به حرکت شانه ها، گردن و سر کمک می کند. عضله تراپزیوس همچنین به کنترل قسمت بالایی قفسه سینه هنگام تنفس کمک خواهد کرد.

کاربرد عضله تراپزیوس

این عضله بزرگ به انجام حرکات و برخورداری از شرایط بدنی مناسب کمک می کند. پزشکان عضله تراپزیوس را به سه قسمت تقسیم می کنند که هر قسمت بر حرکت قسمت خاصی از بدن تأثیر می گذارد. این سه بخش با هم کار می کنند تا به حرکت سر، ایستادن، خم شدن و چرخش بالاتنه و بالا بردن بازوها کمک کنند. این سه قسمت از عضله تراپزیوس عبارتند از:

تراپزیوس فوقانی

این کوچکترین قسمت عضله است که از پایه گردن شروع می شود و درست بالای شانه ها امتداد می یابد. این قسمت از عضله به انجام حرکات زیر کمک می کند:

  • به کمک این قسمت عضله می توانید بازوهای خود را بالا ببرید.
  • عملکرد این عضله به شما این امکان را می دهد که گردن و سر را بچرخانید، بکشید و خم کنید.
  • و هم چنین حضور این عضله باعث می شود می شانه ها را بالا بیاورید.

تراپزیوس میانی

این قسمت درست زیر تراپزیوس فوقانی قرار دارد و تمام شانه را می پوشاند. وظایف این قسمت از عضله عبارتند از:

  • به عقب کشیده شدن شانه ها و حرکت بازوها کمک می کند.
  • هنگام حرکت، باعث تثبیت بازوها و شانه ها خواهد شد.

تراپزیوس تحتانی

این قسمت از اطراف تیغه های شانه شروع می شود و به شکل “V” تا وسط کمر امتداد می یابد. این قسمت از عضله تراپزیوس  مسئول حرکات زیر است:

  • پایین آوردن شانه ها
  • ثابت نگه ماندن ستون فقرات هنگام انجام برخی حرکات از جمله چرخش و خم شدن

عضله تراپزیوس کجاست؟

عضله تراپزیوس کجاست

عضله تراپزیوس سطحی ترین ماهیچه کمر است و درست زیر پوست قرار دارد. این عضله از قاعده گردن شروع می شود و از هر دو شانه تا نقطه ای در وسط کمر می گذرد.

عضله تراپزیوس به چندین استخوان از جمله ستون فقرات، کتف (شانه ها)، دنده ها و ترقوه متصل می شود و توسط عصب جمجمه ای (عصبی که از مغز منشا می گیرد) کنترل می شود.

ظاهر عضله تراپزیوس به چه شکلی است؟

تراپزیوس ماهیچه ای اسکلتی به شکل بادبادک است. به عنوان بخشی از سیستم اسکلتی عضلانی، این عضله چارچوبی برای استخوان ها و سایر بافت های نرم فراهم می کند.

ماهیچه های اسکلتی از فیبر زیادی تشکیل شده اند. این الیاف در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا ظاهر یک نوار را ایجاد کنند.

چه مشکلات و اختلالاتی عضله تراپزیوس را تحت تاثیر قرار می دهد؟

عمده ترین آسیب هایی که بر نحوه عملکرد این عضله تأثیر می گذارد شامل کشیدگی یا پارگی عضله تراپزیوس به دلیل تصادف و ورزش شدید است. این آسیب متداول گاهی منجر به گرفتگی یا اسپاسم عضلانی می شود که عضله تراپزیوس  یا سایر عضلات کمر را تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین یکی دیگر از آسیب های رایج عضله تراپزیوس، آسیب عصبی است. به این صورت که اگر عصب کنترل کننده تراپزیوس آسیب ببیند، این عضله به درستی کار نمی کند.

اگرچه غیر معمول است، اما این نوع آسیب می تواند در اثر جراحی گردن (مانند برداشتن تومور) ایجاد شود. آسیب عصبی منجر به ضعف عضلانی می شود و در موارد شدید، کل عضله تراپزیوس فلج خواهد شد.

نمونه دیگر آسیب های عضله تراپزیوس، سفت شدن عضله می باشد که باعث درد شدید خواهد شد. وضعیت بدنی نامناسب، مانند نشستن طولانی مدت پشت میز با شانه های خمیده، باعث سفتی عضلات تراپزیوس می شود. افرادی که چندین ساعت در روز پشت کامپیوتر می نشینند بیشتر در معرض خطر درد مزمن گردن و شانه هستند.

سردرد یکی دیگر از علائمی است که به دلیل کشش در شانه ها و به ویژه زمانی که عضلات سفت به عصب کنترل کننده عضله تراپزیوس فشار وارد می کنند، رخ می دهد.

علائم یا نشانه های رایج آسیب عضله تراپزیوس چیست؟

آسیب عضله تراپزیوس علائم زیر را ایجاد می کند:

  • محدودیت حرکتی، کاهش دامنه حرکتی یا ضعف عضلانی (ممکن است نتوانید شانه ها یا بازوهای خود را بالا بیاورید)
  • درد و سفتی در گردن و شانه ها
  • درد بین تیغه های شانه
  • تورم، کبودی یا حساسیت در شانه ها، گردن یا پشت

تست های رایج برای سلامت عضلات تراپزیوس چیست؟

پزشک معمولاً مشکلات عضلانی را در طول معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد و بسته به علائم، MRI یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری را برای بررسی آسیب تجویز می‌کند.

اگر پزشک شما مشکوک به آسیب عصبی باشد، احتمالاً به آزمایش الکترومیوگرافی (Electromyography) نیاز خواهید داشت. این تست به نحوه عملکرد اعصاب و ماهیچه ها می پردازد.

برخی از درمان های رایج برای آسیب های عضله تراپزیوس  چیست؟

پزشک شما بسته به محل و شدت آسیب، روش های زیر را توصیه می کند:

  • طب سوزنی. سوزن های خشک و طب سوزنی درد و سفتی عضله تراپزیوس را تسکین می دهد.
  • ماساژ درمانی . ماساژ با افزایش انعطاف پذیری و شل کردن ماهیچه های سفت از آسیب یا بهبودی عضلات تراپزیوس جلوگیری می کند.
  • استراحت کردن. کشش و پارگی جزئی عضلات با استراحت بهبود می یابد. ممکن است لازم باشد از فعالیت های خاصی مانند خم شدن، بلند کردن بازوها یا شانه ها خودداری کنید. همچنین، مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • عمل جراحی. پارگی شدید عضله احتمالاً به جراحی ترمیمی نیاز دارد. پزشک از بخیه برای بهبود عضلات پاره شده و درمان آن استفاده می کند.

چگونه ماهیچه ذوزنقه ای را سالم نگه داریم؟

برای قوی نگه داشتن عضلات خود، باید بر سلامت کلی خود تمرکز کنید. برای جلوگیری از مشکلات این عضله می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • برای حفظ انعطاف پذیری ورزش کنید. بسیاری از تمرینات کششی دامنه حرکتی را بهبود می بخشد، ماهیچه ها را تقویت کرده یا به شل شدن عضلات سفت کمک می کند. یوگا، پیلاتس و سایر تمرینات ملایم نیز برای قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن ماهیچه ها مفید هستند. بیش از حد ورزش نکنید و در صورت احساس درد، انجام حرکات را متوقف کنید.
  • وزن خود را کنترل کنید. یکی از موارد مهم و رایجی که خطر کشیدگی عضلات را افزایش می دهد، اضافه وزن است. پس برای حفظ سلامت عضله پراتزیوس یکی از مهم ترین اقدامات این است که با پزشک خود در مورد مناسب ترین وزن و سبک زندگی برای بدن خود صحبت کنید.
  • قبل از ورزش زمان مناسبی را به گرم کردن بدن خود اختصاص دهید. فراموش نکنید قبل از ورزش، زمانی را برای کشش و گرم کردن خود اختصاص دهید. عضلات گرم و انعطاف پذیر کمتر آسیب می بینند.

چه زمانی باید در مورد مشکلات عضله تراپزیوس با پزشک تماس بگیرم؟

اگر دردی در ناحیه تراپزیوس یا عضله پشت دارید که پس از یک یا دو روز بهبود نمی یابد، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر ضعف عضلانی شدید یا مشکل در حرکت دادن شانه ها، بالا بردن بازوها یا حرکت سرتان دارید، فوراً باید برای پیگیری

وضعیت خود اقدام کنید؛ زیرا این علائم نشانه آسیب عصبی هستند و می توانند منجر به فلج عضله تراپزیوس شوند.

جمع بندی

عضله تراپزیوس نقش کلیدی و بسیار مهم در حرکت سر، گردن، بازوها، شانه ها و بالاتنه دارد، ستون فقرات را تثبیت کرده و به راست ایستادن کمک می کند.

با فعال ماندن و کنترل وزن خود، می توانید این عضله بزرگ را قوی نگه دارید و قبل از ورزش برای جلوگیری از آسیب دیدگی حتما بدن خود را گرم کنید.

همچنین توصیه می شود روی وضعیت قرارگیری مناسب بدنتان تمرکز کنید و تمرینات کششی منظم شانه و پشت را انجام دهید تا انعطاف این عضله حفظ شود.

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ؛ مجهزترین کلینیک

انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی مطمئن همراه با تیم درمانی حرفه ای می تواند بهترین نتیجه را در درمان آسیب  داشته باشد.کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان به عنوان یکی از زیر مجموعه های مجموعه سلامت ایرانیان از بهترین مراکز فیزیوتراپی در اصفهان به حساب می آید. این مرکز تحت نظر دکتر مهدی صدیقی ،متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می شود.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهانبه طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

پست های مرتبط