درمان زانو درد هنگام خم شدن

زانو درد منشأ زیادی دارد که به یک بیماری زمینه‌ای خاصی مرتبط نیست. بسیاری از افراد، زانو درد هنگام خم شدن را تجربه می‌ کنند. دانستن منشأ درد می‌تواند به درمان کمک کند.

علل ایجاد و درمان زانو درد هنگام خم شدن + درمان زانو درد

زانو، از مهم‌ترین مفاصل تحمل‌کننده وزن است و در بیشتر فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم، نقش مهمی برای ما دارد. مفاصل تحمل‌کننده وزن، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر نیروهای فیزیکی بزرگی که بین بدن ما و زمین در حین فعالیت‌هایی مانند پریدن یا دویدن منتقل می ‌شوند، مقاومت کنند. یکی از آن مفاصلی که برای حفظ مقاومت بدن در حین فعالیت نقش اساسی را ایفا می‌کند، زانو است. زانوها در طول روز بارها خم می‌شوند.در این مقاله به بررسی علل ایجاد و درمان زانو درد هنگام زنو درد میپردازیم.حرکت برای فعالیت‌های روزانه، مانند بالا رفتن از پله‌ها و نشستن روی صندلی، ضروری است. شما همچنین برای انجام تمریناتی مانند اسکات و لانژ، زانوهای خود را خم می‌کنید.

فرسودگی در اثر فشارهای زندگی روزمره، می‌تواند بر زانوهای شما تأثیر بگذارد. به علاوه، چندین رباط، تاندون، ماهیچه و استخوان در این ناحیه وجود دارد. اگر در یکی از این ساختارها مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است هنگام خم کردن پای خود، دچار زانو‌درد شوید. برخی از دلایل زانو‌درد، جزئی هستند و با درمان‌های خانگی قابل‌درمان هستند. برخی دیگر نیاز به مراقبت پزشکی دارند. درک اینکه درد به هنگام خم شدن زانو از کجا می‌آید یا چرا ممکن است در زانو، درد داشته باشید، بسیار مهم است. در اینجا، دلایل مؤثر بر زانو درد هنگام خم شدن، همراه با علائمی که باید به پزشک مراجعه کنید، مورد بحث قرار می‌دهیم.

کدام عوامل در ایجاد زانو درد هنگام خم شدن آن تأثیر می گذارد؟

بیمارانی که نمی توانند زانوی خود را بدون احساس درد خم کنند، می تواند ناشی از آسیب های متعددی باشد. دانستن اینکه درد زانوی شما ناشی از چیست، می تواند به شما در پیگیری درمان به موقع آن کمک کند. عوامل مؤثر در زانودرد به هنگام خم شدن عبارت است از:

کشیدگی و رگ به رگ شدن

رباط‌ های اطراف بدن، سفتی و حمایت از مفاصل بدن ما را فراهم می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا آزادانه حرکت کنند. این رباط‌ها، یک سیستم پشتیبانی غیرفعال را تشکیل می‌دهند و به نگه داشتن مفاصل در جای خود کمک می‌کنند. اگر آسیب کافی به یک رباط مهم مفصل وارد شود، ثبات مفصل ممکن است به خطر بیفتد. آسیب‌های رباط‌ها را «آسیب‌های رگ به رگ شدن» و آسیب‌های عضلات یا تاندون‌های آن‌ها را «آسیب‌های کشیدگی» می‌گویند. هر دوی این آسیب‌ها می‌توانند باعث زانو درد هنگام خم شدن شوند. هنگامی که بیش از حد، کشش یا انقباض شدید یک عضله و تاندون انجام شود، ممکن است دچار زانودرد شوید.

این آسیب‌ها عموماً درجه بندی ۳-۱ دارند. آسیب درجه ۱ نشان‌ دهنده آسیب میکروسکوپی به فیبرهای عضله است و ممکن است منجر به درد و مشکل در استفاده از عضله شود. آسیب درجه ۲ نشان دهنده آسیب بافتی قابل‌توجه‌تر و پارگی جزئی عضله یا تاندون است. این صدمات منجر به درجه بالاتری از درد و ناتوانی و گاهی تورم و کبودی می‌شود. آسیب درجه ۳ نشان دهنده پارگی کامل و از دست دادن یکپارچگی عضله آسیب‌دیده است. در چنین وضعیتی، عملکرد عضله یا تاندون آسیب‌دیده، کاملاً به خطر افتاده است و می‌تواند تورم یا کبودی قابل‌توجهی داشته باشد. آسیب درجه ۳ اغلب با جراحی درمان می‌شود.

زانوی دونده

«زانوی دونده» یا «زانوی پرش‌کننده»، نمونه‌هایی از آسیب‌های متداول فشاری به زانو هستند. این‌ها اصطلاحاتی هستند که اغلب برای توصیف آسیب یا تحریک چندین نوع بافت در اطراف جلوی زانو، از جمله تاندون کشکک، تاندون چهارسر ران و نوار ایلیوتیبیال استفاده می‌شوند. تاندون‌های اطراف زانو به جذب نیرو از طریق زانو در حین فعالیت‌هایی مانند دویدن یا پریدن کمک می‌کنند. با استفاده بیش از حد از زانو، ممکن است آسیب به این بافت‌های نرم رخ دهد و منجر به درد در اطراف جلوی زانو هنگام خم شدن شود.

بیشتر بدانید:  11 علت ضعف ساق پا که بهتر است آنها را بشناسیم

مانند آسیب‌های کشیدگی، رگ به رگ شدن رباط نیز از یک سیستم درجه‌بندی بر اساس شدت آسیب استفاده می‌کند که از درجه ۱ (پارگی میکروسکوپی) تا درجه ۳ (پارگی کامل رباط مورد‌نظر) متغیر است. چهار رباط اصلی در اطراف زانو وجود دارد که می‌توانند به صورت مجزا یا ترکیبی آسیب ببینند. این رباط‌های داخلی و خارجی از حرکات بیش از حد پهلو به پهلوی استخوان‌های زانو جلوگیری می‌کنند. دو مورد دیگر در عمق مفصل زانو (ACL و PCL) قرار دارند و از چرخش ناخواسته و لغزش به جلو یا عقب استخوان‌های زانو جلوگیری می‌کنند.

رباط صلیبی قدامی (ACL)، مهمترین رباط در زانو است، زیرا مفصل شما را در تمام فعالیت‌های تحمل وزن که انجام می‌دهیم، ثابت نگه می دارد. ممکن است در اثر فرود آمدن با زانوی بیش از حد کشیده یا ضربه به زانو در هنگام تماس در ورزش آسیب ببیند. اگر این زانو به شدت آسیب دیده باشد (درجه ۳-۲)، معمولاً با جراحی درمان می‌شود. اغلب این صدمات (صرف نظر از اینکه آیا جراحی مورد‌نیاز است یا خیر)، با درمان دستی از طریق فیزیوتراپی و درمان توانبخشی ورزشی درمان می‌شوند.

آسیب های منیسک

منیسک، یک ساختار غضروفی کوچک در زانو است که تا حدی مفصل را بین استخوان‌های مجاور تقسیم می‌کند. ما در هر زانو، یک منیسک داخلی (مدیانی) و خارجی (جانبی) داریم. آنها به ایجاد ثبات برای زانو در هنگام تحمل وزن کمک می‌کنند و با پخش بار وزن بدن در سطح بیشتر، به پراکندگی اصطکاک در مفصل کمک می‌کنند. منیسک‌ها می‌توانند به طور حاد از طریق یک آسیب تروماتیک آسیب ببینند، مانند کشش بیش از حد زانو یا به شدت چرخاندن زانو. همچنین در صورتی که منیسک‌ها برای مدت طولانی در معرض ساییدگی و پارگی قرار گیرند، آسیب به منیسک را به دنبال دارد.

پارگی مینیسک می‌تواند دلیل درد زانوی شما هنگام بالا رفتن از پله‌ها و خم کردن آن باشد. منیسک به اندازه کافی ذخیره خون کافی ندارد و به خوبی از اعصاب اطراف زانو، عصب‌دهی نمی‌شود. بنابراین، داشتن آسیب به این ساختار، غیر‌ معمول نیست. بسیاری از افراد با وجود نداشتن سابقه درد، علائم آسیب یا ساییدگی را در MRI نشان می‌دهند. با این حال، در برخی موارد، آسیب مینیسک می‌تواند منجر به گرم شدن و متورم شدن زانو در زمانی که کپسول مفصلی ملتهب است، شود. آسیب‌های منیسک همیشه به صورت محافظه‌کارانه از طریق درمان دستی و توانبخشی ورزش درمان می‌شوند. در برخی موارد که به تلاش‌های محافظه‌کارانه پاسخ نمی‌دهند، جراحی پیشنهاد می‌شود.

آرتروز زانو

آرتروز، می‌تواند بیشتر مفاصل بدن انسان را درگیر کند، اما ما به ویژه در مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند زانوها، مستعد ابتلا به آرتروز هستیم. سال‌ها حمایت از وزن بدن و استرس روزانه، بر روی این مفاصل می‌تواند در مقایسه با مفصلی مانند آرنج، سایش و پارگی را تسریع کند. این آسیب، اغلب افراد بالای ۵۰ سال را مبتلا می‌کند. زانو دارای سه بخش مجزا است که می‌تواند آرتروز ایجاد کند. بین استخوان ران و درشت نی (استخوان ساق پا)، یک محفظه داخلی (مدیانی) و خارجی (جانبی) وجود دارد. بخش سومی در زیر کشکک زانو و مفصل زیرین زانو نیز وجود دارد. این فضا اغلب به عنوان محفظه کشکک‌رانی نامیده می‌شود و هنگامی که غضروف نازک می‌شود، اغلب از اصطلاح کندرومالاسی کشکک استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:  درمان خارپاشنه

در آرتروز، سطوح غضروف مفصل، به مرور زمان شروع به ساییدگی می‌کند. کاهش مایع سینوویال در داخل زانو، رشد استخوان اضافی در اطراف زانو، تحلیل بافت‌های دیگر مانند منیسک‌ها و در نتیجه تغییر حرکت را به دنبال دارد. آرتروز زانو، بر اساس شدت و تعداد قسمت‌های آسیب‌دیده طبقه‌بندی می‌شود. با آرتریت خفیف تا متوسط ​​زانو، مدیریت محافظه‌کارانه، از جمله کاهش وزن، ورزش، و تغییرات تغذیه‌ای، همیشه اولویت دارند. حرکت، بهترین دارو برای این زانوهاست. اگر آرتروز، شدید شود و تغییرات قابل‌توجهی در ساختار و عملکرد مفصل همراه با درد و وقفه در کیفیت زندگی ایجاد شود، اغلب به درمان تهاجمی‌تری نیاز است.

برای کمک به مدیریت علائم آرتروز می‌توان از داروها استفاده کرد. تزریق موادی مانند کورتیزون، اسید هیالورونیک و پلاکت‌های غنی از پروتئین نیز اغلب برای زانو در مرحله نهایی توصیه می‌شود. هنگامی که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، گاهی‌اوقات جراحی تعویض مفصل ضروری است. به طور کلی و در تمام مراحل بیماری، ورزش، درمان انتخابی توصیه شده علمی است.

کیست بیکر

کیست پوپلیتئال که به عنوان کیست بیکر نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که مایع سینوویال بیش از حد در داخل مفصل زانو به دلیل التهاب وجود داشته باشد. این مایع سینوویال، تشکیل یک کیست و بیرون آمدن کپسول مفصلی را به دنبال دارد و گاهی‌اوقات می‌تواند در عمق پشت مفصل زانو احساس شود. کیستی که به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌تواند روی سایر بافت‌ها فشار وارد کند. در نتیجه وقتی زانو را خم می‌کنیم، فشرده می‌شود و در پشت زانو، درد ایجاد می‌کند.

این کیست‌ها اغلب از التهاب مرتبط با انواع مختلف آرتروز یا در کنار آسیب به غضروف مفاصل زانو ایجاد می‌شوند. هنگامی که تورم کاهش می‌یابد، درد زانو را به هنگام خم شدن به دنبال دارد. در مواردی که تورم درمان نمی‌شود، این کیست‌ها می‌توانند گه‌گاه پاره شوند و در نتیجه درد شدید در زانو و ماهیچه ساق پا و همچنین احساس وجود آب گرم در داخل ساق پا ایجاد شود.

آسیب های ستون فقرات

شرایط مختلفی وجود دارد که در آن فرد ممکن است علیرغم وجود هرگونه آسیب‌شناسی در زانو، دچار

زانو‌ درد شود. کمر و مفصل ران، هر دو به درد تا زانو و حتی فراتر از آن در هنگام بروز مشکلات اشاره دارند.

شرایط ستون‌فقرات که در آن دیسک‌ها یا مفاصل در معرض خطر قرار می‌گیرند و منجر به گیرکردن عصب

می‌شوند، به نوعی ممکن است نتیجه آن، ابتلا به زانودرد به هنگام خم شدن آن شود. اگر سطح ستون

فقرات L3-4 و L4-5 تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است دردی را تجربه کنید که به زانو اشاره دارد.

اگر شروع دردی دارید که به نظر می‌رسد به زانو می‌رسد و با شروع مجدد آن یا با تغییر در شدت کمردرد

همراه است، ممکن است برای شما مناسب باشد که توسط یک متخصص معاینه شوید که می‌تواند به شما

کمک کند تا تشخیص دهد که آیا درد شما از زانو است یا مرتبط با درد ناحیه کمر شما است. با این حال، هر

زمان که زانو‌درد وجود دارد، همیشه باید یک ارزیابی از مفصل ران برای پیدا کردن منشأ درد انجام شود.

درمان زانو درد هنگام خم شدن

برای درمان زانو درد شدید، معمولاً از داورهای تجویزی و در نهایت جراحی استفاده می‌شود.

اما در صورتی که زانو درد ناشی از خم کردن آن، با درد خفیف همراه است، می‌توانید از درمان‌های

خانگی بهره‌مند شوید، ازجمله:

بیشتر بدانید:  علت ضعف عضلانی

تغییر فعالیت

به احساس زانوهای خود در طول فعالیت‌های مختلف توجه کنید. اگر حرکت خاصی باعث درد

زانوهای شما می‌شود، تا زمانی که احساس بهتری ندارید، از آن اجتناب کنید. همچنین

می‌توانید حرکت را محدود کنید یا به جای آن، فعالیت‌های سبک انجام دهید. فعالیت‌هایی

که فشار کمتری به مفاصل شما وارد می‌کند، شامل: دوچرخه‌سواری، شنا کردن، ورزش

در آب و یا پیاده‌روی است.

ماساژ برای درمان زانو درد

در صورتی که با تکنیک‌های ماساژ در خصوص کاهش زانو درد، آشنایی دارید، خود می‌توانید آن

را در خانه انجام دهید. اما اگر بخواهید به طور تخصصی، از آن استفاده کنید، باید به کلینیک‌های

فیزیوتراپی یا مراکز معتبر ماساژ، مراجعه کنید. در طول ماساژ، ماساژتراپیست، از دستان خود

برای اعمال فشار بر روی عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های شما استفاده می‌کند. این می‌تواند به تسکین

و مدیریت درد زانو کمک کند. چنانچه زانو‌درد شما به دلیل ورزش یا استفاده بیش از حد آن است،

ماساژ ورزشی را در نظر بگیرید. ماساژ ورزشی برای درمان آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید انواع دیگر ماساژ مانند ماساژ سوئدی، ماساژ نقطه ماشه‌ای و ماساژ بافت‌های

عمیق را امتحان کنید.

ورزش زانو جهت درمان زانو درد هنگام خم شدن

ورزش‌های زانو می‌توانند به مدیریت درد زانو کمک کنند. این شامل تمرینات تقویتی است

که عضلاتی را که از زانوی شما حمایت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. زمانی که این ماهیچه‌ها

سالم و قوی باشند، فشار کمتری روی زانوی شما وارد می‌شود. انجام کشش زانو نیز مهم

است. حرکات کششی، باعث کاهش تنش در ماهیچه‌های اطراف زانو می‌شود که در نهایت

کاهش فشار روی مفصل زانو را به دنبال دارد. برای انجام این تمرینات، حتماً به آرامی حرکت کنید.

اگر یک ورزش باعث درد بیشتر شد، بلافاصله انجام آن را متوقف کنید.

تکنیک RICE

این تکنیک از چهار بخش تشکیل شده است، از جمله: استراحت، استفاده از کمپرس یخ

بر روی ناحیه درد، بستن محل درد و در ارتفاع قرار دادن آن. استراحت به این معنا نیست

که شما در اکثر مواقع خوابیده باشید. این بدین معنا است که از انجام فعالیت‌های سنگین

بپرهیزید. استفاده از کمپرس یخ نیز، برای مدتی می‌تواند محل درد را بی‌حس کند و موجب

کاهش درد شود. در صورتی که شما محل درد را با یک بانداژ ببندید، البته نه خیلی محکم،

لحظه‌ای درد شما را کاهش می‌دهد. برای گردش بهتر خون در محل آسیب‌دیده، می‌توانید آن

را از زمین بلند نگه دارید تا به کاهش درد شما کمک کند.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

تمرین درمانی برای درمان زانو درد هنگام خم شدن در فیزیوتراپی ایرانیان

پست های مرتبط