درد بین دو کتف

گاه در اثر ایجاد درد بین دو کتف ، فرد احساس ناراحتی می کند. در مواردی که درد خیلی شدید باشد، لازم است به پزشک مراجعه نمود. اگر منشا این درد عضلانی باشد، استراحت، ورزش، فیزیوتراپی و ماساژ می تواند به درمان درد بین دو کتف کمک کند.

درد بین دو کتف:

علت و روش های درمان آن درد در نواحی مختلف پشت می تواند نشان دهنده بیماری های مختلفی مانند اختلالات اسکلتی – عضلانی یا ناراحتی های جدی تر باشد. درد بین دو کتف یکی از انواع مختلف دردهایی است که به هر دلیلی می تواند ایجاد شود. این نوع درد معمولا علت جدی ندارد؛ اما در هر حال، پیگیری کردن آن مهم است. زیرا ممکن است به وجود یک بیماری جدی تر مربوط گردد.

احساس درد بین دو کتف معمولا در افرادی که فعالیت هایی نظیر ورزش تیراندازی انجام می دهند، شایع تر است. این درد در بیشتر مواقع، در نواحی بالای کمر پخش شده و یا احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه ایجاد می کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل درد بین کتف ها بپردازیم. همچنین، روش های تشخیص و راه های بهبود آن را معرفی خواهیم کرد.

درد بین دو کتف چیست و چگونه خود را نشان می دهد؟

کتف ها استخوان هایی بزرگ به شکل مثلث هستند که در دو طرف ناحیه بالای کمر قرار می گیرند. در اطراف هر کتف مجموعه ای از عضلات وجود دارد که وظیفه محافظت از کتف ها را بر عهده دارند. ماهیچه هایی که در ناحیه اطراف و بین دو کتف قرار گرفته اند، نیروی لازم برای حرکت دادن بازوها را فراهم می سازند.

هر گونه تغییر حالت و یا آسیب به این ماهیچه ها و عضلات بین دو کتف، می تواند در حرکت دست ها و بازوها اختلال ایجاد نماید. این گونه تغییرات که تحت عنوان دیسکینزیس شناخته می شوند، گاه منجر به تغییر موقعیت کتف و در نتیجه درد بین دو کتف خواهد شد.

اما همیشه هم علت درد بین دو کتف، آسیب عضلانی نیست و گاه باید به دنبال دلیل جدی تری بود. برای مثال، حمله قلبی، لخته شدن خون، بروز و پیشرفت سرطان و یا آمبولی ریه از جمله موارد اورژانسی و خطرناکی هستند که درد ناحیه بین دو کتف را در بر دارند. در هر حال، دردهایی که در ناحیه بین شانه ها ایجاد می گردند و نیاز به رسیدگی دارند، با علائم خاصی همراه هستند که عبارت اند از:

  • درد در اطراف کتف که به صورت تیز و مبهم بروز می کند
  • احساس ضعف در بازوهای آسیب دیده؛ این ضعف عمدتا در حرکت دست ها به بالای سر حس می شود
  • در حرکت بازوها به سمت بالای شانه، دامنه حرکتی محدود است
  • صدا دادن بازوها هنگام حرکت
  • در ناحیه کتف، برآمدگی غیر متعارف وجود دارد
  • در کتف آسیب دیده، کج شدگی ایجاد شود

علل ایجاد درد بین دو کتف چیست؟

نارسایی ها و اختلالات زیادی می توانند منجر به ایجاد درد بین دو کتف شوند؛ اما برخی از آن ها در بین افراد رایج تر هستند. یکی از اصلی ترین عواملی که می تواند منجر به ایجاد درد در بین دو کتف گردد، آسیب دیدگی در عضله یا تاندون اطراف تیغه شانه (فاصله بین دو کتف) است. اما این موضوع، تنها دلیل ایجاد درد بین دو کتف نیست. در ادامه به برخی از عوامل مهم آن اشاره خواهیم کرد.

کشیدگی عضلات ناحیه بین دو کتف

ایجاد کشیدگی در عضلات ناحیه بین دو کتف از مواردی است که می تواند درد تیغه شانه را در پی داشته باشد. برخی از مهم ترین حالت هایی که می توانند منجر به کشیدگی عضلات بین دو کتف شوند، عبارت اند از:

  • بلند کردن اجسام با وزن بالا
  • کار با کامپیوتر و لپتاپ به مدت طولانی
  • ورزش های سنگین
  • عدم رعایت ارگونومی مناسب در هنگام نشستن و یا کار
  • نداشتن رختخواب راحت و استاندارد

ایجاد آسیب در ناحیه اطراف بین دو کتف

وارد شدن آسیب به قسمت های مختلف بدن ممکن است ایجاد درد در ناحیه بین دو کتف را در پی داشته باشد. از این رو، در هنگام احساس درد بین دو کتف، بررسی موارد زیر الزامی است:

  • عدم پارگی روتاتور کاف
  • عدم وجود شکستگی در ستون فقرات
  • عدم وجود دررفتگی در شانه
  • عدم وجود هر گونه آسیبی که تروما را در پی داشته باشد

علل شایع غیر عضلانی در ایجاد درد بین دو کتف

غیر از دو موردی که گفته شد، معمولا دلایل پراکنده دیگری نیز می توانند منجر به ایجاد درد بین دو کتف شوند. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در ایجاد این نوع درد دخیل هستند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد فتق یا دیسک برآمده در ستون فقرات
  • نارسایی اسکولیوز
  • ایجاد آرتروز در مفاصل ناحیه گردن، دنده ها و ستون فقرات
  • اختلال تنگی نخاعی
  • اختلال رفلکس اسید
  • اختلال فیبرومیالژیا
  • بیماری زونا
  • سندرم درد میوفاشیال
  • وجود برخی سرطان های گسترده (مثل سرطان ریه، سرطان کبد، لنفوم، سرطان مری، مزوتلیوما و سرطان هایی که به استخوان ها سرایت می کنند)
  • انقباض عصبی در ناحیه

کدام عوامل به وجود آورنده درد بین دو کتف، نیاز به درمان اورژانسی دارند؟

علاوه بر نارسایی های عضلانی – اسکلتی، برخی اختلالات مهم و خطرناک وجود دارند که می توانند درد بین دو کتف را در پی داشته باشند. برای بهبود شرایط فرد در این گونه موارد، لازم است بیمار سریعا تحت مراقبت های اورژانسی قرار گیرد. این نوع دردها عمدتا شدید و به صورت مقطعی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

بروز حمله قلبی

حمله قلبی معمولا با درد شدید در ناحیه بین دو کتف همراه است. این مساله در بین زنان بیشتر دیده می شود. درد بین دو کتف ناشی از بروز حمله قلبی می تواند با علائم دیگری مانند تنگی نفس و درد در قفسه سینه همراه گردد. با مشاهده این علائم باید در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.

پارگی آئورت (رگ خونی اصلی متصل به قلب)

رگ خونی اصلی متصل به قلب آئورت نام دارد. گاهی ممکن است به هر دلیلی در نواحی داخلی این رگ، پارگی هایی ایجاد گردد. وجود پارگی در آئورت می تواند منجر به ایجاد درد بین دو کتف و یا دردهای شدید در نواحی میانی کمر شود. در هر حال، صرف نظر از دلیل ایجاد پارگی آئورت، در صورت احساس درد شدید در ناحیه بین دو کتف بهتر است هر چه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

وجود آمبولی ریه

آمبولی ریه یا جا به جایی لخته های خون و رسیدن آن ها به ریه، یکی از خطرناک ترین حالت هایی است که در بدن به وجود می آید. در صورتی که این مساله به حال خود رها شود، برای فرد خطر مرگ در پی دارد. یکی از نشانه های آمبولی ریه، احساس درد شدید در ناحیه بین دو کتف است. البته در این گونه موارد، درد بین دو کتف با تنگی نفس همراه می شود. در هر حال، اگر احتمال می دهید که به آمبولی ریه دچار شده اید، باید هر چه سریع تر تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

علت درد بین دو کتف چگونه تشخیص داده می شود؟

به منظور تشخیص آسیب های احتمالی و بررسی علت درد بین دو کتف لازم است ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه نمود. پزشک در اولین ملاقات حضوری درباره سابقه پزشکی بیمار سوالاتی را خواهد پرسید. همچنین، انجام معاینات فیزیکی در نواحی مختلف شانه، کمر و بازوها باعث می شود تا پزشک بتواند هر گونه ضعف، انقباض و سفتی و یا حساسیت را تشخیص دهد. علاوه بر این، سنجش قدرت عضلانی و مقاومت فرد در مقابل برخی آزمایش هایی که پزشک انجام می دهد، علت اختلال و یا منشا درد بین کتف ها را مشخص می کند.

پس از معاینات فیزیکی لازم است تصویربرداری های تشخیصی مکمل انجام شود. برخی از روش های تشخیصی علت درد بین دو کتف عبارت اند از:

  • تصویربرداری اشعه ایکس
  • انجام سی تی اسکن
  • تهیه اسکن ام آر آی از ناحیه مورد نظر

گاهی ممکن است پزشک متخصص ارتوپد، برای بررسی بهتر و دقیق تر موضوع، بیمار را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

بهترین راه های درمانی درد بین دو کتف کدام اند؟

روش های زیادی برای بهبود دردهای عضلانی – اسکلتی در ناحیه بین دو کتف وجود دارد. البته تنها برخی از این درمان ها را می توان به صورت درمان خانگی انجام داد. در بسیاری از موارد لازم است برای درمان درد این ناحیه تحت نظر یک متخصص قرار گیرید. در ادامه به بهترین روش های درمان درد بین دو کتف اشاره خواهیم کرد.

  • استراحت و کاهش فعالیت های سنگین روزانه
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم بین دو کتف هر چند ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه
  • انجام فیزیوتراپی؛ مخصوصا در موارد کشیدگی یا آسیب دیدگی مفاصل و عضلات بین دو کتف
  • ماساژ درمانی برای آرام کردن بافت های عضلانی بین دو کتف
  • کاردرمانی و حرکات بازتوانی برای فشردگی های عصبی و آسیب های عضلانی
  • استفاده از داروهایی که متخصص تجویز می کند؛ داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یکی از رایج ترین داروها برای کاهش درد بین دو کتف محسوب می شود.
  • انجام عمل جراحی در مواردی که هیچ یک از درمان های ورزش، استراحت و دارو پاسخ نداده اند.

تاثیر انجام فیزیوتراپی بر درمان درد بین دو کتف

انجام برخی درمان های خانگی ممکن است درد بین کتف ها را کم کند. اما یکی از بهترین روش ها برای کاهش و درمان درد بین دو کتف، انجام ورزش و فیزیوتراپی است. درمان های فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی اصلاحی و درمانی باید حتما به صورت تخصصی انجام گیرند. از این رو، پیش از آن که فیزیوتراپی برای درمان درد بین کتف ها را آغاز کنید، به دنبال بهترین فیزیوتراپیست و مجهزترین مرکز فیزیوتراپی باشید. کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان یکی از مراکزی است که در این زمینه می تواند به درمان بیماران کمک فراوانی کند.

به طور کلی، انجام ورزش های اصلاحی و فیزیوتراپی برای درمان هر نوع بیماری، باید زیر نظر یک فیزیوتراپیست مجرب و ماهر باشد. زیرا هر گونه حرکت غیر صحیح و یا بی دقتی در انجام حرکات، می تواند درد بیمار را افزایش دهد. بنابراین، در صورتی که پزشک متخصص، شخص را به یک فیزیوتراپیست ماهر ارجاع دهد، او می تواند حرکات ورزشی متناسب با موقعیت فرد را طراحی کند. سپس، بر اساس نیاز جسمانی بیمار، برنامه درمانی و مدت زمان لازم برای انجام هر حرکت اصلاحی را مشخص می سازد.

حرکات اصلاحی می تواند به صورت نشسته، ایستاده یا خوابیده انجام گیرد. برای مثال، حرکت پلانک، حرکات کششی در ناحیه بازوها و دو کتف، حرکت چرخش بازوها، یوگا و ماساژ از جمله ورزش های فیزیوتراپی برای درمان درد بین دو کتف به حساب می آیند.

رژیم غذایی چه تاثیری در درمان درد بین دو کتف دارد؟

به طور کلی، رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی سالم به بهبود هر نوع اختلالی در بدن کمک می کند. اصولا مصرف هر گونه ماده غذایی التهاب زا، می تواند درد در قسمت های آسیب دیده بدن را تشدید کند. درد بین دو کتف نیز ممکن است در اثر مصرف این گونه مواد غذایی تحریک گردد.

بنابراین، بهتر است از غذاهای آماده و فرآوری شده کمتر استفاده کنید. همچنین، سبزیجات تازه و میوه ها را حتما در رژیم خود بگنجانید. مصرف برخی مواد غذایی مانند سالمون و غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز به بهبود التهابات و کاهش درد بین کتف ها کمک خواهد کرد.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

شماره تماس فیزیوتراپی ایرانیان – بهترین فیزیوتراپی در اصفهان    ۰۳۱۹۱۶۲۰۰۰۲

 

پست های مرتبط