آسیب‌ دیدگی لیسفرانک در کف پا و درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

آسیب‌ دیدگی لیسفرانک در کف پا و درمان در فیزیوتراپی ایرانیان، شکستگی استخوان یا استخوان در ناحیه خاصی از پای شما است. در جایی رخ می‌دهد که متاتارس ها دچار دررفتگی می‌شوند. این یک آسیب دردناک است که ممکن است منجر به محدودیت عملکردی قابل‌توجه در راه رفتن و تحرک…

آسیب‌ دیدگی لیسفرانک در کف پا و درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

قسمت میانی پا از یک ردیف از چهار استخوان کوچک، پنج استخوان بلندتر (متاتارس) و بسیاری از رباط‌های کوچک و ضخیم تشکیل شده است که بین آن‌ها قرار دارند. این ساختارها، قوس پا را تشکیل می‌دهند و هنگام راه رفتن، دویدن یا برخورد با سطوح ناهموار، ثبات حیاتی را فراهم می‌کنند. گاهی اوقات، یک یا چند رباط یا استخوان در این ناحیه ممکن است دچار رگ به رگ شدن یا شکستگی شود که منجر به آسیب دیدگی لیسفرانک می‌شود.

لیسفرانک در کف پا و درمان در فیزیوتراپی ایرانیان ، اغلب با یک پیچ‌خوردگی ساده اشتباه گرفته می‌شود، به خصوص اگر آسیب در نتیجه یک پیچ و تاب و سقوط مستقیم باشد. با این حال، آسیب به مفصل لیسفرانک، یک رگ به رگ شدن ساده نیست که باید به سادگی از بین برود. این یک آسیب شدید است که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود یابد و ممکن است برای درمان نیاز به جراحی داشته باشد. این نوع مشکل میانی پا، در حالی که نسبتاً نادر است، می‌تواند باعث درد زیاد و درجات متفاوتی از ناتوانی بر اساس شدت شود. این مقاله نحوه ایجاد این آسیب، علائم رایج و گزینه‌های درمانی را بررسی می‌کند.

آسیب مفصل لیسفرانک چیست؟ درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

آسیب مفصل لیسفرانک زمانی اتفاق می‌افتد که به استخوان‌ها یا بافت همبند به نام رباط‌ها در قسمت میانی پای خود آسیب وارد کنید. ممکن است بشنوید که پزشک آن را آسیب مفصل تارسوماتارسال می‌نامد. مجموعه مفصلی لیسفرانک، شامل استخوان‌ها و رباط‌هایی است که قسمت میانی پای شما را به جلو متصل می‌کند. صدمات لیسفرانک از نظر جدیت، متفاوت است. آن‌ها می‌توانند شامل شکستگی یا دررفتگی استخوان، پارگی یا کشیدگی رباط یا هر دو باشند. معمولاً به غضروفی که استخوان‌های پای شما را می‌پوشاند، آسیب می‌رسانند.

این نوع آسیب، غیرمعمول در نظر گرفته می‌شود و هر سال از هر ۶۰۰۰۰ نفر ۱ نفر را مبتلا می‌کند. قسمت میانی پای شما، نقش کلیدی در راه رفتن دارد. نیروی ایجاد شده توسط ماهیچه، ساق پا را به جلوی پای شما منتقل می‌کند؛ بنابراین حتی اگر آسیب لیسفرانک گاهی اوقات شبیه یک پیچ‌خوردگی ساده باشد، اما جدی‌تر از این است و شما نمی‌توانید آن را به سادگی کنار بگذارید.

چگونه یک آسیب دیدگی لیسفرانک در کف پا رخ می‌دهد؟درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

مکانیسم‌ها یا موقعیت‌های مختلف، می‌توانند باعث آسیب لیسفرانک شوند. از جمله رایج‌ترین آن‌ها، می‌توان به ضربه‌های شدید مانند تصادف اتومبیل، آسیب له شدن یا افتادن از یک سطح مرتفع اشاره کرد. این نوع تصادفات معمولاً منجر به ایجاد انواع شدیدتر این بیماری می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد موارد قابل‌توجهی از جمله بدشکلی در پا شوند. علاوه بر این، رگ به رگ شدن و شکستگی در قسمت میانی پا نیز گاهی در ورزشکارانی که در ورزش‌هایی مانند فوتبال شرکت می‌کنند، دیده می‌شود.

در این مواقع، زمانی که نیرویی در خارج از بدن باعث می‌شود تا پا بیش از حد به سمت داخل خم شود یا به سمت عقب و به سمت بیرون بچرخد، پا در حالت خم شدن کف پا قرار می‌گیرد. این می‌تواند باعث دررفتگی استخوان‌های میانی پا از مفصل شود. مشکلات مشابهی نیز ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که هنگام بازی‌های تماسی مانند فوتبال، حریف یا هم‌تیمی، در بالای پای شما فرود آید و باعث آسیب به ساختارهای میانی پا شود.

آسیب دیدگی لیسفرانک با چه علائمی همراه است؟درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

افراد مبتلا به آسیب دیدگی لیسفرانک می‌توانند طیف گسترده‌ای از علائم را تجربه کنند که بسته به شدت بیماری ممکن است متفاوت باشد. برخی از شایع‌ترین علائم مشاهده‌شده عبارت‌اند از:

  • درد، تورم و حساسیت در قسمت میانی پا.
  • مشکل در فشار دادن پا در حین راه رفتن یا ناتوانی در تحمل وزن.
  • اکیموز یا کبودی، به ویژه در سطح پایین پا.
  • تغییر شکل قابل مشاهده پا یا انگشتان پا (در موارد شدیدتر دیده می‌شود).

در حالی که آسیب‌های مهم‌تر لیسفرانک معمولاً به راحتی قابل شناسایی هستند، موارد خفیف‌تر ممکن است برای تشخیص، چالش‌برانگیزتر باشد. آن‌ها همچنین ممکن است با سایر مشکلات اسکلتی عضلانی رایج‌تر، اشتباه گرفته شوند. در صورت عدم درمان، آسیب‌های خفیف‌تر لیسفرانک می‌تواند بدتر شود و منجر به اختلال حرکتی یا سایر عوارض شود، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، ارزیابی توسط پزشک بسیار مهم است. تشخیص دقیق به شما کمک می‌کند تا درمان را به موقع شروع کنید.

چگونه یک آسیب‌دیدگی لیسفرانک در کف پا تشخیص داده می‌شود؟درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

پس از ضربه یا آسیب ناشی از ورزش به پا، معمولاً یک ارزیابی جامع توسط پزشک اورژانس یا متخصص ارتوپدی انجام می‌شود. در طول این معاینه، پزشک شما ممکن است فشار دستی به استخوان‌های ناحیه میانی پا وارد کند تا هرگونه بی‌ثباتی را ارزیابی کند. آن‌ها همچنین ممکن است پا و مچ پا را در چندین جهت مختلف حرکت دهند که می‌تواند در صورت وجود آسیب لیسفرانک، باعث ایجاد درد شود. اسکن‌های تصویربرداری نیز، نقش کلیدی در تشخیص صحیح هرگونه آسیبی که رخ داده است، ایفا می‌کند.

عکس‌برداری با اشعه ایکس معمولاً در زمانی که پا، وزن بدن را تحمل می‌کند، برای ارزیابی افزایش فاصله یا موقعیت غیرعادی بین استخوان‌ها در این ناحیه که می‌تواند نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی لیسفرانک باشد، گرفته می‌شود. این اسکن تصاویر همچنین می‌تواند به شناسایی شکستگی‌های موجود کمک کند. در برخی موارد، اسکن سی تی نیز ممکن است موردنیاز باشد. برای این آزمایش، یک کامپیوتر، چندین اشعه ایکس را جمع‌آوری می‌کند تا یک تصویر سه‌بعدی ایجاد کند. این به پزشک شما اجازه می‌دهد تا آسیب‌های جزئی‌تر به استخوان‌ها را ارزیابی کنند. علاوه بر این، تصویربرداری ام آر آی نیز اغلب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش، نماهای دقیقی از بافت ها را نشان می‌دهد که می‌تواند برای تشخیص هرگونه رگ به رگ شدن یا پارگی در رباط‌های میانی پا، مورداستفاده قرار گیرد. در موارد نادرتر، سونوگرافی نیز ممکن است برای ارزیابی یکپارچگی این ساختارها انجام شود، اگرچه صحت این تست تشخیصی هنوز مورد سؤال است.

گزینه‌های درمانی آسیب‌دیدگی لیسفرانک – درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

درمانی که بعد از آسیب‌دیدگی لیسفرانک دریافت می‌کنید، به ساختارهایی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و شدت آسیب، بستگی دارد. پیچ‌خوردگی‌های کمتر شدید که منجر به بی‌ثباتی وسط پا یا جابجایی استخوان نمی‌شود، معمولاً به صورت محافظه‌کارانه درمان می‌شوند، در حالی که آسیب‌هایی که شدیدتر هستند، اغلب نیاز به جراحی دارند.

درمان غیر جراحی – درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

پس از آسیب خفیف لیسفرانک، معمولاً باید از یک چکمه بی‌حرکت استفاده کنید و وزن را کاملاً از پای خود دور نگه دارید. این معمولاً به مدت ۶ هفته برای بهبودی رخ می‌دهد، اگرچه بسته به آسیب می‌تواند تا ۳ تا ۴ ماه ادامه یابد. همچنین معمولاً برای چندین ماه (بیشتر) به فیزیوتراپی ارجاع داده می‌شوید. در حین توان‌بخشی، درمانگر شما بر روی اهداف زیر تمرکز می‌کند:

  • بازیابی یک الگوی معمولی راه رفتن و کنار گذاشتن استفاده از عصا در صورت لزوم
  • کاهش هر گونه درد یا تورم در ناحیه آسیب دیده
  • بهبود دامنه حرکتی شما، در عین حال محافظت از ناحیه آسیب دیده
  • افزایش قدرت در ساق پا و عضلات پا
  • تمرکز بر تعادل برای بهبود ثبات
  • معرفی مجدد حرکات ورزشی خاص مانند دویدن و پریدن در صورت مجاز

درمان جراحی

در صورت شکستگی استخوان یا دررفتگی مفاصل در وسط پای خود، پزشک احتمالاً جراحی را توصیه می‌کند. یکی از انواع جراحی برای آسیب‌های لیسفرانک شامل کاشت صفحات یا پیچ در استخوان‌ها برای نگه داشتن آن‌ها در جای خود است. جراح شما ممکن است بعداً برخی یا همه آن‌ها را بردارد. نوع دیگری از عمل کمتر رایج به نام جراحی فیوژن می‌تواند آسیب شدید را درمان کند. اگر جراح نتواند استخوان‌های شکسته شما را با صفحات یا پیچ تعمیر کند، یا اگر رباط‌های شما به شدت پاره شده باشد، ممکن است به آن نیاز داشته باشید.

در این روش، جراح استخوان‌های آسیب‌دیده را به هم جوش می‌دهد تا به یک تکه تبدیل شوند. شما باید به مدت ۶ تا ۸ هفته گچ یا چکمه بپوشید و بعد از هر دو نوع جراحی از پای خود دور بمانید. سپس پزشک به شما این اجازه را می‌دهد که اگر عکس‌برداری با اشعه ایکس خوب به نظر می‌رسد، شروع به وزن دادن به پای چکمه‌دار خود کنید. آن‌ها به شما می‌گویند که چقدر وزن را می‌توانید تحمل کنید و چقدر می‌توانید روی آن پا راه بروید.

چگونه فیزیوتراپی به لیسفرانک در کف پا می‌تواند کمک کند؟

در ابتدا، پس از آسیب، ممکن است به آموزش نحوه صحیح راه رفتن با واکر یا عصا نیاز داشته باشید. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه راه رفتن با دستگاه کمکی خود را بیاموزید و می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که اندازه آن برای شما مناسب است. پس از شش تا هشت هفته بهبودی، درمانگر شما به احتمال زیاد گچ را از پای شما خارج می‌کند و فیزیوتراپی می‌تواند شروع به بازسازی پا و مچ پا کند. پزشک شما همچنین ممکن است یک بریس مچ پا یا پا را برای شما تجویز کند که آن را برای چند هفته استفاده کنید. این به تثبیت مفصل مچ پا کمک می‌کند، در حالی که در حال بازیابی تحرک طبیعی در پا و مچ پا هستید.

اولین مراجعه شما به فیزیوتراپی پس از شکستگی لیسفرانک معمولاً شامل یک ارزیابی اولیه است که در آن فیزیوتراپیست شما، اطلاعاتی در مورد آسیب و وضعیت فعلی شما جمع‌آوری می‌کند. اختلالات رایج اندازه‌گیری شده در این نوع درمان عبارت‌اند از:

  • دامنه حرکت
  • استحکام – قدرت
  • درد
  • راه رفتن
  • تورم

پس از جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت شما، فیزیوتراپ شما می‌تواند درمان صحیح را برای شما تجویز کند تا تحرک طبیعی خود را به دست آورید. این درمان‌ها شامل:

روش‌های درمان در فیزیوتراپی ایرانیان

تورم و درد ممکن است در پای شما وجود داشته باشد، به خصوص در ابتدا پس از برداشتن گچ و شروع به حرکت دادن پا و مچ پا. فیزیوتراپیست شما ممکن است تصمیم بگیرد از آب‌درمانی، یخ، گرما یا تحریک الکتریکی برای کمک به کنترل درد و تورم در پا و مچ پا استفاده کند. یک نوع خاص از تحریک الکتریکی به نام تحریک الکتریکی عصبی-عضلانی ممکن است برای کمک به یادگیری مجدد عضلات برای انقباض صحیح استفاده شود. حتماً سؤالات زیادی در مورداستفاده از عوامل فیزیکی و روش‌ها بپرسید. بسیاری از عوامل و روش‌های فیزیکی، ماهیت منفعل دارند و بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که توانبخشی موفق مستلزم این است که شما فعالانه در ورزش و حرکت شرکت کنید.

آموزش راه رفتن

آموزش راه رفتن، آموزش و تمرینی تخصصی است که به بهبود توانایی راه رفتن شما کمک می‌کند. فیزیوتراپیست

شما ممکن است توصیه‌هایی در مورد اینکه کدام وسیله کمکی برای استفاده در طول دوره توانبخشی برای شما

بهتر است، ارائه دهد. شما ممکن است از واکر به عصا و سپس به عصای چهارگانه یا عصای استاندارد پیش بروید

و فیزیوتراپ شما می‌تواند اطمینان حاصل کند که از دستگاه خود به درستی استفاده می‌کنید.

ورزش‌درمانی لیسفرانک در کف پا

ورزش‌درمانی پس از شکستگی لیسفرانک شامل تمرینات خاصی برای بازیابی تحرک طبیعی در پا و مچ پا است.

تمرینات انعطاف‌پذیری باید بر روی بهبود طول عضلات اطراف پا و مچ پا تمرکز کنند. قدرت را می‌توان با تمرینات

خاص مچ پا بهبود بخشید. همان‌طور که از طریق فیزیوتراپی پیشرفت می‌کنید و تحرک بیشتری به دست

می‌آورید، تمرینات تعادلی و حس عمقی پیشرفته ممکن است شروع شود. اگر می‌خواهید به دو و میدانی

سطح بالا بازگردید، ممکن است تمرینات پلایومتریک برای عادت دادن بدن شما به پریدن و فرود آمدن روی

پایتان ضروری باشد.

درمان دستی لیسفرانک در کف پا

درمان دستی شامل فیزیوتراپ شما می‌شود که از دستان خود برای حرکت دادن دستی پای شما در جهات خاصی برای

بهبود تحرک استفاده می‌کند. اگر جراحی انجام داده‌اید، ممکن است حرکت بافت اسکار برای بهبود تحرک بافت اسکار

جراحی روی پای شما برای حرکت دادن مفصل لیسفرانک یا مفاصل نزدیک محل شکستگی ضروری باشد. چند ماه پس

از آسیب‌دیدگی، شما باید به طور معمولی راه بروید و درد در پای شما باید به حداقل برسد. گاهی اوقات ممکن است

پای شما برای چند ماه بیشتر به درد بیفتد و بسته به شدت آسیب، هنگام راه رفتن کمی دچار لنگیدن شوید.

عوارض احتمالی آسیب‌دیدگی لیسفرانک

پس از آسیب‌دیدگی لیسفرانک، ممکن است به آرتریت در پای آسیب دیده خود مبتلا شوید که می‌تواند منجر

به درد مزمن شود. اگر جراحت شما شدید باشد، این احتمال بیشتر است. حتی اگر جراحی موفقیت‌آمیزی

برای آسیب لیسفرانک داشته باشید، می‌توانید به آرتریت مبتلا شوید. اگر به آرتریت شدید مبتلا شوید، پزشک

ممکن است جراحی فیوژن را برای درمان آن توصیه کند. همچنین این احتمال وجود دارد که استخوان‌های شما

پس از جراحی آسیب لیسفرانک، به درستی ترمیم نشوند.ممکن است برای رفع آن به مراقبت‌های دیگری

نیاز داشته باشید. اگر سیگار می‌کشید یا به بیماری‌هایی مانند دیابت یا نازک شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان)

مبتلا هستید، احتمال این اتفاق ممکن است، بیشتر باشد. در حالی که در حال نقاهت پس از عمل جراحی پا

هستید، اگر موارد زیر را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز شدید.
  • دردی که بدتر می‌شود.
  • بی‌حسی در پا

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …