بورسیت کشکک زانو – تورم و درد زانو

بورسیت پیش کشکک زانو، یک بیماری شایع و قابل درمان است که باعث می شود جلوی زانوی شما متورم شود. این زمانی اتفاق می افتد که کیسه بورس در جلوی کلاهک زانو ملتهب شود.

تورم و درد زانو – بورسیت کشکک زانو و تأثیر فیزیوتراپی بر آن

بورسیت پیش کشکک زانو، یکی از دلایل رایج تورم و درد در زانو یا بالای کاسه زانو است. ارتباط این بیماری با افرادی است که کارشان مستلزم زانو زدن برای مدت طولانی است. بورسیت پیش کشکک در مشاغلی مانند قالی‌شویی و باغبانی بیشتر رایج است. بورسا، یک کیسه نازک پر از مایع روان کننده طبیعی بدن است. این کیسه لغزنده، اجازه می‌دهد تا اندام‌ها و بافته‌ای مختلف مانند ماهیچه، تاندون و پوست بدون اصطکاک روی سطوح استخوانی بلغزند.

این کیسه‌ها معمولاً بسیار نازک هستند (مانند یک کیسه پلاستیکی که هوا از آن خارج می‌شود)، اما فضای بالقوه‌ای هستند که می‌توانند متورم و ملتهب شوند. این همان چیزی است که به عنوان بورسیت شناخته می‌شود. نگرانی اصلی بورسیت پیش کشکک این است که بورس اغلب ممکن است عفونی شود. در واقع، از بین همه انواع رایج بورسیت، بورسیت پیش کشکک، شایع‌ترین نوع عفونی بورسیت است. معمولاً عفونت از طریق نفوذ به پوست ایجاد می‌شود که ممکن است ناشی از خراش، ساییدگی یا بریدگی عمیق باشد. شایع‌ترین نوع بورسیت پیش کشکک عفونی، عفونت استاف(Staph infection)  است.

دلایل ایجاد بورسیت پیش کشکک زانو

بورسیت پیش کشکک زانو اغلب در اثر فشار ناشی از زانو زدن مداوم ایجاد می‌شود. لوله‌کش‌ها، سقف سازها، معدنچیان زغال‌سنگ و باغبانان، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. ضربه مستقیم به جلوی زانو نیز می‌تواند باعث بورسیت پیش کشکک شود. ورزشکارانی که در ورزش‌هایی شرکت می‌کنند که در آن ضربات مستقیم یا افتادن روی زانو شایع است، مانند فوتبال، کشتی یا بسکتبال، در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند.

سایر افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افرادی هستند که به آرتریت روماتوئید یا نقرس مبتلا هستند. بورسیت پیش کشکک نیز می‌تواند در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شود. اگر آسیب زانو – مانند نیش حشره، خراش یا سوراخ شدن زخم – باعث شکاف پوست شود، باکتری ممکن است از طریق پوست به داخل کیسه بورس نفوذ کند و باعث عفونت شود که به این نوع بورسیت، بورسیت عفونی می‌گویند. بورسیت عفونی کمتر شایع است، اما جدی‌تر است و باید سریع‌تر درمان شود.

علائم و نشانه‌های بورسیت پیش کشکک زانو

علائم بورسیت پیش کشکک زانو به نوع و شدت بورسیت بستگی دارد. سه علامت کلی برای بورسیت پیش کشکک زانو وجود دارد، اما برای داشتن بورسیت پیش کشکک لازم نیست هر سه علامت را داشته باشید. این سه نشانه عبارت‌اند از:

  • تورم جلوی زانو: تقریباً تمام موارد بورسیت پیش کشکک شامل تورم جلوی زانو است. شما می‌توانید کیسه بورس متورم خود را از طریق پوست خود ببینید و احساس کنید. وقتی روی آن فشار می‌دهید، معمولاً احساس «لرزیدن» می‌کند. اگر بورسیت پیش کشکک شما درمان نشود، با گذشت زمان، تورم می‌تواند افزایش یابد.
  • محدودیت‌های دامنه حرکتی در زانو: موارد خفیف و متوسط ​​بورسیت پیش کشکک معمولاً توانایی شما را برای خم شدن و کشش زانوی شما محدود نمی‌کند. اگر یک مورد شدید بورسیت پیش کشکک دارید، ممکن است نتوانید زانوی خود را مثل همیشه حرکت دهید.
  • درد: برخی افراد با بورسیت پیش کشکک دردی را تجربه نمی‌کنند. برخی دیگر ممکن است حتی در هنگام استراحت، در زانوی آسیب‌دیده خود احساس درد یا حساسیت داشته باشند.

اگر بورسیت پیش کشکک دارید که ناشی از عفونت است، احتمالاً علائم دیگری نیز خواهید داشت، از جمله:

  • داشتن پوست مایل به قرمز یا صورتی که در آن زانوی شما متورم شده است.
  • داشتن پوست گرم‌تر در جایی که زانوی شما متورم است.
  • تب
  • احساس درد و لرز

اگر این علائم عفونت را تجربه می‌کنید، مهم است که فوراً پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید. بورسیت پیش کشکک عفونی نیاز به درمان پزشکی دارد. اگر درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی و تهدیدکننده‌ای را برای زندگی بیمار ایجاد کند.

روش‌های تشخیصی بورسیت پیش کشکک زانو

بورسیت را می‌توان از طریق یک شرح‌حال دقیق (در مورد شروع علائم، الگوی درد و تورم زانو و نحوه تأثیر علائم بر سبک زندگی آن‌ها) و معاینه فیزیکی تشخیص داد، با این حال، اشعه ایکس، ام آر ای و سی تی اسکن را می‌توان برای رد احتمال شکستگی یا آسیب بافت نرم انجام داد. اگر مشخص نباشد که بورس عفونی است یا خیر، می‌توان آرتروسنتز (arthrocentes) را انجام داد. معمولاً به سه دلیل انجام می‌شود: اطلاعات لازم برای تشخیص، کاهش فشار در مفصل و کاهش درد کمک می‌کند و مایع اضافی نیز باید قبل از تزریق درمانی برداشته شود.

معاینه جسمی:

معاینه فیزیکی شامل بررسی موارد زیر است:

  • گرمای متفاوت در اطراف زانو
  • اریتم (Erythema)
  • تورم
  • درد
  • دامنه حرکت

هنگامی که دامنه حرکتی محدود یا تورم وجود دارد، پزشک ممکن است استفاده از سوزن و سرنگ را برای برداشتن مایع از مفصل توصیه کند. این مایع را می‌توان برای بررسی اینکه آیا بورس عفونی است یا خیر، به آزمایشگاه فرستاد. آزمایش‌های رایج برای عفونت عبارت‌اند از: رنگ‌آمیزی گرم، آزمایش برای بررسی تعداد گلبول‌های سفید خون (تعداد زیاد گلبول‌های سفید خون در مایع سینوویال نشان‌دهنده عفونت است) و آزمایش‌های سطح گلوکز (زمانی که سطوح به طور قابل‌توجهی کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد). رنگ‌آمیزی گرم برای تعیین اینکه آیا باکتری‌های مزاحم خاصی وجود دارد یا خیر، استفاده می‌شود. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که همه باکتری‌ها را نمی‌توان شناسایی کرد، حتی زمانی که تست منفی شد، بورسیت سپتیک را نمی‌توان به طور کامل رد کرد.

درمان بورسیت پیش کشکک زانو

درمان بورسیت پیش کشکک زانو با اجتناب از فعالیت تشدیدکننده علائم آن شروع می‌شود. سایر درمان‌های رایج شامل داروهای ضدالتهابی، استفاده از یخ و پوشش‌های فشرده می‌شود. هنگامی که تجمع قابل‌توجهی از مایع در بورس وجود دارد، می‌توان با تخلیه بورس با سوزن و سرنگ، مایع را خارج کرد. اگر مایع از بورس تخلیه شود، در صورت وجود عفونت، می‌توان آن را تجزیه ‌و تحلیل کرد. اگر نگرانی در مورد عفونت وجود نداشته باشد، اغلب یک تزریق کورتیزون نیز برای جلوگیری از برگشت مایعات انجام می‌شود. بیمارانی که عفونت بورس خود را دارند، نیاز به درمان بیشتری دارند.

بحث در مورد بهترین درمان وجود دارد و احتمالاً به شدت عفونت و هر بیمار بستگی دارد که بهترین درمان را بداند. گزینه‌ها ممکن است شامل درمان آنتی‌بیوتیک خوراکی، آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی یا جراحی برای برداشتن بورس عفونی باشد. معمولاً اگر عفونت به سرعت تشخیص داده شود، درمان‌های ساده شروع می‌شود، در حالی که عفونت‌های تهاجمی‌تر و پیشرفته ممکن است نیاز به یک روش جراحی برای برطرف کردن عفونت داشته باشند تا از عفونت جلوگیری شود.

تأثیر فیزیوتراپی بر درمان بورسیت پیش کشکک زانو

فیزیوتراپ با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه درمانی خاصی را طراحی کند که به بهبودی شما سرعت می‌بخشد، از جمله تمرینات و درمان‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید. فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند به سبک زندگی و فعالیت‌های عادی خود بازگردید. زمان لازم برای بهبودی این بیماری متفاوت است، اما زمانی که یک برنامه مدیریت تورم، کشش و تقویت مناسب اجرا شود، می‌توان نتایج را در ۲ تا ۸ هفته یا کمتر به دست آورد. در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تشخیص:

فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند:

  • با اجتناب از هر گونه فعالیتی که باعث فشار یا درد در زانو می‌شود، به ناحیه موردنظر استراحت دهید.
  • هر ۲ ساعت یک‌بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی محل قرار دهید.
  • برای خدمات بیشتر، مانند دارو یا آزمایشات تشخیصی، با پزشک مشورت کنید.

نتایج درمان در فیزیوتراپی:

  • کاهش درد و تورم:اگر فعالیت‌های تکراری باعث بورسیت زانو شده است، فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چگونه از فعالیت‌ها اجتناب کنید یا آن‌ها را تغییر دهید تا بهبودی شروع شود. فیزیوتراپیست شما ممکن است از انواع مختلفی از درمان‌ها و روش‌های الکتروترمال (دستگاه‌هایی که از گرما، نور یا صدا برای کاهش تورم و درد استفاده می‌کنند)، برای کنترل و کاهش درد و تورم شما استفاده کند.
  • بهبود حرکت: فیزیوتراپ، فعالیت‌ها و درمان‌های خاصی را برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی در زانو و پا انتخاب می‌کند. این حرکات ممکن است با حرکات منفعل شروع شود که درمانگر برای شما انجام می‌دهد تا مفصل زانو را به آرامی حرکت دهد و به سمت تمرینات و کشش‌های فعالی که خودتان انجام می‌دهید، پیشرفت کند.
  • بهبود انعطاف‌پذیری: فیزیوتراپ شما تعیین می‌کند که آیا هر یک از عضلات پای شما سفت است یا خیر، شروع به کمک به شما برای کشش آن‌ها می‌کند و به شما آموزش می‌دهد که چگونه آن‌ها را به تنهایی کشش دهید.
  • بهبود قدرت: اگر فیزیوتراپ شما هر گونه ماهیچه پا ضعیف یا آسیب‌دیده پیدا کند، درمانگر، تمرینات صحیح و تجهیزات مناسب را برای بازیابی مداوم قدرت و چابکی شما انتخاب کرده و به شما آموزش می‌دهد.
  • بهبود استقامت: بازگرداندن استقامت عضلانی پا پس از آسیب مهم است. فیزیوتراپیست برنامه‌ای از فعالیت‌ها را برای کمک به شما ایجاد می‌کند تا استقامتی را که قبل از آسیب دیدید، دوباره به دست آورید، بنابراین می‌توانید به انجام کارهایی که دوست دارید انجام دهید، بازگردید.
  • بهبود تعادل: بازیابی حس تعادل پس از آسیب بسیار مهم است. فیزیوتراپیست تمریناتی را برای بهبود مهارت‌های تعادلی به شما آموزش می‌دهد.
  • بازیابی چابکی: سرعت و دقت حرکت پا در دو و میدانی مهم است. فیزیوتراپ شما به شما کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را در آمادگی برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی دوباره به دست آورید.
  • آموزش انجام تمرینات در خانه. فیزیوتراپ شما تمرینات تقویتی و کششی را به شما آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید. این تمرینات برای نیازهای شما خاص خواهد بود. اگر آن‌ها را طبق تجویز فیزیوتراپ خود انجام دهید، می‌توانید بهبودی خود را تسریع کنید.
  • بازگشت به فعالیت‌ها: فیزیوتراپیست، اهداف فعالیت شما را با شما در میان می‌گذارد و از آن‌ها برای تعیین اهداف بازیابی کار، ورزش و دیگر فعالیت‌های روزمره شما استفاده می‌کند. این برنامه درمانی به شما کمک می‌کند تا به ایمن‌ترین، سریع‌ترین و مؤثرترین راه ممکن به اهداف خود برسید. فیزیوتراپیست شما تمرینات، فعالیت‌های بازآموزی کار و تکنیک‌ها و تمرینات ورزشی را به شما آموزش می‌دهد تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

 جراحی:

معمولاً برای بورسیت زانو نیازی به جراحی نیست؛ اما در صورت نیاز به جراحی، یک برنامه بهبودی را طی چند هفته با هدایت فیزیوتراپیست خود دنبال خواهید کرد. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا تورم و درد را به حداقل برسانید، حرکت و قدرت را دوباره به دست آورید و به فعالیت‌های عادی خود در ایمن‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن بازگردید.

آیا می‌توان از این آسیب یا وضعیت پیشگیری کرد؟

فیزیوتراپ شما می‌تواند یک برنامه خانگی را برای کمک به پیشگیری از بورسیت زانو توصیه کند. ممکن است شامل تمرینات قدرتی و انعطاف‌پذیری برای عضلات پا باشد. برای کمک به جلوگیری از عود آسیب، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند:

  • از زانو زدن برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • هنگامی که مجبور به زانو زدن هستید، از زانوبند یا بالشتک استفاده کنید، از جمله در حین ورزش یا سایر فعالیت‌های چالش‌برانگیز فیزیکی برای محافظت از زانوی خود.
  • از ضربه‌های شدید یا فشار طولانی‌مدت به جلوی زانو خودداری کنید.
  • برای حفظ شرایط بدنی خوب، حتی در خارج از فصل ورزشی، از یک برنامه تمرینی انعطاف‌پذیر و تقویتی مداوم، به ویژه برای عضلات زانو و ساق پا پیروی کنید.
  • همیشه قبل از شروع یک ورزش یا فعالیت بدنی سنگین، بدن خود را گرم کنید.
  • به جای افزایش ناگهانی میزان یا شدت فعالیت، به تدریج هر فعالیت ورزشی را افزایش دهید.

چشم‌انداز بورسیت پیش کشکک زانو

در بیشتر موارد، بورسیت پیش کشکک را می‌توان در خانه با استراحت، یخ و بالا بردن ارتفاع زانو، درمان کرد و هیچ عارضه جانبی پایداری ندارد. درمان بورسیت پیش کشکک مزمن ممکن است دشوارتر باشد، به خصوص اگر شغلی دارید که به زانو زدن مکرر نیاز دارد. درمانگر شما یک برنامه درمانی ارائه می‌کند که برای شما و وضعیت شما بهترین نتیجه را خواهد داشت. در صورت عدم درمان، بورسیت پیش کشکک که شامل عفونت است، می‌تواند منجر به عوارض شدید مانند شوک سپتیک و مرگ شود. در صورت مشاهده علائم عفونت ضروری است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید.

بورسیت پیش کشکک زانو چقدر طول می‌کشد؟

با استراحت و درمان بورسیت پیش کشکک زانو از خانه، تورم و سایر علائم معمولاً ظرف چند هفته از بین می‌روند. اگر بورسیت پیش کشکک شما پس از دو یا سه هفته استراحت بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید. بورسیت پیش کشکک زانو که از بین نمی‌رود یا به طور مکرر می‌آید و می‌رود، بورسیت پیش کشکک مزمن نامیده می‌شود. در صورت عدم درمان، بورسیت مزمن پیش کشکک می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

شماره تماس فیزیوتراپی ایرانیان – بهترین فیزیوتراپی در اصفهان    ۰۳۱۹۱۶۲۰۰۰۲