فیزیوتراپی بعد از جراحی

فیزیوتراپی یکی از درمان های تکمیلی بعد از عمل های جراحی مختلف است. این نوع درمان به بهبود سریع تر بیمار و اثربخشی بیشتر جراحی کمک خواهد کرد. درمان فیزیوتراپی توسط یک فیزیوتراپیست مجرب می تواند سلامت روان فرد را نیز تضمین نماید

فیزیوتراپی بعد جراحی

انواع مختلف جراحی ها به دوران ریکاوری و نقاهت خاص خود نیاز دارند. در واقع، یک فرایند جراحی شامل مراقبت های قبل از عمل، فرایند جراحی و مراقبت های بعد از عمل است. در هر یک از این مراحل لازم است تمامی آنچه به راحتی و ایمنی بیشتر و بهبودی سریع تر بیمار کمک می کند، رعایت گردد. فیزیوتراپی بعد از جراحی یکی از اصلی ترین مراحلی است که بعد از اکثر جراحی ها مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

ممکن است در ابتدا تصور کنید که درمان فیزیوتراپی تنها برای افرادی مناسب است که جراحی های مرتبط با مشکلات ارتوپدی انجام دهند؛ در صورتی که این گونه نیست. امروزه انواع مختلفی از فیزیوتراپی ها با روش ها و دستگاه های متنوع انجام می گیرد. هر یک از این درمان ها می توانند در بهبود سریع تر عوارض ناشی از جراحی های مختلف کمک نمایند.

برای مثال، بانوانی که برای برداشتن تومور سرطانی در ناحیه سینه تحت جراحی قرار می گیرند، معمولا بعد از عمل به فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت. انجام حرکات و تمرین های فیزیوتراپی علاوه بر بهبود انعطاف و توانبخشی جسمانی، از نظر روحی و روانی نیز شرایط افراد را مدیریت خواهد کرد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی ارتوپدی چیست؟

یک شخص ممکن است در طول زندگی خود در نواحی مختلفی از بدن نظیر کمر، زانو، مچ پا، آرنج دست، مچ دست، ران، لگن و مانند آن تحت جراحی های ارتوپدی قرار گیرد. برخلاف تصور عامه مردم، در این گونه موارد جراحی به تنهایی درمان کننده نیست؛ در واقع، باید مراقبت های بعد از عمل را به طور جدی تری دنبال نمود.

فیزیوتراپی بعد از جراحی یکی از مراحل اصلی در فرایند جراحی های ارتوپدی به شمار می رود. توجه به شرایط خاص بیمار در تنظیم برنامه درمانی بسیار اهمیت دارد. در واقع، یک فیزیوتراپیست متخصص باید ابتدا تمامی شرایط پزشکی بیمار را در نظر گرفته و بعد بر اساس آن، برنامه درمانی را تنظیم نماید. ممکن است برای درمان فیزیوتراپی بعد از جراحی لازم باشد بیمار از دستگاه های مختلف و تخصصی فیزیوتراپی، انواع دستگاه های ورزشی و مانند آن ها استفاده کند.

انجام حرکات فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی باعث می شود تا وضعیت جسمانی افراد بهبود یابد. از طرفی، در مواردی که افراد دچار ضعف روحی و روانی بعد از عمل هستند، فیزیوتراپی می تواند نشاط را به فرد باز گرداند. یک فیزیوتراپیست ماهر و مجرب به خوبی می داند که کدام نوع فیزیوتراپی را باید برای شما در نظر بگیرد تا بیشترین تاثیر همه جانبه را داشته باشد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی و توانبخشی برای چه نوع افرادی مناسب است؟

نوع خاصی از درمان فیزیوتراپی وجود دارد که به طور خاص برای بیماران ارتوپدی مناسب است. این نوع فیزیوتراپی را فیزیوتراپی توانبخشی نیز می نامند. جراحان ارتوپد پس از انجام عمل های جراحی در ناحیه کمر، زانو، لگن، ران، دست ها (بازو و مچ) و مواردی از این قبیل چند جلسه فیزیوتراپی را تجویز می نمایند. این کار چند اثر عمده بر نتیجه جراحی دارد:

  • اثربخشی بیشتر جراحی
  • بهبود سریع تر بیمار و بازگشت به حالت عادی و زندگی روزمره
  • کاهش دردهای ناشی از جراحی
  • برقراری تعادل در بدن
بیشتر بدانید:  درمان آسیب مچ پا

فیزیوتراپی توانبخشی نوع خاصی از تمرین ها و درمان ها را می طلبد که به مهارت و تخصص فیزیوتراپیست مرتبط است. بنابراین، پیش از آن که برای فیزیوتراپی بعد از جراحی اقدام کنید، به دنبال یک فیزیوتراپیست مجرب باشید.

مزایای فیزیوتراپی بعد از جراحی چیست؟

تمرینات خاص فیزیوتراپی برای بعد از جراحی به گونه ای در نظر گرفته می شوند که بیشترین تاثیر را در سرعت بهبودی فرد داشته باشند؛ البته در عین حال باید کمترین فشار را به فرد وارد آورد. مبنای درمان فیزیوتراپی بعد از جراحی افزایش گردش خون، بهبود تنفس و بالا بردن سطح اکسیژن بدن است. این مساله کمک می کند تا گرفتگی عضلات زودتر رفع شده و درد و تورم کاهش یابد.

انجام تمرینات مختلف هوازی و یا استفاده از ابزار مختلف فیزیوتراپی باعث می شود تا شادابی و نشاط روحی شخص افزایش یابد. بدون شک تقویت روحیه به همراه انجام تمرینات فیزیکی تاثیری دو چندان در اثربخشی جراحی های مختلف خواهد شد. به این ترتیب، بیمار خیلی زود می تواند به دوران قبل از عمل خود برگشته و به فعالیت های روزمره خود بپردازد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی شامل چه مراحلی است؟

فیزیوتراپی بعد از جراحی عمدتا در سه مرحله اصلی برنامه ریزی می شود. این فرایند درمانی معمولا در روزهای اولیه بعد از جراحی آغاز شده و تا زمان بهبودی قابل قبول ادامه می یابد. منظور از زمان بهبودی یعنی وقتی که بدن به طور نسبی به عملکرد طبیعی خود بازگشته باشد. سه مرحله اصلی فیزیوتراپی بعد از عمل عبارت اند از:

  • مرحله ریکاوری اولیه
  • مرحله قدرت و دامنه حرکت
  • مرحله ترمیم عملکردی

در ادامه به شرح انواع مراحل فیزیوتراپی خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپی در مرحله بهبودی اولیه

معمولا در روزهای اولیه بعد از انجام جراحی فرد دچار تورم و درد در ناحیه تحت درمان خواهد شد و در نتیجه حس ناراحتی و آزار دهنده ای خواهد داشت. انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی در این روزها به شخص بیمار کمک می کند تا از شدت درد و تورم بکاهد. در واقع، بهبود بافت های دستکاری شده باعث می شود تا سرعت رفع درد و تورم افزایش یابد.

در مرحله بهبودی اولیه فیزیوتراپی بعد از جراحی تمامی حرکات و تمرین ها در راستای تقویت ماهیچه ها و راه رفتن است. استفاده از عصا یا واکر در این گونه موارد طبیعی بوده و بعد از شروع درمان به تدریج کنار گذاشته می شود. عمده درمان هایی که در این مرحله انجام می گیرند، درمان دستی در ناحیه مفاصل است تا حرکت آن ها راحت تر و بهبودی آن بیشتر شود.

بیشتر بدانید:  آرتروز آرنج

فیزیوتراپی در مرحله قدرت و دامنه حرکتی

با اتمام مرحله اول فیزیوتراپی بعد از جراحی، از شدت درد و تورم ناحیه تحت درمان کاسته می شود. در مرحله دوم هدف آن است که مفاصل و ماهیچه ها قدرت خود را به دست آورده و توان حرکتی شخص بهبود یابد. در واقع، فیزیوتراپیست با آموزش تمرین های سخت تر توان جسمی را افزایش داده و دامنه حرکت را تقویت می نماید.

تمرین هایی که در مرحله دوم توانبخشی بعد از جراحی به شخص آموزش داده می شود معمولا بر ایجاد تعادل و حس عمقی متمرکز می شوند. اعمال درمان دستی شدید تر نسبت به مرحله اول یکی از انواع درمان هایی است که در این مرحله انجام می گیرد. تقویت بافت های نرم بدن در مرحله قدرت و دامنه حرکت، عملا شدت تحرک را افزایش خواهد داد.

فیزیوتراپی در مرحله ترمیم عملکرد

بعد از انجام دو مرحله قبل، حال وقت آن است که فرد با انجام تمرین های تکمیلی، درمان خود را به پایان برساند. در واقع، در این مرحله، تمرینات اصلاحی سختی و شدت بیشتری نسبت به قبل داشته و عملا فرد را برای زندگی روزمره آماده می سازد. شخص بیمار در مرحله ترمیم عملکرد اندام ها می تواند به صورت مستقل حرکت کند و تعادل خود را به خوبی حفظ نماید. برقراری تعادل و ایجاد حس عمقی قوی با استفاده از حرکات چالشی از اهداف این مرحله از فیزیوتراپی بعد از جراحی به حساب می آید.

حرکاتی که در این مرحله برای درمان شخص برنامه ریزی می شود، کاملا به شرایط فیزیکی، جسمانی و درمانی بیمار بستگی دارد. از این رو، هر شخص باید طبق نظر متخصص و بر اساس برنامه درمانی یک فیزیوتراپیست معتبر درمان خود را در پیش بگیرد. حتی ممکن است مدت زمانی که برای هر بیمار تخمین زده می شود با اشخاص دیگر کاملا متفاوت باشد.

یکی از نکاتی که در تنظیم برنامه های فیزیوتراپی اهمیت دارد، نوع حرفه و فعالیت هایی است که شخص در زندگی روزمره خود انجام می دهد. برای مثال، برنامه ای که برای یک ورزشکار تنظیم می گردد با برنامه یک فردی که شغل وی رانندگی است یا یک زن خانه دار، کاملا متفاوت خواهد بود.

انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی برای چه عمل هایی توصیه می شود؟

معمولا همه افراد بعد از انجام انواع جراحی دچار دردها و ضعف های عضلانی می شوند. از طرفی، ممکن است سطح تحرک، انعطاف، انقباض و انبساط عضلات به شدت دچار تحول گردد. بنابراین، توانبخشی و فیزیوتراپی بعد از جراحی تقریبا برای همه بیماران توصیه می شود.

بیشتر بدانید:  مهره های گردن | آناتومی، بیماری ها و درمان ها

انجام جراحی در زمینه های مختلف می تواند وضعیت روحی و روانی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حتی در بسیاری از موارد ممکن است شخص را به استرس و اضطراب دچار سازد. احساس خستگی مفرط و نا امیدی نیز می تواند از جمله عوارض جراحی های مختلف به حساب آید.

در همه این شرایط یک فیزیوتراپیست متخصص و مجرب می تواند وضعیت بیمار را به طور قابل توجهی بهبود دهد. یکی پزشک فیزیوتراپ با تنظیم برنامه ای منظم و دقیق و البته متناسب با شرایط بیمار، قادر است تمامی اهداف سلامتی فرد را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت بر آورده سازد.

فیزیوتراپی بعد از جراحی در هر ناحیه ای از بدن می تواند به کار گرفته شود. برخی از قسمت هایی که در اثر جراحی به فیزیوتراپی نیاز پیدا می کنند، عبارت اند از:

  • جراحی های ارتوپدی

  • جراحی های ستون فقرات

  • جراحی های مغز و اعصاب

  • جراحی های ناحیه شکم

  • جراحی های مرتبط با قفسه سینه

  • جراحی زنان و زایمان

  • جراحی پستان برای رفع تومورهای بدخیم

  • جراحی اورولوژی

  • جراحی دیسک

  • جراحی شانه

  • جراحی فک

  • جراحی مغز

  • جراحی رباط صلیبی

مراقبت های حین فیزیوتراپی بعد از جراحی

با اینکه فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی یکی از مراقبت های بعد از عمل به حساب می آید، اما رعایت برخی نکات در حین فیزیوتراپی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در غیر این صورت، حتی ممکن است عوارضی در بر داشته باشد. برخی از موارد احتیاطی که باید در مورد فیزیوتراپی بعد از جراحی رعایت گردد به قرار زیر هستند:

  • برای افرادی که تحت جراحی بازسازی ACL قرار گرفته اند تا ۱۲ ماه بعد از جراحی دویدن ممنوع است.
  • افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل ران قرار گرفته اند نباید مفصل خود را خم کنند.
  • لازم است افراد تا چند ماه بعد از جراحی از انجام ورزش هایی نظیر اسکی و دویدن پرهیز نمایند.

انتخاب بهترین کلینیک فیزیوتراپی در اصفهان

مرکز فیزیوتراپی ایرانیان اصفهان، یکی از مجهزترین و شناخته شده ترین کلینیک های فیزیوتراپی در اصفهان به شمار می آید. این مرکز، زیر مجموعه ای از مجموعه سلامت ایرانیان است که تحت سرپرستی دکتر مهدی صدیقی اداره می شود. دکتر صدیقی از معتبرترین فیزیوتراپیست های در حال حاضر ایران به حساب می آیند که در زمینه های مختلف درمان فیزیوتراپی فعالیت دارند. افراد می توانند درمان فیزیوتراپی بعد از جراحی های مختلف خود را زیر نظر دکتر صدیقی انجام داده و از تجهیزات کلینیک ایرانیان استفاده کنند.

به منظور اطلاع از نحوه مراجعه به این کلینیک، می توانید به قسمت تماس با ما در همین وبسایت مراجعه نمایید. همچنین، برای آگاهی از خدمات فیزیوتراپی ایرانیان نظیر مجموعه آب درمانی ایرانیان و یا باشگاه بدنسازی ایرانیان می توانید به صفحه اینستاگرام دکتر صدیقی مراجعه کنید.