علت غبغب و روش های درمان غبغب

غبغب یک نوع بیماری است که بیشتر در افراد دارای اضافه وزن، رایج است، اما به دلایل متختلفی از جمله، افزایش سن و ژنتیک، این بیماری در افراد لاغر هم دیده میّ‌شود. بر اساس شدت و نوع غبغب، روش‌ها و تمرینات متنوعی وجود دارد که تحت نظر متخصص، به کار…

علت غبغب و درمان غبغب

علت غبغب لزوماً نشانه ضعف سلامتی نیست، اما می‌تواند به عزت نفس و زندگی اجتماعی شما آسیب برساند.  غبغب، چربی اضافی در قسمت زیرین چانه است. این چربی زیر پوستی ممکن است به دلایل مختلف تجمع یابد. کسانی که سابقه خانوادگی در این زمینه دارند، بیشتر مستعد ابتلا به غبغب هستند. همچنین با افزایش و انقباض پوست، نوسانات وزن می‌تواند غبغب ایجاد کند. داشتن چربی اضافی در ناحیه گردن با خطرات خاصی همراه است، به ویژه اگر به دلیل چاقی باشد. اگر گردن ضخیمی دارید، ممکن است مجاری تنفسی باریک‌تری در گلو داشته باشید.

طی یک مطالعه تحقیقاتی، نتایج حاصل نشان داد که غبغب با افزایش خطرات قلبی و عروقی مرتبط است. در واقع چربی بالای بدن ممکن است یک انبار چربی بیماری‌زا باشد. ایجاد غبغب دلایل مختلفی دارد. در ادامه این مقاله، شما را با علل به وجود آمدن غبغب و روش‌های درمانی این بیماری آشنا می‌کنیم.

علت غبغب و روش های درمان غبغب

۷ علت احتمالی غبغب و راه‌های جلوگیری از آن‌ها

از آنجایی که غبغب بخش بسیار برجسته‌ای از ظاهر فیزیکی شما است، داشتن این وضعیت، می‌تواند برای عزت نفس شما بسیار تاثیرگذار باشد. بر خلاف آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند، غبغب لزوماً ناشی از چاقی نیست. سایر عوامل مستعد کننده می‌تواند شما را مستعد ابتلا به غبغب کند. در زیر هفت علت مختلف غبغب و نکاتی در مورد چگونگی جلوگیری از آن‌ها آمده است:

۱. مشکل سلامتی Health problem

بدون تغییر رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی، ممکن است غبغب به طور ناگهانی ظاهر شود. این می‌تواند در نتیجه یک بیماری زمینه‌ای باشد. برای مثال، کم کاری تیروئید ممکن است باعث متورم شدن غدد لنفاوی شود. این منجر به ایجاد گواتر می‌شود که باعث تورم گردن شما می‌گردد. یکی دیگر از علل ایجاد غبغب، سندرم کاشینگ (Cushing’s syndrome) است که با چاقی در قسمت بالای بدن و تجمع چربی زیاد در ناحیه گردن مشخص می‌شود. سایر موارد مرتبط با غبغب شامل عفونت سینوسی، اختلالات کلیوی و التهاب غدد بزاقی است.

۲. ژنتیک (Genetics)

حتی اگر از نظر بدنی آمادگی کامل را دارید، باز هم ممکن است از غبغب رنج ببرید. شاید شما سعی کرده‌اید ساعت‌ها در باشگاه ورزش کنید تا وزن بدن خود را سالم نگه دارید، اما به نظر می‌رسد که نتایج هرگز در ناحیه چانه منعکس نمی‌شود. به احتمال زیاد شما با وزن اضافی بدن سروکار ندارید. در عوض، ژنتیک شما می‌تواند اثرگذار باشد. اگر در سابقه پزشکی خانوادگی خود، افراد مبتلا به غبغب وجود دارند، احتمالاً شما نیز در برهه‌ای از زندگی خود از همین بیماری رنج می‌برید. این به این دلیل است که ژنتیک، نحوه توزیع چربی را در بدن شما تعیین می‌کند. غبغب مرتبط با ژنتیک معمولاً به آسانی قابل درمان نیست. شما باید در مورد بهترین راه پیش رو با یک متخصص مشورت کنید.

۳. پیری (Aging)

با افزایش سن، پوست شما شروع به تغییر می‌کند. چین و چروک‌ها در حالی ظاهر می‌شوند که پوست قدرت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که منجر به افتادگی پوست در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. افتادگی به ویژه در ناحیه گردن برجسته است که می‌تواند منجر به ایجاد غبغب شود. اگر در این مرحله از زندگی هستید، بدن خود را از تابش بیش از حد خورشید، محافظت کنید، زیرا خورشید یکی از عوامل شایع افزایش پیری و ایجاد چین و چروک برای پوست در نظر گرفته می‌شود.

۴. وزن (Weight)

چاقی عامل اصلی افزایش خطر دیابت، آپنه خواب و بیماری قلبی عروقی است. علاوه بر این، چاقی یکی از مهمترین علل ایجاد غبغب است. چانه یکی از رایج‌ترین مکان‌هایی است که در آن چربی اضافی ذخیره می‌شود. هرچه چربی بیشتری داشته باشید، پوست چانه و گونه‌های شما وزن بیشتری پیدا می‌کند و ظاهر سنگین‌تری به شما می‌بخشد. افراد چاق نسبت به افرادی که از نظر بدنی خوب هستند، شانس بیشتری برای داشتن غبغب دارند. اینگونه افراد حتی اگر وزن خود را کاهش دهند، هیچ تضمینی وجود ندارد که غبغب نیز از بین برود.

۵. رژیم غذایی (Diet)

شما همیشه باید مراقب آنچه می‌خورید‌، باشید. زیرا رژیم غذایی ناسالم یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد غبغب است. غذاهای سرخ شده به ویژه در ایجاد غبغب، در میان سایر علائم ناخوشایند، تاثیر به سزایی دارد. برای کاهش احتمال ابتلا به غبغب، رژیم غذایی کم کالری، مصرف غذاهای فرآوری شده و چربی‌های ناسالم را به حداقل برسانید.

۶. حالت بدن (Posture)

وضعیت نامناسب بدن همچنین می‌تواند عضلات گردن و چانه را به طور قابل توجهی تضعیف کند. با گذشت زمان، پوست اطراف چانه و گردن شما ممکن است حالت کشسانی خود را از دست بدهد، وقتی که از ماهیچه‌ها به اندازه کافی استفاده نشود، این می‌تواند منجر به ایجاد غبغب شود. به عنوان مثال، اگر بر حسب عادت تمایل دارید سر خود را پایین نگه دارید، در حالی که با لپ تاپ و یا موبایل کار می‌کنید، ممکن است اندازه چانه شما افزایش یابد. در نتیجه این می‌تواند باعث افتادگی چانه شود و احساس ابتلا به غبغب را ایجاد کند.

۷. از دست دادن ماهیچه‌ها (Losing muscles)

اگرچه این امر معمول نیست، اما از دست دادن بسیاری از ماهیچه‌ها ممکن است منجر به ظاهر شدن غبغب شود. این به این دلیل است که ماهیچه‌ها نقش مهمی در حمایت از چانه ایفا می‌کنند. در غیاب آن‌ها، چانه ضعیف و شل می‌شود. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید عضلات خود را با جلسات ورزشی منظم به همراه یک فیزیوتراپ متخصص تقویت کنید.

علت غبغب و روش های درمان غبغب

برخی از روش‌های تاثیرگذار در کمک به بهبود غبغب

اگر غبغب شما ژنتیکی است، سفت کردن آن ناحیه با ورزش ممکن است کمک کننده باشد. مشخص نیست که آیا کاهش وزن به شما کمک می‌کند یا خیر. اما خوشبختانه روش‌های مختلفی در خصوص بهبودی غبغب وجود دارد که بر اساس نوع و شدت آن، می‌توانید با مشورت پزشک خود، روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم:

مرطوب کننده‌های صورت Facial Moisturizers

مرطوب کننده‌های حاوی برخی ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهی، می‌توانند به سفت شدن پوست شما کمک کنند. در عین حال که آن را آبرسانی کرده و ظاهر جوان آن را باز می‌گردانند. به دنبال محصولاتی باشید که به منظور سفت کردن  و لیفت گردن، برچسب گذاری شده‌اند. این‌ها اغلب حاوی ویتامین C، عصاره چای سبز، کلاژن و سایر محصولات هستند.

دستگاه‌های مخصوص Applicators, Straps))

از تعدادی دستگاه می‌توان برای کاهش غبغب استفاده کرد. به عنوان مثال، اپلیکاتورهای چانه به پوست می‌چسبند و موادی مانند کلاژن، کافئین و ویتامین‌ها تزریق می‌کنند تا به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند. بندها یا کمربندهای صورت نیز، به صورت می‌چسبند و پوست را در ناحیه زیرین آن، به آرامی سفت می‌کنند.

ابزارهای ماساژ Massaging Tools))

ماساژورهایی که برای سفت شدن گردن طراحی شده‌اند نیز می‌توانند برای کاهش غبغب مفید باشند. این ابزارها می‌توانند تولید کلاژن را برای پوست الاستیک‌تر تحریک کنند، چربی را بسوزانند و به گردش خون بهتر کمک کنند.

لیپولیز (Lipolysis)

لیپولیز که به لیپوسکالپتور liposculpture نیز معروف است، از لیپوساکشن یا حرارت لیزر برای ذوب چربی و فرم دادن به پوست استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، بی حسی موضعی تنها چیزی است که در طول لیپولیز برای درمان غبغب مورد نیاز است. لیپولیز فقط چربی را درمان می‌کند. پوست اضافی را از بین نمی‌برد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش نمی‌دهد. عوارض جانبی لیپولیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورم

  • کبودی

  • درد

مزوتراپی Mesotherapy Kybella

مزوتراپی یک روش حداقل تهاجمی است که مقدار کمی از ترکیبات محلول در چربی را از طریق تزریق به بدن می‌رساند. در سال ۲۰۱۵، سازمان غذا و دارو، اسید دئوکسی کولیک (Kybella)، داروی تزریقی مورد استفاده در مزوتراپی را تأیید کرد. اسید دئوکسی کولیک به بدن شما در جذب چربی‌ها کمک می‌کند. برای درمان غبغب ممکن است ۲۰ بار یا بیشتر، تزریق اسید دئوکسی کولیک در هر درمان طول بکشد. در کل می‌توانید حداکثر شش درمان داشته باشید که بین درمان باید حداقل یک ماه صبر کنید.

در صورت تزریق نادرست، اسید دئوکسی کولیک ممکن است باعث آسیب جدی عصبی شود. فقط یک متخصص پوست یا پزشک با تجربه جراحی پلاستیک که از دارو مطلع است، باید این تزریق‌ها را انجام دهد. عوارض جانبی احتمالی اسید دئوکسی کولیک و سایر تزریق مزوتراپی عبارتند از:

  • ورم
  • کبودی
  • درد
  • بی حسی
  • سرخی

کول اسکالپتینگ (Coolsculpting)

یکی دیگر از گزینه‌های کاهش غبغب از طریق کول اسکالپتینگ است. تا حدودی کول اسکالپتینگ شبیه لیپولیز لیزری عمل می‌کند، اما به جای ذوب سلول‌های چربی، آن‌ها را منجمد می‌کند. این سلول‌های چربی مرده در نهایت توسط بدن دفع می‌شوند.کول اسکالپتینگ همچنین برای از بین بردن چربی سرسخت در سایر نواحی بدن، به ویژه در نزدیکی شکم، ران و پشت استفاده می‌شود.

کاهش غبغب از طریق رژیم غذایی و ورزش

بهترین راه برای از بین بردن چربی اضافی در هر نقطه از بدن، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. هنگام تلاش برای از بین بردن غبغب، صبور باشید. مگر اینکه لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز انجام دهید، چون یک شبه کاهش نمی‌یابد. بسته به اندازه غبغب، ممکن است چند ماه طول بکشد تا کمتر به چشم بیاید. حفظ وزن سالم به کنترل غبغب کمک می‌کند. این نیز دارای مزایای دیگری است، زیرا خطر ابتلای شما به موارد زیر را کاهش می‌دهد:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب (Sleep apnea)
  • بیماری قلبی
  • سرطان‌های خاص
  • سکته

غبغب ژنتیک

مگر اینکه مطمئن هستید که غبغب شما به دلیل ژنتیک ایجاد شده است. بهتر است قبل از انجام یک روش تهاجمی به کاهش وزن، تمرینات قلبی و تمرینات چانه فرصت دهید. از آن جایی که رعایت رژیم غذایی سالم به بهبودی غبغب کمک می‌کند، برخی از دستورالعمل‌های تغذیه سالم عبارتند از:

  • روزانه به اندازه کافی سبزیجات و میوه‌جات بخورید.
  • غلات تصفیه شده را با غلات کامل جایگزین کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی بخورید.
  • از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای سرخ کرده را به حداقل برسانید.
  • محصولات لبنی کم چرب بخورید.
  • مصرف قند خود را کاهش دهید.

همچنین برای کاهش وزن، متخصصان، ورزش را توصیه می‌کنند. به عنوان مثال، داشتن فعالیت بدنی متوسط تا ۳۰۰ دقیقه در هفته یا حدود ۴۵ دقیقه در روز می‌تواند در کاهش وزن شما موثر باشد. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند دو بار در هفته تمرینات قدرتی انجام دهید. تمام فعالیت‌های بدنی شدید به دلیل شرایط کاری نیز مانند باغبانی و یا حمل مواد غذایی و دیگر فعالیت‌ها، برای این هدف هفتگی حساب می‌شوند.

قبل از شروع رژیم غذایی و برنامه ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها هر گونه نگرانی سلامتی شما را برطرف می‌کنند و به شما در تعیین اهداف کاهش وزن سالم کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین برنامه غذایی مناسب با سبک زندگی شما را توصیه می‌کنند.

۵ تمرین برای کاهش غبغب

غبغب می‌تواند پوست شما را افتاده نشان دهد و شما را پیرتر از آنچه که هستید، نشان دهد. بنابراین نیازی به گفتن نیست، خلاص شدن از شر آن، چیزی است که شما باید برای آن تلاش کنید. در اینجا، پنج تمرین معرفی می‌شود که بر اساس نوع غبغب شما به ناپدید کردن غبغب تا حدی کمک می‌کند:

۱. صورت ماهی (Fish face)

شاید در کودکی این کار را زیاد انجام داده‌اید، اما این بار باید به خاطر خط فک خود این کار را انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گونه‌های خود را به درون جمع کنید (Fish face) و ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید. این کار را پنج تا شش بار تکرار کنید. بهترین بخش این است که حتی می‌توانید این کار را هنگام نشستن در حین استراحت یا هنگام کار انجام دهید.

۲. طناب زدن (Skipping rope)

طناب زدن یکی از موثرترین تمرینات است، زیرا هنگام پریدن، حرکاتی در اطراف صورت شما به وجود می‌آید که به کنترل غبغب نیز کمک می‌کند. در واقع، مطالعه‌ای که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم کودکان منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱۲ هفته پرش تنها چیزی است که شما برای تغییر ترکیب کلی وزن بدن، از جمله صورت خود نیاز دارید.

۳. لمس چانه (Chin touch)

این روش تمرینی، حداکثر تنش را در ناحیه زیر چانه به شما می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زبان خود را بیرون بیاورید و سعی کنید چانه خود را لمس کنید. ۵ تا ۱۰ ثانیه به آن ادامه دهید و سپس استراحت کنید. برای نتایج بهتر ۱۰ تا ۱۵ بار این کار را انجام دهید.

۴. چرخش گردن (Neck rolls)

ما به سختی به تمرینات گردن توجه می‌کنیم. این یکی از دلایلی است که تجمع چربی در قسمت پایین گردن را به وجود می‌آورد. اما چرخش گردن، نیازی به زمان خاصی ندارد، می‌توانید آن‌ها را در هر کجا و در هر زمان انجام دهید. کشش و حرکت، نقش اصلی را در اینجا ایفا می‌کند، بنابراین بر روی کشش تمرکز کنید و گردن خود را به آرامی حرکت دهید تا از صدمه جلوگیری شود.

۵. جوت فک (Jaw jut)

کشش فک یکی دیگر از روش‌های مهار عضلات زیر صورت است. برای انجام حرکت فکی، به سقف نگاه کنید و فک پایین خود را به جلو و عقب حرکت دهید، چند ثانیه نگه دارید تا احساس کشش در ناحیه چانه را احساس کنید.

انجام روزانه این تمرینات به مدت چند هفته می‌تواند صورت شما را به طرز عظیمی تقویت کرده و از شر غبغب خلاص شود. اما به خاطر داشته باشید، شما باید رژیم غذایی سالم را همراه با چنین تمریناتی داشته باشید، زیرا این تمرینات به تنهایی نمی‌توانند به شما کمک کنند.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که در خصوص علل و راه‌های درمان غبغب بیان شد، توصیه می‌ّشود که برای تشخیص نوع و شدت این بیماری با پزشک متخصص خود مشورت کنید. به طور خودسرانه برای درمان این بیماری اقدام نکنید، زیرا اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت. حتی انجام تمرینات ورزشی و یا استفاده از وسایلی که برای بهبود غبغب به کار می‌رود، بهتر است تحت نظر یک فیزیوتراپ متخصص انجام شود تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

بهترین فیزیوتراپی اصفهان کلینیک ایرانیان می باشد می توانید برای درمان غبغب با ما تماس بگیرید.